AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.220

Har det blivit trendigt att inte blinka?

Sida 1 av 5
to
141
tobbepersson
525i-90
318i-02 Touring
Är verkligen utomordentligt trött på bilister som struntar i att blinka. Extra irriterande är det i rondeller där man aldrig vet vart folk ska åka. Man står och söker en lucka för att köra in i rondellen och så kommer ett pucko som svänger "höger" utan att blinka förstås, så då missar man den luckan. Sen nästa svänger vänster utan att blinka så då är man på väg in i tron att denna bil ska köra rakt igenom. Det har nya med att man bara ska blinka när ska ur en rondell är ju urkorkat och stör rytmen enligt mig!!

"Det är bakom ratten man förstår"
Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
"Det har nya med att man bara ska blinka när ska ur en rondell"

Nja.. så är det väl inte, inte vad jag lärt mig i alla fall när jag tog kortet. Man börjar med att blinka vänster när man kommer in i en rondell förutsatt att man ska åt vänster eller ett varv runt. Ska man rakt fram eller åt höger så behöver man alltså inte blinka vänster - bara höger när man ska ut.

Man blinkar höger när man ska ur en rondell, just efter att man passerat en av "utfarterna" och man ska ut nästa.

Här i umeå finns många som inte kan detta med rondeller, ingen blinkning alls när de kommer in/ska ut genom rondellen. En gång mötte jag till och med en bilist som kom i motsatt körriktning i rondellen (alltså medsols), och då börjar man ju fundera hur faan de tänker.

BMW4EVER!
---
Min E39:a: Länk
Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
Sedan har man ju hört av folk att det är bmw & merca-ägarna som skiter i att blinka... hmm va säger ni om det? Stämmer inte så bra i den här stan i alla fall.

BMW4EVER!
---
Min E39:a: Länk
Deta är en diskussion som kan håla på hur länge som helst och jag tycker det fungerar DÅLIGT i våra rondeller. JAg håller med ICKET, så kör ajg i rondeller, tydlig blinkers om jag skall vänster eller höger och och oavsett vid vilken avfart från rondellen så visar jag vart jag skall hän, allt för att underlätta för mina medtrafikanter. Det här med att inte blinka förrän du skall ut ur rondellen kan precis som icket säger var otroligt irriterande och tidsödslande för andra.

För att vi skall veta vad som gäller så klistar jag in lite kort från Vägverkets hemsida, vill ni läsa rubbet så surfa in på Länk?

Hur kör man i cirkulationsplatser?
Den som ska köra in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot fordon som befinner sig i cirkulationen. Väjningsplikten anges alltid med vägmärken.

Man kör motsols i cirkulationen. Körfälten i tillfarterna och cirkulationen är vanligen ganska breda så att också stora fordonskombinationer ska få plats. Ibland har cirkulationen och tillfarterna två eller flera körfält uppdelade med vägmarkeringar. I vissa fall kan det också finnas körfältsvägvisare i tillfarterna.

I cirkulationsplatser med endast ett körfält är det lämpligast att man i tillfarterna kör in i cirkulationen en och en efter varandra och inte jämsides med andra fordon, även om det kan finnas plats för två mindre bilar i bredd. Man behöver inte använda körriktningsvisare då man kör in i cirkulationsplatsen, eftersom endast en körriktning är tillåten. Finns det fler än ett körfält i en tillfart väljer man det lämpligaste med hänsyn till sitt färdmål och de anvisningar som finns.

Behöver man byta körfält i cirkulationen gäller vanliga körfältsbytesregler, d.v.s. man får byta körfält endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Man ska ge tecken när man byter körfält. Det ska man göra även när man har för avsikt att lämna cirkulationsplatsen. Även i vissa andra fall när man ändrar fordonets placering i sidled kan det vara lämpligt att använda körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. När man använder körriktningsvisaren är det viktigt att tänka på att ge tecken i god tid men också på var man börjar ge tecken för att inte andra ska missledas.

Om man lämnar cirkulationen från vänster körfält, måste man vara mycket uppmärksam på bilar till höger, som tänker fortsätta att köra i cirkulationen!

Johan S
Chassinummer:3527066
www.bimmer.se Länk
Pappa till Beppe Morgan William
Håller med föregående. Men ju längre man läser i det förhållandevis lilla textstycket, ju mera inser man att det finns läge för tveksamheter. Allt detta skall dessutom ske och beslutas under kanske några sekunder eller mindre. Lägg därtill att rondeller byggs och markeras på många olika sätt, med heldragna och streckade linjer, med spiralmönster, med nästan vikelräta eller "förskjutna" till och avfarter osv, och förvirringen blir lätt total. Vägverket är sannerligen inte underlättande alltid...))

