|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
_Jimmy_ menar du att det borde hålla bra med 5MM? eller tvärt om?.. Jag vill allt annat än att det ska gå sönder. håller 5mm eller låt säga 5.1-5.4 så kan jag ju i princip svarva ner mina (ickekat) kolvar till detta. Men vad jag har hört från andra"kunniga" så skall 6mm vara en tolerans att gå efter.. under det kan det vara kritiskt.. jag kanske har fel. Och jag provar gärna inte och ser om det går sönder. Vill vara säker på att det håller så jag slipper onödiga ras!. Så kan vi försöka diskutera (ickekat) kolvara nu. för det är såna jag har.. Är högst tacksam för bra svar gällande dessa. börjar bli lite brådis nämligen.. Så nu är nästa fråga hur tjocka är mina (ickekat) kolvar i taket?. Och hur många milimeter bör jag lämna kvar utav koltaket när jag svarvar. för att det skall hålla för 1.5-1.7 bar = 520-550hk |
|
| Eel: Tack för tipset! men det borde väll gå att räkna med siffror också. låt säga att orginalkomp är 10,9:1 Och dom är då 7mm. jag svarvar av 2mm från det är där är 5mm kvar. då har jag minskat kolvens höjd med 2mm. Där stannar jag. vet inte hur jag ska tänka eller göra för att få fram några nya värden?! | |
|
5mm borde inte vara nå problem att köra med tycker jag.. |
|
| Är det något du provat?. Frågan är då om jag svarvar ner mina till 5mm kolvtak. hur mkt i komp har jag då sänkt?. tänk om det bara sänker till 8.1-8.4 då har jag inte tjänat något | |
| Svarvningen som dom flesta kör med på M20B25 ger 4,5mm (tror jag) tjockt kolvtak i mitten på kolven och det funkar med 500hk utan att folk kör sönder vad det verkar. | |
|
kolla denna länk kanske kan vara till hjälp lite?? Finns ett program för att räkna kompen. Länk Mvh/ Peter |
|
|
jag skall ta av doomen på kolven plus svarva en 2mm djup grop med 5mm squiskant så dom ser ut som M20B25kat kolvarna bör ge 7.6-7.7 i komp. har räknat totala arean på doomen lägger man den platt över hela kolvens area blir den 1.3 mm, den e 2mm hög plus tar 2mm i kolven blir det totalt 3.3 mm. doomen den är bara en påbyggnad ingen upphöjning i kolvtaket som på M30B28 motorn (vet för jag har delat en kolv.) så kommer jag att göra med min motor sen får man se om teori o praktik funkar ihop friskt vågat hälften rasat. hehe |
|
| topbone, Varför är du ute efter att få squish kant när du ska köra överladdat? Squish är för sugmotorer. Bättre att ha helt plan kolvtopp. | |
| för om jag tar av kolven helt 2mm så får jag sämre bärighet över kolvringarna plus att förbränningen hamnar 2mm ner i cylindern vilket inte e specielt bra så har jag tänkt och så har även en jag känner tänkt och han har jobbat med motorutveckling.. får se om det funkar annars lär ja märka det ett ras e inte så farligt dyrt på en M30 tycker ja förutom i tid men den betalar man inte för ju.. | |
|
Tror inte det är mkt att oroa sig över... Själv skulle jag hellre köra med RÄTT svarvade kolvar. |
|
|
Pete1: Tack för tipset. men jag fattade inget utav det programmet. får försöka sen när jag är hemma. Topbone: Är det en M30B34 motor du pratar om?. Kolvarna är alltså inga m20 kolvar. eller M30kat kolvar. Utan såna jag har?! :D. Isåfall tycker jag att det låter intressant.. 7,6:1 i komp säger jag iiiiinte nej till. Men det låter nästan oroligt att komma så lågt genom att endast fräsa kolven i mitten. Är det inte enklare att svarva kolven helt plan?!. Jag menar. svarvar du låt säga 2.5mm i mitten av kolven och låter 5mm utav kolvens kant vara kvar runt om. Så kan du lika väl svarva 1.9mm runt om hela kolven. Då har du mer kolvtak kvar, och ökar driftsäkerheten? Ahh det kliar i fingrarna nu!!!!!!. Ja vill ha mer teorier å tips. andra får gärna fylla i!. Vet att det finns några m30 maskiner som rullar här i det avlånga landet med upp mot 500hk om inte mer. Har dom inga åsikter att dela med sig utav? Mvh |
