|
Sida 2 av 13
|
|
|---|---|
rocker |
E21 - racing: Hur har du gjort me k- hämmarena på din banbil? Du har inga bilder på din bil upp lagda någonstans? Vore mycket kul o se. / Krister |
|
jimbooo: Okej, du slipper igen utan skäll:)))) Fast lite ändå, M535:an är ju en samlarbil snart och då är det originalbilarna man vill åt och som värderas högt! Och det finns inte så många M535 E28 i fint skick kvar tyvärr, annars en mycket roligt och fin vägvagn med en härlig motor, har själv haft 4st tidigare! Haglund2306: Du är inne på samma linje som jag, och förstår vad jag menar, det är så mycket mer än bara motoreffekt som har med trimning av en bil att göra, men det är ganska roligt också för varje gång någon ser min banbil i verkstan så blir frågan: Vad är det för motor/effekt i den?? Sen att det ligger betydligt mer nedlagt på chassie/bromsar/lättning mm förstår dom flesta inte, det är motorn som är det viktigaste, jag har motorn som sista del i kedjan: Kaross-säkerhetsbur/chassie/bromsar/vikt o viktfördelning/drivlina/motorn! Men det är jag det....... Och tänk vad dyrt skithuspappret blir för vissa!:)))) B1: Din M3 förstår jag är en mycket trevlig vagn med dom förbättringarna du gjort, kul med bur o lite upprensning av vikt även i en M3 E36, inte så vanligt, men helt klart värt jobbet om man vill köra bil och få bättre väghållning/traction! Att du nu har monterat turbo förstår jag dock inte, känns som lite overkill och onödigt, kunde du utnyttja bilens fulla potential innan turbokonv. så okej, men hoppas du kan utnyttja bilen fullt ut också efter......!? Vet vad svårt det blir med bara lite för mycket effekt, då krävs det helt plötsligt så mycket mer av chassie/kaross/bromsar o.s.v! Hoppas det fungerar bra för dig iallafall, du har ju onekligen en rolig bil med bra väghållning! ///Magnus |
|
|
Autopower forumet kanske borde ha en lite annorlunda upplägg än i dagsläget? STCS har tex en rubrik för '\<B>\'Motorer och motorstyrning'\</B>'\ Diskussionerna om pulvret under huven. Inkluderar insug, avgas, motorblock och styrelektronik. sedan en för '\<B>\'Chassi, bromsar och transmission'\</B>'\ Växellådor, upphängning, däck och burar. |
|
|
Ja, varför inte, det finns nog säkert utrymme för tillräckligt med frågor o funderingar för att fylla dom delarna, det är inte jag som bestämmer, men helt klart en bra idé!!! ///Magnus |
|
|
Rocker: Lite förändringar är det gjort även där, jag förstår vad du menar, främre hämmaren är lite låst i sin kunstruktion och svår att göra justerbar med original-utförandet. Jag har andra länkarmar, justerbara med uniballs och ska montera en separat justerbar knivhämmare fram! Det är kanske lite dyrare men betydligt större justeringsmöjlighet finns då! Men på en standard E21 är det lite svårare, att lägga en extra hämmare under den orinarie är en budgetvariant, alt så har Vererra tillverkat hämmare till E21:an tidigare, jag har kört med hans förr, och det fungerar men han gör dom inte längre p.g.a den krångliga kunstruktionen, eftersom dom även fungerar som casterstag, så måste dom bli väldigt exakt. Bak är det lite enklare, där kör jag med en vanlig hämmare fast monteringen är ändrad mot original, den är inte så bra i bakbalken om man sänker för mycket. Jag har min i karossen i stag ner till bärarmen! Även den lite special. ///Magnus |
|
rocker |
E21 - racing:Tack för info. De kostar att ligga på topp.. Jag får nöja mig me den grövre k- hämmaren i fram. Hade du några bilder på bygget? /Krister |
|
Ja, några bilder hittar du på BMWSC-hemsida: Länk En grövre i fram gör stor skillnad på instryning o traction o framvagn, c:a 25mm är lagom! ///Magnus |
|
|
E21-racing: Nej... om bilen skulle vara begränsningen för mej, skulle jag nog tjäna pengar på att köra bil, tror inte det e många här som skulle maxa ut min bil. Jag bygger för att jag tycker att det e så fruktansvärt roligt, har tävlat i Roadracing förut, och e meck i ett Långlopps team. Att köra bil/MC på bana är det roligaste jag vet. Min bil ska ut på banan igen så fort den e klar (nästa år) Men ibland e det kul att köra stripp också. Länk www.reptil.nu |
|
|
