AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.223

Har det blivit trendigt att inte blinka?

Sida 4 av 5
Jesperado: Om man skall köra rakt fram i den vänstra filen så byter man ju inte fil.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Visst gör man det. Finns det en vänstefil innebär det att det finns minst två filer. Vänsterfilen innebär i så fall den inre filen, det finns alltså en fil utanför. Kör du bara i den inre filen kommer du runt, runt, runt i cirkulationsplasten, för att ta sig ut måste man alltså korsa den yttre filen, alltså byta från inre till yttre fil och sedan lämna cirkulationen...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
>Hammar: bra skrivet.
mvh
sword
pe
207
peca
E61 Touring LCI
Kul läsning det här! Själv blinkar jag både in och ur "cirkulationsplats" (bäst att vakta orden;-) för det underlättar för de som ska in och för mig som ska ur.

För att lägga lite mer bränsle i diskussionen så undrar jag hur man kommer in i den inre filen på en cirkulationsplats utan att göra ett filbyte? Det första man gör är ju att göra just det varför det är högst befogat att blinka även då?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
peca: Det där är lite av en definitionsfråga, men filvalet har man redan gjort när man kör in i cirkulationsplatsen. Kör man in till vänster har man valt vänsterfilen (innerfilen) och kör man in till höger har man valt högerfilen (ytterfilen).
Vad man visar med körriktningsvisarna är just åt vilket håll man ska, och in i cirkulationplatsen är det bara tillåtet att köra till höger, därför behövs heller inget blinkande...

Jeppe

pe
207
peca
E61 Touring LCI
Jesperado: Jag är helt med men kunde inte låta bli att ställa frågan. Fast även om man genom sitt val talat om i vilken fil man vill åka runt (jfr. en "rödljuskorsning med filer för vä/hö-sväng...där blinkar jag även om jag bara får svänga ex. vänster i den fil jag ligger i!!) så defakto gör man ett filbyte Om man ligger i högerfilen och måste byta till vänsterfilen så blinkar man ju även i rondellen så varför inte när man kör in i rondellen?!

Ursäktar mitt ordval men rondell är så mycket lättare att skriva och säga än cirkulationsplats och jag är en enkel människa ;-)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Visa körriktningen behöver man som sagt bara göra när den inte är självklar, även om det även då kan göras för att vara extra tydlig.
När du ska in i cirkulationplatsen och har valt höger eller vänster fil är det självklart att du ska fortsätta i samma fil runt cirkulationsplatsen, i annat fall får man ge tecken och byta fil i vanlig ordning.
När man kör i innerfil och ska ur cirkulationplatsen byter man fil och ska därmed ge tecken. Anledningen är att de andra bilarna som befinner sig i cirkulationplatsen ska se att du avser byta fil och köra ur cirkulationsplatsen, detta kan ju ske vid vilken av avfarterna som helst och är alltså inte självklart...

Skyldigheten att ge tecken gäller alltså bara vid filbyte och lämnande av cirkulationsplatsen, inte när man kör in i cirkulationen...

Jeppe

Helga
""Det är helt rätt så som du gör. Det är dock tillåtet att skippa blinkandet in i rondellen, men det är naturligtvis bättre att blinka även då. Vid vänstersväng finns även möjligheten att välja höger körfält, sen bara följa körfältet hela vägen runt till rätt avfart.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!""

Tycker nog att alla kan skriva rondell enär vår egenbestämde svensklerere bl.a skrev ovanstående för en tid sedan. Bara ett bland flera........

MVH Helgas man från västkusten.
pe
207
peca
E61 Touring LCI
Det räcker gott för mig om alla blinkar när de ska! För att återkoppla till vad tråden handlade om från början så är jag förbannat trött på alla som inte blinkar när de SKA oavsett plats. Respekt för andra är vad det handlar om och den är i avtagande!!
Varför inte vara tydlig och tala om vad man ska göra om det underlättar för andra!?

