AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.618

Har jag fått kylvatten i oljan på min 323i-00?

Sida 1 av 2
nybliven bmwägare sen ca 2 mån.huven och packboxen ska bytas på garanti.kollade oljan idag(yes borde kanske gjort det tidigare)och max på stickan överskreds med 5-10 mm.kollade kylvattnet och det va tomt.svårt och säga om jag ser på oljan att det är vatten i den.som sagt hur less ska jag va?
Helga
Tja...ibland är det bättre att vara pessimist för då kan det bara bli bättre.
Så du tror att det är vatten i oljan........??

Provtryck direkt!!

Att jag inte gjorde det kostade/kostar mej minst 25.000 :-

MVH Helgas man från västkusten.
Helga
Verkar vara en hel del E39 o E46 som gått varma och sedan avyttras snabbt till intet ont anande nya "lyckliga" ägare som får ta smällem med toppackning och planing. Minst..........

Är det vatten i oljan så bör den ju vara ganska vit....

Billy B-10
Länk
var till bmw o dom sa att oljan ser ok ut.troligtvis har det fyllts på för mycket vid förra servicen.anledningen att det var för lite i kylaren visste dom ej.det var inte så tomt som jag trodde."flottören"började stiga direkt när jag fyllde på.hur provtrycker man?packboxen paja troligtvis för att det var för mycket olja
stefannorr
A och O med ett BMW ägande är att kolla allt som har med kylare temp läckage tempmätare att göra så får man ett långt lyckligt ägande..byt gärna pump termostat o termostathus i förebyggande syfte!
Helgas Man: Har du något mer exempel än ditt eget?
Jag skulle vilja säga att de är FRUKANSVÄRT osannolikt att de händer något kostsamt när man "måttligt" varmkör en M52.
Kör man den däremot konsekvent tills den kokar och inte slår av direkt, får man ju helt enkelt ta konsekvenserna.
Jag har såvit jag vet inte hört talas om en Varmkörd E46 som krävt renovering i form av planad topp osv.
Termostaten/termostathuset var en svaghet från fabrik, de yttrar sig iregel i att bilen aldrig når arbetstemperatur.
Vattenpumpen med modell plasthjul var även den en svaghet de första 2 åren på E39 samt i viss mån E46 98-99.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Helga
Första gången min 528 kokade var i en 3 kilometer lång bilkö på E6. Vet inte hur länge den stått på rött. 2-3 min minst. Plus att jag var tvungen att köra till närmsta avfart (cirka 500 meter) enär det inte gick att bara stanna där jag var. Fanns bara plats för en bil!! Undar hur utryckningsfordon skulle göra??
Sedan enl. expertis så kan motorn koka utan att mäatren visar det. Detta genom att det är helt tomt i kylaren så att givaren inte kan indikera. Det var detta som hände mej också.
När jag sedan fyllde på kylarvätska så gick mätaren till rött direkt eftersom den då även började koka i kylaren/expansioenen.
Mao så fick den mycket stryk.

Ta
45
Tatte136
Bmw e46 330 -00
Min e46 330 kokade igår vet fortfarande inte vad problemet är. Har presic byt vatten pump samt termostat hus ink: värme ventil...

pe
9
pegge
530i Touring-02
323i cab-00
320i cab-92
Förmodligen luft i systemet!
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Min E46 328ic kokade idag med.. Vet fortfarande inte vad problemet är.
Bytte expansionstank för den sprack för 4 månader sen, då var det pga inget vatten.

Men idag kokade den.. Fyllde aldrig kylarglykol vid expansionsbytet. Kan det vara därför? Ska jag fylla på det nu eller är det redan kört?

Vad har troligen gått sönder, och vad bör göras nu?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
många på forumet har haft problem med kokande motorer efter problem med kylarkomponenter. även jag hade problem. det visade sig vara en luftficka för de flesta. man får lufta flera gånger. köra en sväng och lufta igen. jag gjorde detta närmare 10 gånger i 2 dagar för att få bort all luft.

om man sedan inte fyller glykol så vet jag inte riktigt. men glykolen har ju en smörjande effekt. och de är av några anledningar.

BMW ownz
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Vill även tillägga att det var riktigt kallt idag och skulle köra hem från jobbet.

Sen så ändrade jag på luftläget från att "värma rutan" till att värma ansiktet.

Kom ingen värme när jag ändrade på läget. Tror att termostaten inte funkade riktigt där då ingen värme kom och att den kokade direkt efter (5-10min) att jag bytt läget.
Du fyllde alltså bara på med vatten då?

Det låter ju onekligen som att du har fått en ispropp i kylsystemet. Ställ in bilen i värme så att det tinar och byt omedelbart ut vattnet mot glykol. Håll sedan tummarna för att kokningen inte har ställt till nåt för dig.
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
GE: trodde också det till en början men stannade bilen och öppnade kylar locket, pös som attans. Sen var all vatten tomt. Fyllde lite vatten och sen körde hem den när den svalnat. Hade 3min hem och så blev den lika kokvarm. Måste vara termostaten och vattenpumpen som spökar eller?

Ingen vatten i oljan heller än så länge..
Får du en ispropp i kylsystemet så får du samma symptom som om t.ex. skovlarna på vattenpumpen ger sig. Vattnet slutar cirkulera i systemet och då tar det inte speciellt länge innan det kokar.
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Tänkte byta termostaten och huset och även vattenpumpen imon, vad sägs?
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Måste även tillägga att innan bilen kokade så har det förekommit lite ljud vid främre delen av motorn (vid fläkten) i några månader. Speciellt när bilen är kall så hör man det tydligare. Är detta vattenpumpen då?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
vore jag dig skulle jag kolla vattenpumpen först. innan du kör 1 meter till. sedan kanske termostaten kärvat fast i stängt läge.
har du otur så har den frusit och skadat motor eller andra komponenter i kylarsystemet.

så rådet är att tömma ur allt vatten innan de fryser så pass att blocket spricker eller nått annat allvarligt händer.
har vare med om en b21 motor till en gammal 240 som frös så pass att vattnet rann ut på sidan av blocket och även in till oljan :S den hade iofs stått en hel vinter med bara vatten.. men iaf.

prova ställ ut en kopp varmt vatten och en kopp kallt vatten när de är - ute (alt frysen). så ska du se att den med varmt vatten fryser snabbare.
med de vill jag mena att bara för du kanske kör ofta med den och så betyder det inte att den inte "hinner" frysa för dig.

BMW ownz
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Så, nu har jag bytt vattenpump, drivrem och termostat. Verkar funka än så länge.. Bilen kokar inte och har fyllt på glykol.

Fick värme in i kupén efter att jag kört med den och temperatur mätaren var ständigt i mitten :)

Vid termostat bytet så såg jag hur den svarta el givaren/kontakten som sitter på termostathuset var skadad. Den hade lossnat innifrån. Svårt att förklara, men det såg inte bra ut..

Nå ja, nu ska jag bara lufta systemet då och då i några dagar..
Gött! Fann du nåt fel på pumpen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.