|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
Helga |
Återigen!!! Du läser som f-n läser bibeln. I folkmun säger man RONDELL!! Allt kallas för rondell. Skall det vara så förbaskat svårt? I alla tidningar står det. Vi bygger ny RONDELL. Det står inte att vi bygger cirkulationsplats/enkelriktad väg med rondell i mitten. Men du ville komma bort från ämnet genom att börja divla om uttryck på Cirkulationplats/Rondell. Nu får du ge dej. Vet ju att du kan vara både trevlig och intelligent. |
|
*skratt* Det här börjar bli roligt ju... Men jag håller till stor del med Jesperado i ordvalet. Jag är för att bevara och värna om språket och dess ord. Att skriva/säga ett ord vars betydelse ej egentligen överensstämmer med dess ursprung (ta tex autogiro...eller varför inte ordet "OMSTÄNDLIG" som den "stora" massan har för svaghet att uttala/skriva som OMSTÄNDIG, ett ord som nog nästan ingen har hört talas om och som i princip betyder att någon är GRAVID), enbart för att den stora massan då förstår vad jag menar är IDIOTI. Det är att urvattna språket. Bättre då att den stora massan får lära sig saker ordentligt. Vad tidningar beträffar Helga, är de knappast något att referera till enär att vara journalist idag knappast betyder att man vet något överhuvudtaget och än mindre kan skriva ordentligt. Tråkigt men sant. Men jag håller med dig Helga till 100% vad beträffar framförsel av fordon och hur man skall visa sin avsikt för andra när man ska in i, kör i en eller skall ut ur en cirkulationsplats (för den stora massan = Rondell)... *BAWORAK* |
|
| Det finns för MÅNGA rondeller här i Sverige! | |
|
Ang. journalister: Håller med till 220%, och det blir bara värre... För att återknyta till trafikvett och körkultur. Debatten är så typiskt svensk den kan bli här tycker jag. Se och lär lite hur man kör i många andra länder som många gånger har betydligt tätare trafik än här. Låt sunt förnuft råda för böveln, vi har högertrafik, vi kör alltid in åt höger i rondellerna, varför blinka vänster då långt innan? Om jag sen skall köra ett kvarts, ett halvt eller tre kvarts varv osv inne i denna innan jag åter blinkar höger ut osv, spelar mindre roll. Jag tycker snarare det förvirrar med blink åt vänster, åter igen eftersom rondellerna är så olika byggda och man "tvingas" köra allt ifrån strikt filkörning till fri placering osv. Just därför är tvingande (vilket det då inte är) vänsterblink mest förvirrande. Sunt förnuft däremot löser det mesta..)) FP |
|
Helga |
Citat: Men jag håller med dig Helga till 100% vad beträffar framförsel av fordon och hur man skall visa sin avsikt för andra när man ska in i, kör i en eller skall ut ur en cirkulationsplats (för den stora massan = Rondell)... *BAWORAK* IP: ...[145.247] Detta spårade ur fullständigt!! Inläggets start handlade inte om svenska språket utan om "HUR KÖR MAN BÄST I EN RONDELL". Att det sedan heter "CIRKULATIONSPLATS" har väl inte med svaren att göra?? Att journalister inte kan "stavla" är väl till att ta i. Det finns också rättstavningsprogram. Att de skriver RONDELL har inte med att göra att de inte vet att det heter CIRKULATIONSPLATS utan att nästan hela svenska folket säger RONDELL. MVH Helgas man från västkusten. |
|
Jag förtydligar gärna angående tidningar (vars texter i regel kommer från journalister). Det är knappast att ta i när det gäller relevansen och rättstavningen, den ÄR dålig, och i synnerhet i jämförelse med hur det var för 10-20-30 år sedan. Gå på bibblan och leta fram ett äldre ex av eran lokalblaska och jämför! Rättstavningsprogram finns men tycks inte användas, frågan är om de fångar upp fel som liten bokstav i ortsnamn, även i STORA rubriker, faktafel som t.ex att Blekinge plötsligt har fem städer osv. När sedan tidningarna skriver sina faktarutor (alla tidningar tycks ha ett behov av att upplysa läsarna med pedagogiska faktarutor) omkring sådant som de tror "vi" tycker är svårt, och när dessa innehåller massor av sak och stavfel, då blir det mest pinsamt. Det är säkert skillnader mellan olika tidningar osv, och kanske högre klass på vissa håll. Sidorna med faksimiler från TT och utlandet innehåller ju sällan eller aldrig fel, så dessa skapas tydligen "lokalt". Men trots allt betalar man ju en bra slant för blaskan, då vill man gärna ha något tillbaka FP |
|
|
Helgas man> Jaha??? Och bara för att nästan hela det svenska folket säger så, så rättfärdigar det ett felaktigt användande??? Det är just det som är poängen från min sida, att det inte gör det!!! Men jag håller med dig att detta inte är rätt tråd/forum för detta. Ville bara poängtera något jag tycker är viktigt. Det kan så lätt bli fel annars för att inte tala om hur pinsamt det är att lyssna på folk när de sjunger nationalsången fel (vilket också nästan hela det svenska folket gör)... *BAWORAK* |
|
Helga |
Värre (tåg) urspårning har jag aldrig sett sa han som höll SJ.s tidning upp o ner........... Varför inte starta ny tråd om "att så här talar viiii" 5 % Så här talar niiiii..............................................95 % Finns säkert något forum för ändamålet. MVH Helgas man från västkusten. |
|
Det enklaste för alla är att man blinkar när man ska ut, om alla bara såg till att göra det så skulle det inte vara ngt problem utan alla kan kristallklart se vart man ska. /B |
|
|
