AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
31.484

Trimning, gäller det bara motorer?

Sida 10 av 13
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Nästa år blir det BMW Cup för mig (Standard klassen).

Tills dess skall jag ha inhandlat en diffbroms som skall monteras i min befintiliga 4.45 bakaxel.

Hårdare fjädrar i bak (140 nm), har 100 nm fram.

Dessutom blir det kraftigare hämmare både bak och fram. Får se om det blir ställbara eller inte. Är en kostnadsfråga liksom allt annat :O(

Blåste tyvärr motorn på Anderstorp så det finns lite övrigt att fixa med som inte har med chassie att göra.
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
JohnC: finns en kille som säljer nyrenoverade m42 på blocket nu.
han vill ha 10000kr för en nyrenoverad m42 till e30.

Ska du sälja nuvarande uppstyvningsgrejor får du gärna höra av dig, tänkte lägga ett par kronor på pärlan i vinter.
dämpare/fjädrar och bussningar är intressant.
(Karl Birgander på rejsa.nu)

Karl Birgander, Kalmar
BMW 318is -90
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Det är den legendariska Ingmar som säljer motorn så jag tror jag avstår, ingen personlig erfarenhet men 10 000 kr och sedan upptäcka att motorn är värdelös när man väl startat den är ingen kul erfarenhet. Jag skall ha dig i åtanke om jag byter ngt, trimkammarna finns fortfarande till salu ;O)

JohnC
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
JohnC: försök köpa ställbara hämmare direkt, du har igen det sen när bilen ska utsorteras, jag lovar!

Kul att du ska satsa o köra BMW-cup, jag har lite småfunderingar att själv också köra nästa säsong, om ekonomin tillåter......

Trist dock med motorn, men se det som att nu har du läge att få ut lite mer effekt....=)

///Magnus
Bm
64
Bmw svänger
325 cab -87
320 -76
R/75 -74 (mc)
E21-racing: Trevlig tråd , men väldigt mycket läsning...
Har köpt ett avsomnat rallybilsbygge en e21 320 -76 som skall
färdigställas och användas till banträffar och dyl.
Bilen har 2l motor m. W.45:or 316g kam, tätstegad 5vxl dogleg låda
och hårt ställd diffbroms.
När det gäller chassit sitter det sachs coilovers fram och f-ben bak , för rally
antar jag .Saknar hämmare fram ombyggt m uniballs och länkarm istället.
Sitter snabb/kort styrvxl. i.
Bak original 323 bakvagn.
Bromsar 323 original.

Då bilen ursprungligen var tänkt för skogen vore fint med tips för att få bilen duglig på bana.
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
BMW Svänger: Låter väl som ett utmärkt objekt med så mycket roliga delar på den....
Och så stor skillnad mellan ban- o rallybil är det inte heller, oftast är en rallybil högre o med lite följsammare fjädring bl.a.
Utvxl i bakaxel kan också vara lite för hög på en rallybil, oftast har man högre fart på en bana, en vanligt använd banutvxl på dylikt bil är 3.90:1 eller 4.10:1, på en rallybil kan det mycket väl sitta 5.28:1 el lik.

Kränghämmare är ett "måste" på bana, så det bör du fixa dit, speciellt fram på en sån bil, gärna justerbara fram o bak! 25-28 mm fram o runt 18-20mm bak, beroende på utvxl.

Fjäderhårdheten bör ökas o bilen troligen sänkas för bättre tyngdpunkt.
Är det justerbara fjäderben? antar så är fallet då är det ingen svårighet!

Men framför allt, prova bilen innan du gör för stora förändringar o gör en bedömning av vad som kan/bör förbättras.
Kanske klarar du dig med bra krängare på bilen o sen funkar det hyfsat redan där, beror helt på hur bilen är byggd från grunden!

Kul är det iallafall!
Lycka till med banåkandet!

///Magnus
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
O givetvis en uppsättning R-däck alt. slicks :-)

///Magnus
sw
1
swiftbinc
e28 528i
e28 528i
Hej
jag ville tacka för en mkt givande längk med mkt trevlig läsning!

Men jag har en fundering jag och en kompis har lyckats komma över 2st e28 528i
dom kommer båda 2 vara in reggade och bes men kommer framföralt gå som isbil

men jag saknar "diff klumpen" i den ena så jag tängte passa på att byta till en betydligt lägre utväxling men jag vet inte hur lågt man kan "törs" gå för att den ska vara körbar?

är de ngn som vet exat vad spridarna heter på bosch språk som sitter i topen orginal?

