AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.031

Glapp i styrning

Sida 2 av 2
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ok, låter ju kanon.
Någon idé om vad det kan kosta?

*BAWORAK*
Jag betalade 600:- för min framvagnsinställning, men det finns billigare med har jag hört...
De använder sig av någon slags dator där de först tar fram uppgifterna om E34:an, sedan hänger de någon grej på samtliga hjul och kan se direkt på datorn hur inställningen ser ut.

// Jögge
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Lyfter en gammal tråd...
Om man lossar alla fyra muttrarna i hörnorna på styrsnäckan topp, kan man lyfta av topp då eller?!
Min insexa på låsmuttern är nämligen helt rundsliten, måste nog ta den med muttertång. Men jag kommer inte åt i motorn...

Sjöberg
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
E21 racing hur går jag tillväga för att fixa till mitt glapp i styrväxeln på E21an? Det är dock fortfarande godkänt i besiktningen, men det är ju en tidsfråga.
kU
10
kUbbAS
BMW 535 e39 -97
Tjena! tänkte höra! jag har en e39'a som är glapp i ratten coh kan vrida några cm åt varje håll innan hjulen börjar vridas! är det samma åtgärd på e39'an som i e34 med juster skruv på styr snäckan?

//Hasse
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
e39 har ingen styrsnäcka. Den har kuggstång och går således inte att justera på ovan nämda vis.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
En kort fråga bara..
Hur kommer man åt att justera snäckan bäst? är ju helt sjukt trångt där nere.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Varierar på olika bilar. Det är nog dessvärre bara att deomontera delar tills man kommer åt. På 540 verkar den väldigt dold. På m5 räcker det att lossa luftbälgen.
Visa användare
75
RUSKIG
525i -91
316i -94
Hej "sjoberg"
Tror ej att du behöver byta justerskruven...lossa låsmuttern och prova justera lite för hand.......dra sedan fast låsmuttern igen!
...man kan med fördel märka mutter och justerskruv och även på styrsnäckan kan underlätta...innan man släpper på dessa! Detta för att kunna avgöra "om och hur" mycket man har lyckats justera snäckan...

Jag justerade själv kanske MAX ett kvarts varv på min... ratten glappade kanske MINST ca: 2cm innan justeringen!

Hej "Haas"
...först tog jag bort slangen som gick till kylningen av generatorn...1st slangklämma....då blir det lite mer plats att få ner fingrarna! =)
...sedan blåste jag rent med tryckluft!
Jag använde mig av en hylsa och spärrskaft med en lång förlängare så man kom ovanför motorn med spärrskaftet...lite slangar som sitter ivägen men de tvingade man bara lite åt sidan...lossade alltså låsmuttern efter att först ha märkt justerskruven och muttern och i godset på styrsnäckan...för att lättare kunna se om man justerat något...något långt och spetsigt + ett lätt hammarslag användes för märkningen...! ...man kan juh med fördel försöka få märkningarna i en linje!!!!
...ficklampa eller dylikt kan även vara bra att ha vid arbetet!

...jag pillrade och justerade lite med handen...använde ej insexnykel då det ej var tungt/svårt att ändra justerskruven...drog sedan åt lite försiktigt för att kolla hur justeringen blev...!?
...vid andra försöket blev justeringen som jag ville ha den...då drog jag fast låsmuttern lite till...och simsalabim......!

...i ärlighetens namn så justerade verkstaden lite först...men de ville inte justera så mycket innan jag provat först...OBS!!! det kan vara väldigt svårt att känna om justeringen har varit tillräcklig utan att provköra bilen först...!!!!
...för mig glappade det ca: 1cm efter första verkstadsbesöket...jag orkade inte vänta tills dagen efter så jag justerade "ett halvt kvarts varv" själv...
...så totalt blev det nog ca: "ett kvarts varv"...

...rådet är dock att man justerar "lite för lite" första gången...och justerar lite till när man tror sig veta hur mycket som behövs justeras...

Hoppas det går bra för alla som provar att justera styrsnäckan...min blev kanon =)

...men sedan upptäckte jag juh andra fel på bilen men det hör juh inte hit...

Vissa tänker i form av problem...
Jag tänker i form av lösningar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.