AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.222

Har det blivit trendigt att inte blinka?

Sida 3 av 5
Lo
202
Lover
730, 2800, 3,0 CS
sword: Saken är väl den att om jag hade kört så som Jeppe förespråkar, när jag körde upp för MC nyligen, så hade jag kuggat.
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
>lover: Berätta gärna mer!
Mvh
sword
Lo
202
Lover
730, 2800, 3,0 CS
sword: Inte mycket att berätta, du blir inte godkänd...
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
På väg in i en cirk plats behöver man inte blinka, däremot när man svänger höger ut. Menar du att om man inte blinkar vänster på väg in i rondellen så blir man underkänd?

Blinkandet är ju till för kommunikation i trafiken. Den ska inte kunna missförstås.
MVH
Lover: Om du menar vänsterblink innan rondell så kan du ju knappast bli kuggad för detta eftersom det inte är ett krav osv. Isf gör din inspektör fel. Berätta gärna exakt vad du menar som skulle kuggat dig i uppkörningen.

FP
Lo
202
Lover
730, 2800, 3,0 CS
Ok, vi tar det från början.
Vid körlektionen körde jag som jag trodde att man numera kan göra d.v.s svänga vä. utan blinka innan jag körde in i c.platsen, blinkade hö. när jag skulle ur.
Blev direkt inkallad till vägkanten och fick frågan vad jag höll på med. Jag sade som det var, att jag ansåg att man med de nya
reglerna kan köra så.
Enl. körskoleläraren finns det inga nya regler, utan det som gäller
har gällt sedan Hedenhös och körde jag så under uppkörningen så kunde jag se mig stjärnorna efter ett kort. Han var också ganska tydlig med, vad han ville göra med de som sa något annat,
bl.a. den lille polisen i Trafikmagasinet.

Jag körde så två gånger och han var inte gladare andra gången ;)

Måste erkänna att jag inte hade nog stake att testa detta vid uppkörningen..
Helga
Till Jesporado:

Ber om ursäkt för ordet dåre. Tror absolut inte att du är en sån.
Lite besserwisser kanske........men det är det många som är här.

Men att köra i "rondell" och INTE blinka är dåraktigt.

MVH Helgas man från västkusten.
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
Håller med Folke helt och hållet.
Om du BYTTE FIL eller körfält strax innan du körde in i rondellen så borde man förstås blinka.
Om du inte bytte fil, utan bara körde in och ville svänga vänster utan att blinka vänster så gjorde du INGET FEL!
Om det var två körfält i samma riktning i rondellen och du bytte fält inne i rondellen från ytterfält till innerfält, nää, det gjorde du säkert inte. För det får man i regel inte, åtminstona utan att blinka först.
Antingen så är din körlärare inkompetent eller så handlar det om missförstånd mellen er två. Sade han verkligen att du borde blinkat innan du körde in?
Det enda som "krävs" är blinka på väg ut ur rondellen.
Jo, det är visst nya regler.
Mvh
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Helga: No hard feelings här, jag tål det mesta. En fördel med mitt yrke är att man blir härdad.
Besserwisser kan jag gärna bli kallad, det kan jag själv hålla med om att jag är ibland, men lite ordning tycker jag att det får vara och då tar jag rollen som besserwisser...

Lover: Du skulle definitivt bli godkänd vid uppkörningen utan att blinka in i cirkulationsplatsen. Jag har själv klarat tre uppkörningar de senaste två åren utan att göra det, så det är jag säker på.

Hela synen på cirkulationplatsen reviderades för några år sedan, detta för att alltför många körde fel. Synen var tidigare att cirkulationplatsen var att betrakta som en korsning, idag är den istället betraktad som en enkelriktad gata. Enda anledningen att det fortfarande är tillåtet (men ej rekommenderat från Vägverket) att blinka in i cirkulationsplatsen är att de som lärt sig "de gamla" reglerna inte omedvetet ska göra fel, en mer fri tillämpning med valmöjligheter alltså...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Lo
202
Lover
730, 2800, 3,0 CS
Jeppe: Kul att någon har vågat testa ;)

Vad som känns lite märkligt är att trafikskolor och Vägverket
inte är riktigt överens om hur man ska köra i en c.plats.