B1: Nej, det förstår jag, men det var lite det jag menade, att den är redan utan turbo så pass snabb o krävande att den är svår att maxa fullt ut, och nu får du kanske 150-200 hk ytterligare eller nått sånt! Då blir den ju inte lättare att köra precis...... Inget illa om dig o ditt bygge, bara en reflektion! Köra bana är roligt, den som inte provat kan jag bara säga: prova o du är fast! ///Magnus |
|
|
Jag tog inte illa vid mej alls. Som du menar: Den var grym redan innan. Men det e kul att bygga och om jag inte blir nöjd får jag ta bort grejjorna, har inte byggt det på annat sätt än att jag kan återställa allt. Laddar 0.3 och räknade matematiskt fram enl. en formel i GIK katalogen att den skulle hamna på runt 400 hk. Tror inte att den blir tråkigare av det... Men om du sitter inne på en massa bra kunskap om väghållning och chassie inställningar, så tycker jag att du ska dela med dej till oss "racing-wannabes" tex. om bilen kraftigt understyr, vad gör jag då? Osv. Är inte helt grön på området, men defenitift turkos! ;-) (min vill gärna överstyra lite, men den verkar vara för hård bak...eller? ) Länk www.reptil.nu |
|
rocker |
E21- racing:De va ett fint bygge. 25mm får de bli. Du har inte någon som ligger o skräpar? |
|
Jag håller med om att det är lite tråkigt med turbo-fixeringen, man tappar lite av de enkla lätta små tipps man kan utföra själv, som t.ex byta till el-fläkt. Som läget är nu hinner man knappt göra ett inlägg innan nån är där och förklarar att det är lika bra att man turbokonverterar direkt, allt annat är bara dyrt... ...sen kan man ju fundera på hur dyrt det blir när man råkar köra på en annan bil och försäkringen inte gäller för att bilen är turbokonverterad... Jag tycker att det borde finnas ett forum för turbokonvertering och ett för övrig tuning. Den kunskap som finns blir liksom dränkt i all turbokonvertering... /Niklas |
|
|
B1: Vill inte påstå att jag är någon chassieguru, det har jag inte sagt heller, vill bara få upp ögonen för en del som stirrar sig blindt på motoreffekt. Men om du har överstyrt och för hård i bak så börja med att sänka fjäderkonstanten i bak och släpp efter på hämmare o dämpare i hårdheten, beroende på vart du är inom ramen för justering så kanske du istället måste förändra fram, ställ på dämparna fram isåfall, öka fjäderkonstanten fram eller juster mot hårdare hämmare, men det är en hel vetenskap och måste provas fram i varje enskilt fall, det går inte att ställa in en bil optimalt bara genmo teoretiska uträkningar o.s.v. Finjustera cambervinkel o toe-in för bästa instyrning, och försök låta bli att justera bilen genom lufttrycket i däcken, låt dom ha sin bästa temperatur/tryck och förändra bilens chassie istället! Ibland hamnar man också i läget att man överjusterar och får motsatt verkan på sin förändraring och det kan verka förbryllande i detta skede men är hlet normalt om man justerat bort sig i djungeln...-))))))) rocker: Har inga hämmare som "ligger o skräpar" dom används flitigt))) skämt osido, Nej, tyvärr har jag haft en liggande men inte längre. ElNiko:Och turbo som inte ens är förknippat med BMW, BMW har väl alltid påstått sig vara bäst på och jobbat för att bygga sugmotorer, varför har system som Vanos annars uppkommit. Och det lite med den höga effekten kontra icke matchande chassie/bromsar mm som jag är mest kritisk mot, det går att få en bil att skena iväg som en dragracingbil men häur går det när man måste ha stopp på skiten sen, kolla på en Formel1 bil, dom bromsar från 300-110 km/h på under 2 sekunder, det är matchande bromsar/chassie gentemot motoreffekt! Sen är väl inte turbokonvertering speciellt billigt heller, om man ska vara seriös, håller med om att det är det billigaste sättet att öka effekten med 200% i en motor men in f..n är det billigt ändå. Elfläkt är ett billigt sätt att få några fler hästar på högvarv, javisst bra exempel på en förändring som är billig men ändå gör skillnad. ///Magnus |
|
|
