|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
bfg: Har inte testat dom av den enkla anledningen att automattvätt inte kommer på tal över huvudtaget. Kanske i nödfall en bortsfri men då tar jag häldre en snabb vända i GDS-hallen. Dom nya är säkert bättre men jag tror ändå att det sätter sig mkt skit från andra bilar i dom där borstarna oavsätt typ. Därför undviker jag dom. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Jo, jag är också väldigt nervös för sånt. Problemet är bara att jag är otroligt lat och helst vill att nån annan tvättar bilen åt mig ;-) När jag bodde i London fanns det en underbar "automattvätt" där det var rullande band men 10 gubbar längs vägen som gjorde svampningen, sköljningen, torkningen osv... enda maskinerna var en underredes högtryckstvätt och en speciell fälg tvättare de drog på (som förvisso hade borstar men det klarar ju fälgen). Riktigt rent och prydligt blev det, omsorgsfullt var det och snabbt gick det - allt för ungefär en 100ing (kronor)... trist att det är lite långt bort nu när man får en riktigt fin bil (och vill hålla den fin). OK, - var finns bästa GDS hallarna nära eller i Stockholms innerstad då? (bor på söder) /bfg |
|
|
Det finns 4(fanns?) ställen i sthlm som har en BRA högtrycksautomat. Anläggningen i kombination med kemikalierna är hemligheten bakom det hela. OKQ8 i hallonbergen, bredvid LF-huset har denna. Statoil i Täby kyrkby som nämns samt Statoil Birger Jarlsgaran Roslagstull. Fårr forska i mina tidigare inlägg vart 4:e anläggningen ligger. Övriga tvättar med brostar samt högtryck är inget att ha och jag har provat många.... Asken |
|
|
Länk OKQ8 vreten heter den ju:) Asken |
|
|
Tack för alla tips! Äntligen hade jag tid att prova STATOIL Roslagstull. En imponerande anläggning med dubbla tvättar och kaffe+tidning i väntan på din tur (populärt ställe verkar det som!). Dammsugning och bra mattvätt ingick också. Riktigt trångt var det dock, speciellt i infarten, se upp! Tvätten då? Jodå, så bra det kan bli med högtryck antar jag. Svårt att få rent baksidan. Torken kunde däremot (som alla biltvättar) gott kört en gång till. Nästan allra högsta betyg! |
|
|
Anders, vill du nå 100%igt resultat lägg fälgrengöring separat på fälgarna och lite avfettning kring hjulhusen och på bakstammen det är där smutsen biter sig fast som värst. Var 4-5:e tvätt rekommenderar jag en svamptvättning bara för att få bort trafikfilmen som blir. Att lämna in eller göra detta själv det är upp till var och en. Mvh asken |
|
|
Åk igenom pelarna precis efter ingången för att ta ut svängen så mycket som möjligt så går det bättre om du inte gjorde det. Annars blir det trångt. =) MVH |
|
|
Tack för tipsen, lade faktiskt på fälgrengöring före. Bilen är helt ny och mörkblå så jag aktar mig noga för borttvätten. Manuell tvätt vet jag är bäst, men med tidsnöd och dessutom betald maskintvätt av företaget (tjänstebil), så får det bli det lata alternativet. Tar ut svängen (ännu) mer nästa gång! PS. Undrar hur många som halkat på golvet, det var ju som en isbana! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.