AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
31.495

Trimning, gäller det bara motorer?

Sida 3 av 13
E21-racing: Jösses va fet kärra du har som du länkade till.. Hade inte sagt nej till den breddningen på min m535. Hur har du gjort och var har du köpt prylarna för breddningen?

Mvh
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Hihi, jodu, det finns inte o köpa till E21 ens, än värre till E28......
Det är avgjutning från Peggens Anderssons gamla Special Saloon M3:a E30, han sålde sån satser tidigare till E30.
Jag tog en sån sats o anpassade till E21:ans kaross o vips så blev det utrymme för hjulen.....))))
Allt är i glasfiber!

///Magnus
det här var en kanontråd. jag är helt inne på spåret att trimma chassie snarare än motor. som någon skrev, "rakorna är bara transportsträckor till nästa kurva". snabbast vid rödljusen är bara att glömma för min del men med en lätt, hyffsat välbalanserad bakhjulsdriven bil som e30 så har man goda fördelar när det svänger.

behöver själv hjälp med val av nya, bra dämpare.

E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
martin_anstey: E30:an är utmärkt att bygga väghållning på, M3:an är väl beviset på det.
Men även med ganska enkla modifieringar klarar man sig och får avsevärt förbättrade prestanda.
Justerbara Kränghämmare, stabilare bussningar och helst ställbara dämpare och bilen blir betydligt bättre i väghållning.
Om du vill ha ekonomi i förändringarna så satsa på ex.vis Koni justerbara dämpare och komplettera med hårdare fjädrar o justera sen balansen med just.bara hämmare.
Annars finns ju t.ex: Leda el Avo som är engelsk o mycket fina saker för pengarna
Naturligvis är en Bilstein Sprint en bra dämpare i sin prisklass och fungerar utmärkt på gatan, är nog den bästa till BMW och är ju också ett alternativ för gatbilsåkaren som vill ha bättre känsla o väghållning, men inte vill kosta på ett riktigt racechassie!

Och inte att förglöma: slutväxeln o diffbromsen gör mycket för bilens balans o väghållning, så montera en diffbroms, som helst spänns upp en anning i förspänningen för att ge bättre grepp i bakvagn!
Sen att dreva om slutväxeln är väl den bästa o billigaste trimmningen för att öka på accerlationen o prestandan.
Att optimera utväxlingen kan ge detsamma som att trimma motorn för 20000 kr o få 30hk.

///Magnus
E21-racing: Nä jag antog att det var något hemmameck. men det ser tokfett ut !. hade nog inte funkat på min bil.. iom att jag har 4 dörrars. Syftar mest på breddningen där bak. Man kanske skulle göra om den till 2 dörrars då =)
Ri
235
Ripper
E30-89/M50B25T-91
E21-Racing>>
Okey lite av listan då=)

Gjort än så länge:
Stumt monterad Motor, Låda
Fjäderbenstag fram o bak
Nya fjädrar
2 st Sparco stolar
Batteri flyttat för viktfördelningen
borttagen org tank och fuelcell i bagaget

Skall göras:
Större skivor, bättre belägg och 4-kolvs ok(eventuellt från en 750 ännu outforskat om det går)
Nya dämpare
ALLA bussningar skall bytas till ännu obestämt matrial (forskar ännu)
Justerbar camber
toe in/out fixas
krängningshämmare
18" R Däck (slicks)
Bur alt båge
4 alt 6 punkts bälte
Bränsle och broms slangar i stålomspunnet

Och allt detta är juh bara delen som rör säkerhet och chassi, säkert glömt massor=)

MVH
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Fredde535m: Själv tycker jag att E28:an är väldigt snygg i karosslinjer så det skulle nog bara se konstigt ut med breddare skärmar på en sån......

Ripper: Perfekt, rolig lista du har på din bil, vad åker du med för fjädrar? är den 65mm racing eller vanlig sänksats?
Varför ska du ha 18" hjul för??, det är bara dyrt och ger mer rullmotstånd och är mycket tyngre i vikt, vilket är negativt för väghållningen!
Annars blir det nog bra när "skall göras" listan är klar!))))