Tror också att dom flesta vill ha mer effekt för att det är ballt som det kallas, men hur ballt är det igentligen, där vi i dagsläget för åka 110 på svenska vägar som mest, det behövs inte så många hästar för att komma upp i den hastigheten för en normal bil, snabba omkörningar javisst, men 200 hk i ex.vis en 535 är fullt tillräckligt. Ska det rejsas och bilen tas ut på en bana så har sällan den med mest effekt någon fördel, oftast är det den bilen som är mest svårkörd och nervös, och någon annan som satsat med på chassie o bromsar mm kommer att åka ifrån den motorstarkare bilen trots att det skilljer säg 150 hk, det är sant! O ju mer effekt desto mer kräver bilen av chassie/bromsar/däck/vridstyvhet/traction, och balansen i bilen är mycket avgörande mellan dom olika sakerna. Skaffa bra däck istället för att trimma motor, det är betydligt bättre, ofta ser man trimmade bilar med sämsta lågprisdäcken på fälgarna, då blir man mäkta förbryllad, hur tänker man då att sin trimning ska fungera.......skrämmande!(((((( ///Magnus |
|
svintoleffe |
Jag fick erfara att mina bromsar gick för varma . En tjej polare ringde, o sa kan du köra upp mig till sjukhuset jag sak föda nu. Visst sa jag, o stack iväg, körde väldigt hårt, när jag skulle bromsa ner vid dom, då gick det inte, bromspedalen var stum=stenhård, jag trampade allt vad jag kuinde. Till slut fick jag stopp på den, det luktade belägg, länge om min bil. Så bromsar är bra att ha, Vet ej varför den blev stum. MVH Leffe |
|
svintoleffe:I ett sådant läge vill man ju kunna lita på bromsarna till 100%, att just då bli utan bromsar är väl ett skräcksenarium. Orsaken kan vara glasning av beläggen som uppstår på vissa sorters belägg, det bildas en hård glasliknade yta på beläggmaterialet och friktionen blir väldigt liten vilket resulterar i mycket dålig bromseffekt trots att pedalen är stum!, troligen har du väldigt lite bromsdamm på dina fälgar oxå, dom släpper inte ifrån sig material och renas inte! Byte av belägg är nog lösningen. ///Magnus |
|
|
Skulle också kunna vara ånglås pga vatten i bromsvätskan vid oken! Om bromsverkan återkom efter att bromsarna svalnat skulle jag tippa på ånglås... När byttes bromsvätskan senast? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tror det är ett enkelt svar på den diskution. Om man ställer upp olika staplar för olika delars prestanda på en bil på hur mycket det presterar. Sen tittar man vilken stapel man kan höja mest för minst pengar? Blir inte det motorn? Med snikturbo? Tror att många som vill börja med att trimma sin bil börjar så. Att sen kunna bromsa senare eller spöa en M3:a på bana med sin gammla 323:a, har man ju ingen större nytta av på allmän väg heller? Om man är laglydig. Även om det är klart att det marginalerna minskar men en meter hit eller dit gör nog inte så stor skillnad i vardagen. Även om jag delar ert resonemang. Men är det inte så att när de effekt stinna pojkarna har effet som de inte kan använda över börjar bygga chassi och bromsar...en liten naturlig väg att gå? I sånt fall så kommer väll intresset för annat än motorn snart att öka lavinartatt? |
|
|
AEG>> Vad många menar är nog att folk är förblindade på bara effekt, många tycker att man skall börja i den andra änden med chassi, bromsar och säkerhets detaljer så som bur ex. Om jag tar mig själv som exempel så har jag endast bytt fjädrar, dämpare och satt på fjäderbenstag fram och bak ska oxå fixa toe in/out och camber vinklar innan jag börjar köra. Men annars så har jag lagt mina pengar hitils på motorn och när jag vet att den funkar som den ska, så ska jag genast byta till bromsar som pallar med att hejda ca 1000kg e30=) (4-kolvs ok och större skivor) Sen kan man göra listan lång på vad man skall göra, men det tar vi en annan gång/tråd=) |
|
|
AEG: Jag förstår vad du menar men för att kunna utnytja en högra motoreffekt så måste även resten vara dimensionerat för ändamålet, att du först skaffa sig 400 hk och sen försöka anpassa resten efter effekten tror inte jag är någon bra väg att gå, för inte uppdaterar du allt över en natt, Mina egna erfarenheter från racerbanan var bara ett exempel på vad som kan hända trots låg motoreffekt, och den bilen är inte ens godkänd för landsvägen, enda gångerna den rullar på svenska vägar är lastad på en biltrailer!)))) Men som du säger, det kanske blir ett lavinartat intresse på uppgång för restan av bilen oxå........ Ripper: Nej, kör på bara, gör listan lång))), jag hänger på, inte mig emot!))) ///Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.