|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Länk | |
| Ja | |
|
150 bhp och över 200nM är helt OK för en 2litersmotor? måste vara samma som sitter i 1 serien...? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Men vem *** kommer köpa den där? =) /eFx |
|
|
eFx, Förmodligen många av de som köpte/ville köpa Z3 med fyrcylindrig motor men nu vill ha en Z4... Framtiden får utvisa om ryktet är sanningsenligt...jag ställer mig skeptisk. Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
| hejdå Z4, hello SLK! Helt ärligt som om 2.2an inte räcker? | |
|
Tycker det är löjligt att göra mindre motorer... Okej med Z3'an som började med små motorer och ökade.... Den kan få ha 4'or o så... Men börja med 2.5 o 3.0 och sen helt plötsligt börja göra den med mindre motorer.... ähhh... onödigt! |
|
| varför gör den inte större motorer istället..en m-version skulle sitta fint | |
|
Jag tror nog att BMW´s marknadsstrateger vet vad de håller på med. I övriga europa har man generellt sett mindre motorer än vi har här i sverige. En 2.0 liters skulle nog sälja bra, inte minst i södra europa. Men JAG tycker att det skulle vara bättre om de också kompletterade i andra änden med en M-version..... /B |
|
|
Jag förstår inte heller varför 2.2an inte skulle räcka fint? /eFx |
|
|
Den fyrcylindriga Z4:n är till för länder som beskattar större motorer vansinnigt, tex Belgien. Kanske bra även för Z3-ägare med trötta motorer som vill byta upp sig, men inte vågar ge sig på 3.0 L sexcylindrigt ....:D Övriga som vill ha en sexa får en sexa. Z4M V8 400 hk hoppas vi alla på, men först ut lär ju bli nya 3-serien. :( |
|
|
....och Z4M står jag redan i BMW:s officiella kö för. Order har lagts ;) |
|
|
Z4M... *yummy* :) /eFx |
|
| är det säkert att det kommer komma en z4m...z4 2.0 kan ju bli en hit om priset är rät..men det kommer säkert att bli mycket högt | |
|
En motor under 2 liter är ju som sagt ovan gjord för alla dessa länder som beskattar motorstorlek. Italien hade tidigare en väldigt skarp gräns vid 2 liter, detta var också anledningen till att tom Ferrari!!!! gjorde 208'an för den italienska marknaden med en 2 liters turbo snurra istället för 3,2 liters V8'an som satt i 328'an. Jag frågade en gång en italienare i bekanntskapskretsen där nere om varför Ferrari gjorde en bil med en 2 liters snurra. Den var inte billigare och har man råd med en Ferrari så har man väl råd med skatter etc... Svaret var så typiskt Italienskt så man måste skratta.. "Oavsett vad man kör för märke så kollas folk med bilar med större än 2 liters motor mycket mer, extra granskning av skattemyndigheten tex. Har man över 2 liters motor så är man skum!!" Sedan hoppas jag att BMW i Sverige inte faller för tramset att ta in denna motor i Z4 till Sverige där vi inte har sådana konstiga regler/traditioner. Vem köper ens en 2,2 eller 2,5 för den delen?? Tror ju inte 2,0an blir mycket billigare om de inte snålar ned på utrustning. Vore trevligare om de sålde en 3,0 men mindre lull-lull istället om bilen skall bli billigare. /Caspar Länk |
|
|
En billigare alternativ i Z4-serien är väl aldrig fel. Och än det handlar om en mindre motor behöver det ju inte röra sig om en FÖR LITEN motor. 150hk passar perfekt i en liten tvåsitsig cab. Och tvålitersfyran morrar fint i 1-serien iaf. Och de som tycker det är löjligt med mindre motorer (som tidigare skrevs i tråden) får väl helt enkelt köpa en 2,5:a eller 3,0:a...? MVH |
|
| bmw_chrille: Jo, problemet är bara att 2.0an knappast gör underverk för bmws redan dåliga andrahandsvärde. Titta bara SLK vs Z3. Och garanterat också nya SLK vs Z4. | |
|
SLK har ju också alltid funnits med små motorer, varför är då inte andrahandsvärdet dåligt för dom? /B |
|
| mercedes har alltid hållit säg bättre i pris än bmw | |
|
acey: Än om en Z4M skulle vara en potent imagehöjare så tror jag aldrig att den skulle höja andrahandsvärdet. En Z4 blir aldrig "exklusiv" på samma sätt som t ex Porsche Boxster. Samtidigt tror jag andrahandsvärdet redan är så lågt att Z4 2,0i knappast gör någon skada. Att BMW-bilarna har svårt att hålla värdet i Sverige beror väl främst på "import-hysterin". MVH |
|
|
Att få tag i en beg. Z3M är ju inte svårt i dag. Visas ett intresse här så har man snart en handfull erbjudanden. Däremot MB SLK 320 ("motsvarar" Z3M) är fortfarande svår att hitta. "Import-hysterin" har givetvis även drabbat Porsche Boxster och MB SLK, men ingen av dessa är en dussinbil. BMW däremot är en dussinbil i Sverige på gott och ont. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.