|
| ekblom: Jag vet att du bara svarvat av den biten som är "upphöjd" på kolven. Det är ju inte speciellt mycket du svarvat. Och sen när du hade Kat-toppen på så borde det ge cirka 8.0-8.3? i komp?. Isåfall om mina kolvar inte går att svarva lika mycket som katkolvarna. så kan jag svarva bort upphöjningen samt 1mm och använda kat-toppen. då borde jag hamna under 8.0:1 tycker man!, intesant? =) | |
|
(_Jimmy_) Rätt svarvade Hmmm.. skall du inte över 2 bar så har squisen ingen större betydelse förutom att du får bättre bränsleekonomi.. (kolla på 745 kolvarna där e det squis) motorn blir mer spikkänslig med förbränningen i cylindern istället för i kolvtaket/toppen (Fredde535m) jupp är M30B34 motorn min e en 85a från tyskland men tror inte det e olika kolvar på den tyska 218hk o svenska 204hk versonen. det blir 7.65 i komp för o va exakt. sen vill man ha lite lägre kan man fräsa lite i toppen o få ett mer hemi förbränningsrum som på B35 toppen ja kommer testa såhär iallfall sen får tiden utvisa vad som händer.. kommer köra med 2 T28or o ladda på så mycket det går utan o spika |
|
|
topbone: tack så hemskt mycket. jag satsar nog på att göra samma sak som dig.. det låter perfekt. Har du någon email jag kan nå dig på eller MSN kanske?. Skulle gärna vilja veta lite mer exact ang svarvningen.. Mvh Fredric |
|
| Samma sak när det gäller kolvarna alltså. | |
|
dåligt med mail.... ang. svarvningen så är det inte ja som gör det är en vän men jag har gett instruktionerna till han att ta av doomen och sen svarva en 2.mm djup grop i kolven med 5mm sqishkant för det är där doomen börjar på kolven \__________________/ <---blir sådär. på toppen av kolven |
|
|
Okej. jag förstår hur du menar. Men Vilket diameter kommer du ha på svarvgropen?. Kommer gropen vara bredare i diameter högst upp än längst ner?. Så du gör som såhär. Först svarvar du bort "upphöjningen" som finns i kolven. Nu är kolven alltså helt plan. efter du gjort det så börjar du svarva dig neråt. Men hur stor diameter på gropen skall du ha?.. Berätta gärna exacta måtten.. Mvh Fredric |
|
|
gropen den kommer vara 81.97 mm i toppen o 80.97 mm i botten kolven e 91.97 5mm sqish ger 81.97 fräsen ger en lutning på 1mm så botten blir 80.97 (ja ja tycker om att va petig med små decimaler) |
|
|
Då förstår jag exact hur du menar. Jag antar att du utgår från centrum på kolven. alltså exact i mitten på den. och svarvar därifrån och utåt. Tack så mkt för infon. Vet du hur tjockt kolvtak du får när du svarvat?. 5mm kolvtak skulle funka bra!. men under det är det nog lite riskabelt. 8.0:1 skulle inte vara några problem att köra med. men som sagt har man 5mm kolvtak kvar efter din svarvning så är det helt perfekt! Det är bra att du är petig!. Mvh Fredric |
|
| Om du svarvar ner kolvarna 2mm i mitten och lämnar en squishkant på 5mm så kan jag alldrig tänka mej att du får ett kompförhållande på 7,65:1. original kompet är 10:1 och kompet i en 745 motor "3,5l" är 8,0:1 och om du har sett dom kolvarna så förstår du vad jag menar, dom har en ordentlig grop. Men om du kör med kat toppen så kommer du ner ganska mycket.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.