|
Sida 1 av 13
|
|
|---|---|
|
Ser man på dom flesta trådar med inlägg så handlar nästan allt om trimning av motorer och då till 90% turbo, lite väl enkelspårigt och tråkigt tycker jag, med trimmning så menar iallafall jag motor med drivlina, men även chassie i fråga om stötdämpare, chassiesättning, kränghämmare, hjulvinklar, däck i alla de slag, lättningar av bilen, det finns ju så mycket att göra på en bil om man vill få den att gå lite bättre, för vem behöver 500 hk i en bil som för övrigt är dimensionerad för 150-200 hk?? det blir en mycket farligt kombination!!! Och även en sugmotor är otroligt rolig att trimma lite mer än bara normala kam, chip(vad det nu ger??) filter o avgas. Det kostar, ja visst men vad gör inte det, allt kostar pengar och inget är grattis när det handlar om bilar. Så varför diskuteras det inte mer om sugtrimmning, chassie, däck, BROMSAR! mm på detta forum, är det den vanliga svenska avundsjukan som gör att, om en har turbo och fått till det bra, ja då måste ju alla ha det! Kan ju ställa en fråga/påstående då för att få ingång en diskusion allafall: En bil är roligare med ett bra chassie och bromsar/däck och "underdimensionerad" motor (läs 150-200 hk!) än en som är tvärt om. Det tycker jag, någon som håller med?? Tänk känslan att åka fortare med en 323:a på racerbanan än vad en std M3:a klarar av under samma väderförhållanden! Det är underhållande, jag vet......... ///Magnus | |
|
Du har ju själv precis svarat på din egen fråga... Folkturbo konverterar hellre än sugtrimmar därför att det blir billigare... /Chrille |
|
|
...och det är nog lite ballare utanför korvmojjen att säga att man har xxxhk i stället för att säga att man kan bromsa senare än någon annan i byn! Annars håller jag med om att bra väghållning och bra bromsar kan vara mer intressant (och mer användbart) än bara mycket effekt i motorn. Men som du själv skrev, kostar det ganska mycket och kräver en hel del kunskap (som inte är lika spridd som trimningskunskaperna) om man skall chassitrimma... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
deejaywasp: Som jag skrev det så var det ett påstående och min fråga var om någon tycker lika!!!!! Jag vet att det kostar, men det gör en riktig turbokonvertering/sugtrimmining likväl som ett riktigt bra chassie/bromsar/däck eller vad du vill, inget är grattis! Och i fråga om kunskaper så är det nog inte enklare att turbokonvertera/sugtrimma en motor än att få till en snabb banbil med fin väghållning/bromsar, troligen svårare o minst lika dyrt!! Vi har många som gärna bistår med sina kunskaper vid val o setup på ett chassie, och det är något man kräver som köpare när man handlar ett ställbart chassie ex.vis! Kunskapen finns det inget sämre av på den biten hos dom seriösa firmorna än hos olika trimföretag som ex.vis lovar 20hk på ett trimchip, vilket på rullarna visar sig ge noll eller -effekt på toppen, därför dom flyttar om vridkurvan och ändrar gensvaret på gasen så motorn ska kännas piggare! Dock utan mer effekt)) Men det är nog mycket så som du "Johan B" skriver att det är ballare att skryta med xxx antal hk vid rödljusen, även om det inte går att få stopp på skiten innan nästa korsning:-))) Tycker bara att trimning är så mycket mer än bara motoreffekt!!!! ///Magnus |
|
|
Jo, jag håller med, trimning är mer än bara motorer, Jag trimmar tex mitt skägg varje morgon :D *hehe nej men, tex hur man skall få ner alla hästar i backen tycker jag är en fråga som inte tas upp så mycket, de flesta, främst e30 spinner ju bort sig i starten med eller utan diffbroms även om det är bakhjulsdrift..Det borde gå att göra en hel del på bakvagnen, olika inställningar mm men det är rätt sparsmakat med info och tips om detta. |
|
|