är det ngn vet var man får tag på ett vetigt stälbart chasi längka gärna om ni har ett gäng hemsidor att vända sej till

//marcus
z3
91
z3cab
Z3 m-roadster -97
BMW 325 i Coupé -93, långloppsbil
BMW 325 Coupé -95
Tjena! Instämmer med Swiftbinc att tråden är intressant! Funderar själv på att köpa en någon form av väghållningssats och byta ut det som nu sitter på 325:an (E36) som vi kör långlopp med - gamla H&R coilovers fram och Bilsteindämpare bak, fjädrar okänt. Är inte så hemma på det området och undrar om man kan få någon rekommendation vad som är bra och om det är något märke man ska passa sig för?
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Swiftbinc: En 3.90:1 är enkel o hitta från nån 323/325 E30 modell (dom passar E28) annars finns ju andra originalutvxl från 518/520 men då är det en klenare konstruktion med mindre diffhus o drev. Dock är utvxl 4.27:1 m.fl.
528:an har original 3.45:1 så ett byte bara till 3.90:1 ger en del skillnad.

Spridare kan också kallar för insprutningsventiler!
Om du kollar i denna tråd finns en del länkar till diverse firmor som har stötdämpare av olika märke.
För gatbruk kan väl Bilstein/Koni/Sachs vara bra alternativ.
Ställbara kan väl rekommenderas Koni, Leda, Avo, H&R m.fl samt ställbara Bilstein, Proflex och Öhlin (om pengar inte är bekymret)

z3cab: Att satsa på en justerbar dämpare har man många fördelar av, rent inställningsmässigt för bilens balans o uppträdande.
Likväl så är dom flesta ställbara av bra kvalitet o ofta påkostade konstruktioner. (Om man undviker dom billiga satser som påstår sig vara justerbara, vid närmare kontroll visar det sig endast i höjdled.....)

Ett bra "budget"-alternativ är en helt vanlig Koni Sport (Gul) som i många fall är justerbar utan att demontera dämparen.

Coil-over för att kunna ställa in bilen viktbalans på rätt sätt är oxå mycket bra!

Annars i valet av dämpare står ofta slumpen o priset som avgörande tror jag, det finns så många olika att välja mellan, o dom flesta av bättre kvalitet görs sig mycket väl ut på en gatbil/clubracer, när det handlar om ren racing får man se till användningsbarhet, men även hur dämparen är uppbyggd av och vad som igentligen är "justerbart", 1-4 väg, bump, rebound, hög o lågfart.
En allt för enkelt justerbar dämpare har sina begränsningar, och en fullt justerbar 4-vägsdämpare kräver mycket erfarenhet o kunskap att ställa in rätt
Samt åter igen har budget naturligtvis sin roll i det hela.

En dämpare som i samma justering ändrar bump o rebound är en bra kompromiss mellan det enkla o det mer anvancerade, o kan vara ett bra alternativ för clubracern/banåkerbilen utan oändllig budget!

Har tidigare påtalat om mina justerbara Leda från England o kan bara tillägga att man där får mycket kvalitet i form av bra dämpegenskaper som dessutom har bra kapacitet justeringsmässigt för en enklare banåkarbil, (alltså inte en downforcebil).

///Magnus
Bm
64
Bmw svänger
325 cab -87
320 -76
R/75 -74 (mc)
E21-racing: Tacksam för alla tips ,Kul med nån som vill dela med sig av sin
kunskap .
Har beställt 28mm krängare fram ,tänkte prova original bakvagn.
På vilket sätt är framkrängaren ställbar?
Lite klurigt med delar till e21an, tex bussningar har jag ej hittat.
Vad har du för bromsar på din e21a? Anser du att stålomspunna slangar är viktigt ?
Angående sachsbenen ,lite lustigt med samma fjäder fram o bak,
fram är det coilovers, bak är det fjäderben sachs sporting ,går nog inte med så mkt kortare fjäder där ,då ligger nog fjädern lös.
Får väl prova mig fram lite..

Berätta gärna lite om din E21a och erfarenheter av den på bana.

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Bmw svänger. Om du har någon kontakt med (eller känner någon som har det) mekaniska verkstäder eller liknande kan man alltid få bussningar svarvade i något lämpligt material. Det finns en del "självsmörjande" plaster som är mycket lämpliga för ändamålet. Vad dessa heter och kallas har jag dock inte hundra koll på, det kanske någon bättre vetande kan hjälpa till med?
Jag antar att du vill ha bussningar som är hårdare än original så då är detta förfarande mycket lämpligt och förhoppningsvis billigare än att köpa, fast det beror ju på vilka kontakter man har förstås.
Försök bara få ut de gamla bussningarna så hela som möjligt så att man kan mäta på dem så de nya blir rätt!

