|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla, I morgon hoppas jag på att bli en lycklig ägare av en M5 touring. Nåt som oroar mig är allt prat om motorras, speciellt på 3.8an. Man blir ju lite nervös när man ser hur många M5:or som har utbytes motor. Jag har kollat här på forumet men inte riktigt blivit klok på hur det ligger till egentligen. En del säger att det bara händer vid extrema påfrestningar t ex toppfartstest med chippad motor. Är det nån här som haft eller hör om ett ras på en välservad M5 3.8 som körts ”normalt” (nu blir det väl diskussion om vad normal M5-körning betyder, så säg all körning utom långvarig körning på maxvarv) och gått mindre än 30000 mil? Jag vet att det finns fall där motorn tagit ”tjuvluft” men finns det fler? /Tomas | |
| Det jag har hört är att de är känsliga för chiptrimning. De flesta chippen fetar inte på med tillräckligt med bränsle på höga varv och det sliter på motorn. Vad exakt som händer vet jag inte, men ska du vara säker så köp en som inte är chiptrimmad! | |
|
Det finns inga garantier för att välservad motor inte kommer rasa oavsett om det är en 3.8 eller en 316-motor...Saker o ting går sönder punkt slut.Man kan aldrig veta vad en beg-bil fått uppleva tidigare i sitt liv,tex missade växlar samt ev övervarv mm.Kanske att den t.o.m gått varm...Det är ju sådant man inte kan se e serviceboken...Jag själv har en 3.8 med bra dokumentation o över 20000mil o jag har inte haft några problem med motorn,den går som den ska,o inte tänker ja på att den ska rasa heller för den delen...De man kan göra för att gardera sig så mycke som möjligt är o serva bilen som den ska o vid köp kolla igenom allt man bara kan tänka sig,de gjorde jag iaf. De sägs att 3.8an skall vara känsligare för övervarv en 3.6 som har kortare slag o de låter ju logiskt då kolvhastigheten borde bli högre på en 3.8... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
De viktigaste sakerna för alla motorer är ju att de servats + att de blivit varmkörda innan man varvar dem. Med en M5 motor är ju extra viktigt att det verkligen är varm + att olja nått arbetstempratur innan den varvas. Jag har ju inte hafft min m5:a så länge men har bara hört talas om en rasad 3.8 och den var chippad. På den motorn var det en vevstake som tittat ut genom blocket.. Jag själv är absolut inte rädd för motorras på bilen, ser man bara till att man kör den på bra olja + att den är varm innan man varvar och sedan inte ligger och drar på varvstoppet så klarar sig väl de flesta, men det hela beror ju på hur tidigare ägare behandlat bilen. |
|
|
Kan egentligen bara hålla med Dawwe och hall112 ovan. Angående motorras i 3.8an har det ju diskuterats många gånger förr ex. Länk och jag tror inte Du behöver oroa dig. Men med en brasklapp då, det är ju faktiskt snart 10 år sedan de sista M5 3.8 levererades (vissa M5e34 har nog dessutom levt ett ganska hårt liv, vilket syns på prisbilden). /axel |
|
| Som sagt, det är nog lika liten/stor risk för ras på den motorn som med alla M-motorer, ja, som alla motorer överhuvudtaget...en 520 får ju inte gå så hårt, därför hör man inte om många rasade sånna heller....de flesta m-bilar får ju gå hårt....det blir ju slitage och nån gång går nåt sönder givetvis.... | |
|
Hej! tax har haft en 3,8-92 chippad inga bekymmer alls korta + långa resor i 48 graders värme på serpentinvägar 48 mil och faktist pressat den riktigt hårt utan några problem. enda gången jag haft sönder den var när jag race på ojehamnen i malmö o det var topplockspackningen som gick i sönder ägde bilen i 8 år men varit mycke noga med att serva . lycka till |
|
|
Övervarv? Låter konstigt.. Har inte bilen varvtalsspärr av nåt slag? M.V.H. |
|
|
Varvstoppen höjs med vissa chip. Men det är nog mer soppablandingen som är lite tunn också..+ mycket varv. MVH: Henrik ///M3 |
|
|
Varvstoppet hjälper ju inte så mycket om man tex petar i 1:an av misstag i 150km/h. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Det blev så att jag köpte den. Det var en hel del att fixa på den men den känns i grunden mycket fräsch och tack vare bla M5Touring-registret har jag bra koll på bilens historik. Har fixat följande: Koll ventiler Komp-test Oljetrågspackning Lambdasond Gasspjällssensor Bromsar fram Damask stöttdämpare fram hos Larsson Bil och Motorteknik. Kostade en del, men nu förstår jag alla lovord stället fått här. Toppen-ställe. Tur det, för jag vill hålla den i riktigt bra skick så det blir nog en del besök där. Bilen blir bara underbarare för var gång jag kör den. En sak som slagit mig är att den inte alls känns övermotoriserad. OK, jag hade inte väntat mig att den skulle kännas som 9-3 turbo där det känns som motor, ratt och växellåda ska lossna när man gasar, men att det känns helt naturligt med 340 hästar i en så pass gammal tycker jag är helt fantastiskt. |
|
|
Kör så det rycker:) Micke K. bmwcs nr.5085 Länk |
|
