|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
andha45 |
Juridiken fungerar inte alltid som vi vill, och anledningen är (ofta) att den vill skydda oss medborgare från orimligheter såsom ocker. Med ett tydligt kontrakt om att handpenningen går förlorad om köp uteblir ligger man bättre till, men det är svårt att hävda utan avtal. Beror också på hur stor handpenningen är. Om den t ex är 2 000 kr och bilen kostar 100 000 kr kan man nog känna sig blåst på pengarna, men juridiken vill skydda köparen om t ex köparen bestämmer sig för bilen utan att ha sett den. Återstår alltså för köparen att visa att han/hon har lidit skada av att bilen ej har kunnat ställas till förfogande för andra köpare. Hoppas också att du slipper problem med personen, oavsett om han är kriminell eller hederlig. (inom parentes har jag känt en oro vissa gånger vid affär, men i efterhand kan jag konstatera att det inte någon av dessa gånger har förelegat något problem. Lurad har jag endast blivit när jag trodde att allt stod rätt till, men det är min personliga erfarenhet) |
|
Olof, jag måste bara kommentera ditt inlägg helt kort. Du skrev "varför överhuvudtaget köra med handpenning, om man nu är skyldig att betala tillbaka den om köparen drar sig ur?" Det egentliga syftet med handpenningen, strikt juridiskt, är egentligen att tvinga fram en betalning. Sker inte betalning på grund av att köparen inte fullgör affären så skall säljaren kunna ta pengar från handpenningen för att reparera sin skada. Behåller du hela handpenningen utan ett tydligt kontrakt (som andha45 mycket riktigt påpekar), så är du farligt ute. Inte att rekommendera. En annan detalj. andha45 skriver att det "återstår alltså för köparen att visa att han/hon har lidit skada av att bilen ej har kunnat ställas till förfogande för andra köpare". Det förstod jag inte? Till sist så känner jag igen mig i påståendet om att när man tror att allt står rätt till, det är då man blir lurad. Det stämmer faktiskt riktigt bra. |
|
|
Som sagt, Mixtus och andha45 förklarar ganska tydligt hur det ligger till. Nämligen att en handpenning är till för att skydda säljaren från en massa dravel. Har man inte tydligt skrivit att HELA handpenningen tillfaller säljaren om köparen drar sig ur är det inte självklart att denna summa ska behållas! Hur fan skulle det se ut om man köper lägenhet eller villa för 3 miljoner och något oförutsett händer? Säljaren tjänar 300.000:-, jo tack. |
|
|
Jag upprepar, det verkar som ni har glömmt bort att det handlar om en bilhandlare. Alltså en bilhandlare som lämnar några futtiga tusenlappar, sen säger att han inte har tid att hämta den. "Du får vänta en vecka längre". förlänger ytterliggare. Men tycker hela tiden att jag ska ställa bilen på en adress i Stockholm, lägga nycklarna under däcket, sedan vänta på att han ska sända över resterande 95%. Vilken seriös bilhandlare gör så? Den här mannen har orsakat massa bekymmer. Det har ringt intressenter som jag fått avböja för att jag håller bilen åt en bilhandlare. Tror inte att jag är i förhandlings läge med tidigare intressenter. Dom vill ju ha den billigare nu såklart. |
|
andha45 |
Jag skrev "återstår alltså för köparen att visa att han/hon har lidit skada av att bilen ej har kunnat ställas till förfogande för andra köpare". Jag menade förstås: "återstår alltså för säljaren att visa att han/hon har lidit skada av att bilen ej har kunnat ställas till förfogande för andra köpare". Det var det som mitt resonemang grundar sig på. Som Mixtus skriver, görs en bedömning av vilken skada säljaren har lidit av att bilen ej har kunnat säljas till annan spekulant, och då bör säljaren kunna visa detta. Precis som du skriver, Axel2, är du inte "i förhandlingsläge med tidigare intressenter", just eftersom bilmarknaden fungerar så. Om du haft ett attraktivt hus skulle det kunna ha varit annorlunda. En fråga i sammanhanget: var bilen "extremt billig"? Då jag råkar "känna" en tysk bakgårdshandlare, som sedermera lurade min kollega, känner jag till en del om hur dessa stackars små bilhandlare lever. De åker timtals för att titta på bilar, ibland är bilarna dåliga, det ringer kunder hela tiden, de måste ringa upp lackerare, rekonditionerare etc. för att få jobb gjorda utan fördröjning. Det verkar vara ett hysteriskt liv de lever, så jag kan förstå till viss del att det kan ske fördröjningar. (nu menar jag inte de beg.handlare som köper 20 inbyten åt gången på en BMW-/Volvo-/AUdi-firma el liknande) |