///Magnus
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Här bl.a finns stötdämpare av bra kvalitet och justerbara med fin karaktär, sälj av BCT: Länk

Ledas hemsida i England: Länk

///Magnus
Ri
235
Ripper
E30-89/M50B25T-91
E21-Racing>>

Just nu sitter det vanliga sänkfjädrar från Bilstien (Enligt förra ägare) Men tänkte även byta dem när kassan klingar=)

Varför 18" ja mest för att det ska göras mycket till utseendet oxå,hellack nya skärmar, lampor och ett kjolkitt som jag har liggandes och då vill jag ha ett par feta hjul oxå(puts och pryl bög usch) sen är jag inte bara intresserad av bana utan även både gatan, ss och stripp.... Får väl kanske ha 18" som "glidar hjul" , och slänga R-däck på mina 16"...

Ingen dum ide, gynnar juh kassan lite..

MVH
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Ja, det är inte bara för bättre väghållning som mindre hjul är att föredra, ju större dom desto tyngre är dom och mer effekt går det åt för att få hjulen i rotation!

Stora fälgar på utställning, lagoma hjul om man ska använda bilen också, små fälgar om man är ekonomisk...))))

///Magnus
Tja har läst en del i denna diskusion , låter vettigt . Jag har precis köpt på mej en maxxad 318 , å bara ordet 318 får många att spy , men om dom kollar vilket jobb som e gjort på den så e de bara att sluta spy ! Alldeles ny väghållning från kf , nylonbussningar , ombygd bakvagn , Svetsad bur, som e godkännd , Bridgestone POTENZA slicks, å plåtbreddad sj ! Ser typ ut som m3:an men lite bredare ock med skärmkant ! Å de jobb som e kvar , e väl bromsar å krängningshemmare ! Men iof så va de killen som hade bilen innan som gjorde allt jobb , men de e riktigt bra gjort. Motorn e underuppbygnad ! Ska väl bli runt 600 hk i den , så denna 318 kommer ligga som en formel1 på vägen när den kommer ut i trafik ! Dom som e i uppsala på race lär se den nästa sommar ! E de nån som har nå tips om bra å hyffsat billiga bromsar ! Harebra alla !
600hästar och 1.8 liter.. lycka till :)

Kan säga som så att med 600 hästar så kommer du aldrig någonsin i hela din livstid lära känna bilen runt en bana.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Fredde: Tror att 318/325 i profilen betyder att han ska klämma ner en 325motor :) Å den går det ju att få ut 600++ hk ur om man kastar en bunt med stora sedlar på den :)

///Jesper

BMWCS #5494
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
mrchicago: Tänker du köra med den bilen på gatan?? Med det effektmålet så behöver du nog bromsar alá ETCC/DTM med 380 mm skivor och 6-kolvsok för 30-40000 kr.

Annars har Wilwood riktigt bra saker för pengarna man betalar, kolla med Olle på: Länk
Åker själv med just Wilwood o anser att dom är prisvärda!

Fast 600 hk är precis vad jag menar med effekt utan kontroll på den, och att resten av bilen kommer i andrahand!
En F1 bil har c:a 900 hk men kolla vilket chassie, bromsar, down force, traction dom har, miljoner är ju nerlagt för att få till fäste o balans och ändå är dom så extremt svårkörda! Ja, jag vet, det är lite overkill i jämnförelse, men ändå! En tankeställare..........

///Magnus
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Intressant tråd som faktiskt inte påminner så lite om vad jag är intresserad av att ha mer info om.

Min tanke med min nyinköpta 318is är att kunna köra på BMW sport club's tillställningar och då vill jag ha optimal väghållning. Att köra rakt fram är inte ngn utmaning.

Måste säga att efter endast ett par dagars ägande av 318is -90 så måste jag säga att väghållningen är riktigt bra, betydligt bättre än mina tidigare E30 325:or som hade en tendens till att vara nostunga.

Mina åtgärder för att "trimma" chassi kommer att bli.

