AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.832

Airbaglampan lyser

Sida 1 av 2
To
33
Torparn
528i Touring -97
Av någon konstig j-la andledning lös lampan bara en morgon när jag startade bilen. Den lös inte när jag stängde av den kvällen före...
Jag har meckat in en baslåda i skuffen, kan jag ha kommit åt någon kontakt eller nå´t?
Bilen är en -97:a....

Stabilt.
sebbe_bmw
Det är troligtvis glapp i sladden under ngn av framstolarna... Det är bara byta den så blir allt bra igen..
BMW gjorde det gratis på 528an...

Sebbe
Mr
236
Mr.C
530iA M-Paket 02
Hej, jo airbag-fenomenet är tydligen ett fel många har!! Är din bil import kan du ha problem att få det på garantin...
En vän har en 97:a imp, fick betala 3500:-!

Hoppas på det bästa!
To
33
Torparn
528i Touring -97
hmm, jo naturligtvis har jag en importerad....
Men om det är felet så känns det i fall billigare än ett fel på airbagen eller elsystemet... =)

Tack för hjälpen!

Stabilt.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
På min förra bil (528iT-98) hade jag det problemet. Under tusenlappen på BMW Solna för felsökning och ny kontakt (under förarstolen).
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har i ett annat inlägg påtalat att kylan kan tydligen ställa till problem med airbagen.
Förra veckan fick min svåger och min styvson fel på airbaglampan den ena Saab9-5 den andra MB300TE lampan blinkade och lös konstant om vartannat. när bilarna tinat upp så funkade de bägge två som normalt igen.
Men på E39 är det ju ett "standardfel" som tydligen verkar vara rätt vanligt,har inte drabbats än som tur är.
MVH

Hasso
Krister L
Hej
Som jag förstår finns det två "typfel". Tyvärr har jag drabbats av båda :-(

1. Glapp i kontakten - åtgärdas med lödning alt byte av kontakt. (Tror det kostade mig ca 700 kr för lödning förra vintern)
2. Trasig sensor. Tydligen är sensorn i stolarna rätt känslig så det räcker (enl. BMW) att du t ex råkar ställa dig med ett knä på stolen för att den ska gå sönder. (Kostar 1 500 kr för ny sensor och omklädning av stolen hos sadelmakare - ska göras nästa vecka)

Någon som vet om man kan få det andra felet på garantin?

//Krister
Krister,

På vår, som dock är lite äldre och import, gick det inte på garantin.
wowe
Detta fenomen brukar inträffa när man justerr stolen,då brukar man sträcka kablen.Fick mitt bytt på BMW på goodwill,på båda sidorna trots att bilen är import.Stå på dig.
To
33
Torparn
528i Touring -97
Tack för all hjälp allihop, jag ska ta kontakt med bmw imorgon.

=)

Stabilt.
Torparn! Hur gick det för dig på BMW, jag har fått samma problem på min.
To
33
Torparn
528i Touring -97
Tjena igen allihop och tack för hjälpen!

Jodå BMW i Västerås fixade det på goodwill!
Jag lämnade bara in bilen och två (!) timmar senare ringde de och sa att den var klar. Beundransvärt!

Stabilt.
Intressant, har just varit förbi BMW Solna och bokat tid. Jag har en import och vi får se om det blir goodwill den här ggn också eller kan det vara så att återförsäljarna skiljer sig åt på mer än en punkt? (I rättvisans namn ska dom väl få felsöka först). Fortsättning följer................
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Torparn: Undrar just om de bara kopplade in datorn och släckte airbaglampan? förmodligen tar väl 10 minuter max.

MVH
Hasso
Enligt kundmottagaren på BMW Solna så fungerar ingen airbag när lampan är tänd. Låter lite märkligt tycker jag.

Torparn, vad gjordes exakt på din bil?
Fick inte samma svar från BMW i Solna när min lampa lyste förra sommaren.... Märkligt!

*hmmm*

T
To
33
Torparn
528i Touring -97
Nej, de bytte förmodligen kontakten i sätet, jag var nämligen först hos en god vän som har bil-el firma som släckte lampan åt mig, men dagen efter lös den igen.
När jag talade med BMW så sa jag också att jag visste att de brukar ordna det på goodwill =)

Stabilt.
To
33
Torparn
528i Touring -97
På tal om goodwill; ena undre stötdämparfästet på bilen har gått tvärt av (mitt i "cirkeln" på stötdämparen) verkar j-ligt märkligt på en bil som gått 11,000 mil, naturligtvis är stötdämparen i aluminium och jag har nivåreglering, jag ska tala med bmw och se om det verkligen ska kunna hända. (det ser nästan ut som skuret med kniv)
Jaha, eller nähä kanske man ska säga. 2534:- blev notan hos BMW Solna. Ingen garanti gällde pga ålder (4 år!) samt mätarställning, 11300 mil. I mitt fall var det en kabel under passargerarstolen nedåt bältessträckaren till. Enligt kundmottagaren den här gången berodde det på slitage(?) dessutom så sa denna BMW-man att endast airbagen på pass-sidan inte skulle ha fungerat ("vem ska jag tro på när det blir så här"). Det märkliga är att jag förra veckan fick klart med BMW's lackverkstad i Sthlm/Bollmora att man på garanti byter bakluckan som har samma rostskador som många här på forumet verkar ha problem med. Jag misstänker att det beror på vem som behandlar ärendet i Sverige (en eloge till Kalle på BMW/Bollmora alltså).
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ett litet klarläggande beträffande garantier. Det är aldrig verkstaden som avgör om det blir garantireparation eller inte utan de utför bara de beslut som garantiavdelningen på importbolaget beslutar enligt sina ramar.
I vissa fall kan den enskilde ÅF ta en sådan reparation på sig själv men då får dom betala. Har hänt mig en gång, detta pga dåvarande bilen var köpt ny hos Solna. Kundvård kallas det.)
Asken: I mitt fall gäller det en privatimporterad bil. Luckan är ju tydligen ett känt garantifel som även åtgärdas på importbilar i vissa fall (servicebok, historik). I fallet airbaglampa som ju också verkar vara ett känt fel så gör man tydligen en annan bedömmning?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.