|
Mixtus har helt rätt här, du har inte rätt att behålla hela pengen, det du kan ta ersättning för är nya annonskostnader, räntekostnader för försenad försäljning och din tid med att sköta hela biten, alltså några timmars lön. Övriga pengar skall betalas tillbaka till köparen om ni inte skrivit ngt annat. /Christofer |
|
Helga |
Men att "kreken" försökte blåsa Axel2 på 95% kan väl ändå alla vara överens om. Och så klart att handpenningen tillfaller säljaren om inte bilen betalas inom uppgjord tid. Om det sen är värt att lämna tillbaka handpenningen eller delar av den till "kreken" kan bero på hur strong man själv är. Vet "kreken" vart man bor, att man har små barn, osv så skulle jag defenitivt polisanmält skiten. Det "kreken" gör är olaga HOT!!!! MVH Helgas man från västkusten. |
andha45 |
Precis som Christoffer skriver är det rimligt att man behåller den del av handpenningen som ersätter extra utlägg. Det är dock mycket svårt att leda i bevis att man skulle ha fått mer betalt av någon annan spekulant (och i så fall får man ju skylla sig själv som sålde bilen billigt till den första spekulanten). Jag tycker inte man kan utgå från att köparen försökte lura Axel2 men inte heller från motsatsen. Det är vanskligt att göra sådana bedömningar när det man tar del av är den ena partens berättelse, vilken dessutom synes tillkomma under inflytande av upprördhet. Axel2, du har väl inte blivit hotad? /Anders |
|
Jag har faktiskt hört om fall där säljsumman i nästa försäljning blivit lägre än den affären som handpenning är lagd på. Då har skillnaden därimellan räknats som omkostnader för säljaren och dragits från handpenningen. /Christofer |
|
|
Tack andha45 och Hubbe 325 för era tillägg. Jag tror nu att vi har täckt upp det mesta. Nu ser vi alla fram emot att få höra upplösningen ... du håller väl oss informerade Axel2? |
|
andha45 |
Christofer, omman kan bevisa det så kan man dra skillnaden. Men det är, som sagt, ofta svårt. Lycka till Axel2! |
|
Mixtus: Tvinga fram betalningen, ja det är ju precis vad man vill göra, naturligtvis. Om köparen vet att man inte kommer betala tillbaka erlagd handpenning (det är ju en förskottsbetalning) så är det ju förlorade pengar och då tänker man sig förhoppningsvis för innan man förbinder sig att köpa bilen. Men rent konkret; om man skriver ett avtal som tydligt klargör att handpenningen är en förskottsbetalning som ej återbetalas, så kan det väl inte vara något som helst snack om saken? --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
om du ska hålla bilen en vecka till så kräv mer i handpenning och förklara att den är förverkad om han inte hämtar bilen i tid. Automat är bekvämt |
|
|
Juridiken är till för att skydda brottslingarna, de har man sett alltför ofta tyvärr. Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid plats till en stor kall öl... /Stefan F |
|
| Olof: Ja, köparen kan inte kräva tillbaka handpenningen om man skriver ett avtal där det klart och tydligt framgår att "handpenningen förloras för det fall att köparen väljer att inte fullgöra avtalet". | |
andha45 |
Juridiken är till för att skydda den svagare parten, och den är ibland "försiktig" i Sverige. I USA är den tuffare, men där har också hundratals oskyldiga dömts till döden under de senaste decennierna. Så vill inte jag ha det, även om det ibland kan innebära att man inte lyckas "sätta dit" den skyldige. |
|
