|
Sida 6 av 13
|
|
|---|---|
| Mer om batteri i skuffen> det är t.o.m förberett för montering av batteri till höger i skuffen på alla E30,det finns färdiggängad anslutning för jordkabel och även hål för att fästa BMW-orginal batterilåda... | |
|
Är det i baljan bakom bakhjulet ni menar? Eller ska jag behöva masa mig ut i garaget nu när jag är sjuk? ;) Original batterilåda låter klart vettigt, bolt-on är både praktiskt och snyggt. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Ja, den sitter bakom höger hjulhus, inte speciellt optimalt för bankörning, dels långt bak o långt ut på sidan. Sen sitter det väldigt oskyddat vid en smäll på bakskärmen! Men kabeln för +kabeln går ju att använda, det var det jag menade! ///Magnus |
|
|
Davve: Batterilådan kostar bara några hundringar att köpa på BMW,däremot är "locket" lite dyrare men den hittar du säkert på nån skrot... E21-racing: Kanske inte helt optimalt men det kompenserar bra för förarens vikt och tyngdpunkten blir klart lägre då batteriet sitter där i baljan...och ärligt talat hur ofta smäller man en bakskärm? Skulle det smälla så är det nog i fronten... ;) |
|
|
Nej, det är inte optimalt för att vikten hamnar så långt bak i långt ut på karossen, det undviker man om man kan..... Sen händer det att man krockar ihop på en racerbana eller snurrar av o då är det inget konstigt med en smäll på bakskärmen........ jag skulle då inte sätta batteriet där, alla som kör E30 flyttar undan batteriet från den placeringen när man ska åka seriöst på racerbanan...... ///Magnus |
|
|
Nu har jag inte sett hur batterilådan ser ut men antar att den går att använda för placeringen mellan hjulhusen också? Fint med ett färdiggängat hål för jorden. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Ja, kul tråd !! Själv började jag med en 2002 turbo på 80 talet, inte en orginalbil, utan köpte en motor från en rallycross bil och hystade ner min 2002a, väghållning,bromsar ?? Nä, den var livsfarlig !! vissligen satt det Bilsten dämpare och väldigt grova korta fjädrar på den, men med svetsad diff och nära 300 hästar vid 5000 v/min och inga hästa alls under 4500 v/min så var det ju ingen kurvbil !! bromsarna var dåliga orginal och med 6,5:1 i komp fanns det inte ens nån motorbroms att tillgå. Rakt fam gick det dock bra 11,98 / 187 km/h 402m med Weber 48 på sugsidan, vatteninsprutning, 2,5 bar i laddtryck,4 växlad med 1:1 på 4an och 5,?? i bakaxeln som var av det oföstörbara fabrikatet Klingelberg. Nu har jag rammlat tillbaka på en BMW, 325 -88 Målet nu är 200 ärliga sug hästar, runt 1000 kg med enkel bur, gatreggad, sen ska det bli väghållning för hela slanten. Jag har köpt 15" fäljar just för att det finns R däck att köpa till rimliga priser. Har tänkt prova bankörning för första gången i sommar med i princip orginalprylar för att under nästa vinter sammla pengar till några roligare prylar till chassiet. Flytta upp bryggan ?? Annan kardanvinkel, har det ingen betydelse ?? Har även lite funderingar på att flytta motorn lite bakåt, är det nått som görs av er som inte åker i proffs serier ?? eller blir det för krångligt med oljetråget mm ?? |
|
|
Isåkare: Kan tänka mig att 02:an var svårkörd med så mycke effekt o ingen väghållning o bromsar! Bygga väghållning o bromsar mm är kul det också, speciellt om man tänkt använda bilen.....))) 200 hk i en 325 E30 har du med ganska enkla modifieringar, så det blir nog bra. Vad gäller det övriga så skulle jag rekommendera att montera justerbara hämmare innan du ens börjar köra på banan, bilen blir som en gunghäst annars och kränger kraftigt med avåkning som resultat! ....har lämnat länkar om detta tidigare i tråden! Det finns naturligtvis en hel del övrigt man kan ändra på men det viktigaste är ändå Stötdämpare, kränghämmare, fjädrar, hjulvinklar framför allt camber!, rideheigt, o i viss mån bussningar i den ordningen!! Bromsarna måste naturligtvis ses över o uppgraderas, viktigast är bra belägg, ny bromsvätska och kylluft! Sen är en diffbroms ett obligatoriskt hjälpmedel på banan! Att lyfta bakvagnsbryggan kan ge bätttre hjulvinklar om man sänkt bilen, du återställer hjulgeometrin lite efter sänkning, tänk på att INTE sänka bilen för mycket, den måste få ha sin fjädringsrörelse kvar! Lika mycket som banan är ojämn måste hjulet kunna röra sig för att inte tappa greppet om asfalten, så detta är mycket viktigt! Att flytta motor/växellåda bakåt ger bättre viktfördelning, går att flytta c:a 20-30mm normalt utan modifiera tråget, kardan måste kortas o kanske även avgassystemet. Annars är det bara o gå den vanliga vägen med stegvis förbättring o modifiering, tag en sak i taget o prova dig fram! Lycka till med bankörningen, ta det lugnt i början o lär dig bilen i provocerande situationer, försök köra så lugnt o metodiskt som möjligt, använd motorns vridmoment till stor del, det ger bästa varvtiderna! Att maxvarva motorn är inte alltid snabbast....... ///Magnus |
|
|
Har tyvärr inte hunnit med något med min bil än gällande allt jag frågat om och konstaterat att jag ska fixa... Men jag kom att tänka på ytterligare en grej gällande väghållning, hur stor är nyttan av fjäderbensstag? Isåkare. Jag vill minnas att jag läst om att du lättat din bil ca 100kg men att det krävdes lite utöver det vanliga om man så säger. Tror du jag får bort ca 50kg utan att kasta bort baksäte, dörrsidor och byta stolar? ------ BMW CS #04839 |
