AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.382

Ferrari 360 ..Ferrari355.. Porsche GT3 ..M5.. M3

Sida 2 av 3
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
michel: det ska nog inte vara några problem att dra loss häcken i en skön powerslide? Burnouts vete fan. Däremot är serviceintervallerna på Ferrari generellt mycket tätare än för Porsche (500 mil(?) kontra 2000mil). Ljudmässigt låter ju bilarna helt annorlunda. Boxergurgel-och-flås kontra skrikande högvarvande V8. YMMV. Jag faller lätt för båda :)

mvh
Anders
Firren, 2000Mil sedan e det dags för ett kammremsbyte på Ferrain:(..suck.. var har du hört om 500mils intervaller ifrån? Tror nog det e fel...

Ferrariljudet e nog det grymmsate man kan få i bilväg ..u gotta love it..me Michel doo ;-)

Har dock funderat vad det e som gör själva soundet på just dom V8:orna som 360 och 355 har? lyssnar man på andra modeller av Ferrai så e det ingen som kan framkalla ett sådant grymt sound..tror dom kväver ljudet på avgasflåset strax efter kattarna med en slags backventil som öppnas enbart efter ett visst "tryck"

Sen kommer det grymmaste ljud :-P

Några ideer om varför Ferrari får sånt skönt ljud på bara just dom V8 och inte dom andra F. modellerna?

Mvh/
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
såvitt jag förstått är det inte särskilt många mil innan italienarna behöver service. Säkerligen finns det någon här som vet exakt hur det ligger till ;) nu ser jag. Länk , under assistenzia:

F355 2000mils intervall. Kamrem var 5000:e mil
F360 1000mils intervall (!). Kamrem var 5000:e mil.

Hm, en 355 känns inte särskilt mycket dyrare än min 993!?
Länk kan ge lite mer input i ämnet.

mvh
Anders
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
varför gjorde du så här mot mig, michel?! nu sitter jag o suktar efter en röd ferrari... fan oxo! :) Länk
gaaaahhh!!! så vacker!

mvh
Anders
Men jag e ju ute efter en svart Modena :-P MMMMm...svart ser mer diskreta ut än typiskt Ferrari röda :)

Mekar gör jag själv så servicen kostar inget :)

Här har du ljud och bildfiler på en ÄKTA FI streetracer..Fy f*n det nästan gick för mig när jag hör tonerna från 355 & 360 F1 Kreiseggsystem

Länk

Funkade visst inte..

prova den här ;)

Länk
BM
207
BMWM_4ever
997 Turbo -07
530 XD M-Sport -07
Detta hade varit mitt val om jag skulle lägga ca en mille på en bil:

Länk

996 GT2. Lägg till ca 50 tusen på BPU så har man runt 550 hästar att leka med. Man kommer väldigt långt med det prestandamässigt. Bara bilar som Enzo, Carrera GT som hänger av en typ. En 360 modena blir frånkörd av 996 turbo (420hp) både rakt fram och när det svänger(av nya M5 oxo :). Men visst kan jag hålla med om att Ljudet och utseendet på ferrarin är strået vassare än Porschen.
Bmw M_4ever. Visst e man sugen på en GT2 med, men som jag sa tidigare så e valet svårt, antagligen tar jag bilen för prestandan enbart, vilket då skulle bli en GT2:a definetivt med lite trimm på (GT2 har ju potensial ;)

Det sorgliga med Ferrarin e prestandan och bränsleförbrukningen jämfört med Porschen som e bättre på alla punkter där.

Porschen ser ju så j*kla smal ut jämfört med 360... axelbredden måste det vara stor skillnad både bak och fram?

