|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Skall svarva mina kolvar snart, och jag är givetvis osäker på vissa saker eftersom jag inte svarvat kolvar förr :P. Jag hade tänkt svarva av ytterkanterna på kolven.. vissa säger "squishyta?". Så att kolven blir helt plan. Det är inte så svårt. MEN om jag nu gör som jag nyss skrev. Vad får jag i kompförhållande då?. Jag har inte Katt på min bil. så det är ej katt toppen som sitter på. motorn i fråga. M30B35 Tacksam för svar Mvh Fredric | |
|
M30B34 har du väll? M30B35 är katt-motorn. Vet inte vad du får för komp om du kapar squishkanterna, men det borde räcka. Flera som har gjort på det sättet. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Tja! Ja då har jag väll B34. Tog för givet att 535 var B35, men jag hade visst fel. my bad. Jo jag vet en snubbe som gjort det, men han hade katt toppen. då skulle han hamna på 8.0-8.5. Så jag är osäker på om det räcker att jag bara svarvar dom plana. Man kanske skulle kunna svarva dom 0.4mm extra för att var på safeside? |
|
| Du har ingen squish kant på dom kolvarna. Du har istället ett "uppstick" mitt på kolven. Maila mig så kan du få bilder på M30 kolvarna. | |
|
Jasså! Är du helt säker på det?. Snubben jag snacka med hade svarvat av kanterna på kolvarna. Just bara så att dom blev plana.. Han kanske menade mitten då . Jag har mailat dig! |
|
|
Det var väl mig du snackade med? jag har svarvat dem så att de blev helt plana. Kolvarna är uppbyggda ovanpå, tror det är för att skapa ett jämnt tryck i förbränningsrummet eller nått. TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
| Ja det är dig ekblom jag pratat med. Jag hade för mig att du förklarade att dom var högre utåt kanterna och lägre i mitten. Måste ha missförstått dig!. Nu vet jag därimot hur de ligger till ;). Har du nån susnig om vilken komp jag kommer hamna på? Med Icke katt toppen dvs | |
|
lägre än vad kat-motorn har original :P mer än så vet jag inte. men det är en del gods som man tar bort. så det sjunker en del. ledsen för det luddiga svaret. vill inte ge några förhoppningar eller utsagor som kan leda till ett ras för dig! TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
Hehe ja så mycket kunde jag också räkna till :). Nä nått ras vill jag helst inte ha. Men det börjar närma sig att få ihop lite saker. Smider ihop grenrör i nästa vecka. och samtidigt sticker jag iväg med kolvarna till en svarv. Jag vill ju gärna ha så låg kom det bara går. 7.5 hade inte suttit helt fel!. men runt 8.0 8.2 kan jag tolerara. Jag hatar ordet spika och vill aldrig ens ha med det å göra. Någon som kan säga utifall det är nödvändigt att balansera Hela bottendelen efter att jag svarvat kolvarna?. Borde gå fint utan? |
|
|
Tycker någon borde ha koll på hur mkt dom ska svarvas för att komma ner i 7,5 i komp? Är främst kat. kolvarna jag tänker på då. Någon matematiker som gillar att räkna? |
|
| Om du tar kat kolvarna så har du mer gods att ta på. Jag gjorde så. tog ner 2mm rakt av och det ger ugnefär 7,9-8,0:1 i kompförhållande. Men kat kolvarna är inte mahle utan något annat märke. men jag minns inte vad dom heter.. kan kanske skillja melan årsmodellerna.. | |
| Jag vill inte byta till några andra kolvar. Vill köra på dom jag har just bara för att kunna TESTA. så att om andra vill göra samma sak, kan göra det!. Ingen som vet hur pass tjockt kolvtak De vanliga kolvarna har?.. Någon som har lust att mäta katkolvarna. så kan vi jämnföra skillnaderna.. | |
|
Då borde man komma ner i 7,5:1 då om man tar kat. kolvar och svarvar 2,5 - 3mm... |
|
|
Frågan är om det verkligen går att svarva ner dom så mycket?. Jag menar dom blir ju rätt tunna. Börjar det så spika av nån rolig anledning kan man nästan hälsa hej till kolvarna en sista gång.. En lite anourlunda fråga.. Orginal m30 packning håller för hur många bar? |
|
| Ingen aktivitet ikväll.. Kommer det vara omöjligt för mig att behålla orginalkolvarna(icke kat) om jag vill ner under 8,0:1 i komp?. Skall ladda runt 1.5-1.6 bar | |
| mina kat kolvarna har ca 6mm tjockt kolvtak original. | |
| spretten: Tack för svaret. Nu vet jag inte hur jag ska göra för 6MM är typ jättetunnt. Inga bra toleranser att gå efter :( | |
| När jag mätte mina kat kolvar så var dom ca 7,5mm tjocka.. så dett finns lite att ta på.. men däremot så är dom vanliga kolvarna inte lika tjocka.. men kat kolvarna som jag hade vara inte mahle utan nå annat skit.. minns inte vad dom heter men MB kör med samma märke i deras motorer | |
|
Verkar som om att jag får ta å hitta ett par nya kolvar då!. Drömde för överigt inatt om att jag svaravde kolvarna 0.5MM. sen tryckte jag med fingret på kolvtoppen och då gick det hål.. kalla mig konstig, men orginalkolvarna kan jag nog glömma? =) Servas. hur mycket laddade du med din kärra?. Ditt kolvtak var cirka 5.5MM efter det att du svarvat. vilket jag tycker är lite lite. Men det höll bra ? |
|
|
Idé 1: Väg kolvarna innan och efter svarvning. Alu's densitet är kännd => du vet hur stor volym du tagit bort. Vet du orginal kompressionsförhållande borde du kunna få ut vad du har sen. Idé 2: Stoppa ner kolvtoppen i ett vattenkärl med gradering å se hur mkt det stiger så har du också volymen på "uppsticket". MVH |
|
| 5mm kolvtak är inte så mkt att gnälla över tycker jag? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.