AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.850

Vandalisering är förjävligt!

Sida 1 av 2
Jaha då har det inträffat mig oxå. Gick ut till bilen imorse o såg att nån hade hoppat på tak och motorhuve. Hela taket är nu inbucklat o motorhuvet är delvis bucklat.

Ska in o visa bilen på måndag, men jag undrar om det går o byta ut taket? eller kommer dom försöka buckla tillbaka den bara och lacka om den?

///Schumi
PE
204
PERTHA
523i Touring -00
Taket kommer dom med 99% säkerhet att inte byta. Känner inte till nån aukt. plåtverkstad som byter tak. Hur tillbucklat är det?
Ännuengång; Folk som inte kan skilja på mitt och ditt ska hängas, vet själv hur man känner sig.

MVH Per
Visa användare
279
norda
540iA -93
tråkigt när sånt händer, såna som gör såna där saker ska ha en hel del stryk. undra vad som skulle hända om man kom på dom på bar gärning??

//norda
bl
53
blyfot
528i Touring -97
Hur faan kan man ens komma på tanken att hoppa upp på en annans bil och hoppa på.
Det är för jävligt.
Jag skulle bli så väldigt arg, lindrigt sagt.
Kommer ihåg när jag kom ner till min mc jag hade förut, nån jävla snorunge hade tagit sig in i garaget och repat hela tanken.
Då var det inga vackra ord som kom ur munnen.
Lider med dig.
Hoppas det ordnar sig.
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Det sorgliga är att de som håller på med sånt inte inser att det kan få ödesdigra konsekvenser för bilägaren. Har man bara halvförsäkrat får man ingen ersättning för skadegörelse. Kan i värsta fall sluta med att man får skrota sin pärla.

Fick min backspegel södersparkad häromveckan. Visserligen lindrigt i jämförelse, men för en fattig student svider det att punga ut med 1500:- bara för att nån ska ha lite "kul".
Det går inte o förklara me ord hur lack man blir på sånt här.
Tänk o få tag på "dom" nån dag...fan va kul de skulle vara!!!

PERTHA: taket är helt nerbucklat, de verkar som om de e flera personer som har stått o hoppat på de. Ja hörde runt lite o hörde att tak är en av de svårare delar o fixa på bilen? kan de stämma?
De va därför ja tänkte på om dom inte kan buckla tllbaka den så kanske dom byter ut hela iställe??

///Schumi
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Stöld kan man ju iaf. förstå att vissa individer ägnar sig åt. Det är ju iaf. rationellt beteende. Att vandalisera däremot... Tycker personligen att vandalisering skulle straffas ännu hårdare än just stöld av den anledningen ifall personen som gjort det är psykiskt frisk.

Nej, det är helt otroligt vilket land vi lever i. Laglösheten breder ut sig, poliserna blir allt färre och de som redan sitter inne tar sig själva ut hur lätt som helst...
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Lider med dig! Att folk bara ska hålla på! Frågan är om man hade velat ta personer som dessa på bar gärning eller om då hade satt sig själv i skiten om du förstår vad jag menar, för många hade nog alla spärrar släppt...

Precis som Griseknoen säger förstår jag till viss del folk som ägnar sig åt stöld för att tjäna pengar men folk som bara förstör har jag ingen som helst förståelse för!

Tror att denna "grupp" kan ligga bakom:
Snorungar som får allt betalt av mamma och pappa och därför inte lärt sig respektera andras saker och inte förstå hur det känns när någon förstör ngt som man själv har jobbat och slitit för att få råd med! Den dagen dom för egna pengar ska reparera sin vandaliserade bil kanske dom ångrar vad dom gjorde med din bil...
Givetvis kan vem som helst gjort det bara en allmän tanke...

Du har inga bilder på olyckan att dela med dig av?

Hoppas att allt löser sig!

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
118
Gandsjö
525iA -89
Jag tror att försäkringsbolaget kommer att rekomendera skroten eftersom att priset på en sån reperation antagligen kommer att bli ganska dyr o istället betala ut pengar till dig.. menar taket e kanske inte d lättaste att fixa o få bra o sen en lackering på d.. hmm... tråkigt när sånt händer...

//Gandsjö
Tveksamt om det ens lönar sig att reparera en -00:a som utsatts för allvarliga skador på taket. Jämför med älgolyckor. Brukar i regel gå till skrot såvida inte bilen har ett mycket högt marknadsvärde.

Att byta eller rikta upp ett deformerat tak är inte en billig historia. Var noga med att inte godkänna någon spackelreparation av taket. Har sett skräckexempel på sådana reparationer.
D-diddy
när jag jobbade på saab så bytte plåtverkstan ett tak. bilen hade om jag inte minns fel rullat. dom svetsade fast en ny takplåt i dropplisten på en 95:a efter att ha riktat stolparna och bytt dörrarna.. så omöjligt är det inte.
kan inte tänka mig att det är något svårare än att byta exempelvis en bakskärm...
MVH David.

"The unattainable is invariably attractive"
Har verkligen en Saab från -95 lasersvetsat tak som en del av den bärande konstruktionen? Det ställs oerhörda krav på en sådan svetsfog.
Va inne o visade bilen nyss, så nu e de bara o vänta på försäkrings papprerna.
Jag har för mig att de blir skroten om rep. kostnaderna blir mer än bilen värde?? Visst kan de bli jävligt dyrt för försäkrings bolaget men de kan ju inte kosta 130-140 tusen kronor för o fixa ett tak.

///Schumi
Ja har fått en tid hos bmw´s plåt verksta ute i tyresö.
Nån som har erfarenheter från dom? rekomendationer?

///Schumi
Tigerr
bjoerck - vill bara lägga mig i lite.. men 'D-diddy' kanske menar 9-5.? eller du menar att bmw's bakskärmar är bärande.? hm. aah.. man ska nog inte lägga sig i egentligen.. ;)
På tal om meningslöst, kolla här ---> Länk

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
jaa va säger man....

///Schumi
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Helt otroligt att folk kan bete sig så, inte undra på att förs. premierna är skyhöga. Frågan är vad vandalerna får ut av detta. Är det ingen i omgivningen som sett det hela?

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Några snorungar hade över helgen för ANDRA gången gått berserk på landstingets bilar i E-tuna. Jobbar precis bredvid. Skurit hål på 20-25 däck och ett 10 tal rutor krossade.

Finns inte ord för att beskriva hur meningslöst sånt är. Borde vara dödsstraff på sånt p g a meningslösheten. Dräper man nån kanske den dräpte personen har förtjänat det iaf =)
Men vad har bilarna gjort för ont??

Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Micke,

Det mest sanslösa med länken du skickade med var ju ändå skaderegleraren som tyckte att en omlack höjde värdet på bilen... Känns riktigt, riktigt bra ibland att köra på enbart trafik. Sparar undan mina premiepengar jag sparar på banken så den dagen något liknande händer, så vet jag iaf. att det finns pengar...

Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
fasen vad irreterande.....fasen vad pist off jag skulle bli....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.