|
Sida 7 av 13
|
|
|---|---|
|
Isåkare. Ska titta närmare på din tråd igen för inspiration. Golvmattan kommer att åka bort! Jag var orolig för ljudnivån då jag ibland kör längre sträckor med bilen samt pendlar till jobbet sommartid, men efter att kört ett tag med mitt vinterskott, en Saab 99 som helt saknar golvmatta så inser jag att jag kommer att stå ut med ljudnivån i BMW´n också utan golvmatta, inga problem! PSE-R. Ska kolla på dina länkar när jag har tid. Intressant! ------ BMW CS #04839 |
|
|
Körde en vanlig Golf CL -86, den lät mer inuti med matta än BMWn utan , alternativet är ju att lägga in en egen matta, nålfilt som finns att köpa på Bauhaus kostar typ 29:- metern, kommer kanske väga en 1/10 del. Sen måsta du tillverka en fotplatta för vänsterfoten. |
|
|
Golfarna bullrar rejält inuti. Hade en 16V -88A en gång i tiden med sportsystem och alla som åkte i den klagade! Förädlar aluminium på mitt arbete så ett nytt fotstöd ska jag nog kunna knåpa ihop då. Så det blir inget stöd alls kvar när mattan åker ut? ------ BMW CS #04839 |
|
|
Nope, hela stödet åker bort, är ngn form av skummgummi i själva stödet som är integrerat i mattan. Har dock inte tillverkat ngt stöd ännu, om du gör en till dig själv så är jag intresserad av att köpa en kopia ;o) (dvs om den blir bra) Mvh John JohnC |
|
|
Jag ska försöka komma ihåg att höra av mig om resultatet blir bra. Om det blir något förstås, problemet är att få tillgång till en maskin. Det är ju gärna uppbokade av ordrar som ska köras... ------ BMW CS #04839 |
|
|
Kula tt folk är olika! :) Någon som har en uppfattning om hur mycket fortare en original e30 325 med ungefär 700hp i motorn skulle gå runt en bana, jämfört med en original? (båda med säkningssats, diffbroms och bra däck) |
|
Jeppe W |
Gå in på VS Motors sida å kika på filmerna med 1033 hk M5:an, han har STORA problem att få ner effekten i backen, så varvtiderna blir nog därefter... Min gissning är att om han kör mot en original M5:a vinner han, men inte så stort man skulle kunna tro! |
|
S38B38: Troligen kommer 700hk-versionen att gå anningen fortare runt en racerbana, men det beror lite på bana, är den väldigt kurvig o tekniskt krävande så kan det gå fortare med standardmodellen. Detta p.g.a av att 700 hk i ett chassie som är byggt för 170hk blir helt fel kombination, kolla en rallycrossbil på 700hk eller en Formel 1 bil, vilken enormt chassie dom behöver för att fungera. Effekt är långt ifrån det viktigaste på en banbil!! För övrigt hoppas jag att din, antar det är din E30 som har 700hk, har ett bättre chassie än en vanlig sänksats o standardbromsar, vilken skräckupplevelse att köra den annars...... ///Magnus |
|
|
Ok. Hehe, den har inte så mycket mer än 315mm bromsar, m3 fjäderben fram och ett par coilovers ibak (för bättre fäste i starten). Bakvagnen är ombyggd för helt raka hjulvinklar oavsett fjädringsläge, bättre fäste rakt fram och mycket stabilare/lugnare uppförande när bakhjulen snurrar fortare än dom ifram... Det bär av ganska bra när man gasar, tycker sådant är kul, härlig känsla. Vad krävs/hur mycket kostar det, att modifiera en original e30 325 så att den går 5, 10 respektive 15 sekunder snabbare runt låt oss säga Kinekulle än en original e30 325? |
|
|
