|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Helga |
Har gjort exakt samma som du en gång. Böterna förblev detsamma. Det enda som ändrade sej var att jag blen inkallad till domstolen i Lund och dömd där. Sedan behöll de körkortet i 2 månader. Det enda du gör är arr skjuta upp eländet genom att överklaga m.m. Men man blir så jäkla förbannad!! De tog mej på en helt nymärk 30-sträcka (obs inte skola eller liknande) och jag hade kört i 43 km!!! Och blir av med kortet. Plus att jag måste ha körkort för att försörja mej. Det var det jag överklagade på. Men se.............det bet inte på myndigheterna. Du kan ju gå till det sociala sa dom. SANT!!!! MVH Helgas man från västkusten. |
| betala inte ! låt det gå till tingsretten ! det kostar ju inte dig nåt extra! | |
|
Jag betalar också skatt så att det skulle räcka till rätt många rättegångar men det hade ju varit skönt att slippa betala dessa pengar för att de ska gå till onödiga rättegångar!!! Ren idioti!!! |
|
|
Finns värre saker som våra skattepengar läggs på? eller? "E46 Coupe snart kanske om jag hittar nån" |
|
| Rättsäkerheten är väl ändå en relativt bra sak att använda våra skattemedel till. Finns som spajjs säger en hel del andra mer eller mindre onödiga saker som vi också betalar. Bla bilskatten där endast ett par procent går tillbaka till bilismen. | |
|
Tjoja, om polisen skulle låta bli att dra ärendet till domstol för att rättegångskostnaderna överstiger bötesbeloppet, skulle det nog inte bli många böter betalda då folk inser att man kan gå fri bara genom att inte skriva på! Dock förstår jag dig till viss del, Ellinas, att finansiera div. polisers privatturer med helikopter är väl ingen hit, men vem vet - var det kanske någon som hade jour, som någon källa "glömt bort" att nämna? Vem vet som sagt... Vad är det förresten för skillnad på om dom utbildar poliser eller inte, körde du mindre för fort bara för att detta var nykomlingar som mätte? Att dom mätte genom bilrutan tror inte jag spelar någon större roll, det är laser vi snackar om här, right?, och klarar den av att mäta på en bilfronts oregelbundna form, så klarar den nog en simpel glasruta med! I slutändan känns det tyvärr rätt onödigt att dra denna sak till domstol. Visserligen var det kanske i elakaste laget att toppa ett draget körkort med 2k, men så står det "dessvärre" i deras lilla facit-bok, och det är nog inte mycket mer att säga om det.. Tro nu inte att jag har något emot dig, jag har lite utav samma värderingar själv, vad gäller hastigheter på nästan tomma vägar, men däremot tycker jag inte man kan sätta sig upp mot lagen på det sättet när man medvetet bryter mot den. Även om man har bråttom. |
|
|
Hej på er allihopa igen! Jag har grubblat en hel del på vad vi har diskuterat här och det har hjälpt mig att se på saken ur en annan vinkel. Innan dess hade jag en långdragen och infekterad diskussion om detta med frugan och jag kände att jag behövde beakta fleras synpunkter för att komma vidare. Det gör ont i själen men förmodligen kommer jag att betala bötesbeloppet och sedan lägga den här mycket tråkiga händelsen bakom mig och gå vidare i livet. Jag tror inte att jag skulle orka med en långdragen process som ändå skulle sluta på samma sätt. Vi behöver en ny ”Bil Front” i Sverige. Ni som är litet äldre kanske kommer ihåg organisationen med detta namn i slutet av 70-talet. Den skapades för att strida mot orättvisor och orimliga pålagor mot bilister, den växte ganska snart till flera tusen medlemmar men man lyckades inte hålla den i liv nämnvärt länge. Och vi behöver en debatt om just oss bilister, hur vi behandlas av maktapparaten, den fåfänga 0-visionen och de åtgärder den tvingar fram, slöseri med medborgarnas pengar i form av investeringar i övervakningssystem och ett överflöd av trafikpoliser samt inte minst hur polisen inriktar sina krafter i trafiken. Hitintills har de haft fria händer att fatta sina egna beslut och agera i samhället och ingen har vågat ifrågasätta detta, vare sig politiker, massmedia eller bilistorganisationerna i landet. Det är kanske dags att vi nu gör det. Ha det gott Ellinas |
|
|
Min åsikt är att man aldrig ska erkänna på plats. Då får man iaf tid att tänka igenom saker och ting i lugn och ro hemma och då ta beslut om man ska acceptera påföljd eller bestrida. Erkänner man på plats är det ju kört oavsett om det visar sig att mätmetoden var felaktig eller om man vill åberopa andra förmildrande skäl. Sedan är det ju pinsamt uppenbart (även om polisen självklart förnekar det) att dom har hastighetskontroller på vissa ställen bara för att "samla lappar" och få in pengar. Istället för att stå vid en skola där riskerna vid fortkörning är mycket stora så står dom E4:an och plockar folk. Vid dessa tillfällen skulle jag i ren protest vägra erkänna så att kostnaden för polisen ökar och deras "vinst" minskar. På så sätt kanske dom inser att hastighetsövervakningen ska ske där den bäst skyddar och inte där dom tjänar mest på den. Om sedan Ellinas vill neka trots att det är solklart så tycker jag det är upp till honom. Han har nog betalat in tillräckligt med skatt för att bekosta den rättegången många ggr om. |
