AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
31.488

Trimning, gäller det bara motorer?

Sida 8 av 13
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Jag kör med ett billigt motorcykelbatteri med 18 amph, det räcker gott o väl, behövs inte mer......

///Magnus
Z3Cab:
Hur mkt uppskattar du att vinna i vikt genom att kapa bort baljan?
Låter som en bra ide =)
Hmm, huven jag köpte förra veckan hade nog vart perfekt för ditt bygge... Kolfiber huv... Fick den för en billig peng... dock sitter den lite taskigt!
Hur mkt är det som du hade tänkt att riva i bilen?
Låter som att du satsar på att lätta minst 150kg! =) Du kommer nog att få en glad överraskning när du prov kör bilen efter lättningen! =)

Shake That Ass
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Just att ta bort reservhjulsbaljan gör ju att du för mindre vikt bak, där bilen redan är ganska lätt, så för balansen är det inte optimalt då du behöver vikt bak, däremot för prestanda o broms-effekttivitet så är det positivt med mindre vikt......

Men viktigt är att man ser till o flytta delar bakåt i bilen så balansen återställs ex.vis. batteri, bränsletank om den inte är där bak redan och andra saker som är flyttbara, samt justering av höjden bak så man sänker ner bilen lite till, o därmed fås högre tryck på bakhjulen.
Bästa är ju o mäta in bilen med hörnvågar, alltså mäta hjultrycket i alla fyra hörnen o justera bilens höjd därefter....

///Magnus
z3
91
z3cab
Z3 m-roadster -97
BMW 325 i Coupé -93, långloppsbil
BMW 325 Coupé -95
Vet inte vad baljan kan väga, några kilon måste det vara, den är ju faktiskt ganska stor. Skulle den bli för lätt i baken får vi ta itu med det då.

Slim_m, eftersom det är en långloppsbil ska vi försöka ta så mycket som möjligt, men det var riktigt roligt när stolar, inredning, golvmatta och reservhjulet åkte ut, då minskade vikten snabbt! Även innertaket och takluckemekanismen vägde en hel del. Däremot skulle jag avråda dem som fundrar på att lätta genom att ta bort underredsmassan att göra det, i alla fall på en 325:a -93. Det är inte många kilon där! Samtidigt är det skönt att veta att man gjort det.

Har precis köpt ett par halogenspots, strålkastarna fram ska bort och ersättas, borde tjäna minst 6 kilon på det. Extraktorgrenrör i rostfritt ligger också i garaget, det väger mindre än original, får se om det även gör något för effekten som det sägs.

Batterier har vi också kikat lite på, det vi har idag väger 14 kg. Vad väger ett mc-batteri ungefär? Borde finnas kilon att kapa där.

Som sagt det finns en hel del att pyssla med, många bäckar små helt enkelt...

Till sist en länk till en liten bild på bilen från förra året, strax innan långa rakan på Mantorp, har precis blivit omkörda av en Seat...

Länk
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Vet inte vad mitt batteri väger, men det är lätt, kanske 5-6 kg eller så......
Visst är det så att man får räkna hekton efter ett tag med lättning, men många hekton på många ställen ger i slutändan ändå positivt resultat.))))

Lätta på bara.......smartare än att ex.vis trimma motorn.

Saker man kanske glömer är att fälgar o däck också har inverkan även om det inte är fjädrad vikt, dom sitter ändå på bilen o ska sättas i rotation, och även bromsas ner, så lätta fälgar o lätta däck är också bra, 15" är nog bästa dimension för en lätt banbil utan down-force, alltså en normalbyggd racebil!

///Magnus
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
E21.
Var på BMW och kollade efter kylröret med givaruttag du tipsade om. Det finns att få tag på liksom givarna, men det går på närmare 600kr för dessa små detaljer. Funderar också på om man inte ska givare med andra starttemperaturer då M20-motorn går ganska kallt, termostaten öppnar vid 82 grader om jag inte minns fel. Ska leta lite på skrotarna och hos "nissen" i Gottåsa först tänkte jag. Var hittar man förkopplingsmotstånd och vilka "värden" ska detta ha?
Har nu kommit så långt att jag bytt kamrem, spännare, vattenpump och justerat ventilerna. Inte lätt att hinna allt när sambon jobbar varannan helg och jag är själv hemma med lilla dottern, men det tar sig!

