|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Är det nån annan än jag som har råkat ut för följande? När jag köpte bilen såg jag att det var rost på bakluckan runt omkring låset., så det skulle bytas på garantin. Och jag kom överns med säljaren om att framskärmar och motrhuv skullle lackas om pågrund av stenskott. Men när jobbet skulle fixas så upptäckte lackfirman rost i en vals i plåten. Så det blir en helt nu huv på garantin. Så då får man vara utan bil i väntan på delar. Det jag undrar är om jag har fått tag på ett måndags exemplar eller om det är nåt kännt problem. | |
| Mycket vanligt problem. Det finns en del andra typfel också, som diskuterats en del här på forumet. Gör några sökningar på 'typfel' så får du se :) Har du t.ex. kollat upp ifall spindellederna/länkarmarna redan bytts på bilen ? | |
|
Tyvärr ganksa vanligt problem på E46 och E39, sök Länk , så hittar du flera. Jag upptäckte nyligen rost vid handdtaget på bakluckan på min föräldrars 325i-01/5500 mil, de ska också få en ny lucka på garantin. Exakt var är motorhuven rostig? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Min E46 är förvisso en 99á och även jag ska få vara utan bilen ett tag nu i slutet av september för byte av huv (ordentligt med rost i vänster framkant) samt omlackering av bagagelucka (några små bubblor som syns när man tar bort bakre handaget/nummerskylbelysningen). Tycker att BMW sköter det hela snyggt trots allt, inget strul alls trots att det egntligen skall vara genomrostat, fast de är väl mer måna om sitt rykte än tex Mercedes som i många fall har varit besvärliga mot sina kunder. Hursomhelst måste dessa åtgärder kosta ofantligt mycket pengar, så vi får hoppas att biltillverkarna skärper till sig i rostavseende i framtiden. Besökte för övrigt lackverkstaden där bilen ska lämnas in och av sex bilar i hallen så var fyra Mercedes E-klass... "BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller" |
|
|
Tyvärr så har jag inte koll på exakt var på huven det hade börjat rosta. Har inte själc sett det. Håller med om att de sköter det snyggt. Har absolut inte vart nåt problem med att få det fixat. Men det är ju lite tråkigt att behöva vara utan bil. Det ändå jag kan klaga på är att det inte gicka att lösa så att jag fick en lånebil under tiden. |
|
|
Håller med om att det är skandal att bilarna rostar, men att BMW verkligen sköter det snyggt och smidigt. De ska få en färdiglackerad lucka monterad på en dag, med fri lånebil. Jag ska ta en titt på deras motorhuv, frågan är väl inte "om" utan "när" rosten kommer även där... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Skrämmande med rost på så pass nya bilar. Problemet är väl som sagt inte om utan när. Förhoppningsvis innan rostskyddsgarantin gått ut. | |
|
Jag har kikat på ett 20 tal E46 både ci och sedan som börjat få glavsläpp på exakt samma ställe under huven. Det är ovanför vänster strålkastare huvens underkant. Ca 5 cm in från huvens framkant. De syns i princip aldrig utifrån utan man måste öppna huven för att hitta det. Sorgligt är det, men Bmw tar sitt ansvar i de 6 år som rostskyddsgarantin gäller. Numera är dessutom rostskyddsgarantin 10 år om jag förstått det hela rätt. Jag har aldrig hört talas om någon som fått liknande problem igen på deras utbytta huvar/bakluckor,så man kan hålla tummarna för att utbytes huvarna har fått bättre galvning. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan: Du menar 12 år förståss, inte 10 ;-0 |
|
|
Som sagt så har flera biltillverkare stora rostproblem. Dels de som främst härrör från rena konstruktionsmissar (tex S40s grill med legering som ledde till galvanisk korrosion) eller missar med galvning eller lakcvidhäftning, ofta pga ny falsningteknik, dålig rengöring innan lackning etc (exempel är ju Mercedes C pch E-klass, Ford Focus och även en del Mondeo, några SAAB 9-5, Volco S40 mfl mfl). Dels verkar vara dels att vissa överskattat galvningens välsignelse. Korrosionsinstitutets tester och erfarenheter visar tydligt att det behövs kompletterande rostskyddsbehandling i Svenskt klimat - med tiden så äts det skyddande zinklagret upp. Det kan bero på stenskott, svagheter i falser, vid svetspunkter etc. Detta dröjer dock vanligen några år... BMW har ju annars fått bra betyg i rostskyddstester de senaste åren. |
|
|
Glömde min fråga: - Rostproblemen på lucka och motorhuv. Vet någon eller BMW när detta löstes? Dvs har det införts ändringar i produktion som gör att det efter ett visst datum, inte uppkommer problem? Finns det erfarenhet av att något efterbehandling kan förbättra situationen, dvs hindra att problem uppkommer? Eller handlar det om otillräcklig vidhäftning av zink och/eller lack? |
|
|
jag har kollat min bil idag och jag hittade rost under huvet på vänster och höger sida men det var mindre op höger...samt där vid dörren den som håller fast dörren den grepar i låstkistan om man tar bort plastkåpan så var det röst och bubblor..fan kommer de o bytta huve eller bara fixa rösten... Länk Länk |
|
|
Rost under huven finns även här på en närståendes e46a innanför vänster strålkastare. Det blir ny huv på garantin. Asken |
|
|
ja man slipper iallafall stenskott ett tag Länk Länk |
|
|
beni1979 haha slipper stenskott ett tag... Första längre turen efter min omlack och vad tror du jag möter...-Sandbilen, dvs 2 pyttesmå stenskott i fronten...suck... Fast man får väl trösta sig med att rosten förhoppningsvis inte kommer tillbaka... "BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller" |
|
|
Dessa problem (med släpp av galvning och/eller lack) har ju drabbat flertalet bilmärkennågon gång. men inte blir det roligare av det... Någon som vet när/om någon ändring införts i produktion? Eller är det bara tidsfaktorn som avgör? Jag får väl ut och kolla på min 03:a |
|
| Jag vill minnas att problemet åtminstone delvis har åtgärdats på senare modeller, men kan inte på rak hand säga var jag läst detta. Vänta ett år eller två så får du se :) | |
|
Jo tack - det är endast då man får facit! Ett exempel är ju Ford som haft problem vid dörrfalsningarna (tydligen oljerester som de ej lyckats tvätta bort då processteget ändrades - detta gav dålig vidhäftning) - både på Focus och Mondeo. Ford skall ha heder av att de byter hela dörrarna direkt, vid minsta antydan till rost. Men de har påstått att felet först fixades from -00 (på Focus) och sedan TOTALt from hösten -01. Men det dyker nu upp på bilar som bara är 1 år gamla. Så frågan är hur bra de nya dörrarna man får är. Men här verkar ju erfarenheten av den nya BMW motorhuven etc vara goda. Eller är det bara så att de är för nya än... |
|
|
FINNS DET FLER STÄLLEN ELLER ÄR DET BARA HUVEN OCH BACKLUCKAN?????? Länk Länk |
|
|
Beni: Tangenten heter Caps Lock, till vänster på tangentbordet. Använd den är du snäll. De finns enstaka fall där dörrar fått galvsläpp, men detta har jag bara hört tals om på sedan:er faktiskt. Kika för säkerhets skull över dina dörrar VÄLDIGT noga. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Tack wendtan,,ville bara att ni inte skulle missa min fråga + att jag är förbannat..rost skall för f** inte komma så tidigt... tack iallafall hoppas jag inte hittar mer rost för det räcker?? Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.