FP
Vi har en rondell här i malmö (vid toys R us för er som är bevandrade i Malmö) som verkar väldigt svår, väldigt ofta stannar folk mitt i rondellen och lämnar företräde, folk är allmänt förrvirrade och har svårt att reda ut den. Jag tycker den är enkel men jag misstänker att det som gör folk lite förrvirrade är att heal rondellen är lite rombformad samt att det bara finns 3 infarter till den. Jag förstår igentligen inte varför det är så svårt för så många men jag inser att felet är inte hos bilisterna utan troligtvis är den byggd på ett vis som försvårar för folket att klara ut det. Lite det som folke påpekar att det finns så många olika konstellationer och det blir inte lätt. Speciellt inte i trafiktäta städer med högt uppdrivet tempo där minsta lilla misstag besvaras med ett ont öga i bästa fall och sedan upp i grader till rediga slagsmål ibland...

Näe till viss del får vi nog skylla på dom som bygger dessa så fint benämda "cirkulationsplatser" Surfar man runt på olika trafiksajter så ser jag ofta diskussioner om detta ämne där folk
tror sig vet hur man skall köra och hur man inte skall köra.

Ärligt talat så struntar jag i hur man skall köra enligt lagboken (sorry)och prioriterar att göra det tydligt för mina medtrafikanter i ett hopp om att dom gör så mot mig nästa gång.

Tyvärr har vi en väldigt låg trafikmoral i Malmö som påminner mig en hel del om trafikbeteendet i länder man besöker när man har semester. Tutan och viftandet med armar tros fungera bättre än att använda kugghjulsprincipen och köra lite mjukare.
Den gamla slagdängan "man skall kramas i trafiken" borde nog användas lite oftare här.

Johan S
www.bimmer.se Länk
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
Själv är jag rädd för bilister som blinkar vänster i rondell men svänger höger ut.
Eller: När jag kör ut på 70-vägen där jag bor, blinkar en del vänster (så jag ska tro att de ska svänga mot mitt håll, alltså får jag köra ut) men likförbaskat så kör de rakt fram.

Hur ska man förresten vid ev krock kunna bevisa att motparten blinkade men svängde aldrig? Har länge funderat på detta, för det har hänt mig flera gånger.
Mvh
sword
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

HGär i eksilisyuna en dag i våras så stod jag och blinkade vänster och skulle svänga upp på mitt jobbs parkering. Får vänta då det kommer en stor grävare åkandes, men helt plötsligt börjar han att blinka vänster. Perfekt tänker jag , och kör ut, varvid idioten fortsätter rakt fram och får tvärnita för att inte köra in i mig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Och till råga på allt så står han kvar och tutar skitlänge som om det vore mitt fel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jag hyttar med näven skriker några ej nämnbara saker och går raka vägen in och ringer till hans arbetsgivare då numret stod tydligt på grävaren. Får tag på hans namn, och sitter nästan och väntar på att han ska komma och "nyckla" bilen. Nu gjorde han inte det och besparade mig därmed att par år på kumla..........
Usch, det är snart ett halvår sedan, men blir skitförbannad när jag tänker på det....

/B
daaal
Säg att man ligger i vänstra filen och skall köra rakt fram. Om man blinkar höger precis när man skall ut som ni förespråkar kan ju andra bilister uppfatta det som att du tänker byta fil. Skall det fungera får man ändra så att man bara kan svänga åt vänster i vänstra filen.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
daaal: Man ska ju byta fil, så det är ju korrekt uppfattat. Först byter man fil från innerfil till ytterfil, sedan kör man ur cirkulationsplatsen...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Helga
Tro fan att man skall blinka vänster i rondell!!!!!
Och blinka höger när man kör ur den!!!
Dom som inte gör detta är verkligt dåliga bilister med samma namn som en chokladdryck!!!!!

MVH Helgas man från västkusten.
jo men det dumma är att lagen säger att du inte behöver göra det förrän du byter körfält så svänger du vänster är det inte förrän du skall ut ur rondellen som du måste blinka

jättedumt tycker jag och säkerligen en bunke andra människor.

Johan S
www.bimmer.se Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Helga: Sätt dig ner en stund med lagboken eller ännu enklare Vägverkets tolkningar av lagen och en god chokladdryck så inser du snart hur fel du har...

Jeppe

Helga
Helga: Sätt dig ner en stund med lagboken eller ännu enklare Vägverkets tolkningar av lagen och en god chokladdryck så inser du snart hur fel du har...