1. Kraftigare krängningshämmare bak och fram (vet inte vart jag får ta i det dock, tips mottages tacksamt).

2. Koni gula sport med en dyrare insats samt fjädrar till detta pris:
11500 exkl. montering.

3. Eventuellt fjäderbenstag men det är mer tveksamt då det ej egentligen behövs om jag gör steg 2.

4. Uppgradera bromsar med andra skivor, slitsade eller borrade vet inte vilket som är bäst? Eventuellt byta ok, någon som vet något som passar?

Vad gäller motor så blir det inte så mkt mer än

1. Chipstrim för varvtalet

2. Luftfilter (redan köpt).

3. Byta tändkablar (kan ge lite ibland).

4. Bygga ett eget avgassytem i vinter utan katalysator har dock inte riktigt bestämt hur detta skall göras dock, vart kapar jag det gamla systemet?

5. Någon gång porta toppen detta är dock inget jag gör själv och därför måste jag hitta någon som kan göra det till ett vettigt pris.

Ett forum för chassi sättning osv vore kanon.

JohnC
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Kul JohnC: Att köra på BMW Sport Clubs banträffar är ett utmärkt tillfälle att testa gränsen för bilen och en själv som förare, och att det samtidigt är hur kul som helst gör det inte sämre......

En 318IS är mycket lämpad för bankörning, den har en bra viktfördelning med den lätta motorn som inte är helt orkeslös för det!

Krängare finns att köpa hos Verrra ex.vis, han har tillverkat hämmare till många BMW under åren.
Maila mig så kan jag ge dig kontaktinfo.!

Vad gäller bromsarna så kan jag ge dig rådet att köpa skivor av hög kvalitet, välj INTE borrade, spricker för eller senare och ger vibrationer, ett borrat hål ger en brottsanvisning o en försvagning av skivan o det vill man ju inte, däremot så kan slitsade vara okej, om det är av bra kvalitet.
Annars är det bättre att satsa på en skiva som har bättre grundmaterial o slippa dessa åtgärder för att kompensera värmeutvecklingen. Har själv helt släta ventilerade skivor på racern och ändå har jag problem att få UPP dom i rättt temp. för beläggen.

Se till o montera diffbroms, om du inte redan har det, en diffbroms genererar betydligt bättre fäste för bakvagn och ger en lugnare o mer lättkontrollerad bil på banan!

Sen är det bara på med R-däcken o köra!)))

///Magnus
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
O som du säger: att köra rakt fram är ingen utmaning, det håller jag med om till 100%!

Toppen kan väl AL här på forumet ta sig an, eller hur Andreas?

O som Peggen sa en gång:
Vem som helst kan väl trycka på gasen, men fåtal kan utnyttja bromsarna o en bils väghållning o fäste på bästa sätt!

Börja prova bilen på en bana o du lär dig mycket om en bils beteende vid extrema situationer, man kan faktiskt ha stor nytta av den kunskapen även i trafiken sen.

///Magnus
Fredde535m:Hjärnan din kanske borde vara med innan du gör inlägg. Hade du tagit dig tid att läsa allt så hade du sett att 1,8:an har varit ute ur bilden ett tag! Och jag har inget som helst intresse av att sätta bra tider på nån svänig bana, det enda jag är intresserad av är att åka så fort som möjligt rakt fram och ev lite driftande!!!!!!!!!!

E21-racing:Nej jag tror jag nöjer mig med broms skärm!!!!!!!!!!!
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Bromsskärm?? använd en gång, sen var den effekten borta !!
Eller ska du stanna o rulla ihop den efter varje inbromsning!???

Åka rakt fram är nåt som jänkarna tog till sig när dom insåg att deras bilar aldrig nånsin varken går att svänga med eller bromsa med på ett vettigt sätt.......
Hör inte ihop med bilmärket BMW!

'Banracing är det BMW ängnat sig åt i alla år o det är därifrån all utveckling på dagens likväl som gårdagens BMW-modeller kommer ifrån!
Utan den utvecklingen skulle kanske inte ens märket finnas idag!

///Magnus
Men sen ska den inte gå på bana heller ! Stripp å gat bruk ! Och om ja broms skärm va väl kanske lite å ta i men du fattar va ja menar , bilen e inte byggd för bana ! Men de lär väl bli willwood .308mm skivor me 4kolvs ok ! De e planerat så iaf !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.