AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.242

Varning för bilskojare!

Sida 1 av 3
Ska sälja min bil – fick samtal från en bilhandlare bosatt i Grekland. Ville att jag skulle köra bilen till hans brorsa i Stockholm, ta emot handpenning, lämna bilen där & få resten av pengarna sen. Ha! Jag sa att han kan lämna handpenning, jag håller bilen max 1 vecka – därefter är det full betalning och att han själv kommer och hämtar bilen hos mig som gäller. Gjorde klart för honom att jag ALDRIG släpper bilen utan full betalning och att jag INTE kommer till honom med bilen! Det lät bra tyckte han & satte in ca 10 % på mitt konto. Helt OK tänkte jag, är ju min säkerhet för ev förlorad affär med andra potentiella köpare under denna vecka. Sen hörde han inte av sig på flera dar och veckan lider mot sitt slut. Efter att jag själv sökt honom i 3 dar, ringer han näst sista dagen och förhalar hit och dit och vill skjuta på det 1 vecka till och en massa skitsnack. Glöm det! Vill man ha bilen och har lämnat handpenning är man väl j-ligt mån om att komma och hämta den i tid. Det skumma var ju att han inte hörde av sig på flera dar förens näst sista dan och snicksnackar om att han ska skicka sin brorsa (?) och KOLLA på bilen i övermorn. Då har tiden gått ut & varför kunde han inte komma & kolla/hört av sig tidigare? Allt blir bara skummare och skummare. Nu är han helt desperat när han inser att hans planer på att blåsa mig, dvs få en bil för 10% av värdet, inte lyckats! Han hoppades på att jag skulle släppa den ändå tydligen, som han tänkt från början. Nu hotar HAN med att skicka brorsan, polis etc. och sa tom ”jag har gjort där här förr” (smart!) för att få tillbaks sin handpennig (han skrev inga papper eller nåt, bara satte in handpenningen). Meningen med handpenning är just en säkerhet för sånt här j-la strul! Idiot. Han kallar sig för Ilias (Elias?) låter ung, bryter inte och ringer från ett nummer i Grekland. Varning denne kille alltså!

Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
LOL!!!
Buss på dom bara :)

Min: Länk

Erik**

///Tänk först, meka sen...
Låter synnerligen intressant det där...hoppas du berättar fortsättningen på denna historia för oss...

"BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller"
Ärligt talat, han satte in pengar på ditt konto. Han gick med på att hämta bilen och betala den samtidigt. Du skriver inget om att han försökt övertala dig att skriva över bilen eller dyligt sen han satte in pengarna. Bara för att han väntade några dagar innan han hörde av sig och vill att en släkting tittar på bilen i fråga innan köp så ballar du ur totalt? (No offence...) Jag kan förstå att du kanske vill sälja bilen till någon annan om han halar ut på tiden, men jag tycker nog att du ska vara schysst och betala tillbaks hans pengar. Jag tycker inte det låter som någon skojare direkt så som du beskriver det.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Låter som en eventuell bilskojare.. Men om killen är i Grekland kan man väl nästan förstå att han vill skicka någon annan för o kolla på bilen. Bara en fråga, du lämnar väl tillbaka pengarna om de inte ska ha bilen?! Fick nästan intrycket av inlägget att du inte tänkte det...

Mvh Carl
Jorå! Fortsättning följer nog..han har ringt typ 16 gånger idag, lämnat 3 (varav det sista innehåller hot) mobilsvar. Men han kan se sig om i himlen efter handpenningen. Han hade tänkt blåsa mig rejält..som jag ser det är HAN skyldig mig resterande 90% eftersom jag tackade nej till ett par seriösa intressenter. Men, kanske är jag den förste i historien som behållt bilen OCH fått handpenning från en bilskojare!

Axel2, Du vet att även om han hade tänkt ta bilen och bara tänkt lämna 10% av bilen värde, så är det du som kan åka på smällen ifall polis och åklagre blir inkopplade. Eller så kanske han och hans kompisar kommer och hälsar på och "snackar" med dig. Man vet aldrig.
Han får gjärna sätta in pengar på mitt konto också ;)

Det är klart du ska behålla pengarna, du har inte brutit några avtal. Det är av denna anledning man lägger handpenning.
Dock har han handlat både dumt och oproffsigt.
Då han inte kommit å tittat på din bil och upptäkt eventuella brister han ej blivit informerad om, vilket är den enda anledning han kunde ha brutit affären med, och fått tilbaka sin handpenning.
Axel2, får man fråga vilken årsmodell det är på din 318?
Kolla länken:

Länk

Han ville att jag skulle ställa bilen på en adress i STH och lämna nycklarna till hans brorsa för ynka 10% handpenning och ta tåget hem. Han kom med flera sånna förslag som jag tvärnekade till, det ända som gäller i en affär är FULL betalning.

andha45
Jag tror också att du kan råka illa ut.
"Pacta sunt servanda" = ingångna avtal skall hållas, så även muntliga (juridisk devis)
Om han satt in pengar så kan det ses som ett bevis.
Men jag utesluter inte på något sätt att han försökte lura dig, jag har faktiskt ingen aning.
Jag är spänd på fortsättning
(om det inte kommer någon har jag mina misstankar om hur det gått... en kompis berättade stolt hur han lurat bort momsen på en import, sen blev det tyst med skrytet...)
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
andha45, vad hände med din kompis ? fick han en räkning ? hur gjorde han , varna andra kanske ?
andha45
Jag tror han fick en räkning, för han uppgav sin pappas firmas moms-nr, men han är liksom en sån person som slutar skryta helt plötsligt, och då vet man att han råkat illa ut
(ungefär som en kompis som skröt om att ej betala tevelicens, och att han minsann inte skulle släppa in kontrollanterna om de kommer. Helt plötsligt blir det tyst och han har fått besök av ettriga kontrollanter till vilka han sa "det är radion", varpå de frågade "är det Jeopardy på radion?" Sen dess betalar han tevelicens.