Bra inlägg.. Vill du höra min åsikt så skriver jag den här Många jag sett skriva ang turbo här på autopower har skrivit att dom SKA börja bygga turbo i sin bil. bla bla bla. Men efter just den tråden dom laggt upp har dom inte skrivit ett knyst igen. Eller iaf inte ens nämnt något ang turbo.. Många anser det nog som en svår process. Och det förstår jag. Utan gymnasial fordonsutbildning är det rätt svårt att veta vad allt handlar om.. Så jag skulle gissa att statisiken här ligger på att 1 till 2 utav 10 frågande utför processen. De andra drömmer bara vidare. Jag själv får väll anse mig som en utav dom 2. Och trimmar det gör jag. Tunar gör jag också. det inkluderar bromsar chassie. Jag hade tex aldrig kört runt i en vagn med 318i bromsar runt om och 500häst under huven, med sumpiga dämpare... Vissa har bara tunnelseende och det är "hästar hästar hästar".. Man har ju sett hur det har gått för dom. Dom ger upp. eller så går det åt helv.... i ett senare skede. För mig är det ultimata att ha en fullstädigt säker racevagn. Som jag kan köra ifrån ferarris i. Både där det svänger och där det är en lång raksträcka. Givetvis kunna bromsa där framme också.. Mvh |
|
|
Turbovulc: Ja, just det, trimma skägget ja)), det gör ju jag också))) f..n det tänkte jag inte på......))))) Men t.ex som du skriver, bakvagnen på en så lätt bil som E30 behöver en del förändringar för att ge bättre grepp, och just såna saker skulle iallafall jag vilje se mer av, det är ju först när alla länkar i en kedja är hållbara som kedjan håller och fungerar som det var tänkt från början! Bakvagnen och väghållning är ju inte det bästa på ex.vis en 323 E21, har ju själv en sådan banbil, och många dömmer bort bilen på en gång, men det går att fixa och göra mycket bättre om man jobbar lite på det, behöver heller inte kosta så mycket. Hjulvinklar, fjäderkonstant, kränghämmarjust., dämpare av rätt karaktär, justering av diffens spärrverkan, bromsbalans, o.s.v. Fredde535m: Klart du ska skriva, det var ju det som var meningen))) Kul att det finns dom som bygger om bilen komplett, inte bara en enhet som utvecklas till det optimala och resten lämnas åt slumpen. Och sen alla som ska men aldrig gör något, dom som bara pratar och sen aldrig gör slag i saken, drömmare finns det nog många av! Som Pirellis slogan säger: "Power is nothing without control" det är ingen överdrift!! ///Magnus |
|
| Det är ju så att man tröttnar på att alla kanske bygger turbo. Men det verkar ju vara en stark trend just nu. å jag skyndar mig så fort jag kan för att få min fit for fight, Så jag inte blir mobbad sen :). Hade också helt klar velat se lite bakvagns konstruktioner för att få ner all kraft i backen.. Mickey T löser inte alla problem.... | |
|
Mycket vettiga ord i denna tråd... Kan själv lägga till mig i listan som inte bara drömmer, men måste juh erkänna att jag har börjat med att få ordning på motor, men när jag vet att den startar när jag vrider på tändningsnycklen så kommer jag kvick att böra jobba på att få dit bromsar som matchar effekten lika väl som jag vill och kommer försöka göra saker åt hjulvinklar (camber) och alla chassi förbättringar som behövs, för min bil ska få bekänna färg även på bana=) En gissning till varför så få folk ger sig på chassit är väl att så få pratar om det och vilket resulterar att man känner sig osäker och har inte samma stöd från detta underbara forum och folk som sitter här..... Men håll ut jag kommer ställa massvis med "dumma" frågor om det finns såna!?=) MVH |
|
|
Hej! Jag ska snart riva bort ventilkåpan och ställa vetiler på min 320 e-30.. Och byta kamrem m.m... Nu lyder frågan såhär: Finns det något kul man kan göra med motorn, som höjer effekten, när man har den i det läget.. Dvs, exempelvis byte av ventilfjädrar eller så.. Något billigt helst! :) Mvh //Fredda |
|
|