S38B38: Med tanke på din bakvagns ombyggnad så tror i.a.f inte jag att den skulle vara snabbare än en 325 standard.... Du har minimalt fäste vid kurvtagning, däcken greppar på däcksidan vid belastning, knappast nån bra lösning...... Sen är det lite mer komplex än att bara byta nån sak här o där för att bilen ska gå x-antal sekunder fortare, vad som behövs göras/vad det kostar för att köra fortare beror på många faktorer....... Men justerbara hämmare i rätt dimension, ställbara dämpare av bra typ, rätt fjäderkonstant och rätt balans mellan fram o bak, ökad cambervinkel, ändrar hjulgeometri, diffbroms, 4-kolvsok med stora skivor o racebelägg mm. mm. mm. är exempel på saker man kan byta/förändra. Naturligtvis krävs det R-däck eller Slicks om man ska åka fort på bana. Sen kostnad beror på vad man väljer för saker, ju bättre ju dyrare kan man nästan räkna med....... ///Magnus |
|
|
Har nu monterat de FK-dämpare jag tidigare skrivit om. Kortare än original och typ "dubbelt" så hårda när de var monterade på bilen. Hade dock väntat mig ännu mer hårdhet med tanke på de Bilstein jag hade på min 525. Bilen är också fortfarande hårdare där fram trots de nya dämparna bak. Men det känns betydligt bättre än med de gamla sunkiga dämparna i alla fall. Får väl återkomma i ämnet när jag provat dem på väg också. När jag ändå var och bökade i bagaget så åkte all inredning där ut. ------ BMW CS #04839 |
|
|
En fråga! Hittade nya el-fläktar här på annonssidan för överkomliga 600kr/st (att jämföra med 1500kr för en Volvo 850-fläkt på skroten). De är ca 30cm i diameter jämfört med originalfläkten som är ca 40cm, räcker det för att kyla ordentligt? ------ BMW CS #04839 |
|
|
=) Intresant tråd, Ofta på rejs ser man bilar med hyffsat med mos under huven... Men dock ekar det innanför fälgarna... På min bil är det nog tvärtom... ALLA som åkt med mig, har sagt vilken jäla väghållning din bil har! Ja, det är klart när jag kör med bra grejer! Då menar jag stötdämpare,fjädrar som är av märket ac Schnitzer eller hur man stavar det! Har Bra däck, Good Year 225/50-16 runt om! Även bromsarna har fått sin lilla framåt knuff, Brembo racing skivor, slitsade o hålborrade, med brembo racing belägg! M3 Diff... Joorå diff broms har jag med, En stark sådan! Sedan är motorn TROLIGEN chippat då bilen hängt på alla 328:er jag kört med! Startade förresten upp en tråd för nån månad sen om att SUG trimma en bmw... Dock verkade intresset svalt och kunskapen hög?! Hellre har man en sug trimmad bmw med 280kusar än en turbo trimmad 325 med 320kusar! Eller jag har det hellre iallafall! Men måste erkänna att visst, det är nog lattjo med en snurra under huven på sin bmw... Men gillar sugtrimm mer! Shake That Ass |
|
|
Davve: Ja, jag misstänkte att dom var lite för klen i dämp.karaktär, Bilstein Sprint är dyra men också väldigt bra saker, kan bli problem i balansen när man kör olika märken på dämpare fram o bak, karaktären bör vara likvärdig.... Ang. elfläkten tror jag inte det är några problem, räcker säkerligen även för hård körning en varm sommardag..... Kör den i 2 steg så ha du bästa lösningen! O över relä såklart..... Slim_m: Tror att det beror på för lite kunskap som intresset är så lågt för chassie/bromsar/hjulvinklar/däck/diffbroms mm mm. Det är mestadels motor som gäller för dom flesta...... Lite urspårat med 500hk o standardbromsar :( Ac Schnitzer är mycket bra saker, bygger väl på Bilstein dämpare o Eibach fjädrar tror jag, alltså toppklass. Hade själv en likadan sats på min gamla 535 E34:an, mycket fin fjädringsrörelse o stabilt chassie! ///Magnus |
|
|
