|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
bole |
rob ... tack för ditt snabba svar... hur vet man om man köpt bilen av en "privatperson" såvitt jag vet så har köpet genomförts på en bilfirma eller hur? |
|
Kolla i pappren som du fått, där måste det väl framgå vem som är säljaren. Ni skrev väl nåt kontrakt/avtal eller så har du väl ett köpbevis av nåt slag? Länk Länk Länk Länk Länk Länk Mvh |
|
bole |
Tack rob... jag kollar upp det imorgon..kontraktet har jag men inte just här(e hos tjejjen) men jag kollar upp det imorgon så får jag se vad som står där ... tack för att du svarar det hjälper en hel del... och alla andra som svarat..jag återkommer imorgon med resterande detaljer |
| Liten undran bara: Tillverkades det verkligen några 323 e46:or 9807? | |
bole |
Freude am Fahren ... jag kollade på bmw.de hemsida och de har några 323-or från 98 |
|
Att du inte fått nån varudeklaration betyder inte att de slipper åtgärda felen, en -98 ska väl ändå inte vara så tvärslut och oreparerad som din är?... Mvh |
|
|
Kanske till och med kan vara en fördel att det inte fanns någon varudeklaration i detta fallet! Eftersom de därmed inte påtalat några fel på bilen vid försäljningstillfället kan man som kund förutsätta att den är i ett felfritt skick... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det har du rätt i Johan! Utdrag ur KO: Sexmånadersregeln: Sedan den 1 juli 2002 gäller att fel som visar sig inom sex månader efter leveransen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa detta. Det kan säljaren till exempel göra genom att visa upp ett testprotokoll från tiden före köpet som visar att felet inte fanns där då. Om det är uppenbart att felet beror på något som hänt efter köpet är säljaren heller inte ansvarig för felet. Samma sak gäller om du själv varit vårdslös eller om felet beror på en olyckshändelse som inträffat efter köpet. Det viktiga med de nya reglerna är att det är säljaren som har bevisbördan - som måste kunna styrka att felet inte fanns på bilen redan vid köpet - för att slippa svara för fel som visar sig under de första sex månaderna. Reklamation När du upptäcker ett fel ska du reklamera till säljaren inom skälig tid. För köp efter den 1 juli 2002 gäller därutöver att en reklamation som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet ska anses ha lämnats i rätt tid. Vårt råd är dock att alltid reklamera direkt när du upptäcker felet. Reparera INTE själv!!! Du måste reklamera hos säljaren innan du låter avhjälpa ett fel. Säljaren har nämligen rätt att åtgärda felet själv, om han erbjuder sig att göra det utan uppskov och rättelsen kan ske inom rimlig tid, kostnadsfritt och utan väsentlig olägenhet för dig. I undantagsfall, till exempel om du befinner dig på resa och det är svårt att komma i kontakt med säljaren, kan du låta reparera bilen innan säljaren har fått tillfälle att titta på den. Försök alltid att ta kontakt med säljaren först. Mvh |
|
bole |
jag ringde precis någon som heter "konsumentvägledaren" ... 6månaders regel avser bara nya bilar ej begagnade...om det nu inte finns en muntlig överenskommelse att säljaren ska åtgärda detta...säger iafall den killen.. |
bole |
tack rob_t_j72 har du msn lr nåt tänkte fråga dig nåt ...mail? |
|
Vad är det för idiot som är konsumentvägledare, det är klart det gäller begbilar!!!! Nya bilar har ju fabriksgaranti! Vad var det för nummer du ringde? Länk Mvh |
|
bole |
Jag först ringde konsumentverket..där sa de att jag bör ringa den lokala konsumentvägledare som varje kommun har, de gav mig nummret till stockholm, ringde på 08-54800000 som är typ nummret till stockholms kommun som hade en som va på tjänsteresa, de kopplade mig vidare till kungsholmen och det va han som berätta detta, han frågade sin kollega ifall han skulle "ljuga" ... för mig var det egentligen ganska oklart...får jag ingen klarthet i detta blir jag tvungen o fixa allt själv |
stefannorr |
Håller med rob_t_j72> Måste va nån inkopmpetent idiot somsvarade,klart de gäller på begagnade bilar...saknas varudekleration är bilen felfri vid leveransen!! |
|
Pratade precis med snubben, och han (OBS!) TYCKTE att begagnade bilar kan vara rätt slitna och att man kan räkna med problem?!? När han förstod att bilen kostade 110.000 och var en -98 som ska ha gått 8.000 mil så förstod han att det inte borde röra sig om ett vrak... Hans (och mitt) råd var att prata med säljaren om felen och är han seriös och rädd om sitt rykte så fixar han det som är fel, annars är ARN den enda "kostnadsfria" vägen till att få felen reparerade. Men prata med säljaren/firman först! Mvh |
|
| Håller med Rob! | |
bole |
Tjänare alla... nu har det lösts sig mellan mig o säljaren ... vi kom överens om d mesta så det e lugnt ... Tusen tack till alla som hjälpte till.. Pussar & Kramar :-) |
|
Härligt! Fixar han alla felen? Mvh |
|
bole |
Japp jag fick det som vi kommit överens om ... vilket räcker för min del ... :-) |
stefannorr |
bole> De är bra..de är en grym o kall o hård värld så de gäller o stå på sig : ) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.