AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.674

å man blir så arg

Sida 1 av 3
En nära vän till mig var på besiktning idag med sin 740..allt funkade bra, och skulle gå utan problem igenom trode han. MEN, det första besiktnings mannen sa när han har hissat upp bilen "nej nej, denna bilen kommer inte gå igenon"
jajamen det blir ombesiktning för att bilen var sänkt med riktiga sänkfjädrar!!!!! Han skrev felet som "Stum fjädring"kära nån, Helt sjukt! bilen är inte alls stum, gubbe!!
sen var det en till sak som gubben klagade på, och det var att framrutan var tonad i överkanten..han som ägde bilen förklarade att man får ha tonat i övere kanten på en bil, att man tom. får täcka 30%, han sa att han hade läst det på vägverkets hemsida och gissa vad han sa då: "jaja men det dom skriver kan man inte lita på, det är ju dom dä, nu är det jag som besiktiar" vad är det med den stackars gubben, i en djup 60års kris??.
Om din bil är sänkt så räkna med att det kanske blir ombesiktning:D så kan det bli när besiktings mannen är på dåligt humör;)

Trevlig kväll!

/Tobe

Planerar sitt vrål-åk;)
Am
569
Ambush
540i/6-94
Suck säger jag bara. Vilken tomte. Hoppas Din vän går vidare med detta, sånt här ska ju bara inte accepteras!
Visa användare
37
Poxer
E36 325i -91
Tobe> Din kompis har rätt att protestera via stationschefen. Kanske inte läge att göra det inför 60 åringen :D, men väl telefonledes. Han har köpt en tjänst och har rätt att kräva att den blir utförd av kompetent personal.

Ingenting är omöjligt, det tar bara lite längre tid!
//Ola
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det verkar vara en jäkla skillnad på olika bes.stationer, har själv upplevt det...

Undvik Arninge (Sthlm) om du har en äldre något sliten vinterbil säger jag bara.

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Trist!

Ett sådant mottagande skall givetvis inte accepteras! Skulle själv valt att få prata med stationschefen i ett sådant fall...

Verkar dock skilja en hel del på olika personers agerande när det gäller kundmottagande.

Själv fick jag ett mycket trevligt mottagande när jag besiktade bilen förra veckan.

Det första besiktningsmannen säger när jag öppnat huven är: "Här är det en grann motor!"
Därefter fortsätter han att ösa lovord över att man minsann åker bekvämt och fint i en sådan bil, etc.

Fick även hjälp att ställa upp högra lysets ljusbild något, som verkstaden verkar ha missat på servicen för hundra mil sedan (insp2 + förbesiktning)...

Inga glapp eller andra otrevligheter hittades och exemplariska broms- och avgasvärden gjorde inte honom mindre lyrisk över bilens kvaliteter. :o)

Är mycket nöjd med mottagandet i Växjö!

Mvh

-BeeMWe-
Senast jag bes en BMW så var det min gamla M535, de skrattade när man kunde lyfta av främre delen av karossen från sina fästen, men det gjorde jag också :)

Han får klaga hos stationschefen.
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Jag har enbart goda erfarenheter från Linköping och Motala.
Senast jag besiktigade undrade besiktningsmannen om bilen var igång eller ej. Han tittade till över glasögonbågarna och sade: "jag undrade bara om bilen var igång - den går så tyst". Det värmer i hjärtat även om det bara är en bil.
Liknande erfarenheter har jag vid besiktning av min MC. Det är roligt när andra besiktningsmän samlas kring MC:n och ställer frågor. Speciellt om det samtidigt är en annan MC i hallen...:-)

Mvh

/NP
I Vinsta (Stockholm) är de trevliga och profisionella, det är i alla fall min uppfattning. Trist då man råkar ut för sura gubbar som bara vill jävlas med de som kör ett flott åk.
haimaul
I såväl Vinsta (besiktning) som Nacka (efterkontroll) blev jag väl bemött, de sa inte så mycket men var absolut inte otrevliga på något sätt. När allt var klart frågade jag om det verkligen var okej med (förvisso lilla) stenskottet som jag har på vindrutan, eftersom han inte sagt nåt om det. "Egentligen inte, men ska jag anmärka på det måste jag sätta en 2:a och det blir så dyrt för dig." Inte vad jag hade förväntat mig riktigt...

