|
Sida 4 av 13
|
|
|---|---|
|
Okej, Wilwood Superlite IIA då eller?? Det är prisvärda bromsok som vissa påstår flexar för mycket, men jag har åkt med dessa på racebilen och bromsarna är otroligt effektiva, har aldrig värmeproblem o bromseffekten blir bara bättre ju längre tid man kör (beror i.o.f.s på beläggmaterialet också!) Sätter man stödpinnar utanför beläggen som styvar upp okets hus så är dom kanonbra! Kan Varmt rekommendera Wilwood! ///Magnus |
|
|
Finns för intresserade en möjlighet till Bankörning imorgon på Mittsverige - Banan utanför Härnösand. Gatbilar och racebilar, alla kan komma o köra! Ska dit o testa racern imorgon! ///Magnus |
|
|
Utsläpp på banan från Kl: 10 Hoppas på snöfritt väder))))) ///Magnus |
|
|
Lyfter denna tråd eftersom jag fann den så intressant! Är själv av den åsikten att det är roligare att köra när det svänger, och banåka är verkligen skitkul! Jag har testat strippen också och visst var det skoj att få ett kvitto på hur snabb jag och bilen är, men det räcker med en gång... Mina avsikter med min bil är för närvarande mycket enkla, den ska vara så rolig som möjligt och samtidigt fungera som bruksbil på sommarhalvåret. Mitt mål är som sagt bara att ha roligt bakom ratten och för att uppnå detta vill jag ha ett hårt och känsligt/informativt chassie, krängning är det värsta jag vet. Detta vill jag uppnå utan att behöva öppna plånboken allför mycket då jag som som småbarnsförälder och villaägare också har andra utgifter... Min bil är en 320i med 2.5´an på 170hk. En trevlig kombination då den blir riktigt rapp på de tre översta växlarna där den är lägre växlad än 325i, fast det vet ni väl!? Den orkar faktiskt varva så mycket på femman att jag antar att den har samma toppfart som en 325i i alla fall, den gör 6400varv/min på femman. Bilen är redan snabb så det räcker för egen del, men små enkla medel och tips för triming är förstås välkomna. Det sitter redan ett trimchip i bilen och ett insatsfilter av sporttyp. Än så länge är den bara sänkt med Jamex-fjädrar och jag gissar på original M-dämpare fram för där är den riktigt hård, bak ska jag däremot byta dämparna i vinter för dessa är riktigt sunkiga. 900kr/par för de gassportdämpare som ingår i de chassiesatser som Gert (annonserar ofta på Köp och Sälj-delen) säljer. Prisvärt, säkert inte de bästa men mitt mål är att ha roligt för billig peng. I vinter ska jag också byta bromsvätska till racingolja och när jag sålt min sura Bilstein-försedda vinterbil (Saab 99) och får loss lite mer pengar ska jag skaffa slitsade skivor fram och bättre belägg. Har redan skruvat loss dimljusena för bättre kylning av bromsarna. Bilen ska också lättas inom rimliga gränser. Sedan blir det lite allmännt underhåll som justering av ventiler m.m. också under vinteravställningen. Blev sugen på att bygga el-fläkt också men hur f-sen får man plats med detta på en M20 i E30??? Undrar en sak till, är det värt att flytta tillbaka batteriet till skuffen? Kan tänka mig att min odiffade bil diffar lite bättre, men samtidigt flyttar jag tyndpunkten bakom bakhjulen, där batteriet sitter nu mitt emellan hjulparen borde väl vara bättre på ett sätt då man vill ha så mycket vikt som möjligt innanför hjulaxlarna? Ni är mycket välkomna med tips och förslag! ------ BMW CS #04839 |
|
|
Inte lika lätt att bygga billigt som att bygga bra, men det går om man inte har för stora krav! För att minska krängning SKA du montera hårdare kräng-hämmare, men dom kostar sina 3000 kr, ett alternativ kan då vara att montera 2st standardhämmare på varann o utnyttja dess vridstyvhet tillsammans. Det fungerar om man inte har för stora krav! Viktigast är fram, bak kanske du kan behålla en enkel standardhämmare för att upprätthålla balansen! Mycket beror det också på fjäderkonstant o dämparens egenskaper. Stötdämparen är viktigare än dom flesta tror, o att satsa några extra kronor på en riktig dämpare brukar ge positiva reaktioner o bättre varvtider! Du skriver Jamex fjädrar, dom brukar vara ganska hårda o ge en stötig gång med för klena dämpare, det är inte bra för traction o greppet i däcken. Chassiet ska vara följsamt mot ojämnheter men styvt mot krängning, du kanske ska prova o montera en ställbar Koni eller