Vad lär man sig av detta? 1. Håll inte på med handpenningar/panter osv, acceptera endast FULL betalning. Kan köparen inte betala fullt pris så är bilen fortfarande till salu tills någon betalat hela summan. 2. Skrivna kontrakt är det enda som gäller i praktiken, muntliga avtal må vara bindande men hur bevisar man vad någon har sagt? Även skrivna kontrakt är värdelösa om bilen försvinner utomlands och du inte fått full betalning. Se nästa punkt. 3. Lämna ALDRIG ifrån dig en bil utan full betalning! Var mycket försiktig med att låta folk provköra bilen, följ alltid med och ta helst med dig en biffig kompis. Sista punkten är den viktigaste, följer man den så lär man inte bli lurad i första taget. Det kan tyvärr sluta illa ändå, senaste tiden har folk blivit rånade på bilar under vapenhot. Ett tips är att träffas utanför en polisstation, risken att någon börjar vifta med kniv/pistol är betydligt mindre. |
|
|
andha45: att bevisa att försäljningssumman som man fick istället för den som lagt hp och backat ur affären kan endast bevisas genom att man när hp erläggs skriver ett kontakt med totala priset på varan. Sedan tar man en kopia på kvittot från försäljningen som kom till stånd och då är det lätt att bevisa att det finns differens. Utan kontrakt är det svårt att göra sådant avdrag eftersom det inte finns på papper vilket pris som uppgjorts. /Christofer |
|
andha45 |
Christofer: det du föreslår är utmärkt, men förutsätter att affären fullgörs (med annan köpare) innan handpenningen betalas tillbaka (vilket säkert går i många fall). Efter att ha varit i kontakt med privatsäljare så har jag förstått att marknaden har försämrats (från säljarens synvinkel). När jag var liten annonserades attraktiva bilar ut i lokalpressen (Volvo 740, Bmw 318, Golf...) och de såldes i regel samma dag, ibland redan på morgonen. Ibland ringde 30-talet personer. Idag verkar det som om det är helt annorlunda. En kollega fick gå ner från 135 till 98 på en närmast felfri e39 touring med ett begärt pris som låg 20-25 under handlarnas... Alltså; det kanske är värt att gå till en bilfirma? Det är inte alltid så dyrt som den allmänna uppfattningen indikerar. |
|
Tjena! Ska informera om att jag snackat med killen igen, gav honom en chans att fullfölja bilköpet men han kör samma stil igen – först säger han att han inte ska ha den och ha handpenningen tillbaka, sen ska han bara titta på den, och så ändrar han sig igen och ska ha den fast han vet inte när han kan. Slutar med att han inte ska ha den & vill ha handpenningen tillbaka. Killen kommer med hot om snuten, att han inte är nån liten snorunge bla bla. Apropå handpenning & seriösa intressenter. Jag hade en kille (schysst) som verkligen ville ha bilen och var beredd på att åka 60 mil. Fick avvisa honom pga skojaren. Visst, jag provade ringa honom – han hade hunnit köpa en annan bil! Så vad hjälper det mig? Alla som sålt en bil nån gång vet att det inte är så kul heller att ringa upp intressenter man tidigare avvisat.Vad gäller handpenningen, en del tycker man ska behålla den del man haft utlägg för & lämna tillbaks resten. Problemet är bara att hur mycket man förlorat vet man bara när man sålt bilen! Den schyssta köparen jag hade ville betala mitt begärda pris (minus normalt prut). Men det var han. Nu känner man sig mer eller mindre tvungen att sänka bilen vid ny annons. Det är så det funkar, tyvärr. Det har inget att göra med att bilen plötsligt är mindre värd – det handlar om sämre förhandlingsläge. Så solklart är att handpenningen måste täcka ny annons & nytt pris, inget snack. Psykiskt lidande däremot kan inget ersätta. Så vad har man lärt sig, precis det Dali säger. Det är ruttet att det ska finnas en massa bilskojare som förpestar bilmarknaden. Inte ens bilhandlare kan man lite på tydligen. Hoppas inte nån annan råkar ut för denne man eller nån annan typ. Han verkar vara rätt färsk på marknaden med tanke på att han glömde skriva kvitto, borde han veta som är bilhandlare. Jag är en privatperson, han borde veta reglerna. Så nån ”riktig” bilhandlare är han definitivt inte. Det är i alla fall avslutat för min del, en viss del av handpenningen går till ett rehabiliterings program på Tallmogården och ett överfallslarm;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.