|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Nu är datorn hel igen! Ska erkänna at jag inte förstått riktigt att det där med 40 eller 35 handlade om procent. Lutar väl att det blir 265/40-17, det är okej va? Beppo du har inte någon bild på din bli/däck som man skulle kunna se någonstanns för att veta om ifall att man istället skull gå på 255/40-17. Thanks! |
|
|
Låter alldeles utmärkt iiii, tror inte att du ser någon skillnad på 255/40 och 265/40, det skiljer trots allt bara 4 mm, så ett par nedslitna 265'or är faktiskt mindre i omkrets än ett par nya 255.. Bra tråd annars, den har iallafall fått mig att tänka efter innan jag springer iväg och köper 19"... /Caspar Länk |
|
|
Tackar för svaret Caspar och hjälpen på vägen till rätt dåckstorlek. Det faktum att du tycker det låter alldeles utmärkt gör dock att jag nästan vill satsa på en storlek fetare! =) Nej, förresten, bör nog inte underskatta er kunskap och smak. Tack igen! |
|
|
Enda skillnaden man ser är att däcket nu sticker ut en bit utanför fälgen istället för tvärtom. Vilket var anledningen till att jag gick upp en dimension. Tyvärr är z3roadster.net sidan nere för tillfället så jag kan inte länka till någon bild just nu...... /B |
|
|
Ähh. Jag mailar en bild i stället, så får du se hur det ser ut! /B |
|
|
Jag kommer att fortsätta med 17" iallafall en säsong till, då alla andra projekt tar det mesta i pengaväg i anspråk.. :-( Stereon sprängde idag 50K vallen... Jag gör som Du Beppo och hoppar upp till 255/40, av samma anledning. Funderar dock även på att kliva ned 10mm fram till 215/45, det skiljer 38mm på fram och bakfälgarna så 40mm diff på däcken borde jag samma mängd ölmage fram som bak... /Caspar Länk |
|
| Tack för bilden Beppo. | |
| Vill bara tillägga att det blev 255/40-17 tillslut, vilket jag är helnöjd med (lagom utfyllnad i de stora hjulhusen, utan att vara allt för ballongiga!). | |
|
iiii: Bla pga denna diskussion blir vinterdäcken 255/40 (om däckskrängaren fick till det rätt efter mina önskemål) bak samt ev 215/45 fram. Ger exakt samma "ballongighet" fram och bak. Dessutom blir bakhjulet då 10mm större i diameter än bakdäcket istället för 7mm mindre (?!?!) som är fallet med orginaldäcken. Det blir helt klart snyggare så. Till sommaren hoppas jag fortfarande att jag har råd med RacingDynamics RS 5-F 10,5" x 19" med 285/30-19 bak samt 9" x 19" med 245/35-19 fram. Eller ev 11" x 19" bak med 305/30-19. :-) /Caspar Länk |
|
|
Nu sitter de nya vinterdäcken i dim 255/40-17 på bilen, ser väldigt ok ut. Jag och Masten var tvugna att dokumentera hur slut min gamla däck var, gick inte att komma iväg från parkeringen ens en gång... *** fniss *** Kolla själva på de 6 översta bilderna... Länk /Caspar Länk |
|
|
Kungligt! :D Synd att jag inte lyckades hålla kameran helt still på sjätte bilden :/ /Masten www.z3roadster.net/home_sweden |
|
| Mamma mia!!! Hur lyckas man spinna sådär?! | |
|
iiii: Med en tung gasfot, kassa däck och en livs levande Mast som står och hejar vid sidan om :) /Masten www.z3roadster.net/home_sweden |
|
| iiii: Har inte din bil ngn gaspedal?!? | |
| Har lagt på 275/40/17 bak idag, perfekt utseende! | |
|
iii: Det går alldeles utmärkt även om inte man inte har en Mast och slut däck... Det är ju en M bil.. :-) Hade inga problem med 2,8an heller.. Eller för den delen en Volvo 145 i mina ungdoms dagar... Olg: Är det på orginalfälg? 9"? Blir det inte lite väl mycket överhäng då?? Snabb matematik säger nästan 20mm per sida?? Ca 10mm tycker jag är optimalt för utseenede/funktion. /Caspar Länk |
|
|
Det är på originalfälgen, och ser "fabriksmonterat" ut. Jag vet inte hur du räknar "överhäng", men däcket ligger ungefär i förhållande till fälgen som orginalet fram med 225/45/17. Jag var i valet och kvalet om jag, efter alla åsikter här, skulle välja 265/40/17, men är glad för att jag tog 275. Både fälg och hjulhus verkar kunna "svälja" ännu bredare däck. |
|
|
Caspar: Underbart att få se M:en i sitt rätta element. Kommer ihåg första gången jag såg en M coupé i samma manöver. Då var det Mr. Button som rattade en svart Mcoupé under testkörningar för BMW F1 på bana. Mycket rök, lite fart & många leenden.. Blir ju lite sugen själv, men frågan är vad plånbok & däcken tycker.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
| olg, det där hade vi alla gärna sett bilder på, tror du att det vore möjligt att ordna? Har du standard framdäck? | |
|
Jag gick ner i garaget och kollade "överhänget", 275-däcket ligger ca 1 cm utanför fälgkanten vilket är ungefär som originaldäcket (225/45) / fälgen fram. Jag har tyvärr ingen kamera, men kan låna på jobbet, dock i så fall nästa vecka. Kan bara än en gång säga att nu har bilen äntligen fått bakdäck som dess utseende förtjänar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.