|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Kärnfrågan är inte om det är rätt eller fel att stå på en familjeparkering utan mer varför människor i allmänhet ej kan ha respekt för andras egendom. Konstigt nog verkar det också som så att när de flesta som får barn också per automatik även får en attityd likt " ähh! Vadå. Det är bara en bil". Jag tycker det är tråkigt att behöva ta sin torslanda traktor när man skall handla. Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
|
Finns mycket ovettigt folk, även bland BMW-ägare. Fick själv smaka från en sådan i somras. Kl 07:00 stod jag utanför kontoret på kontorsparkeringen och väntade på att chefen skulle dyka upp. Innan chefen dyker upp så kommer grannfirmans ägare farandes i sin nya 530i (faceliftad med lackerade lister) Han ställer sig ganska nära mig men eftersom han ändå är grannfirma och kör BMW så tänker jag att det här klarar han. Så jag sitter lugnt kvar med tankarna på annat och hör plötsligt ett dunk från min högra sida. Blir riktigt sne och går ur bilen och går mot honom. Han börjar skruva på sig och känna sig riktigt obekväm. Jag går fram och säger "- Ja duu, blev det något nu?" Han svarar "- Näe, det är ju en likadan bil, då blir det inget om man slår upp dörrar" Jag säger bara att han hade tur idag och jag går riktigt förbannat tillbaka till min bil och sätter mig i den. Kan tilläggas att hans lister var lackerade i silver mina är shadowline svarta. Fy fan vilket jävla idiot. Om han resonerar på det sättet så kan ju jag likagärna resonera att jag får slå på hans bil med basebollträ eftersom hans bil är en likadan modell?? Och detta är en person med ett motorintresse... Schnelle fart, Härliche fart. Länk |
|
Tigerr |
Tretretti - familjeparkeringar finns bla. utanför ikea och liknande. det är parkeringar som är lite bredare än vanliga fickor. med texten, eller skyltar, där det står 'familjeparkering'.. brukar ofta vara nära in/utgångarna. |
|
Varför är det svårare att få ut barnvagnen för att parkeringsrutan har "normal" storlek? Har man inte barnvagnen i bakluckan? Har inga barn kanske ni kan gissa på... |
|
|
Familjeparkeringsplatser är väl bra, men dom är nog lite för få som någon påpekade. Huruvida det är rätt att stå på en familjeplats utan familj bara för att man är rädd om sin bil kan vi nog diskutera hur läääänge som helst. Om man är rädd om sin bil kan man väl stå längre bort från ingången där dessa parkeringar oftast finns. Själv har jag två barn och en bil som jag är rädd och jag ställer mig alltid LÄNGST bort på parkering på två platser och hittills har jag klarat mig. Sen kan någon säkert bli sur för att jag tar TVÅ platser men då får dom bli det då. Jag går hellre lite längre än får ett dörruppslag. Fransosen |
|
|
Anders S: Jag förstår inte heller problematiken... Jag har praktiserat i- och urlyftande av barnvagnar i tre år och jag har ännu inte upptäckt någon fördel med bredare parkeringsplats för sådana övningar :) Vi har under de tre åren haft 4 barnvagnsmodeller och 7 olika bilar så jag tror inte att jag missat att täcka in någon kombination. __ Bilen: Länk |
|
|
Vad jag förstår är fenomenet "familjeparkering" alltså ett säljargument från butiksägarna. "- Åh vad bra, och dom har ju familjeparkering där. Dit åker vi.." Vidare har barnfamiljerna trott sig ha ensamrätt på dessa och stör sig alltså enormt på när människor som inte har behov av springa 4 varv med barnvagn RUNT bilen (för att ställa barnvagnen i bakluckan) ställer sig där? |
|
| Det är inte så enkelt att dom stör sig, för att "familjeparkeringen" ligger närmst entren och således får gå 50m extra för att någon som inte har "rätt" att ställa sig där, gör det? | |
| Ja hadde nog talat om ett och annat till chefen.. hur kan en chef vara så jävla korkad??? visserligen så läste jag en artikel i aftonbladet (tror jag) igår om att chefer oftast var psykopater.. det kanske underlättar att tänka så.. =0) | |