Men det måste väl finnas bra Ferraituningsfirmor som kan trimma upp en härlig V8 i denna bil med :-)
BM
207
BMWM_4ever
997 Turbo -07
530 XD M-Sport -07
michel: Tänk på att kvalite´ och driftsäkerhet brukar vara bättre på Porsche. Den enda firman jag kommer på är Koenig. Länk

KOENIG Twin-Turbo 441 kW / 600 HP / 570 NM
complete engine conversion with 2 turbo-chargers (KKK), turbo-manifolds reduced compression, special turbo-pistons, 2 intercoolers, changed exhaust-system, modified motronic, special air flow-meters, including dissassembling and assembling of the engine.

output up to 441 kW / 600 HP / 570 NM
incl. Plexi-hood with Naca-inlet and drilled racing rear-grid for engine cooling
€ 42.000,–

Dyra hästar!! :)
michel: Görs det inga Kreiseggsystem till Porsche GT3??
BMWM_4ever. Jag tror dig angående kvaliten jämfört med Porsche, Italienarna har alltid gjort snygg design på bilar,men alltid varit kända för dålig kvalite (ala Fiat & Alfa) :(

Tack för länken, den var Ferriafet:-P.. med det trimmetkitet så e nog även en GT2 i farosonen om inte även Carrera GT;-)

Och för att tala om det brutala ljudet som dessa Maskiner har, Ohhhh helt brutalt.. ska nog sälja M5:an och uppgradera en Ferrari ...någon som vill köpa min ;-)

Matrox MGA ..Kreissieger F1 system görs nog även till andra stora bilmärken Porsche får nog en snart med... Den blir nog gött :P

Lyssna och njut, det gjorde jag ;)

Länk
Undrar om man inte ska satsa på de erkänt duktiga Porsche företaget, som till exempel RUF, Gemballa, TechArt, Manthey Racing. Det kommer nog jag göra.
BM
207
BMWM_4ever
997 Turbo -07
530 XD M-Sport -07
Ett annat alternativ är ju att behålla M5:an och kompressormata den. ESS Tuning i norge kommer ut med kompressorkit till våren. De verkar redan ha släppt till M3 e46. 520-540 hästar i M5:an = hejdå 996 turbo,360 ,nya m5, E55 m.m. Till M3 kostar det $9995
Till M5 kostar det nog lite mer, men ändå relativt överkomligt skulle jag tro.
Frågan e hur länge M5 motorn skulle palla med ett Kompressorkit ;-)
BM
207
BMWM_4ever
997 Turbo -07
530 XD M-Sport -07
Jag tror driftsäkerheten kommer vara hög. De släpper nog inget kit som inte håller i längden. De verkar dessutom ha garanti (kostar dock extra).

What is the ESS Supplemental Powertrain Warranty program?

ESS Supplemental Powertrain Warranty will cover any affected factory components for the remaining term of the Original Vehicle Manufacturer's New Car Warranty (up to 4yr/50.000 miles) following the same conditions and exclusions as the Original Vehicle Manufacturer's New Car Warranty.
ESS Supplemental Powertrain Warranty can only be purchased with the purchase of a new ESS supercharger system directly from us or one of our authorized dealers.
ESS Supplemental Powertrain Warranty is only available in Norway, USA and Canada.

michel: Liten kommentar bara, GT2:an och Turbon har samma motor bara en annan mappning. De flesta som vill göra monstermaskiner utgår från Turbon och slänger på K24:or, racekattar, nytt avgassystem, eventuellt någon form av luftkylning (Gemballa är bra på detta) och mappar om ECU:n.

Finns massor med exempel på Turbos med 650-720 hk i USA, fast mest runt 650 och de kör också ofta med orginalkoppling vilket är tysk överdimensionering i kubik ;)

Alltså 1,8MSEK för en GT2, nej tack, en Turbo och sedan 400kSEK i moddningar verkar mer coolt ;) Du har också en sisådär 100k över för några schyssta helkvällar.
i så fall skulle jag ha satsat på en GT2:a, helt klart!

Om man tittar rent ekonomist så är det alltid svårare att sälja en bil som är trimmad, speciellt att få ut den summan man lagt ner på bilen.

Jag säger GT3 istället, högvarvig sugmotor!
men självklart är både turbo och GT2 helt fantastiska bilar!
Matrox: GT2:an har ju "bara" 462hk som är 42hk mer än en Turbo och 12 hk mer än en Turbo med fabriksmonterat powerkit (X50).
coolbluem3coupe vad kör du för bil nu?
Porsche e säkerligen bland det grymmaste i prestanda med lite mods(sant), men som jag sa tidigare det blir aldrig en Ferrari med V8 sound >& den grymt snygga design som den nya 360 ..

Gt3 med sugmotor sen lite mods på den blir ganska grym den med, tror man kan klämma ut ca 550Hk ur den med ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.