|
| Bra skrivet Ambush. Instämmer! | |
| En intressant sak att känna till är att varje år rapporteras ca 150000 fortkörare. 95 % av dessa erkänner direkt. Samtidigt rapporteras 700 personer för att inte lämnat företräde för fotgängare vid övergångställe. 50% av dessa nekar. Var och en inser ju vad som skulle hända om 50% av fortkörarna nekade. | |
| Vore ännu bättre om 100% nekade. Då kanske man skulle inse att resurserna kunde läggas på viktigare saker än fortkörning på stora breda 90-vägar. | |
| "anders s" håller med dig till 100% sjuka grejer snuten håller på med ibland!! | |
|
Hej Svår fråga att överklaga eller inte. Den dag det är min otur ber jag att få se att polisens platsprotokoll mm, och jag är ärligt tveksam till uppmätt hastighet skulle jag inte skriva på på plats utan be om rådrum(?). Men om formalian för en bot är ok och jag faktiskt har kört för fort, att då gå till tinget bara för att man tycker att polisen ska utbilda sina aspiranter en annan dag o plats, att jag hade tankarna på annat håll eller att Bodström inte borde åka helikopter...nja. Det håller inte som vettigt skäl. De poliser jag har mött genom åren har, med ett enda undrantag, varit artiga och korrekta. Någon kanske inte hade sin allra bästa dag på jobbet men vem är på topp 24/7? Diskussionen huruvida polisens anslag och resurser gör mest nytta på E4n en tidig söndagsmorgon kan vi ta en annan gång... Polisen prioriterar efterbeslut av de politiker vi röstar på. /N |
|
| "japsåkare" du har rætt i att det ær politikerna som bestæmmer vad polisen ska gøra, men om folk nekar ! skulle det kosta massor med pengar och sætta dit folk før fortkørning, vilket kanske skulle medføra att resurserna skulle sættas in på betydligt viktigare saker! | |
|
-> Janne Jag tror att om antalet nekande ökar skulle det sättas upp Ännu fler kameraskåp. Det är enkelt och billigt för polis o politiker. Vissa klarar sig (tomtemask, solskydd, mc-åkare, utlånad bil osv) men betydligt fler gör det inte. I förlängningen finns risken att vi får ägaransvar (som det redan talats om) istf föraransvar. Och då är det kört på riktigt! Angående det tråden började om - fortkörning inom tätbebygt område. Det är inte det minsta ok. Det är iofs aldrig ok enligt lagen att köra för fort. Men jag anser att 30/50 är inte utan anledning. Kör man för fort här är det oansvarigt. Fortkörning en söndagsmorgon på en motorväg är rent lagligt inte mindre fel. Men jag har iaf betydligt mer förståelse för det. Och gör det själv. |
|
D-diddy |
Jag tror säkert att ni som tycker att man ska kosta polismyndigheten/rättsväsendet så mycket som möjligt bara för att det går, vid en "skitföretelelse" som fortkörning i tättbebyggt område. Ni blir säkert helt vansinniga när polisen inte dyker upp bara för att någon snott era fälgar. ser ni inte kopplingen, det är ju ni som kostat polisen så mycket att dom inte har råd att åka när ni vill ha hjälp av dom. Att sen högsta chefen för rättsväsendet ska flygas in så fort som möjligt vid en av dom största skandalerna i svensk kriminalvårdshistoria sker, ser IAF jag som en självklarhet. Jag tycker att man ska stå för vad man har gjort vid ett så solklart fall som 30+ på en 50-sträcka. Då får man nog snällt skriva på. MEN, jag säger inte att man ska acceptera allt länsman säger för det. finns det tvivel om vad som är rätt så ska det givetvis prövas i en rättegång, det är ju inte mer än envars demokratiska rättighet. Sov gott skurkar och banditer. ;) David. "The unattainable is invariably attractive" |
|
Har du tid me detta ?så e det upp till dig,skulle bara erkänna. BMW e lag |
|
|
Om ägaransvar införs så avkriminaliseras ju fortkörningen vilket gör att ägaren inte kan bli av med körkortet (ev. kanske föraren blir det om dom kan identifiera honom/henne) utan man blir bara tilldömd en administrativ avgift. Den dagen kommer uttrycket "likhet inför lagen" definitivt att utgå då det är mindre kostsamt att köra för fort om man är rik än om man är fattig. Om man inte tycker att polisen prioriterar rätt - står och plockar bilister på E4:an istället för att lösa personbrott, så är det ju lönlöst att enbart skriva insändare och protestera mot det politiska etablissemanget. Iaf jag ser en klar fördel att även (notera även) i protest påverka det som dom verkligen älskar - nämligen pengar, och göra det just genom att se till att fortkörningsböter inte är några "easy money". |
|
|
skattepengar och skattepengar. med dom höga skatterna vi har i sverige idag så har nog "Ellinas" (som enligt sina användar uppgifter är 52 år) betalat sin rättegång flera ggr om och jag tycker han gör helt rätt!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.