AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.484

Vad är det mera som kan "ticka"

Sida 1 av 2
Halloj

Vad är det mera som kan "ticka" om det inte är ventilerna eller kammen??Hade bilen inne på(ej BMW) verkstad idag för lite service och just för att den tickar ganska högt.Kammen var ej sliten och ventilerna justerades men samma ljud?
Dom visste inte var det kan va för fel.
Så om ngn vet så.........

Mvh Matte
Svärd
Spridare??

///Martin
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Spridarna kan tydligen ticka de också. Så om allt annat är bra så kanske det kan var dem då...

///BMW - Was sonst!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

I värsta fall så kan de ju vara t.ex. slitna vipparmar..Obs! ytterst ovanligt enl. min erf. iaf.
Har din vagn fått ny kam utan att byta vipparmarna så kan det vara det felet.Tror dock inte att någon gör så när man ändå är på G med kammen...

Sedan så "ska" dem ticka lite...Dem där motorerna tickar alltid litegrann,behöver inte alls vara något fel.

Om den motorn däremot blir "tyst" så kan ventilspelet vara för tight,det är inte bra.Risken finns alltid för brända ventiltallrikar eller säten då.

Förresten...Kikade ni på alla nockar på kammen?
Behöver bara vara en nock som är dålig när en M30 "tickar rejält".

Mvh Janne.

E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Även slitna vippor ger samma ljud som tickande ventiler och syns inte vid ventiljust., likaså excentrerna på vipparmarna brukar förslitas på anliggsytan mot ventilskaftet och bli platta, sen när man justerar så ställs dom lite på kant och justeringen blir felaktigt ganska snart.

Annars ska spridarna "ticka" när nålen öppnas, helt normalt, men det blir ett ljusare ljud än ventilerna som är mer metalliskt och oftast varierar ljudet beronde på varvtal från ventilerna!

///Magnus
Tack för alla snabba svar...

Janne T: Jag hoppas att dom kollade alla för jag sa speciellt till om det.

E21-racing: Jag tycker ljudet varierar beroende på varvtal.

Mvh Matte
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,om man justerar ventilerna så måste man vara extremt nogrann...Blir lätt fel ventilspel om man är "ovan"/har bråttom vid ventiljusteringen.

Naturligtvis så bör dem ha sett alla nockar iom att dem gjorde en ventiljustering...Fast "slarvfaktorn" kan ha en betydelse i ditt fall.
Jag menar att då verkstaden som gjorde denna ventiljustering inte "hann" göra ett bättre jobb.

Mvh Janne.

Ok...Jag var dit igen och pratade med dom så på onsdag ska dom kolla den igen...hoppas det blir gjort ordentligt då.
Hör av mig igen.

Mvh Matte
Det kan ticka även om alla ventiler är rätt inställda och allt står rätt till.
Dock kan spridarna ticka ganska hårt. Testa med lite tvåtaktsolja i bensinen så får du se om det blir tyst.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

En intressant fråga i sammanhanget...Vet du om det är gjort något med motorn nyligen eller öht?
Dvs har toppen renoverats?

Miltalet?

Mvh Janne.
Janne T: Vet inte om det är gjort något åt motorn annat än service.
Den har gått 15000 mil.

Mvh Matte
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Matte>>>Det var inte speciellt mycket med 15000mil....Om det stämmer så tvivlar jag starkt på slitage i toppen om servicen tidigare är skött som den ska.

Mvh Janne.
Ja det verkar mystiskt...

Mvh Matte
Jaha då har man fått tillbaka bilen igen med samma ljud.
Dom sa att det kunde vara ngn j¤¤la kolvbult eller nåt i den stilen jag minns inte riktigt.Men man blir så less.Man får väl oka till BMW med den.

Mvh Matte
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Stor skillnad på ljud mellan en kolvbult och ett ventil.

Kan säkert vara en vipparm som har för stort spel på vipparmsaxeln, eller slitage på klacken på vippan eller excentret som blivit förslitet på anliggsytan mot ventilen.

Alt. är flera och många fler finns, beror lite på hur ljudet beter sig och låter: skillnad kall o varm motor?? skillnad varvtal?? dovt eller ljust ljud?? Ta bilen till en erfaren BMW-mek om du vill kunna konstatera felet! Behöver inte vara något fel heller då M30 motorn har ett visst ventiltick även på en fräsch motor!

///Magnus
Hej igen...Tänkte bara tala om att det var kammen som var dålig!!!! Så nu undrar jag vart man ska lämna in den?
Det var lite dyrt på bmw.Så finns det ngn duktig mekare i norra Uppland så ge dig tillkänna:-))

Mvh Mathias
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Jag bor i Gävle och kan hjälpa dig om du är intresserad.
Skicka mail så tar vi det den vägen först om du vill....
Kan kolla lite priser på kamsats o packningar oxå....

///Magnus
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Skapligt av BMW-verkstaden att missa den slitna kammen första gången..

//Magnus

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, det syntes väl inte på deras DIS-dator när de kopplade upp sig mot bilen, eftersom det var ett rent mekaniskt fel! ;o))

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Det står ju längst upp i tråden följande; har lämnat in bilen ( EJ BMW-verkstad!) för just., men dåligt ändå av den verkstan som kollade att inte kunna konstatera en sliten kamaxel, låter märkligt! Slarvjobb helt enkelt!

///Magnus
E21-racing har mail.

Mvh Mathias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.