Why pamper life's complexities
When the leather runs smooth on the passenger seat
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
I just Arninge har jag besiktat både haschbilen och finbilen. Var lite orolig för påsen som är grisigt låg, bytt stol etc, men det var inga problem alls. Skönt!

Vinterbilen/haschtraktorn fick min älskade Sofia åka och besikta. Taktiken fotbeklädnad modell slampstövel, tajta jeans och spännande topp på en blondin uträttar tydligen underverk. Jag är fortfarande svårt chockad, vi fick inte en enda anmärkning på aset! bara att jubla och köra ett år till ;))))

fan så trist att råka ut för en sur besiktningsgubbe. Jag håller med tidigare skribenter - klaga hos stationschefen. Så länge bilen inte fastnar på lyften (vilket min i princip gjorde) så är den inte för låg, eller hur? ;)

mvh
Anders
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag hade väl otur helt enkelt med det slumpvisa valet av besiktningsman...

Mvh
..skulle bara säga att nu är jag ägare av denna 740 som inte gick igenom bara för sänklingen, hoppas det går bättre för mig:/

/Tobe

Planerar sitt vrål-åk;)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Stum fjädring och otillåten ändring med tejp/färg på vindrutan är ju inga konstiga anmärkningar i sig. Om bilen sedan var i det skicket att anmärkningarna var befogade vet ju inte jag...

Att man sedan står och hittar på att man läst på Vägverkets hemsida att man skulle få täcka 30% av vindrutan (???) gör nog inte saken bättre precis.

Känner man sig felaktigt behandlad eller att man fått fel besiktningsresultat ska man ta upp detta med platschefen på den aktuella stationen, och man ska göra det snarast...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

vad jag har hört från många håll så får man täcka 30% av framrutan uppifrån.

/Tobe

Planerar sitt vrål-åk;)
det brukar vara märkt på vindrutan i form av två små vågräta streck, ett på vardera sida om bilen hur pass mycke man får täcka, men dock är det inte så på alla bilar........

___
Missa INTE konbaneträffen i H-fors den 5/9 Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
"tobbeh" och "Patrik Nilsson": Inget av det ni nämner är korrekt, och att sprida sådan desinformation är precis vad som leder till att någon stackare står på Bilprovningen och tror han har rätt när han tonat vindrutan alldeles för mycket. Det blir bara pinsamt och är i mina ögon väldigt onödigt...

Jeppe

jesperado: Jag sa inte att det var så jag sa att jag har hört från många håll att man får ha en tredjedel av rutan täckt..
hur mycke får man täcka då? täcka får man väl en bit iaf??

/Tobe

Planerar sitt vrål-åk;)
Täcka 30% låter som om man blandat ihop det med att det krävs en ljusgenomsläpplighet på minst 70% på framrutan......

OT Jeppe: gäller det HELA vindrutan?? i så fall torde väl grön vindrutekant rendera i en 2:a då den vanligen är kraftigare tonad, eller är der ok då den in te sitter i det direkta synfältet (typ som sprickor/stenskott etc??)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
jesper hur definerar du stum fjädring?
Där bör finnas kriterier vad gränsen ligger eller hur?

"Jesperado" du har fel angånde det med vindrutan och sträck. Det finns visst, jag har det på min framruta. Men det är inga 30%. Mvh Danne
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
"tobbeh" och "Gasar Magnus": Siktfältet ska vara helt fritt från dekaler och färg med ett ljusgenomsläpp under 75%. Siktfältet är 20cm högt och sträcker sig över hela rutans bredd. Normalt sett räknas siktfältet från rattkransens ovansida och 20cm uppåt. Hur mycket man kan tona beror alltså på bilens och rutans konstruktion...

"Pelle Persson": Det skall finnas fjädringsväg på båda hållen, och vägegenskaperna ska inte vara påtagligt försämrade...

"Danne730": Jag påstod inte att det inte finns streck på vindrutor, utan att dessa inte på något sätt visar "hur mycket man kan tona" (ganska självklart)
Strecken visar hur långt ned på rutan fabrikstoningen sträcker sig, ingenting annat...

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.