en Bilstein Sprint i fram! och gärna även i bak då! Kul att dimljusen åker i soptunnan o bromsarna får sig lite mer kylluft, det är funktion före form!! Elfläkten sätter du framför kylaren, där finns plats för en elfläkt, har du AC, är det trängre men däremot sitter det då en mindre elfläkt monterad redan, räcker kanske, annars byter man bara ut den mot en kraftigare! Ang. ditt "batteriproblem" så är den den bästa placeringen där batteriet gör bäst inverkan på viktfördelningen o tyngdpunkten! Sätt den i bagaget du, brukar ofta gå att placera mellan hjulhusen i bagaget, direkt bakom brandväggen! Tyngdpunkten hamnar inte bakom hjulen fördet, det är hela bilens vikt o placering av vikten som anger tyngdpunkten! Den ska vara så låg o helst så nära mitten av bilen som möjligt! O sen skaffa diffbroms, det är enorm skillnad i bilens beteende med diffbroms, det blir mycket enklare att hantera o stabilare o kurvorna. Konsekvent överstyrd med gasen o lätt understyrd utan gas. ///Magnus |
|
|
Hallå boys. Jag har monterat gula koni justerbara i ett första steg mot bättre väghållning. Villken jäkla bil det blev, hur kul som helst. Nu behöver jag ju förbättra en hel del till, bromsar, bussningar, och kräng hämmare. Mailade precis Chassie.nu för lite tips och åsikter. Vad tycker ni jag ska sattsa på härnäst, bromsar såklart, men villka? Mvh Micke |
|
|
E21-Racing. Jag skrev förvisso att jag avskyr bilar som kränger men inte att jag är ganska nöjd med min E30 på den punkten. Däremot får de sunkiga dämparna bak bilen att "vingla" i höga fartet, sätta sig på baken vid acc m.m. Detta är det första jag ska åtgärda på bilen. Det får bli sådana dämpare som Gerth säljer och finner jag dessa prisvärda samt hårda så kanske man ska byta de där fram också mot Gerths grejer. Av personlig erfarenhet kan man motverka krängning ganska rejält med ett bra dämpare/fjädrar. Jag hade 525i -91 förut där jag monterade ett väghållningskit med Bilstein-dämpare och Eibach-fjädrar och den bilen krängde ingenting! Bland de bästa i väghållning jag testat någonsin! Bilen är f.ö. saknad men vi behövde en kombi... Vad jag menar är att om jag fortfarande inte är nöjd med väghållningen i min E30 när jag bytt dämpare i baken och ev. där fram så kanske man ska satsa på krängarna? Bilen är ju en 320i i grund och botten, har dessa månnde klenare krängare än 325i eller de bilar med original M-chassie? I så fall kan man ju leta på skroten efter större krängare. Bilen rullar förresten på 15" Mim-fälgar med ganska låg ET, nämligen ET13, är detta positivt eller negativt för väghållningen? Däcken är Bridgestone S03 205/50-15". Micke325. Om du inte har lust att slänga ut massvis med pengar på bromsskivor så kolla här: Länk Här kan du få bromsskivor av originalkvalitet slitsade till humana priser. Har kollat till min bil, en E30, och nya skivor slitsade och klara skulle hamna på 1300kr/par. Vad man ska använda för belägg lämnar jag till bättre vetande, är själv nyfiken. Pagid? EBC? Tar-Ox? ------ BMW CS #04839 |
|
|
Micke325: Bäst är o gå upp i diameter på skivorna o köra med riktiga 4-kolvsok som jag skrev om tidigare i tråden, men det kostar en slant också, 10000kr eller mer. Så alternativet är: slitsade Tarox eller Brembo Maxi-skivor i originaldiameter, använd standardoken o komplettera med bättre bromsbelägg, finns flertalet: EBC, Ferodo m.fl. Vilka man väljer är frågan om hur bilen ska användas, riktiga racebelägg måste värmas upp innan dom tar ordentligt o då tar det så in i helsike, medans ett mellanting funkar bra kalla til medelvarma, sen fadar dom! Men se till o få riktig bromsvätska i systemet, det hjälper upp temp.känsligheten o motverkar fading! Davve: Att ett chassie meed Bilstein sprint o Eibach sänksats blir fastare o styvare hållar jag med om, men det är inget att hå på en racerbana för avancerad bankörning, då är det för mjukt o gungit! Man upplever det som styvt på landsvägen men när chassiet utsätts för stora påfrestningar så håller det inte emot tillräckligt! Däremot ska man inte motverka krängning endast med högre fjäderkonstant, då måste ha följsamhet i fjädringen o det får du inte med för styva dämpare, då är det mycket bättre o ha lite mjukare fjädrar o styvare