------
BMW CS #04839
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Okej, dom var så dyra, vad kostade röret enbart då??

Givartempen är ganska optimal, vid hård körning på bana så funkar det klockrent med kylningen, tänk på att en hårt belastad motorn låt går upp i temp, speciellt om det är varmt ute.
Så för den delen passar givarna perfekt.
Och då kör jag med stor vattenkylare och oljekylare!

Tur det är nån månad kvar då tills säsongen börjar......

///Magnus
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Röret kostar 375kr. Inte för att det är så mycket pengar i sig, men för en rörstump känns det dyrt, smålänning som man är numera. ;)
Har du större kylare än original? Jag har f.ö. också oljekylare på min.
Köpte sådan där "Red Line Water någonting" som höjer kokpunkten på kylvattnet. Bra eller dåligt vete f-n, men tänkte att det kan vara bra att ha när jag luftar kylsystemet när jag skruvat ihop det.
Det jag mest reagerade på var att den övre givarnivån var på hela 99 grader på BMW´s originalgivare, det låter lite mycket bara då det bara är en grad kvar till kokpunkten?

------
BMW CS #04839
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Vatten under tryck har högre kokpunkt.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Det har du rätt i! Tänkte inte på det...

------
BMW CS #04839
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
375 är lite mer än jag trodde, men samtidigt får du en mycket bra lösning.
Alternativet är o montera en givare på termostathuset istället, brukar finnas extra uttag, på vissa är det gjutet men vissa ha pluggar man kan ta bort, leta ett äldre termostathus isåfall....

Sen så är det precis som tidigare nämnt, kokpunkten är högre vid tryck o 99grad. givare slår till fläkten när nålen är mitt emellan normal rakt upp o det röda!

Jag har en lite tjockare kylare i aluminium nu och ska i med en ännu större till den trimmade motorn, men det räcker långt då!
Oljekyl är ett måste vid hård bankörning, skaffa också en oljetempmätare, så har du koll på oljan!

Sen funkar Red Line bäst med rent vatten, rent vatten har en högre kokpunkt än glykolblandat, och Red Line höjer ytterligare lite på gränsen!
Däremot så finns smörjadditiven kvar som glykolen normalt innehåller, så Red Lines Waterwetter eller nåt fungerar, har själv provat tidigare!

När vi ändå är inne på Red Line så slår jag ett slag för Red Line MTL till växellådan, kör med den helt enkelt.
Ger smidigare växlingar o klarar snabbare att bromsa ner synkringen vilket ger mindre slitage vid växling.
Även en lite sliten låda blir bättre i synkringar efter man kört en 50 mil med MTL, dunderprodukt som fungerar.
Har inget som helst vinst-intresse eller annat intresse med Red Line, utan bara tips om bra utprovade produkter!

Ja, det var lite om det.......

///Magnus
De
382
Dekker
323i -82 Projekt
316 -85
E21: När vi väl snackar oljor, har du någe tips på någon bra bakaxelolja?
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
En 75W/140 bakaxelolja Castrol SAF-XJ fungerar utmärkt på BMW, denna är anpassad för diffbroms vilket man inte får glömma! Kostar c:a 180kr/liter
Funkar givetvis även utan diffbroms.

Finns naturligvis även andra oljor som funkar kanon i bakaxeln, Omega 690 GL7 är en exlusiv olja men också väldigt bra. Kostar c:a 450kr/liter

///Magnus
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag hade redan hunnit beställa röret innan jag läste ditt tips om att kolla efter uttag på termostathuset. Så det får bli rör-lösningen. Var hittar man förkopplingsmotsånd och vad för värde ska man ha för att få 6V?
Hoppas få ihop det mesta till kylsystemet på söndag, fläkten får jag nog inte dit utan jag måste provmontera för att komma fram till hur den ska sättas fast.
Ang. Red-Line växellådsoljan, finns den i olika visko-klasser eller finns det bara en enda? Vilken ska man ha i så fall?

