AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.904

Hur låter M Roadster utan slutdämparna

Sida 1 av 2
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Har en liten ide om avgasdragning och undrar lite hur bilen låter utan slut dämparna om någon har startat sin utan dom någon gång.

/PG
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Kan inte Du dema på onsdag?? :-)

/Caspar
Länk
hade inte nån av enxtrembyggarna ( estorilmongo eller nPe) testat detta? det lätt visst asmycket.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Om NPe testade säger det ju inte mycket.. En SAAB motor låter inte likadant som en M motor (därmed inte sagt att NPe's monstermotor låter sämre på något sätt)..

/Caspar
Länk
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Det verkar inte finnas någon annan dämpare framför kattarna, eller?

Jag tänkte prova i helgen om jag hinner.
Systemet demonteras direkt bakom kattarna.
Sedan tänkte jag köra rakt bakåt modell Opel Speedster...

/PG

pgr69: det skulle inte finnas plats för det. katar sitter direkt på grenröret. (i alla fall på M52 men jag tror att även S50 har så)

____

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Z3c: Tror inte det. Katten (ser bara ut som en iallafall) sitter mellan främre och bakre dämp på S50...!?!?!

Kollar man på supersprints system till S50 så ersätter deras mellanrör katten och på det sitter främre dämp också...

/Caspar
Länk
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Kattarna(2 st) sitter mitt under bilen, har kollat.
så frågan är då hur det låter men jag skall göra ett helt ovetenskapligt försök ihelgen om jag får isär det.

/PG
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Är kattarna de avlånga rören?? Det sitter ju någonting ganska fyrkantigt bakom dessa som verkligen ser ut som kattar på "vanliga" bilar...

/Caspar
Länk
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Ja det är nog dom som är fyrkantiga bakre. precis efter dom sitter det en stos där slutdämparrören sedan är bultade. Detta ca 50 cm framför bakaxeln.

/PeGe

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Nu förstår jag frågan, efter att ha läst tankarna om sidepipes.. Man spar ju onekligen dessutom en massa vikt från den alldeles för tunga baken (pga stereon). Hur mycket vikt spar man tror Du??

/Caspar
Länk
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
förb! Bultarna efter kattarna satt som F..!!
Jag drog runt två skallar igår innan jag gav upp så det blir till och ta fram kapen...
Caspar: Ingen aning vad man sparar i vikt men det blir nog ett antal kilon, tänkte köpa rör/dämpare i lösvikt och svetsa ihop.
Opel idén är skrotad(för mycket skit i vägen) och sidepipes idén ligger på bordet som sagt. :-)

/PG

såg att supersprint har tagit fram en lättvikts system för M3.
det gick på under 20 kg inklusive kattarna.

____

Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Jag har kört min utan slutdämpare, låter som faan men helt underbart :)

Mvh,
Robban
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
Orginal avgassystem från grenröret väger hela 50kg på ZM Modellen.
Finns mycket vikt å spara.

Slutdämparna väger 15kg st mellandämparen å kattarna väger
20kg.
jag ska ta uppgifter på dessa "lättviktare" från den annonsen jag såg i Performance BMW och postar här imorgon. Med jag vill minnas att slutdämparen gick på typ 9kg. och då är nog M3's tyngre än Z3M eftersom avgassystemet är längre så det borde se ännu bättre ut får våra bilar.( om det nu finns en sån variant från supersprint)

____

Ok , det avgassytemet som Supersprint har till M3 väger alltså 25,5kg inklusive kattar. det är väl en viktbäsparing på närmare 30kg på en M3.
Så om dem har en motsvarande till Z3 så ställer i alla fall jag mig i kö trotts min fina ferrita :-)

____

Z3c, vad väger ditt Ferrita system då?

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Jag vet faktiskt inte det. Men 3" måste ju vara tyngre än orginallet?
Sedan hur är viktförhållandet mellan rostfrittstål och "vad-det-nu-är-som-BMW-gör-sina-system-i" det vet jag inte. Men orginal är ingen lättvikatere att börja med så jag tror att feritas ligger runt där någonstans.

____

Låter som jag kommer att lätta en hel del med mina mc dämpare då. Mitt rostfria Bastück system lär väga som ditt Ferrita system. BOS dämparna väger bara 2.3 kg/st. Får se om jag lyckas räta ut bulorna på den ena bara. Annars lär den inte gå att få dit.

Bara inte ljudet blir för högt...

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
undrar om kolfiber tål den typen av värme som förrekommer i avgassystem? Man kanske skulle kicka på mellanrör i kolfiber?
Länk kan säkert en del om det, han finns väl i dina trakter Fredrik?

____

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.