hämmare! Men fortfarande är en vanlig sänkfjäder ganska mjuk o komprimeras för mycket vid bankörning. Har provat mycket o vet att fjäderkonstanten behöver ökas drastiskt från en sänksats fjäderkonstant för att passa på en racrbana, det går med sänksats också men det blir inte bra! Haft många bilar med Bilstein Sprint o sänksats, några även med Eibach som oftast är något mjukare än vissa andra märken, men håller en högre kvalitet o ofta bättre avstämda för bilmodellen! Eibach ger bättre följsamhet på vanlig väg! Det finns några olika diametrar på hämmare till E30 original: 18,5 mm, 19, 20 och 21mm, bak finns 12, 13.5 o 14.5mm. M3:an har 19mm fram o 14.5mm bak enl. ETK ///Magnus |
|
|
Ok tackar för tipsen, men det är så att jag redan har slitsade brembo skivor och gröna EBC... knappast vad jag kallar BRA bromsar... Enl mej är det rena skämtet faktiskt... Min bror köpte ebc och slitsade skivor samtidigt som mej till sin vässade 740 tic @ 260hp, men han har bytt tillbaka till orginal igen, vi kanske bara haft otur men inga fler broms delar som säljs av mekonomen och dito. Bromsarna är jätte sköna under 100km/h men pressar man lite så försvinner bromsverkan direkt. Självklart har jag ny fräsh bromsolja. Jag lägger hellre 10000 på äkta broms kvallitet än 2-3000 på rent bedrägeri, för med facit hand så är det knappast racing utrustning dom säljer... Å andra sidan har jag kommpisar som köpt ebc och som är väldigt nöjda, så vi kanske hade otur vad vet jag. Nu blir det iallafall riktiga stoppare för min del, nu är det slut på tramset hehe. Hårda ord kanske men jag är verkligen missnöjd. Mvh Micke |
|
|
E21-Racing. Mitt huvudmål är att ha roligt och givetvis ska bilen fungera hyffsat på bana för det kommer att bli mer banåkande i framtiden. Men just nu kan jag tyvärr inte köpa på mig alltför dyra prylar eftersom denna bli inte är min enda utgift, men är av den uppfattningen att det "näst bästa" kan fungera i mitt fall. Bilen är redan styv och låg i fronten men tyvärr vet jag inte vad det är för dämpare som sitter i där, den är i alla fall lika styv som min E34 med Bilstein var. Fronten fungerar tillfredställande och eftersom jag har samma märke på fjädrar fram som bak så tror jag att det blir hyffsat med nya fräscha FK sportgasdämpare bak. Ska ut i garaget direkt och mäta mina krängare och se ifall jag kan uppdatera med originalprylar! Har också kollat utrymme till elfläkt och utan att ha mätt någonting än kommit fram till att exempelvis sådana dubbla men lite mindre fläktar som sitter på vår Audi 100 2.6 nog skulle kunna passa framför kylaren. Sedan får jag väl söka lite här på forumet om hur man bygger termostatstyrning till detta för jag vill kunna låna ut bilen till sambon utan att den kokar sönder... Micke325. Har du kylning till bromsarna? ------ BMW CS #04839 |
|
|
E21-Racing. Hmm, jag mätte till 20.5mm fram och 15.5mm bak. Det kan ju stämma med framändan, kanske har jag då en 20mm krängare + lite smuts? Men bak verkar ju lite konstigt? Låt säga att jag har en 20mm krängare fram, är det värt att byta denna till 21mm? Vill också tacka för att du tar dig tid att dela med dig av dina kunskaper till en novis som jag, kul att diskutera och lära av folk som vet! Är riktigt grön på detta område märker jag nu. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Micke 325: Nej, jag tycker inte du är för hård i din bedömning, men tänk på att det inte går att göra underverk med saker som från början är i sämsta laget, E30-bromsar är inget man skryter med precis! Brembo Maxi är iallafall en förbättring av standardskivan men inga racingprylar alls, däremot lite bättre för gatan än original, inget mer! Sen är gröna EBC inget vidare, dom överhettar o försvinner otroligt fort, man kan räkna dom som en bättre variant av standardbeläggen! Fast BMW-originalbelägg kan vara bättre...... Kolla mer åt Ferodo eller Pagid om du söker mer åt racinghållet, finns belägg som funkar kalla/låg temp. också, själv åker jag Ferodo RS18 o RS23 men dom funkar inte utan uppvärmning först, rena racingbelägg........ Vill du bra bromseffekt kan jag rekommendera Wilwood Superlite IIA 4-kolvsok och 290-310 mm skivor med 32mm tjocklek, Olle på Chassie.nu (alltså Andersson Engineering) har dessa, han importerar från USA o har tidigare haft mycket bra priser, jag har själv köpt av honom! Davve: Har du provat bilen på en racerbana än? det är nästan ett måste innan man kan utvärdera hur chassiet fungerar, men gör en sak i taget om du ska ändra så vet man vad som påverkar vad o skillnaden blir uppenbar! Ang. hämmaren så kan du ha en 20mm fram nu, troligt! Skillnaden mot 21mm kan märkas, men är troligen inte tillräcklig, går inte o säga utan att veta hur bilen uppfattas på banan. Men skillnad gör det! Skulle nog ha provat med en grövre hämmare fram till o börja med! Har du 15.5 eller däromkring bak så är det nog tillräckligt till o börja med! Här har du en länk till grövre hämmare med 22mm fram o 20mm bak, dom justerbara vilket inte standard är......! Länk Har du ingen diffbroms är nog 15mm bättre, annars tappar du bara ännu mer fäste........... Elfläkten kopplar du bara över en tempgivare o ett relä, överkurs är med förkopplingsmotstånd på fläkten o dubbla givare vid olika tempraturer, då går fläkten långsammare vid varm motor o fullt effekt vid het motor! Låt inte fläkten vara kopplad endast via strömbrytare som en del gör, det är en heltokig lösning. ///Magnus |
|
|
Jag har inte kört denna bil på bana ännu, bara 525´n jag hade tidigare och även med en Golf 16V. Jag kanske ska börja med att byta bakdämparna och sedan låta det vara tills jag fått ut bilen på bana? 3000kr för en justerbar krängsats verkar vara prisvärt på sidan du länkade till. Det ska jag ha i minnet. Om elfläkten. Är det så enkelt att man bara utnyttjar befintlig tempgivare över ett relä och sedan är det grejat? Måste ta reda på hur tempgivaren fungerar då den i nuläget väl bara är till för att avläsa motortempen? Och visst skulle jag vilja ha en diffbroms, men under de nio månader jag haft bilen har jag bara sett en enda med 320-utväxling till salu. 325´ns klump vill jag inte ha för då skulle jag t.o.m. få högre utväxling än en vad en 325i har eftersom 320 har aningen högre i växellådan. Det är just den låga utväxlingen ihop med 2.5-motorn som gör bilen extra härlig. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Ja, prova den först på banan, så visar det sig vad som måste göras! Men en just.bar krängsats är väldigt bra att ha, speciellt på en racerbana........... Likaså diffbromsen en sån bör du ha om du ska köra bana, hittar du en slutväxel med diffbroms kan du flytta över själva lamellbromsen till din slutväxel. Elfläkten kopplar du via en tempgivare som sluter/bryter vid en viss temperatur, koppla den övre jorden på relät. Inget svårt o koppla, helst ska man ha givaren på kylaren eller nära kylaren på en rörskarvdel för kylarslangen! ///Magnus |
|
|
Aha. Men vad ska man ha för utlösande temperatur på givaren? Antar att givaren ska sitta i nederkant på kylaren/rören? Kan man inte koppla givaren på samma sätt som t.ex. extraljus för då fattar jag hur man ska koppla. ;) Det låter ju bra med diffbromsen då det är lättare att hitta diffar från 325i. Sedan ska jag bara lyckas med monteringen också, men det man inte kan får man lära sig. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Finns givare som ligger kring 90 grader, det är lämpligt, gå inte så mycket högre. Man kan ha 2 steg en som går in vid c:a 82-85 grader o en som går in vid 92 grader ungefär. Kopplas i princip som extraljus! Nedre kylarslangen eller på kylaren om uttag finns för givare, på bilar med AC har man uttag för tempgivare i kylaren. Ang. diffbromsen, har du inte kunskap om chimsning o kuggflanksspel o slitagebild på dreven så lämna det till nån kunnig på området, spelet måste bli rätt o utgående lagren måste snurra lätt. Lätt o göra fel om man inte vet, men det är inget extremt arbete, bara man har kunskap! ///Magnus |
|
| E21, har har ingen E30 =) | |
| Vad tycker ni om stoptech bromsar då? Va inne på Pean sweden och kikade lite.. | |
|
Micke325: Menar du att du har en E21:a?? förstod inte riktigt...... ///Magnus |
|
|
Movit finns för 2050 euro, komplett sats 4-kolsok 304x32mm skiva, belägg, slangar o fästen. Inte billigt men fungerar säkert bra, o dessutom färdig anpassad bara att montera! ///Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.