|
Sida 13 av 13
|
|
|---|---|
|
Nja, hållaren var i stål med låsring, sen pressar man fast den i en yttre skiva med rätt hål bara, skivan förses med lämpliga hål för att kuna justera camber o caster. Du bör ha ledlager även bak, då hela fjäderbenet med fjäderns o dämparens kraft går genom denna enda punkt, det blir stora påkänningar på en originalbussning det.... Ang. plåten så, ibland uppfinnar man hjulet 2 gånger du vet..... ///Magnus |
|
|
Säsongen börjar närma sig och plånboken börjar successivt att minska i oroande takt..........vilket gör mest på mina varvtider? Justerbara krängningshämmare med tillhörande powerflexbussningar eller en bromsad diffrential till min 4.45 utväxling? Pengarna blir ungefär samma dvs kring 5000 kr. JohnC |
|
|
Powerflexbussningar gör inget alls på varvtiden, däremot är kränghämmare väldigt värdefulla, hur värdefulla beror på hur mycket styvare dom är mot original, justerbart är nästan ett måste på bana. Dessutom balanserar det bilen bättre (om sakerna är rätt för bilen) och påverkar både fram o bakvagn direkt! Diffbroms genererar mer fäste i bakvagn, och skapar bättre accerlation ut ur böjarna, men inget mer fäste i framvagn, mer bromsverkar ger istället mer understyrt. Jag skulle satsa på kränghämmarna då du minskar ditt behov av diffbroms en anning med hårdare krängare! Vilka hämmare är det du tänker köpa? dimension? ///Magnus |
|
|
Om det blir hämmarna så blir det med största sannolikhet 02-depåns som är väl beprövade i BMW cup sammanhang. Den största haken med hämmarna är dock att jag inte får förstärka infärstningarna i karossen, vilket är lite oroväckande. JohnC |
|
|
Vad får dig att tro att du inte får förstärka infästningarna? Reglerna anger tydligt att du får förstärka bara du gör det på rätt sätt. Kap 7.0 i BMW Cup teknisk reglemente säger "Förstärkning av chassi/kaross är tillåtet under förutsättning att materialet som används följer originalform och är i kontakt med densamma. För detaljer se Grupp N-reglementet (SBF Appendix J, Art. 254)." I App.J Art. 254 kap 6.3 står det "Förstärkning av fjädringsdelar (dock inte krängningshämmare) och dess infästningspunkter genom tillägg av material är tillåtet. Dessa förstärkningar får inte skapa ihåliga delar, och får inte sammansätta två separata delar till en del." /G |
|
|
"I App.J Art. 254 kap 6.3 står det "Förstärkning av fjädringsdelar (dock inte krängningshämmare) och dess infästningspunkter genom tillägg av material är tillåtet." som jag tolkar det så får man alltså inte förstärka infästningen av krängningshämmaren?! Jag har dessutom varit i kontakt med Lars-Åke i regelkommiten som har sagt det tidigare till mig att det inte är godkänt att förstärka infästningar av krängningshämmare men att han inte heller har hört att originalfästet skall vara några problem (vilket jag har å andra sidan har hört att det är) Men jag kan ha fel och i det här fallet vore ingen gladare än jag. ;O) JohnC |
|
|
Om valet stått mellan krängarbyte eller diffbroms så hade jag utan tvekan valt diffbroms. Det är inte lätt att sortera ut en E30 så den blir riktigt snabb utan diffbroms. (De enda som gör det är de som är tvungna pga reglemente) Byte till diffbroms betalar sig direkt och rejält på varvtiden. /G |
|
|
Jo, jag håller med om att just denna textrad inte är helt tydlig. En annan tolkning är att man inte får förstärka själva krängningshämmaren men dess infästningar är ok att förstärka. Å andra sidan har inte jag heller hört talas om några nämnvärda problem krängarfästena på rena tävlingsbilar. Problemen har som jag uppfattat det främst funnits på mera gatorienterade bilar dvs bilar med relativt (en full racesetup) mjuka fjädrar och stötdämpare kombinerat med kraftiga krängare. /G |
|
|
Ju grövre hämmare du brukar desto mer belastar man fästena, inget konstigt med det: Sen verkar det lite tvetydigt om man får förstärka fästet i karossen eller ej för just hämmaren i reglemente BMW cup Standard. Å andra sidan får man väl rostlaga en kaross, o varför skulle den inte kunna ha rostat just runt hämmarfästen i karossen....... Gasa: Det är inte lätt o sortera ut en E30 utan bra krängare heller...... Du får inte en så mycket snabbare bil av bara en diffbroms, balansen i bilen är klart mycket viktigare o där påverkare grövre hämmare betydligt mer. En bil med mjuka hämmare kränger mer, vilket ger förlorat grepp i däcken, enkelt förklarat. Med diffbroms kommer du kunna gå på gas lite tidigare med bibehållet fäste, men med bättre krängare kan du hålla högre kurvhastighet med stabilare bil o ju mindre den kränger desto tidigare kan man ge mer gas under sväng! John C: Har sett 02-depåns hämmare o inte är det speciellt snygga grejor direkt, känns som bonsmidde i fästen mm. Kolla Eibach och Vererra oxå innan du bestämmer dig..... Även Sellholm har ju fina knivhämmar till skapliga priser, och där har man ännu större justerbarhet! ///Magnus |
|
|
Intressant det där med 02-depån........jag skall ta en titt på Eibach och även H&R som jag vet har. JohnC |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.