Jag känner till ett par andra fall där (i ett fall en som köpt i god tro av en handlare som sade att han "slipper momsen") det kommit en räkning med moms och skattetillägg.
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Har man lämnat handpenning och sen inte erlagt resten av betalningen och hämtat varan innan avtalat datum så får man skylla sig själv.

/markus
Poängen är att vi kom överens om (finns bevis i mail + mailsvar) att affären skulle ske inom avtalad tid. vilket gjort att jag fått avstå från flera intressenter. Så om det är nån som avträtt från avtalet så är det bilskojaren. Handpenning var mitt skydd och tanken med att hålla bilen, inget annat. Nu har jag i efterhand förstått att jag kunnat förlora både bilen och pengarna. Hans tanke var att få bilen.
Det finns några alternativ, som jag ser på saken.

1. Han ville ha bilen för några tusenlappar, alltså att blåsa mig rejält, enligt länken ovan.

2. vil köpa den väldigt billigt, genom att dra på tiden, orsaka psyksika och praktiska hinder så att jag tillslut haverar och nöjer mig med några ynka tusenlappar till.

Nu har han alltså misslyckats med alternativ 1 och 2 och vill ha tillbaka handpenningen.

Jag kanske ska följa carl L riktlinjer ändå, vara en snäll idiot

andha45
Ja, det är i princip sant, såvida ej ocker föreligger eller annan omständighet såsom att säljaren ej har kunnat nås. Det innebär att man i detta fall får hoppas att "köparen" inser detta och inte ljuger för myndigheter alt. ägnar sig åt "jag vet var du bor"-hot.
andha45
Har du e-post så förändrar det situationen betydligt. E-post torde väga ganska tungt i ett fall som detta.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Såhär ligger det till: Om ni inte klart och tydligt (förslagsvis skriftligen eller genom e-brev) har kommit överens om att det ni kallar handpenning skall anses vara förlorad (om köpet inte fullgörs), så är det inte alldeles självklart att den skall anses vara förlorad för köparen. Och även om detta framgår klart och tydligt så skall endast KÖPARENS vårdslöshet täckas av handpenningen. Det är inte så att säljaren kan välja att gå till en ny köpare. Då är det ju säljaren som har agerat i strid med uppgörelsen. Själva poängen med handpenningen att få till stånd ett avslut, dvs. att slutbetalning skall ske. Väljer köparen att kliva av, ja då uppstår en skada för säljaren och det är endast denna del som skall täckas av handpenningen.

Om vi med dessa ingångsvärden sneglar på det exempel som du har beskrivit så är huvudregeln att du måste fullgöra affären. Men om han darrar på målet och inte vill fullgöra affären (som det verkar på din beskrivning), då skall du betala tillbaka handpenningen – minus den skada du har haft för allt strul som har uppkommit. Jag är inte insatt i vilka kostnader du har haft för bilförsäljningen och hur mycket tid du har lagt ner på den nuvarande ”köparen”, men du kommer att ha svårt att argumentera för 10.000 kronor inför en domstol.

Jag hoppas att detta kan vara till hjälp - lycka till!

(och ja, jag är jurist)
Det där att du hade andra seriösa intressenter håller jag för skitsnack. Att du inte förklarade läget och tog deras telenummer och bad att få återkomma inom några dagar om bilen inte blev såld?

Det där knepet körde en tysk handlare med mig också när jag sade att jag inte ville köpa hans bil eftersom den inte motsvarade det skick han bedyrade.
andha45
Om andra seriösa intressenter är skitsnack eller ej, vet nog säljaren bäst själv. Och huruvida den spekulant som lade en handpenning var ute för att luras, kanske ingen utom den personen själv vet/får veta. Ur juridisk synvinkel är det emellertid intressant hur "andra seriösa intressenter" skall bedömas, och detta torde avgöras av i vilken mån säljaren kan bevisa att dessa alternativa spekulanter finns. Och det kanske är att gå långt att försöka få dem att hjälpa dig i din juridiska process. Bilmarknaden fungerar ju inte riktigt så att man - om ett bud redan föreligger - lämnar ett alternativt bud som man sedan är bunden till under t ex en vecka. Nej, man ringer vidare på nästa bil. Jag har aldrig hört talas om någon som har ingått avtal om ett bud för det fall första köparen drar sig ur. Dessutom är det svårt att leda i bevis att den alternativa köparen - som i ty fall ingått avtal om att köpa bilen osedd - verkligen är beredd att betala det överenskomna priset för bilen osedd, vid ett privatköp. Det är orimligt att se ett löfte på telefon eller e-post om att "jag köper bilen för x kr" utan att köparen har haft möjlighet att granska bilen, som juridiskt hållbart.

(är också jurist men tydligen lite dåligt uppdaterad på handelsrätt...)
Varför överhuvudtaget köra med handpenning, om man nu är skyldig att betala tillbaka den om köparen drar sig ur?
Då försvinner ju hela poängen med handpenning totalt.
Självklart betalar man inte tillbaka någon handpenning.
Köparen har förbundit sig att köpa bilen och handpenningen borde rimligtvis behållas som kompensation för förlorade potensiella köpare, bortslösad tid etc.

Tycker du gör rätt egentligen Axel2. Dock borde ni ha skrivit ett avtal på att handpenningen är erlagd och därmed att köparen är förbunden till köp och bryter han detta så behålls h.p. av säljaren som kompensation. Antar att det skulle gälla i vid tvist?

Hoppas nu dock att du inte får problem med den här personen om han nu är kriminell.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.