Tja, det verkar som pensionärerna - de visa i vårt samhälle - har förstått det hela; man ser de ofta ute med högerblinkersen konstant på... :-) F.ö. : Hade det inte varit bra med en funktion (=knapp) i "tråden" där man kunnat klicka (ursäkta SvanteE mfl) för att skapa ett sidspår i diskussionen?...Med automatgenererad titel och en hänvisning som lämnas i den befintliga/gamla tråden? (Typ: "Diskussionen fortsätter ---> Länk") |
|
|
Jo, det viktigaste med blinkandet lär ändå vara att INTE bli missförsådd i första hand. I andra hand att bli förstådd. Lagen säger att man inte behöver blinka vänster i cirkulationsplats, tydligen eftersom man betraktar cirk. platsen som vilken "väg" som helst, bara lite "krokigare" i detta fall(!!). Men man "bör" blinka höger när man kör ut, alltså som vilken högersväng som helst. Man "får" dock blinka vänster om man vill, men: Man får ... och komma ihåg att stänga av i god tid. Påtok för många fortsätter att blinka vänster fastän de svänger höger ut. Farligt! För då blir det missförstånd. Jag upprepar min fråga: Hur kan man bevisa att någon "blinkade fel" om det blir krock? Kan man?? En sak som jag tycker är väldigt tokig annars i rondell-sammanhang är att: Om man kör på innerfältet in i rondellen och ska forsätta rakt ut (som man får i vissa rondeller med två fält i varje riktning) så är man SKYLDIG att lämna företräde till de som kommer högerifrån, fastän de borde väntat ut dig eftersom du FÖRST körde in i rondellen. Visste ni om det? |
|
|
Helga: Visst är det lite lågt att märka ord, men jag tyckte att du hade förtjänat det så bra i detta fallet, inget illa menat. Poängen med samtliga mina inlägg är egentligen att berätta för dig att man aldrig är skyldig att blinka vänster i cirkulationsplatskörning, vilket du idiotförklarade mig för att jag inte gjorde. Jag tror helt enkelt att du gjorde detta i okunskap och sedan försöker släta över det, men det är ju bara min egen gissning... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
sword: Naturligtvis ska man lämna företräde vid körfältsbyte, det är en genomgående regel i trafiken... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Lite måndagskul skadar aldrig! Vad det gäller benämningen speciell trafikkorsning - cirkulationsplats, så kallas det rondell i folkmun. Även om det är (enligt v.v.) språkligt fel då rondell är plattan i mitten på en cirkulationsplats. Det är folket som utformar språket och inte tvärt om. Säger 95% rondell om cirkulationsplats så kommer förr eller senare ordet revideras i trafikförordningen. ___ "Lorem ipsum dolor sit amet ..." |
|
Helga |
Till Jesporado: Nix här är ingen okunskap utan bara sunt förnuft! Och JAG tycker att ALLA som inte blinkar i rondell - vänster som höger - gör sej förtjänt av att bli kallade P___O Till Bonus: Så rätt du har!! Och enligt v.v så behöver man inte blinka vänster i en fyrvägskorsning om det är långt till andra fordon. Inte ordagrant men.......... MVH Helgas man från västkusten. |
|
Men ingen kan väl säga att det blir MISSFÖRSTÅND om det blinkas vänster först i en enkelfilig cirkulationsplats - om man ska till vänster. Och ingen kan väl säga att det inte UNDERLÄTTAR för övriga bilister om man blinkar vänster när man ska åt vänster eller ett varv runt. I VV-reglerna står det mycket riktigt att man inte behöver göra detta, men det är något som trafikskolarna vill att man ska göra just för att underlätta och visa vart man verkligen ska. Och det vet de nyblivna körkortstagarna - inkl. mig. Jag stör mig på de som inte blinkar vänster, men nu har man ju fått reda på att de inte bryter mot några regler.. tycker det borde bli ändring på det.. för det underlättar ju bara och trafiken flyter på bättre vid vänsterblinkning. BMW4EVER! --- Min E39:a: Länk |
|
| Om alla bara blinkar när de ska ut ur rondellen, så underlättar ju det för då behöver man inte hålla koll på varifrån bilen kommer. Underlättar framför allt i större rondeller. då man har fullt upp att kolla om det är fritt fram och kan lägga ringa tid på att undersöka var bilen kom ifrån. | |
|
Helga: Så du menar att alla som inte kör bil på det viset du tycker är lämpligast är idioter (pucko känns lite barnsligt), även om det är helt lagenligt? Jag tycker det är lika dumt att blinka (höger/vänster in i cirkulationen) som du tycker det är att inte göra det, men det är ditt val! Att ge signal med körriktningsvisarna gör man för att visa vad man tänker göra på vägen, svänga eller byta körfält t.ex. Finns det ingen i närheten som kan ha nytta av informationen är man naturligtvis inte tvungen att blinka bara för blinkandets skull. Fast man kanske är en idiot om man låter bli? Eller tvärtom? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Helga |
Kör som den dåre du är. ................. MVH Helgas man från västkusten. |
|
Nu är inte Helga känd för att ha höga tankar om andra människor direkt. Om någon uppfatar det jag skriver som personangrepp så är det inte ädelt att kalla andra (som man ens inte känner) för dåre heller. Så Jesperado får definitivt moraliskt stöd av mig i denna, nu smått absurda diskussion. Jag tycker faktiskt att Jesperado har rätt i sakfråga också. Han förespråkar NYA trafikregler. Alla hänger förstås inte med. Vore inte så dumt med uppdatering av körkorten va? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.