Fredrik_86 Det blir nog rejäla problem om du ska byta ventilfjädrar med toppen monterad. Du riskerar att tappa ner ventilerna i cylindern. Bytar man ventilfjädrar så höjer man endast hållbarheten.. Du kan alltså varva lite mer.. Ripper: Det stämmer det du säger ang chassie, om hjälpen man får... När jag gav mig in på detta med å trimma bilar. kan man ju lungt säga att jag började umgås i helt fel kretsar direkt.. Dom tuta i en att man var TVUNGEN att byta till smidda kolvar för att montera turbo. Byta växellåda, med mera. Just bara för att ingen utav dom testat själva. utan bara gissade.. Samma sak gäller väll chassie på detta forum. Folk gissar sig fram, för att ingen ens har testat.. Vi har väll alla bmwandreas och bäckis att tacka för att vi håller på med turbo. Det var väll i princip dom som provade sig fram för vad allt Höll för. Och det har ju visat sig att bmw's motorer håller för en hel del när dom är "orörda" innuti. Jag har flera kompisar som kör riktigt vassa BMW's men INGEN utav dom vet ett smack om turbomatade bmw's. INGEN. Dom monterar istället 3.8'or. alpina motorer med mera. Och vad jag vet så är ingen utav dom på detta forum. Hade dom dock varit det, hade det nog ändrat sig ganska fort! Så om du E21-racing börjar intressera dig och fördjupa dig i chassie funktioner. så kanske folk hänger på! Mvh |
|
|
Ripper: Kul att du ska använda bilen till något riktigt, åka bana!)), det du troligen kommer märka är att något roligare finns inte att göra med bilen, ladda inte för mycket bara, det behövs inte effekt i första hand på en racerbana: hanterbarhet, vridmoment, körbarhet o balans i hela bilen är mycket viktigare. Man behöver inte gå till ytterligheter med kryssvägning, höjdoptimering mm om man inte vill, det finns mycket annat att plocka fram fin väghållning o balans i en bil! För just balansen är bland det viktigaste, att bilen är neutral, eller lite understyrd, då har möjlighet att få den neutral med gasen. Sänker du bilen så se till att inte få en negativ camberförskjutning, dvs när länkarmarna pekar uppåt ut mot hjulet, då minskar cambervinkeln vid kurvtagning och likaså greppet minskar. Och höj bakvagnsbryggan med lika mycket som bilen sänks så tappar man inte geometrin i bakvagnen. Fredrik_86:Om du bara ska lyfta på ventilkåpan så finns kanske inte så mycket att göra, ventiljusteringen som du justerar till 0.25 vid helt kall motor kan i.o.f.s ge en effektökning om dom stod fel innan, så då får du billiga hk isåfall! Att bara byta fjädrar höjer inte effekten, det du kan göra är att se till så den inte drar tjuvluft någonstans isamband med justeringen, kolla luftbälgen vevhusventilationen mm för läckage. Även kamremsbytet kan ge effekt om den gamla remen är sliten så ger den andra kamtider. Och en service med justering av tändning o sprut gör susen! Lägg sen pengarna på en fin väghållningssats så blir bilen Så mycket roligare att köra också! ///Magnus |
|
| Vad jag försökte säga i mitt förra inlägg var att utan hjälp är man ingen stöddig kille! | |
|
E-21 racing: som svar på frågan så håller jag givetvis med dig... chassiet är viktigare än hk.... Kolla bara min 318 tex. Eibach fjädrar med monroe gaso-matic dämpare och ett par 17"... Roligare bil får man leta efter.... :) Självklart sitter det ju trimkamm samt 2" Ernst sport system på för att slippa volvo 240 effekt kurvan som m40 motorn har.... Ska jag vara helt ärlig så är det bland de roligaste bilarna jag kört... och nu snackar vi 113hk+... Rakt fram blir man piskad av det mesta men när det börjar svänga så ligger dom i backspegeln.... ps. även underbar drift-bil när det regnar ute.... /Chrille |
|
|
Bra bromsar i bilen tycker jag är grymt, att bromsa in från 150 bara genom att lugnt trycka på pedalen istället för att få ta i allt man har för att man ska få hänga i bältet en stund. Skönt o veta att man har hejdare som fungerar. Men o andra sidan, klart vill man ha nåt som kastar igång bilen assnabbt också Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid plats till en stor kall öl... /Stefan F |
|
|