| Tjaooo.. servar man en m5 motor som den ska och låter bli att chippa och kör motorn (RÄTT) så är de hur lungt som helst. oavset 3.6-3.8 | |
|
tack, känner mig lugnare nu. Ingen verkar haft spontan-ras på 3.8:an. /Tomas |
|
|
Jag håller med 525I 93 helt och hållet, håller man sig till ovanstående så får man nog aldrig ras, tyvärr gör ju inte alla det. Med felaktigt chip, så kan det gå illa, sådant chip i kombination med höga varvtal under lång tid kan skrota en kolv. En bekant hade nyligen sin Köhlerchipade 3,8-92 i bromsbänk, allt gick bra tills motorn kom upp i 6000 rpm, då tappade den plötsligt orken (effektkurvan dalade spikrakt) och började ryka lite av varje, där borde man ha avbrutit men det blev en repa till och då började bilen gå fem cylindrar helt plötsligt, vid nästa uppstart var trycket på oljepåfyllningslocket enormt, hål i kolv blev diagnosen, motorn är just nu på väg att plockas ned, så får man se om det blev fler skador. Samma sak har hänt med två andra 3,8:or här i Värmland, och båda gick med trimchip och på höga varvtal när det hände, vore intressant att veta om någon skrotat kolvar med original M5:or eller om det är uteslutande med trimchip? -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
-HD91 Vems köhlerchippade? var det jonas/dolores/hildas kanske för den gick väl på gränsen (stoppet på 8300rpm)............ |
|
|
///Peter: nej det var inte den, men jag vet vilken du talar om, stoppet var nästan samma på denna dock, 8200 rpm ungefär, sportavgassystem och filter hade den också, nu åker originalchipet in igen, efter reparation. Körstilen påverkar kanske också, vet att min bekant ibland åkte 7000+ rpm på både trean och fyran för att sedan tvärsläppa gasen och motorbromsa ner i fart, det är väl ingen höjdare, för då slår väl bränsleinsprutningen av och det blir hett åt kolvarna? Jag brukar alltid koppla ur i såna lägen, hellre nöta hårt på färdbromsen än motorbromsa från de varvtalen, en annan bekant gjorde så med sin 3,8 och jag tog efter det, lär vara mer hälsosamt. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
Hallo! Det dær med att motorbromsa(oavsett varvtal) ær væl inte direkt ett problem. Det ær rætt att brænslet kyler av kolvtoppen innan/efter førbrænning, och att rætt bllandning ær viktigt. Dock om du stoppar brænsletillførseln till cylindern så slutar førbrænningen dvs, temperaturen på kolvtoppen kan ju inte stiga (i princip), eller? det strømmar fortsatt kall luft in i cylindrarna genom insuget vid varje varv och har rimligtvis en viss kylande effekt. dærav ær den logiska slutsatsen att man kan inte få hål i kolvtoppen genom motorbroms. annat ær om man har læckage i injektorerna så att man få lite brænsle in i førbrænningskammaren vid motorbroms-då får man før tunn blandning och stigande temperatur som føljd. dæremot kan man kanske diskutera belastningar på lager etc. Motorn kan dock skæra sig om man inte har nog med olja eller har dålig/gammal olja i sig nær man ligger på toppvarv. verkar vara relativt vanligt med lite før len blandning med trimchips, har læst om flera som har fått problem med dessa.... Detta utifrån vanlig bondvett, om någon har mera upplysningar om temat, så vore jag tacksam før mera kunskap kring detta. Till sist: KOLLA INSUGET `FØR LÆCKAGER(ffa gummibælgen efter luftfiltret+luftmængdsmætaren) Før denna verkar vara ett svagt punkt och orsakar oundvikligen før "tunn" brænsleblandning och ev motorras av ovannnæmda orsaker.... MVH:Sakke |
|
|
Motorbroms skadar inte kolvarna eftersom det då inte sker någon förbränning i cylindern längre, precis som Sakke skrev. Mager bränsleblandning däremot kan bränna en kolv ganska snabbt! Många trimchip ger en magrare blandning än originalchipet, vilket kan ge lite högre effekt men samtidigt höjs förbränningstemperaturen drastiskt....obra! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är inte bara den ev magrare bränsleblandningen som får motorerna att överhettas utan snarare en alltför optimistisk tändkurva....Så har jag fått det förklarat för mig iaf...Turbocenter skall enligt uppgift ha ett "chip" som fettar på xtra bränsle vid högre varv o med "moderat" tändkurva.... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
jag har aldrig förstått vitsen med att 'chippa' en 347 hk stark mästarverk av M-motor. man bör absolut INTE höga varvstoppet mer än max. 500>600 rpm, där går gränsen, annars behövs det stora och dyra ingrepp för att motorn inte skall ta skada - E34 M5 är en sport-rese-limousin, den som absolut vill förstöra den kan börja med att slänga ut stereon, AC'n, luftpumpen + lite mera vikt och öka vikt/hk-förhållandet med en 'poor man's trimning' för att ha lite kul och kanske t.o.m. hänger motorn med på sådana lekar för att den är byggt för hårda tag på rätt sätt, annars är det kanske bättre att ta en M3:a med en gång ? M5touring register |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.