------
BMW CS #04839

Min bil: Länk
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
bmwsvänger: På en E21:a är INTE främre kränghämmare justerbar, om man inte bygger framvagnen......då krängaren även är casterstag där!

Men 28mm är ganska kraftig o lämpar sig enbart för bankörning, då får montera en justerbar bak ca 20mm för att kunna ställa balansen!

Som du säger är det svårt med delar till E21, man får göra själv istället.
Bussningen som sitter i yttre fästet för kränghämmaren är svaga punkten i framvagn, bästa är i montera ett ledlager där istället.

Ställbara topplagringar...har du det, kan du ställa cambern i över fjäderbenslagringen? annars bör du fixa det, så cambern kan justeras efter vilka däck man åker.

I bakvagnen är det silentblocken som måste förstärkas, ska bilen gå bana som sätt bakvagn stumt (om bilen har en burbåge som har stag ner till överdelen av den bultinfästningen, annars får du sätta dit rör, kan förklara hur senare!), det är då enklast är o svetsa lock på 2 lock på bussningshållaren o rensa den på innehållet, bara behålla inre hylsan.

Vad menar du med samma fjäder fram som bak, har dom samma värden?
Annars är det fullt normalt med 57 eller 65mm fjädrar på racedelar.
Skulle fjädrarna hamna lösa i obelastat läge finns hjälpfjädrar o köpa dom är tunna o bara till för att hålla fjädern i spänn så den inte lossar ur sitt läge.
Finns även aktiva hjälpfjädrar som har liten betydelse för chassiet vid kraftig hjulrörelse.

Bromsar på en E21 får man göra själv, jag har riktiga racingbromsar fram Wilwood o kraftiga frambromsar bak från annan bil.
Beläggen har en stor betydelse vad man väljer o där får man kolla efter vad bilen ska användas till o välja därefter.
Stålspunna slangar är en sak i kedjan av saker man byter för bättre bromsar, så visst är det en fördel, o har bilen gamla slangar så är det också viktigt!

Du kan kolla in på hemsidan www.bmwracing.se där finns min och kompisens bil presenterade, sidan är under konstruktion så den är lite rörig men lite info finns där iallafall.

///Magnus
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
E21-racing. Vilken guide du har lagt upp, bugar och bockar!

------
BMW CS #04839

Bm
64
Bmw svänger
325 cab -87
320 -76
R/75 -74 (mc)
E21-racing : Har många frågetecken som behöver rätas ut men om vi börjar med fjäderbenen , det sitter likadana fjädrar fram o bak 100mm diam 300mm långa går att trycka ihop 35 mm om man tar i som sjutton.
Har inga värden på fjädrarna.Låter det helt galet ? , är det värt att prova att åka med? Eller hör grejorna hemma i rallyskogen.
Det är inga ställbara topplagringar.
Ett annat problem med sachsbenen fram är att alla fälgar jag provat tar i styrleden, Måste ha fälgar med väldigt låg inpressning .Spacers och banåka
hör väl inte riktigt ihop ? eller??
Vad talar vi om för pengar på Leda fjäderbenen ?
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Dom fjädrarna låter fel på banan, till o börja med så är dom för långa, halva längden brukar vara normalt för racing.....
Och att du sen kan trycka ihop dom 35mm, (beror på din egen vikt, men det låter lite mjukt) Det brukar stå på fjädrarna vilken hårdhet dom har!

Sen ditt problem med fälgar, beror på BMW:s konstruktion av styrarm på fjäderbenet, är så på alla E21:or, man får söka fälg med litet inpressningsdjup, och ofta även använda spacers, vilket inte alls är nån fara så länge man gör dom med centrering för fälgen!
Jag kör med 30mm tjocka spacerplattor med centrumstryrning.