|
|
Ett fjädernbensstag i framvagn kan göra viss nytta, då man överför kraften på båda tornen vid kraftig kurvtagning o därmed för man en mindre karossrörelse. Det är ju det yttre tornet som ensam får ta upp en utåtriktad kraft vid kurvtagning. Bilen blir också mer direkt i styrningen när karossen flexar mindre Så förkasta inte staget utan det kan mycket väl göra nytta, men ska du montera burbåge i bilen så dra McPehrson strävor till tornen, det styvar även upp karossen på ett bra sätt! Jag har gått ett steg längre o gjort ett kryss med dubbla fästpunkter mot tornen i framvagn mellan tornen o främre bågens strävor när jag byggde min bur i E21:an, plus dom längsriktade McPerhson stagen med vinkelförstärkning. Därmed har jag från fjäderbenstornen en dragande kraft ända in i till främre bågens rör, det rör sig i princip inte alls! Lite överkurs kanske..... Ang. din vikt fråga, så visst kan du ta bort 50 kg från en E30, men det beror lite på vad du tänkt ta bort. Plasthuv o baklucka är mycket positivt för vikten, likaså att få bort all gummimassa o asfaltsmattor inkl golvmattan i bilen. Varför ska du ha baksätet kvar?? bort med det, där sitter man väl inte o kör)) ///Magnus |
|
|
Tycker bara det ser så wannabe-aktigt ut att köra utan baksäte i en bil utan bur! Sedan så använder jag bilen till vardags vilket innebär att jag till och från jobbet har en person i baksätet också. Nyttan av fjäderbensstag verkar vettig, det är klart man vill ha bättre styrrespons. Att karossen blir styvare fattar man ju men jag har inte tänkt så långt som att det påverkar t.ex. styrrespons. Får alltså lägga till ett fjäderbensstag i inköpslistan. Har redan fått bort knappt tio kilo genom att kasta ut den gamla rattradion som jag haft sedan stölden av CD-spelaren i somras + två tunga 8"-koaxialhögtalare är utslängda + nackstöden bak och extraljusena fram. Reservhjul har jag aldrig haft i bilen. Golvmattan ska ut vilken jag hört ska vara tung. Inredningen i bagaget ska också bort inkl. verktygssatsen i bagageluckan. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Golvmattan är tung, kanske 15-18kg eller nåt, men skulle jag ta bort den skulle resten av inredning också åka ur bilen, varför ha öppet tomt golv men baksätet mm kvar. Verkar också lite konstigt o wannabe-aktigt. Hur som helst, så byt motorhuven mot en plast, där minskar du vikten 15-20 kg till, baklucka i plast kanske 10kg lättare, och det på vikt som sitter högt o långt fram o bak på bilen! ///Magnus |
|
|
Golvmattan väger 26 kg !! Jo jag har en tråd som heter "lättat 325a 100 kg" |
|
|
tänkte att det kan passa med länkar till mina "väghållnings-BMW's" :D M3.an >> Länk 318is >> Länk mvh Peter |
|
|
Isåkare: Till o med det, 26 kg är mycket vikt helt i onödan! PSE-R: Kanonbra, 318is med Grupp N chassie, skitkkul!!)))) M3:an är ju en given banbil så den är ju självklar....... ///Magnus |
|
| Ja, du kanske inte läs min tråd, men 117 kg har jag fått bort och det känndes väl som att trimma en 15-20 hk och bilen går "Lättare" på vägen. | |
|
E21 ja den är mkt skoj att köra.. :)) har hitills mest kört med torra gamla däck men priovadel ite i höstas på kullen med nya Falken Azenis.. klart kul!!!! kom ner på 1.07 då i när det börjat torka upp på banan efter allt regn den dagen.. |
|
| min 318is alltså.. :) | |
|
PSE-R är du nöjd med dina Falken Azensis? Är lite sugen på att köpa en uppsättning till våren för lite inspirerad bankörning. I slutet på januari blir det förövrigt den stora "montera" H&R kit helgen, då skall mitt begagnade H&R kit på, vilket förhoppningsvis skall göra min bil mer rättvis än slitna original fjädrar och dämpare. Inredningen har förövrigt åkt ut men jag har fortfarande inte vågat sätta kapen i takluckan då jag saknar mig-svets. Får nog bli att lämna bort svetsjobbet. Har förövrigt istort sätt bestämt mig för att köpa Performance friction belägg till frambromsarna då de inte skall fada enligt Per på PEAN. JohnC |
|
|
Isåkare; Jaha, men den tråden har jag ng sett, bara glömt bort, 117kg ÄR mycket vikt o känns helt klart som en stor skillnad, dessutom blir bilen som du säger lättare i gången o lättare att bromsa med. PSE-R: Okej, men då går den fint om du kan komma ner på 1.07 på Kullen i kallt o blött väder. Vet att jag åkte 1.05 på tidsträning med E21:an i BMW-cup på kullen, hade tyvärr ingen laptimer då men racevarven gick nog lite fortare. JohnC: Då väntar vi tills stora mekdagen kommer, troligen blir det en helt annan bil i uppträdande o balans. Performance Friktion har jag aldrig kört på men många andra lovordar dom så det är nog inget dåligt val. Själv står ett motorbygge näst för dörren, åker standard 2.5 liters M20 nu som funkar bra, men delar ligger till en mer racebetonad M20 2.5 med smidda kolvar, 304grad kam, separata spjällhus, egenportad topp mm. mm. Och chassiet ska vägas in med cornering weight för bättre balans o viktfördelning. ///Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.