AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.077

FELEN VID KÖP AV E46

Sida 1 av 2
bole
Hej

jag undrar om nån kan hjälpa mig med en sak. Nyligen så köpte jag en begagnad E46-a från -98 . Var på BMW verkstaden samma dag jag köpte den och de upptäckte ett antal fel på den (jag skulle kolla upp mätaren). Bilen hade ingen deklaration trots att alla bilar som kostar över 15 000 Kr ska ha det. Bilen hade några mindre fel som säljaren skulle fixa men de felen som upptäcktes på BMW verkstan var följande:

-Felkod på lägesgivare insug inkl avgas ca 2500 kr
-Oljeläckage växellådan ca 500-3000 kr
-Hissmekanismen höger ca vet ej
-List skadad VF
-Glapp bakre bussningar
-Däck snedslitna
-Framvagn troligen sned
-Felminne, förfrågan i diagnossystemet

jag fick ett pris på ca 10 000 kr. Köpte bilen som annars var i mycket bra skick för 110 000. (Sänkte priset med 10 000). Jag alltså visste om vissa av de här felen vid köpet av bilen. Visste ej dock att det skulle bli så omfattande. Fick som sagt ändå ingen varudeklaration. Senaste besiktningsprotokollet var borta(kan man fixa det på annat sätt?). Även serviceboken påstods vara stulen men bilen ger ett bra intryck både inuti utanpå och i motorn.

Men på nästa besök(efter köpet) så kom de även fram att AC-n läcker och att en möjlig påfyllning+eventuell lagning skulle kosta ännu mer.

Nu är min fråga, om det är nåt jag bör ta upp med säljaren att han ska fixa eller ligger all sådan skyldighet på mig? Bilen går annars mkt bra i motorn men man vill som sagt ha en bil med så lite fel som möjligt.

Tack
bole
PS: På bmw sa de att ingen av dessa fel är direkt akut att bilen går annars bra osv och att man kan fixa dem först om 8-12 månader. Jag undrar om ni har åsikter om allt detta och även hur man fixar så att serviceboken blir rätt ifyld. När ska man byta kamrem (bilen har gått snart 8000 mil) osv
stefannorr
Låter som en dyr historia,skulle ja va dig så skulle jag lämna tillbaka den..ingen servicebok? imoporterad? mätarskruvad?krockad? varför inte kolla upp bilen innan köpet? besiktningspapper går o beställa i efterhand men du kan även gå in på vv.se och kolla senaste besiktningen om den va godkänd..låter som ett mycket tvivelaktigt köp..ac kan kosta en hel del...framvagnen sned? av vad krock eller?
stefannorr
Är kamkedja på bilen= bytes aldrig,ska hålla bilens livslängd.
bole
Man skulle nog kunna tro att den va krockad eller nåt... på vv.se står att bilen klarat igenom besiktningen och blivit godkänd... Jag tror inte att det går att lämna tillbaka bilen. På BMW har de kollat så den har inte blivit fifflad med mätaren iaf...ärliga mil
stefannorr
Är bilen svensk såld? köpt av auktoriserad eller mrf bilhandlare? vad fick du för garanti när du köpte bilen;är den under 6 år sen registreringstillfället ska du ju ha 3 mån mrf försäkring om du köpt den av sådan handlare.
Har du tur så blir de inte så dyrt och bilen rullar problemfritt,men ac brukar kosta en hel del att fixa..nya däck några tusen..arbetskostnad en hel del m.m...är den servad hos auktoriserad BMW handlare i Sverige så går de att få stämplarna i en ny bok,för då lagras alla servicar på deras databas,ny servicebok kostar väl nån hundring.
bole
först..tack stefannorr för ditt snabba svar...

när jag var på BMW så var den nog servad där ganska ofta...serviceboken har jag så det gäller nog att fylla in den bara... bilen är tillverkad 98-07 så den e nog strax över 6 år.. någon garanti ingick ej..men ingen varudeklaration heller..skummt..
bole
kanske det går att åtgärda vissa felen svart...dock har jag inga bra kontakten i bmw-verkstäder..bara saab :(
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Har läst nånstans att man har 6 månaders garanti på vissa delar när man handlar en bil från en handlare oavsett hur långt gartanti du får från handlaren själv.

------
Länk
Länk
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Ja, som Grodan säger, köplagen gäller i 6mån, oavsett om bilen sålts med 1mån trafiksäkerhetsgaranti eller 3mån heltäckande.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Vart har du köpt bilen?
bole
Köpt den hos en bilhandlare i Sthlm. Marieviks bil AB tror jag att det hette
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk Marieviksbil

///MVH Hasso
Länk
stefannorr
bole> du köpt?
Länk
stefannorr
På deras hemsida skryter dom ju om hur mån dom är om kunden..

Vår målsättning är att skapa trygghet runt bilaffären så att du som kund känner dig 100% nöjd och återkommer till oss även vid senare affärer.

Så kontakta dom i första hand så kanske de löser sig.
Lycka till.
bole
stefannor japp ... jag som köpt ...bmw'n som står i min profil
stefannorr
bole> Låter som att du är som mig när de gäller affärer lite för snäll,ja har bättrat mig på den punkten o är stenhård numera,finns de garanti så SKA dom fixa felen utan protester.
Ta som sagt var protokollet från BMW testet o stick upp de under näsan på dom,fixar dom ej felen så kontakta konsumentombudsmannen för rådgivning hur du ska gå vidare,för annars hamnar du säkert på en kostnad om de ska göras på bmw verkstad på mellan 10-20 000 minst.
bole
tack stefannorr ... alltså jag utgår alltid ifrån att människor är sjyssta ... det kan va problem om det rör sig om pengar...jag har upplevt det en gång tidigare då jag köpte en bostadsrätt i stockholm .. o jo mer pengar det rör sig om desto större chanser att någon vill försöka ta lite från en... jag ska prata med bilfirman så får vi se sedan hur vi ska göra...problemet är att jag trodde att kostnaden skulle vara mindre...men den har eskalerat en aning i och med AC'n osv..

hälsningar
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Den nya konsumentköplagen dömer bilhandlare att åtgärda fel som "dykt upp" i upp till 6 månader och egentligen funnits där redan vid eller innan köpet!

Problemet är att många bilhandlare tror att man kan förhandla bort detta men tji fick de, lagar gäller ändå.

Vissa bilhandlare har emellertid blivit ännu slugare och reggar bilen på sig själv så att man gör ett privatköp och sådana SKA man undvika då de är garantilösa!

Är detta din bil?: Länk

Mvh
bole
rob ja det är det

som sagt har upptäckt ett antal fel..i efterhand några till...bilen såldes ej med varudeklaration jag kan ha förhastat mig men jag gillar bilen...den går bra i motorn bara man fixar de här småfelen...vad tycker du ?

hälsningar
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Att bilen inte är såld med varudeklaration betyder inte att lagen upphört att gälla, kolla upp köpbeviset för att se om det är firman eller en "privatperson" du köpt bilen av.

Firma = Konsumentköplagen gäller

Privatköp = inga garantier...

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.