AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.125

Information/råd gällande bmw m5 e39

Sida 1 av 2
Har planerat att köpa en bmw m5 e39(99 eller 2000) när nya m5:an(e60) dyker upp. Nya m5:an kommer sänka priserna en del på e39:an. M5:an(e39) har sedan den kom varit min favoritbil och nu när priserna börjat bli "rimliga" känns det som ett väldigt attraktivt val. Har läst en del om vanosproblem(kostar en 20-40 000 att byta?) samt andra småproblem som tyvärr blir väldigt kostsamma på en "extrembil" som m5:an är.

Har ett antal frågor jag vill ställa till framförallt föredetta,blivande eller nya m5 ägare(eller om det är någon som har god insikt över prisbilden för bilen).

1. Försäkringar? Går premien upp nu när bilen börjar tappa sin "Gamla oldies" som ägare?(vad ligger den på i dagsläget?)

2. Miltal, vill helst satsa på en lågmilare(betalar hellre 30-40 000 mer för en 7-8 000milare så att den har ett "hyggligt" andrahandsvärde om jag skulle bli tvungen att sälja den). Något jag har missat eller bör tänka på här?(byte av bromsar osv?)

3. Bensinförbrukning, eftersom jag använder den i tjänst(kommer att göra) kan jag skriva av det mesta på företaget. Dvs det är inget större problem.

4. Rost?? Hört något om det?Vart i så fall ska man titta? m3 e36:orna finns det exemplar som är riktigt slitna/börjat rosta
ordentligt.

5. Totalintrycket: Jag kommer kunna finnasiera bilen utan lån, besinkostnaden är försumbar men jag är vääldigt orolig att reparationskostnaderna + försäkringen kommer göra att månadskostnaden fortfarande är hög. Vill gärna ha ekonomiska spekulationen för en ungefärlig månadskostnad exklusive värdeminskningen på bilen. ( misstänker att jag kör ca 1300-1500mil/året)

tack så mycket på förhand

1. ca 15000kr/år
2. Kopplingen.
3. Runt 1,5 liter/milen
4. Kanten på bakluckan som alla andra E39or.
5. Inget jag kan svara på, beror helt på om du åker på dyra reparationer.
Tackar christer!
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
Jag är också sugen på en M5:a men här på forumet verkar det som att M5:an har mycket problem, dyra kostnader när någor går sönder osv osv

BMW its a ride not a car
Alpina B10, -99 eller nyare kanske är ett alternativ?
Jag har ägt min i 2år nu och det ända jag gjort är kopplingsbyte. Kopplingen var slut när jag köpte bilen. Jag kanske har haft tur, men jag tror inte att det är en krångelbil utan tvärtom, en slitvarg.
/Lidberg
Buspelle
M5 E39 är definitivt en av de bästa bilar BMW byggt i alla avseenden, inte minst tålighet och driftsäkerhet. Det som ofta påstås vara problem såsom t ex koppling och vanos är egentligen bagateller. Kopplingen tar slut för att den hanteras fel och vanosen går nästan aldrig sönder ens på tidiga bilar. Alla kvalificerade bedömare jag hört anser motorn vara "bullitproof". Så vill man ha en m5a så är det nog bara till att försöka hitta en bra bil - lik finns som alltid - och sedan sköta om den. Det är svärt att hitta en bättre och roligare bil.
Om du tycker engelska är OK kan du kolla på www.m5board.com
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Jag talade med förste ägaren av en M5 som jag troligtvis kommer att köpa på Fredag och han påstod att kopplingen kan slira på 1'an och 2'an om man drar på fullt med bra väggrepp även om kopplingen är OK ???
Stämmer detta? låter inte riktigt i mina öron..
Nån som har bra tips på hur man kollar kopplingen på en M5?

Den som inte äger en BMW är en olycklig människa Länk
Buspelle
Kopplingen ska absolut inte slira när pedalen är uppe - och den ska upp så fort som möjligt. - det är just det som är det vanligaste handhavandefelet; att man slirar för mycket.
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Nä jag misstänkte det....
Men det är väl ingen mening att testa kopplingen som man gör på "vanliga" bilar, dvs. köra i 30-40 med trean i och frikoppla-ge gas-släppa upp kopplingen för att se att den hugger direkt?? Vad det låter här på forumet så kommer kopplingen inte orka hugga även om den är ny.

Den som inte äger en BMW är en olycklig människa Länk
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Vi köpte en svensksåld -99a idag med 8600 mil med Navi/TV, telefon, DSP etc. Makalöst vilken härlig bil det är!
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Gratulerar jonasjonas!
Får man fråga vad du gav för den?
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
235'
Lasse Karlsson
Tjena JonasJonas!

Köpt NFY 999 hos 7H bil AB i Kinna?
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Ja det stämmer Lasse.
Visa användare
15
Tyrise
BMW M6 e63 2007
*sodden* ska du köpa en bmw m5 lågmil för att inte förlora om du evt ska sälja den ..Ha ha ha ..Titta på blocket ..det är massor av M5 till salu där ..Jag lovar att du kommer att förlora på en M5 ,Den är lätt att köpa men svår att sälja
Visa användare
15
Tyrise
BMW M6 e63 2007
* Lasse* grattis till ny bil önskar dig lycka till och peppa peppa att det inte blir några vanos problem
Lasse Karlsson
Grattis! JonasJonas! till en underbar bil! Såg fin ut på de bilder jag såg hos Bytbil.com! Hoppas du får många grymma mil med "pärlan"!!

Säga vad man vill! BMW M5 E39 är en underbar kärra! synd att den får så mycket "skit" här på Forumet, mest vad det gäller Vanos! och fel på denna!

Tror dock som många andra på detta Forum att det hela är betydligt överdrivet! Vad jag läst mig till är det mycket få, som får rent Vanosras typ 3,4 stycken för övriga har det varit annat typ LMM som krånglat! Otur med bilar kan man ju få med vilken bil som helst!

Grattis igen! och lycka till med "BEEMERN"

HA DET!!
kilroy
Det intressanta är ju att det är företrädesvis ICKE ägare till E39 M5 som klagar på modellen...

Visst finns det några mindre lyckade detaljer hos E39 M5...LMM, koppling, elektronik- och givarfel samt ibland dålig finish på inredningsdetaljer hos tidiga modeller, är väl de vanligaste felen. Vanosproblematiken är kraftigt överskattad enligt min uppfattning och är mer ett rykte än verklighet.

Har kört M5 sedan februari -02 och jag har varit i stort sett nöjd med mina bilar trots att ingen av dom kan mäta sig med min "gamla" 540-95 6-vxl när det gäller ekonomi och tillförlitlighet....

Trots det bör man nog ha en skaplig ekonomisk buffert, vissa fel KAN bli dyra och det är knappast roligt att tvingas äta havregrynsgröt i ett halvår för att ha råd med en M5.

Mvh kilroy

Jag tror inte måndagsexemplaren hos M5 är fler än hos andra modeller.

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

kilroy
Nu hade det varit bra att kunna editera sitt inlägg märker jag...inte bra när fingrarna är snabbare än hjärnan...

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.