Leda-fjäderben bygger då på E21:ans spindel o en komplett sats runt om bilen, dämpare med anpassade fjädrar, allt justbart, kostar nog idag kring 18-20000 kr

///Magnus
Bm
64
Bmw svänger
325 cab -87
320 -76
R/75 -74 (mc)
E21-racing : Kollade in din hemsida,imponerande bygge, bara att lyfta på
hatten. Lägg upp lite detaljbilder bara , så man kan få lite gratistips he he..
Själv har jag satt ribban lite lägre, iallafall till att börja med. Hade tänkt
att få så rolig/potent bil som möjligt för en 50lapp men det ser inte ut som
budgeten håller. skit samma, får väl lägga av med enduroåkningen,knäna
håller ändå inte så länge till .
Hur som helst ,18-20 000:- på fjäderben är för mkt . Finns det några vettiga budgetalternativ till e21an ?
Låter betryggande det där med spacers, har Schnitzerfälgar som jag tänkte
använda, man är ju lite fåfäng också..

Tack o hej
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Ang. spacers så ska jag klargöra en sak jag inte skrev tidigare.
Du ska alltså använda långa pinnbultar rakt igenom spacerplattan som skruvas med locktite i navet o sen skruva fast fälgen med muttrar.
Gör INTE en konstruktion där man skruvar fast spacers i navet o sen fälgen i gängade hål i spacerplattan, (det ger stor belastning på materialet i plattan).
Schnitzerfälgar låter kul på en E21:a, klar du ska på med dom!

Ang. dämpare så har säkert Koni en bra lösning till budgetpris, ställbara insatser för fjäderbenen fram o en coil-over bak, hör med Pelle på Stötdämparexperten. Kan nog få en sån sats för kanske 7-8000 kr + fjädrar!
Annars om jag får råda så byt endast fjädrarna till anpassade för bana o prova ut bilen därigenom, såvida sachsbenen är funktionsdugliga!
Man kan mellan tumme o pekfinger räkna med 2/3 av hårdheten fram på bakfjädrarna så har du c:a 500lbs fram så är 350lbs bak ett bra startvärde!

Detaljbilder behåller jag för mig själv:))....ligger många arbetstimmar bakom den bilen, och många egna lösningar o konstruktioner.
Rätt kul när det sen fungerar i verkligheten oxå!)))

///Magnus
Bm
64
Bmw svänger
325 cab -87
320 -76
R/75 -74 (mc)
E21-racing :Kontaktade stötdämparexperten , vi kom fram till ungefär
samma som du, dvs fram: rensa coiloversen i med koni-patroner + 60mm racingfjäder inkl. hjälpfjäder. bak: koni stötdämpare med kapad rallyfjäder alt. 60mm racingfjäder inkl. hjälpfj. även där ev. ombyggd till coilover.
Funkar till seriös lek.. enl. Pelle . Låter ju bra. Och stannar på under halva Leda priset.
Där fanns ju också justerbara topplagringar, inte så billiga dock, känner du till
alternativ där ?
Du nämnde förstärkningen mellan buren och bakvagnsinfästning, har du svetsat en snedsträva mellan huvudbågen och infästningen ?

En annan sak du var inne på var yttre infästning av krängare fram ,det är väl de två koniska gummibussningnarna du menar,hur monterar du ledlager där?
Har även sett nån som har distanser mellan krängare och främre infästning
,alltså sänkt krängaren i framkant , är det nåt du känner till?

Tack för tips o råd,

Som fler varit inne på borde det ju finnas en chassie/bromsar/väghållning-avdelning på forumet.

Tack o hej.

E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Låter väl bra med Koni, kör på det o du får mycket bra saker för lite pengar!
Bak blir det coil-over automatiskt, det är den lösningen redan original!

Topplagringar kan man göra själv eller så finns det många ställen o köpa på, tyvärr ofta ganska dyra konstruktioner vilket inte är nödvändigt, räcker med en plan 10mm alu-platta med ett excentriskt monterat ledlager i lämplig dimension, borra sen flertalet hål i plattan så kan man justera den.
Jag har fräst avlånga spår så man kan ställa den steglöst, väldigt enkel men funktionell lösning.

Ledlager i bärarmen får man göra egen lösning av, svarva en hylsa som passar i länkarmen som man sen svetsar fast, och trycker i ledlagret i hylsan sen på med säkring, så är det klart.

Förstärkningen till bakvagn/buren gör du på följande vis:
Ställ ett c:a 60-100mm långt burrör på höjden mitt över hålet där bakvagnsbulten sitter, svetsa fast det röret.
Sen snedkapar man ett rör som går från huvudbågen ner till detta röret ganska lågt mot sidan på röret o svetsar fast, det man då får är en förstärkningspunkt för bakvagn men ändå finns möjligheten att ta loss bulten till bakvagn!
Kan maila en bild på min lösning av det hela om du vill.

Jo, visst vore en chassie/broms avdelning av formet Välkommet!

///Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.