E21-Racing : Som du nämnde, Bra grejer, märker knappt att bilen är sänkt komfort mässigt! Och kör egenskaperna är mkt bra enligt mig! Haha, Angående elfläkten.... Min pajja... Så har kört utan el fläkt nån månad i somras! =P Men ska pula dit en ny motor, ett motstånd i motorn som lossnat... Jäkla org fläktarna är ju svindyra! Ska man kanske köpa lite värre grejer? dubbla små eller en stor som det sitter nu? GE GÄRNA tips angående detta då det MÅSTE fixas fram till sommaren på min bil!! / M Shake That Ass |
|
|
E21. Jag skulle helst köpt en helt ny väghållningssats av något välkänt märke, men kan tyvärr inte slänga alla mina pengar på bilen. Denna vinter kommer jag att koncentrera mig på översyn av bromsar, kamremsbyte, ställa ventiler och så lättningen förstås! Du kanske kan rekommendera någon bra racingbromsolja? Som jag känner för bilen i nuläget så kommer jag dock att behålla den länge så i framtiden när man känner sig nöjd med huset och så är det väl inte omöjligt att man bränner ner mer krut på den. Det kan ju också vara kul att förbättra den etappvis så att man aldrig tröttnar? Ang. fläkten. Jag har redan fått den på posten så det var ju tur att den räcker till! Att koppla den i två steg är lite överkurs för mig och mina kunskaper i el, men jag antar att man börjar med två givare som det också fanns uttag för på den rörstump som var original till E21 323i du tipsade om? ------ BMW CS #04839 |
|
|
Slim_m: Anledning till att bilen har kvar bra komfort trots sänkning är för att fjädringen är bättre avstämd o inte för hård, vilket ger bättre fjädringrörelse, tillåter hjulet att röra sig mera o svälja ojämnheter bättre, samtidigt som dämparna är av typen påkostade enrörs högtrycksdämp., vilket ger fast o destinkt dämpkaraktär. Davve: Bromsvätska av racingtyp finns i flertalet fabrikat, jag kör med AP-racing, men Castrol, Motul eller nåt lik. fungerar utmärkt dom också, Mekonomen brukar ha Castrols racingvätska på hyllan. Elfläkten kopplar du med fördel över dubbla givare som jag beskrev tidigare, använd rörstossen som jag tipsade om inkl givarna, koppla sen båda över relä, vill du sen få fläkten att gå låmgsammare på första steget (vilket är hela idén med 2 givare) så använder du ett förkopplingsmotstånd före fläkten på pluskabeln, detta minskar volttalet till fläkten som då snurrar långsammare...... Mycket bra att ha 2 steg, då behöver inte fläkten gå på fullt speciellt ofta, det räcker ofta att den går på det lägre varvtalet. En enkel fläkt räcker gott o väl till standard eller lätt trimmade motorer, endast vid mycket stora effektuttag behöver man större kylare o därmed användande av 2 mindre fläktar..... ///Magnus |
|
|
Hoppar över till den här tråden istället. Formar är gjorda för huv och baklucka, sen ska vi försöka få till dem i glasfiber. Rutorna är utbytta till Lexan/polycarbonat eller vad man nu vill kalla det, kärt barn... Det finns fortfarande en hel del att göra, så vi jobbar vidare på bred front. |
|
|
Okej, långlopps E36:an blir lättare o lättare ))))) Jobba på bara, det lönar sig...... Vilken tjocklek har ni på rutorna, 2mm?...det behövs inte mer! Rensa dörrarna p allt till fönsterhissarna o kapa bort innerplåten av dörren, ersätt med en tunn alu-plåt, finns flera kilo att spara..... ///Magnus |
|
|
Till dörrrutorna tog vi 3 för att få lite mer stabilt eftersom det är en coupé, funkar bra. De sitter i en snabbkoppling så de går lätt att ta bort om man skulle vilja det, t ex på varma dagar. Fönsterhissarna är borta och sålda. Aluplåt sitter bara på förardörren. Batteriet ska flyttas, sitter i baljan för reservhjulet. Den baljan ska bort och en sättas igen med en aluplåt. Kommer inte ihåg om du skrivit vad du kör med för batteri? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.