Dessutom gör politiker och polis det så lätt för sig genom att hela tiden hävda att hastigheten är orsaken till allt ont i trafiken. Om någon kör rattonykter, påverkad eller bara kör dåligt verkar inte spela någon roll. T ex vänstersväng på stora vägen utan blink...bil krockar...vad står i statistik och tidning....inte ett ord mer än att polisen misstänker att den andra bilen hade för hög hasighet EFTERSOM den inte kunde stanna.
Visserligen är konsekvenserna av ett felaktigt beteende kopplat till farten...men varför inte försöka bota sjukdomen istället för symtomen!!??
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Helga: Är du fortfarande ledsen över det där? Visst får folk skriva rondell om cirkulationsplats, fil om körfält, blinkers om körriktningsvisare, SBP om Bilprovningen osv. det gör mig ingenting.

Jag försöker i möjlig mån anpassa mig efter frågan i svaret, eller "rätta" genom att själv använda det riktiga uttrycket utan att påpeka det närmre. Det är först när folk irriterar mig med uppsjöar av dåliga och intetsägande inlägg det går ut över språkbruket i sig.

Jag måste också säga att jag uppskattar att du bemödat dig med att leta genom en massa gamla inlägg för att få nöjet att rätta mig som "hämnd", det är den typen av personlig mognad jag uppskattar...

Jeppe

Helga ochsperado i all ära. varför lägger ni inte ner den icke relevanta diskussionen och ödslar energin på något mer vitalt?
Bara undrar--
Med vänliga hälsningar

BMW-Brings more women
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Bayerische: Visst kan personligt tjafs vara onödigt och dra ner en hel tråd, det håller jag med om. Men trots det lilla munhuggandet med "Helga" tror jag mig ha tillfört en del till tråden.
Frågan är vad ditt inlägg hade för relevans i diskussionen?

Jeppe

Jesperado:

Mitt inlägg?vad det har tillfört? Det skall inte tillföra något utan få dej att sluta tjafsa. Är du en så hängiven anhängare av dina teorier kan du ju starta en tråd vilkens titel har med innehållet att göra. Er fullständigt värdelösa, tråkiga och förvirrande diskussion är för det första ej adekvat i denna tråd, för det andra är den mycket mycket barnslig. Var ödmjuk. Du behöver inte alltid hävda dej..

BMW-Brings more women
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Bayerische: Det känns lite som om du kastar sten i glashus här. Du skriver ett inlägg om att mina/våra inlägg inte har med ämnet att göra, vilket inte ditt heller hade.

"Hängiven anhängare av mina teorier"? Jag vet inte om du när jag redogör för de lagar och regler som gäller ser det som mina egna teorier? Det var i alla fall precis det frågan handlade om från början. Diskussionen handlar från början om hur man ska använda körriktningsvisare i trafiken, och det är just vad de flesta av mina inlägg gått ut på att diskutera, med undantag för det "tjafs" som uppstått vilket jag beklagar...

Jeppe

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Sammanfattning: Vi SKA blinka när vi svänger!!!

:)
Jesperado: Tråden handlande inte om hur man använder körrikningsvisare i trafiken, utan varför bmw förare tenderar att inte blinka. Jag menade bara att det blev onödigt långt, och tråkigt,ert argumenterande.

MVH

BMW-Brings more women
Helga
Till Jesporado:
Det var lätt som en plätt att söka på rondell.
Tjafset här består av att du anmärkte på namnet rondell.

Kunde bara inte låta bli att citera dej :-)
Men ett Forum är ett Forum. Klart att det alltid kommer att finnas tjafs. Och många onödiga frågor. Och många onödiga svar.
Tar vi bort detta så minskar vi kanske inläggen med 60-70%.
Blir inte så mycket kvar för de riktigt seriösa att klanka på.

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Bayerische: Du har rätt, som sagt. Jag ber om ursäkt om du hade ont av att läsa det och ska försöka undvika att det sker igen...

Helga: Precis som jag skrev när jag tillrättavisade dig så är det inget jag brukar syssla med, i alla fall inte på det viset. Jag gjorde det speciellt för dig...

Jeppe

Jesperado: Vilken bilbrovning i malmö jobbar du på förresten, om man får veta?

MVH

BMW-Brings more women
Helga
Helga: Precis som jag skrev när jag tillrättavisade dig så är det inget jag brukar syssla med, i alla fall inte på det viset. Jag gjorde det speciellt för dig...

Tillrättavisa............Ja gode gud...........

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.