Hittade en länk, där självaste Gen.dir. på V.v. kommer till tals i
ämnet.

Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är egentligen ingenting att vara överens om, Vägverket bestämmer hur det ska gå till sedan får man rätta sig efter det. Om en trafikskola och dess utbildare inte har koll på gällande trafikregler är det skamligt, dom om några borde ju veta...

Jeppe

Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
Jesperado: "Om en trafikskola och dess utbildare inte har koll på gällande trafikregler"

Om det är det här med vänsterblinkning du menar så är vägverkets "uppkörningsmän" inte heller överens med sina egna regler. Körde i tre cirkulationsplatser på uppkörningen med vänsterblinkningsprincipen.. hade inte en enda anmärkning efter den körningen.

Men i ditt nästa inlägg får jag väl reda på att det inte var just det du menade.. :)

BMW4EVER!
---
Min E39:a: Länk
to
141
tobbepersson
525i-90
318i-02 Touring
Oj vad hett det blev i inläggen...något ur spår dock.
Det handlar om irritation över den minskade användningen av körriktningsvisare i trafiken och orsaken till detta. Kanske borde bestraffas med böter om man struntar i att blinka, stör i alla fall mig mer än om någon kör 120 på 110 väg.

"Det är bakom ratten man förstår"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är aldrig fel att vara "övertydlig" i trafiken, dvs. hellre använda blinkers en gång för mycket än en gång för lite...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Man kan väl bötfällas för underlåtenhet att påvisa tänkt ändring av färdriktining!? (eller vad det heter)

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
300+: Visst kan man det, i de fall det är krav på det...

Jeppe

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Jag ser t.o.m polisbilar som inte blinkar, så det kanske är helt OK nu förtiden?
/A
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag blinkar alltid så fort jag rör på ratten nästan. Länge bliknar jag oxå! Ser ingen anledning till att snåla in på det?! Fler borde prova att blinka så märker man att folk anpassar sig mer efter varandra. Flyter bättre helt enkelt.

Mer blinkning åt folket!!!

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jesperado har varit lite utsatt i denna diskussion ser jag, säkert inte första eller sista gången heller för den delen.
Trevlig läsning ändå.
Blev så sugen på den där drycken det talades om så jag köpte en... ;-)
(Den var god kan jag tillägga)

Vill bara säga att min uppfattning är att Jesperado till sörre delen, om inte alltid, har fakta med sig, inga lösa påståenden som "någon har hört av någon, som känner en annan som har hört att så ska det vara" osv...

Inga direkta tolkningar av allt utan rena fakta och ibland utdrag från lagtexter och regler, sådant uppskattar i alla fall jag mycket och jag litar på att det han skriver stämmer.
(Har än så länge inte kunnat hävda motsatsen)
De fåtal gånger det visar sig han har haft fel har han tillrättavisat sig själv och skrivit en rättelse.
(Minns en diskussion ang. lustgas i bilen om det var lagligt.)

Många som hävdar att han har fel eller blir upprörda brukar ofta bara ogilla svaret de får då de har en helt annan uppfattning baserat på rykten eller allmänt "tyckande", de saknar alltså grund för sina påståenden och sedan hävdar de att han är en "besserwisser", då han kan så mycket om det han talar om.
Så Jesperado , fortsätt gärna vara en "besserwisser". ;-)
Tycker du tillför mycket med dina kunskaper.

Det kanske skall diskuteras ang. hur folk inte blinkar när de hastigt ska byta fil också, det tycker jag är värre då det är andra farter inblandade.
Men det är nog en annan diskussion.

Det var allt jag ville tillägga.

/Hammar
Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
Hammar: Bara för att det står i lagboken/trafikreglerna innebär inte att det är absolut bästa lösningen på allting.

Jag tycker alla (de flesta) i denna tråden är fullt medvetna om trafikregeln som den här tråden handlar om. Men det många verkar vilja är att få en förnyelse av denna regel. För det är ju så att lagar och regler uppdateras allt eftersom åren går för att passas in i samhället så bra som möjligt.

Jag står fortfarande fast vid att "vänsterblinkningen" ska användas och hoppas att den nuvarande regeln ändras. Jag ser inga nackdelar med detta - bara fördelar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.