------
BMW CS #04839
20
19
2002tic
318 EvoIII TIC
2002 -74
Kul tråd detta!
Al
331
Alfred
M5 2001
Finns lika många åsikter om oljor som det finns oljor... men det är kul att ngn gång höra från ngn som verkligen provat och inte bara läst på internet att den ska va bra. Ska snart byta alla oljor i bilen och kan va bra o ha lite kött på benen då eftersom jag alltid kört på det som ligger i orginal.
20
19
2002tic
318 EvoIII TIC
2002 -74
Har funderingar över min 02:a!
Har lättat max..tror den ligger på runt 800 redan och har mer att ge. Slängt bort turbogrejerna och ersatt med dubbla förg och en trimkam.

Kan säga att vikten och den rejäla sänkningen jag gjorde blev det en helt annan bil!
Var tvungen att höja bakaxelbalken och bygga nya topplagringar fram som sticker upp i huven.
Bara att ta bort gummit på topplagringen gjorde massor på väghållningen.
Så klart även ställbara dämpare och justerbara fjäderben fram gör en del trots att dom är hemmabygge (tur)

Nu är nästa projekt att byta bakvagn till en från 323 e21 för hållbarhet och bättre bromsar men jag är lite intresserad av att ändra lite vinklar för den är så lätt bak och får inte ner greppet riktigt så har nån koll på detta är jag tacksam för idéer!

Sen bur vill jag ha men jag vill ha en lätt sådan!
cromolly är det lättare eller bara mer hållbart?

Alla små detaljer som man får ner vikten med blir en del när man är klar. Hänger med ganska snabba bilar på banan med mina kanske 130 hk

Glad 02 ägare :)
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Davve: vet inte motståndets värde för att få det rätt, enklast är ju att ta ettt motstånd avsett för kylfläkt, sitter på många olika bilar, kolla runt lite på en skrot, sitter även på bilar som har AC till den extra kylfläkten....

Ang. Red Line oljan så har MTL bara en viskositet vad jag vet och den lämpar sig utmärkt till BMW:s lådor, 70W/80 GL4 enl sidan.
Kan också läsa mer här: Länk

Och jag kan verkligen rekommendera olja, den funkar mycket bra!

///Magnus
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
2002ti: ta bort ditt C i användarnamnet:)) turbon är ju borta srev du=)) vilken tur......

För att köra fort behöver man ingen "hjälpfläkt"

Vad har du för dämpare som är justerbara?
Har du även justerbara hämmare??
Har du ledlager som topplagring? gjorde du dom justerbara för camber?

Ang. bakvagn så först höjer du den så mycket det går, eller hade du redan gjort det?
Sen är bästa sättet att bygga om med uniballs o få justering via excenter-skruv, dessutom minskar friktionen i leden med uniballs.
Fanns en annan tråd om detta också: Länk

Buren kan du använda cromollyrör eller vanliga lättvikts stålrör, men ska du har lägre vikt på buren måste du ha en certifierad bur som monteras av fackman, annars blir det vanliga lättviktsrör i stål! med måtten: 45x2.5 i huvudbåge o 40x2 i resten......

///Magnus
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
E21. Ska in och hämta termokontakterna på BMW imorgon, jag beställde där till slut i alla fall. Var på Mekonomen och kollade efter kontakter men det hade inga med rätt gänga. Men då åker jag tillbaka och plågar killarna på Mekonomen lite till med förkopplingsmotstånd. :)
Ett tips dock, kan man fixa uttag för M22x?? så finns det termokontakter som styr både hög och låg fart direkt från en kontakt. Sitter original på Golf IV m.fl.

------
BMW CS #04839
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.