|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har sökt lite här och fått fram att det värkar inte vara ovanligt med lite glapp i ratten, sett att folk har justerat styrsnäckan. Nu till min fråga hur går man till väga (fins det eventuelt någon bildbeskrivning? När jag ringde till BMW sa dom att dom justera inte utan bytte hela styrsnäckan och det är väll det sista man ger sig på? MVH Jonas | |
|
Justerar dom inte på BMW?? byt verkstad!!! Det är ju gjort så man ska kunna ansätta styrsnäckan allt eftersom den slits, då måste dom väl kunna göra det också, tar 15 minuter och gör stor skillnad om den glappar! Justeringen görs med hjulen i luften och ratten rakt fram, lossa stoppmutter på snäckan och ställ åt justerskruven tills glappet minskat men inte så mycket att en trögare styrning uppstår! Även ratttsången har en förmåga att glappa upp i teleskopdelen för rattjusteringen, bara att spänna åt den stora 32mm muttern som sitter på rattsången rakt ovan bromspedalen! ///Magnus |
|
|
Hej Tack för ditt svar. Jag tycker med det är dåligt, det är ju tydligt att dom vill sälja en styrsnäcka. Jag ska se om jag kan justera till glappet. Vet du om detta är väldigt vanligt fel? MVH Jonas |
|
|
Ja, det är väldigt vanligt, speciellt på tunga bilar med styrsnäcka som E34 o E32 bl.a har ju detta styrsystem. Rekommenderas att justera vid varje Inspektion II, varför inte BMW gör det vet jag inte! ///Magnus |
|
|
Hej igen.... Var på styrväxlen sittet justerskruven? Jonas |
|
|
DU ser den uppifrån på snäckan, det är en insex eller spårskruv(beronde på årsmodell) med en 17mm mutter som låsmutter, lossa muttern lite och justera sedan skruven. Följ det som jag beskrev tidigare. Var försiktig så du inte ställer åt för hårt, då blir styrningen trög på mitten och man kan skada pinjongen o snäckan om man drar åt hårt på justerskruven! ///Magnus |
|
|
Beskrivningar: Länk Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Hmm. I länken står att man ska justera med ratten "well of center", dvs. med ratten vriden åt något av sina ändlägen. Däremot hävdar E-21 racing det motsatta. Skulle vara bra att veta vad som egentligen gäller då även jag fuderar på en injustering. Finns det även någon bra beskrivning på hur man spänner åt ratteleskopet? Eller äe det så enkelt att man klarar det med E-21s enkla beskrivning? | |
|
Du SKA justera styväxeln med ratten rakt fram, det är där pinjongen är som tajtast, vrider du fullt rattutslagg så glappar alla snäckor trots att dom är helt glappfri rakt fram. Rattstångglappet är det bara att spänna åt den stora muttern på rattstången för att slippa, men spänn lagom bara, spänner man för hårt så går det inte att justera rattstången sen....... ///Magnus |
|
| Då kanske min är för hårt spänd redan för när man släpper på rattjusteringsklämman så går det inte att rubba ratten i djupledd. Eller vad tror du? | |
|
Ja, då är den nog troligen spänd för hårt, eller jag är ganska säker på det! Lossa lite, precis så att ratten går att justera! ///Magnus |
|
|
Tack för tipset. Ett problem till dock. Kan inte ta av ratten. När jag har skruvat av stora muttern under emblemet kan jag bara dra ut ratten några mm. Det är hel omöjligt att få loss den helt. Den blir dock lite lös så man kan vick på den. Är det någon som har haft samma problem? |
|
|
Läser man på en av sajterna: Länk , så kan man bla läsa följande: “Turn your steering wheel all the way to the right or the left, unscrew the nut # 13 and turn the screw 1/4 of a turn. Turn your steering wheel to normal position and check to see if the play is still there. Readjust if necessary. (....) - Best tip I can provide is to adjust the screw with the steering wheel well “off center.” Why?..because the steering box sector gear inside is eccentric which deliberately introduces a higher contact ratio on center for better engagement/less wear/better on-center feel.” Men det är alltså bättre att justera skruven med hjulen rakt fram trots allt då? Även jag tänkte göra ett försök att justera min styrsnäcka innan ett ev byte… Mvh Jögge |
|
|
Ville bara tillägga att det står något snarlikt på denna sajt: Länk ” Adjusting the box: As most of the driving is done in a straight line the steeringbox will wear much more in the straight ahead position. So before you start playing with the adjustment screw turn the steering wheel one whole turn counter clockwise.” Men vad är det som egentligen gäller då...? Ska hjulen vara rakt fram eller vridna åt något håll…? Mvh Jögge |
|
|
Frapp: Det löser du enkelt genom att stoppa i nyckeln i tändnigslåset och låsa upp rattlåset, vrid till radioläget så är ratten lös........ Jögge38: Vad än dom menar med texten så är det i mittenläget som snäckan blir trög om man justerar för hårt, och även där man bör justera den då för bästa resultat, går ju att göra som dom beskriver också men det är struligare! Jag justerar alltid i mittenläget med hjulen i luften för att ha bästa känsla i ratten! ///Magnus |
|
|
Det som kan hända om man är oförsiktig vid justeringen är att man förstör pinjongen i snäckan, detta om man med våld försöker vrida justerskruven fast spelet är noll, men vrid aldrig justerskruven så hårt att styrningen går trögare på mitten så är det inga problem!!! ///Magnus |
|
|
Ok, då blir det en justering med hjulen rakt fram så att det inte blir något fel... Mvh Jögge |
|
|
OM ratten är ngt till vänster så att säga trots att bilen går rakt fram, kan man justera det på ngt vis? Dvs ställer jag ratten precis rakt så svänger bilen ngt åt höger... *BAWORAK* |
|
|
SvanteE: Jag hade min ratt något åt höger innan jag gjorde en framvagnsinställning, vilket gjorde att ratten satt rakt efteråt. Skulle kunna vara samma problem för dig ev...? Mvh Jögge |
|
|
Aha, Om man gör en framvagnsinställning så rättar de till det där eller? Är inte så hemskt noga, det diffar bara lite, men det är estetiskt fult:-) *BAWORAK* |
|
|
Styrväxeln har igentligen ett nollläge, finns markerat på utgående axeln ur snäckan, och där bör den också vara när ratten står rakt fram, men om något bytts i framvagnen så blir oftast ratten sned ofelbart, det är bara en framvagnsinställning som behöver göras, när man justerar en framvagn så ser man till att allt blir rakt: ratten, styrväxeln och att alla hjulvinklar kollas/justeras!! ///Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.