Jaha du. Vill Du vara så snäll då att rätta mej.
Och samtidigt tala om HUR man kör i cirkulationsplats (rondell)
Enär min bror och min svåger driver körskolor så torde jag veta vad jag pratar om. Men tyvärr så lär inte körskolor ut likadant.

Men var är det för fel??

Att svänga vänster = blinka vänster.
Att svänga höger = blinka höger.
Köra ur rondell = blinka höger.
Byta fil i rondell = blinka.

Förmodligen är du en namne till ovan nämnda dryck!!

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Helga: Skärp dig, så svårt är det inte. Det finns alternativ i detta fallet, man kan alltså göra olika utan att för den sakens skull göra fel...

Man SKA blinka när man byter körfält eller kör ur cirkulationsplatsen.
Man FÅR blinka vänster när man avser "svänga vänster" i cirkulationen respektive blinka höger när man ska "svänga höger", men man är inte tvungen.

Ganska simpla regler som inte kräver att man kallar varandra för olika drycker eller liknande...

Jeppe

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Kan passa på att "rätta dig" lite också. Du skriver "HUR man kör i cirkulationsplats (rondell)", detta är inte riktigt rätt. Att köra i rondellen är inte över huvud taget tillåtet, man får endast framföra fordon i cirkulationsplatsen...

Jeppe

to
141
tobbepersson
525i-90
318i-02 Touring
Icket: Jag har läst att enl. VV så ska en cirkulationsplats betraktas som en enkelriktad väg där man endast använder körriktningsvisaren när man svänger ur cirkulationsplatsen. Jag kör inte så, tycker det försvårar för andra bilister.

"Det är bakom ratten man förstår"
Helga
Jesporado!

Du läser som f-n läser biblen.
Jag skriver inte att man skall köra som vägverket föreskriver utan såsom 95% av körskolorna lär ut idag. Märk väl att det är de unga som kör mest rätt i en rondell. De som tog körkort de senaste 10 åren. Körskolorna har fått många olika budskap om hur man kör i en rondell och gudskelov så har de flesta anammat det sätt som är mest trafiksäkert.

1. Alltid blinka höger vid utkörning ur rondell. Vilket betyder att
om du skall rakt fram så SKALL du blinka höger när du kör ur.

2. Alltid blinka höger om du SKALL höger. Du kör ju ur rondellen
samtidigt också.

3. Alltid blinka vänster om du SKALL till vänster och
sedan SKALL du blinka höger när du kör ur rondellen.

4. Svårare är det inte att undvika missförstånd och
minska antalet olycker i rondell!!!!!

5. Det handla om vanligt sunt förnuft.

Finns inte mer att skriva om detta.

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Visst finns det mer att skriva om detta...

Du skrev i ditt första inlägg att jag och andra som jag som väljer att ibland inte blinka vänster vid "vänstersväng" i en cirkulationsplats är dåliga bilister och att likna vid en chokladdryck.

Detta förfarande är alltså helt korrekt enligt de regler som finns, och du ska inte påstå att jag SKALL blinka om jag inte vill, ännu mindre likna mig vid drycker eller annat du finner lustigt...

Jag avslutar med att återigen påpeka att man inte får köra bil i en ´rondell utan måste hålla sig ute i cirkulationsplatsen...

Jeppe

Helga
"Jaha du. Vill Du vara så snäll då att rätta mej.
Och samtidigt tala om HUR man kör i cirkulationsplats (rondell)
Enär min bror och min svåger driver körskolor så torde jag veta vad jag pratar om. Men tyvärr så lär inte körskolor ut likadant."

Ovanstående skrevs 20.02
Ville bara påtala att jag skrev också CIRKULATIONSPLATS.
Men skrev rondell enär 99% av alla läskunniga använder ordet rondell och icke cirkulationsplats.
Hade än en gång med sunt förnuft att göra.
Ha det så bra. Snart läggdags.

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Problemet var inte att du kallade det rondell, vilket som du säger de flesta felaktigt gör, problemet var att du gav intrycket (genom parentesen) att cirkulationsplats och rondell skulle vara samma sak, vilket det alltså inte är.
Cirkulationplats är den enkelriktade väg man kör bilarna på, rondellen är den cirkelformade ytan inuti cirkulationsplatasen. Den kan se olika ut, gräsbevuxen, lite planterade träd/buskar, någon form av staty eller annan utsmyckning mm. mm. Det kan t.om vara asfalt eller gatsten, hursomhelst får man inte köra där...

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.