Turbokonvertering ala Autopower har blivit ett begrepp. Desutom finns en hel del av "turbohjältarna" här på forumet. Dessa två faktorer gör givetvis att de med turbo/strippkörningsambitioner samlas här. Folk som tycker att det är kul när det svänger drar sig nog mot rena "svängforum", tex rejsa.nu. Vad som finns här men som saknas på de flesta andra forum är den breda bruxbilskompetensen. Tom på alldagliga skodaklubbens hemsida diskuteras det nästan bara dumpventilsbyte.... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
| för er som vill snacka trim när det svänger www.rejsa.nu | |
|
Men detta är väl ett BMW-forum??, och för mig har alltid BMW varit framstående på racerbanan och alltid haft bilar med körglädje! Inte rakt fram då utan när det svänger, för det är ju när det svänger som det blir roligt och ordet körglädje kan beskriva bilen! M3 E30 är väl ett utmärkt exempel på BMW:s framgång på racerbanan och även som snabb gatbil med fin vägegenskaper! Eller M535, M5, 635csi, 850csi m.fl, det finns ju masssor....... Turbo är väl för japanare och strippen för amerikanare i första hand. Tycker en BMW med turbo är lite förstörd i.o.m att det inte hör märket till, det har nästan aldrig (med några få undantag/snedsteg 2002T/745i) varit något BMW ägnat sig åt. Så trim förutom turbo måste väl ändå finnas i stor mängd på ett forum som endast handlar om BMW, men det är väl så med svensken o avundsjukan att har några en annorlunda sak så ska alla ha det! Lite tråkigt och enkelspårigt! Jag är även på rejsa.nu, men detta är ju ett BMW-meka på internet, med massor av likasinnade för märket BMW. Förstör inte det med att förändra märkets image! Varför tror ni t.ex att M5:an aldrig har turbo?? men likförbannat 500 hk i senaste versionen, jo BMW:s teknikers förmåga att bygga riktiga motorer! Behåll den som ett underverk och var stolt över deras bedrifter istället! ///Magnus |
|
|
ok, jag klarar mig från skäll om jag har en 745 motor i 535:an alltså? hehe tack förstår var du vill komma, men det är vansinnigt roligt med effekt, självklart är det roligt med bromsar bussningar osv, det är nåt som inte jag kommer blunda för, men det där "man ska inte ha turbo i bmw bara för att" köper jag inte =) |
|
|
För att återknyta till ursprungsinlägget; JA! Det är hur kul som helst att åka ifrån betydligt mycket mer motorstarka bilar med exempelvis en gammal 318. Trimning är så oändligt mycket mer än bara motorn. Motorn är ju sällan något som inte räcker till. Bromsar kan överhettas, stötdämpare, bussningar och fjädrar kan vara så pass slut att bilen blir farlig att köra med, men en motor blir ju sällan mer pålitlig om man trimmar den. Vill man bara åka rakt fram och inte bry sig om bromsar och chassie så må det väl vara, men ska man använda hela bilen så tycker jag att motorn inte kommer i första rummet precis utan snarare i tredje eller fjärde. Min personliga erfarenhet och åsikt är nog också som E21-racings; turbo förstör körbarheten och känslan i bilen. Men det är ju bara jag. Tuffa bromspapper tycker jag är bättre att använda som skithuspapper än som bevis för hur bra en bil går. |
|
|
Jag började i andra änden... Min "M3" är helt rippad, den har full bur, komplett KW coiloverkit som är helt ställbart. Väghållningen e minst sagt grym! S50B30 motorn är ju inte heller skit... Nu är jag snart klar med min turbokonvertering, ska provstarta i helgen troligen. Jag kan förstå att folk tycker att jag har "Förstört" min M3 motor med att sätta en turbo på, men jag gillar effekt ocg framför allt det sug som blir med turbo... och jag gillar BMW. Jag skulle däremot gärna se mer chassie och broms snack, då det e jefhligt lätt att skruva bort sig på mina dämpare och fjädrar, så om någon känner sej tillräkligt duktig på chassi kan ni gärna få hålla en kurs för mej. Bromsarna är just nu original bak med original ok fram + BMW rack skivor med alunav fram. ABS är inte inkopplat, men jag funderar på att sparka igång det, alla tuffa killar på stan säjjer att det e mer känsla utan, men det är oxo rätt så bra om man råkar missa bromspunkten lite... vad tror ni? Bilen finns på länk nedan. Länk www.reptil.nu |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.