AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
12.891

Bra tvätt i Stockholm?

Sida 1 av 2
Hjälp!

Är det någon som har ett bra tips på (borstfri) bra tvätt i Stockholm, eller upp mot Upplands Väsby, till min nya mörkblå pärla? GDS ej aktuellt pga tidsbrist (förlåt!). Helst STATOIL, eller Shell.

Jag har hört talas om möljövänliga tvättar som använder lite vatten. Låter (tyvärr) inte trevligt... Jag har för mig att det inte blir samma resultat med en kombinerad borst/högtryckstvätt som bara kör högtryck. Stämmer det?
Hawar
Hej Anders,

Det stämmer att om man tvättar bilen i bara högtryck så försvinner inte skiten lika bra som om det finns borstar. MEN ! däremot så repar borstarna, oavsett vad personalen på macken säger så repar de garanterat. Jag tycker att om du är tvungen och har inte tid för gds endast tvätta med högtryck och sedan själv handtvätta den 1 ggr i månaden och hålla den välvaxad.
Vad gäller miljötvättarna så återcirkulerar vattnet om och om igen hela dagen, När tvätten är avklarad så sköljs bilen med typ 40 - 50 liter rent vatten. Det vattnet som kommer från tvättarna är väldigt surt och inte alls skonsamt mot lack.

Mvh
Hawar
Håller helt med, men...vart ska jag då tvätta? Vart finns de bästa högtryckstvättarna i Stockholm och lite norr därom?
Hawar
De flesta tvättar är likvärdiga, men se till att tvätta i en tvätt som endast är avsedd för högtryck, de tvättar som är kombinerade borst och högtryck är värdelösa när man endast använder högtrycket. Hoppas du förstod mitt svar.

Titta på Statoils hemsida så ser du vilka mackar du har i närheten
Jo, men hemsidan ser man inget om viken typ av tvätt det är.

Någon som har ett specifikt råd om bra högtryckstvätt i Stockholmsområdet?
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Anders Björklund:

Statoils tvätt i Täby Kyrkby (vid rondellen i början på frestavägen) så har de en biltvätt med enbart högtryck.

/Fredrik
Statoils tvätt på Birger Jarlsgatan (mot Norrtull) är den bästa vad jag vet. De använder färskvatten, har bra utrymme och utrustning för städning av kupén och bjuder på kaffe och tidning.

Jens
to
268
tooon
325ix -07
Hej Anders,

I Upplands Väsby finns ju Statoil som ligger på kapellvägen, d v s efter rondellen mot centrum i korsningen.
De erbjuder ren högtryckstvätt som funkar relativt bra, även om bilen garanterat blir renare om du åker ner till OKQ8's GDS på andra sidan motorvägen ;)

Mvh
/ Peter
yngman
Om man åker från Solna C in mot sta´n (bakom Karolinska) finns det ett ställe vid McDonald´s som heter Lavora eller något sådant. Nytt koncept med långsamt roterande giganiska borstar av skumgummi typ. Verkar jätteskonsamma och gör verkligen rent.

Extra plus för att bilen går på en kedja som drar den genom tvättens alla steg. Coolt!

Synd bara att det kostade en bakrutetorkare när jag var där men det var inget tjafs utan de ersatte allt.

Men som sagt, väldigt rent och verkar vara skonsamt.
Yngman pratar om Länk

Kan också rekommendera deras manuella tvättar där man med 4 olika steg tvättar bilen med en högtryckstvätt, inga borstar o tjafs, man får dock inte använda egna bilvårdsprodukter där. 10 minuter räcker långt och kostar 50 kronor. Är bilen inte ordentligt skitig så räcker det gott och väl. Borsttvätten har jag hållt mig borta från än så länge men jag har sett ett par X5'or och 330's åka in där så jag antar att den är bättre än andra borsttvättar.
En sådan site! Tack för tipsen. Jag testar tvätten i UV och den på Birger Jarlsgatan om ett par veckor (tvätthallen är stängd där fn pga ombyggnad). Återkommer med "testresultat".

Autopower rules!!!
Rekomenderar statoil (norrtull), Kör alltid igenom där om jag har bråttom, dock är torken lite halvdålig eftersom bilen aldrig blir torr baktill.

När öppnar dom igen? Sist jag var där stod det att d öppnade 1 september. Kanske såg fel?

Ny bild 10 Juni-
Länk
Soki; Det var den jag menade, den ligger väl på Birger Jarlsgatan? Visste inte att den var stängd, hade tänkt åka dit i veckan. Återkommer om status.

Jens
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Ja, den ligger på BJ gatan. Roslagstull heter det, Norrtull ligger västerut. Ska man tvätta i automat är det det stället som gäller. Vill man gno själv är OK i Lidingö Centrum ett bra alternativ.

330
Din Besserwisser i Stockholmstrafiken
to
207
toson
540iAT E39 -00
Min erfarenhet är att en "borstlös" automattvätt ALDRIG är ens i närheten av att "göra rent", inte ens om bilen är "ren" innan tvätten.
Provade en ny tvätt "som skulle vara det bästa som fanns" för en tid sedan...............totalt kass, trots att bilen bara hade lite ny regnskit. Fick tvätta om för hand efteråt,
Slutsats: Om man inte vill automattvätta med borstar är det nog bara att tvätta för hand, själv eller lämna in.

Toson
Någon som vart förbi statoil än? Tänkte nämligen åka förbi ikväll o tvätta bilen om de har öppnat.

Ny bild 10 Juni-
Länk
Nix, inte än. Skylten sa i början av september.

Försten dit får rapportera.
Ringde dit, de hade inte öppet.
Finns dock en annan lite längre in mot stan, Statoil Jarlaplan. De ska tydligen också ha tvätt utan borstar, använder sig av "dricksvatten".

Någon som har erfarenheter av den tvätten?

Jag antar att det är den stationen som är väldigt trång och går som en "båge"?

Ny bild 10 Juni-
Länk
Testade Jarlaplan nyss....visst var det utan borstar och billigare men det var väldigt trångt.
Torkningen funkade också sämre än Roslagstull så det fick bli en motorvägstorkning efteråt.

Roslagstull ska fö. bli klar om ca 1-2 veckor.

Ny bild 10 Juni-
Länk
Någon som varit vid Roslagstull än...?

Testade Upplands Väsby med halvgodkänt resultat. Speciellt fälgarba brukar bli lite bättre, men där får man väl rycka ut med borsten...
bf
305
bfg
M3 SMG -02
nån som har testat de där svamp-borst tvättarna? alltså de med snurrande disktrasor istället för borstar? Det borde väl fungera bättre än bara högtryck?

/bfg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.