|
Jag ställer mig inte på familjeparkeringar. Har man barn (och tex bilbarnstol) så behöver man lite mer plats för att öppna dörrar osv. Egentligen är mina motiv mest egoistiska eftersom jag anser att risken för dörruppslag faktiskt är högre på en familjeparkering. Jag litar nämnligen inte på barn som är 5-6 år gamla och vill öppna dörren själva. Familjeparkeringerna är väl ingen rättighet men jag låtar dem hållas. Att däremot vandalisera andras bilar av just den anledningen är sjukt. Dessutom brottsligt , vilket det inte är att stå på en familjeparkering. |
|
| Härligt med forumet. Man lär sig hela tiden saker som man inte visste förr! Att det finns familjeparkeringar t.ex. :c) | |
|
Måste säga att stå på en familjeparkering trots att man inte har barn är kontraproduktivt. Du retar medvetet upp personer i din omgivning, och uppenbarligen så pass mycket att vissa är redo att smälla till bilen (din chef tex.). Jag är ganska övertygad om att du parkerar på familjeparkeringen av ren lathet, de ligger nära ingången. Nästa gång föreslår jag att du parkerar en bit bort och tar den promenaden, om du inte orkar så föreslår jag att du skaffar dig ett handikapptillstånd! Jag har ett barn och brukar ställa mig på familjeparkeringen när tillfälle ges. Det är inte barnvagnen som är problemet utan att ta i och ur bilbarnstolen. Det är mycket lättare med vidöppen dörr. |
|
|
Gör som jag.... Har två bilar, finbilen kommer aldrig i närheten av en stormarknadspakering En skitbil som barnfamiljer kan studsa dörrar och kundvagnar emot utan att det gör ett skit. |
|
|
Izar: Tro att alla utan du förstår VARFÖR jag vill stå på familjeparkeringar...men du kanske missade dom raderna i mitt första inlägg, så här kommer dom igen... "ställer mig på familjeparkeringarna eller längst bort, allt naturligtvis för att slippa dörruppslag ifrån oaktsamma barn/vuxna." Är alltid en fördel att läsa hela inlägget om man ska delta i tråden... / Jimmy |
|
|
Jag har barn och har inte haft några som helst problem att lyfta ut vare sig barn, barnvagn eller varor från bilen när jag stått på vanliga parkeringsplatser. Nu finns det familjeparkeringsplatser för att underlätta förvisso och att ställa sig där för att man är lat eller rädd om bilen (och inte har några barn) kan te sig arrogant i mångas ögon. Jag brukar ställa mig längst bort oavsett vilka typer av platser det finns... garanterar nästan alltid buckelfria dörrar och frånvaro av barnafäders arga blickar. :-) ___ "Lorem ipsum dolor sit amet ..." |
|
|
Hej! Jag är nybliven förälder och jag måste säga, att jag blir förfärad när jag hör vissa egocentriska småbarnsföräldrar i min egen omgivning! Det är bara "jagjagjag...vi småbarnsföräldrar har minsann rätt att....vivivi". När man blir förälder ska man tydligen börja klaga på allt och alla. Hela världen skall anpassas efter en, för nu är man ju förälder. Parkeringsplatser är för små, barnbidraget är för lågt, folk är för rädd om sina bilar, bla bla bla. Och sen har somliga inte förstånd att lära sina barn att andras bilar låter man bli! Man repar dem inte, man ritar inte gubbar i dammet, man kastar inte upp dörrarna. Om detta med parkeringsplatser är så svårt, varför inte aktivera den lilla knappen i dörren, så att dörrarna bara kan öppnas utifrån? Finns på de flesta bilar. / Erik, förälder OCH rädd om bilen |
|
|
Bra inlägg ErikBerg ,du använder det alla har men struntar i - sunda förnuftet!! ___ "Lorem ipsum dolor sit amet ..." |
|
|
Vad säger att en familj måste bestå av vuxna och barn? Det finns barnlösa familjer. (om man nu vill vränga ord..) Familjeparkeringarna är bra att ha om man har barn, det är då lättare att vara rädd om andras bilar, för även om jag studsar ur bilen och öppnar dörren åt dottern så är det inte alltid helt lätt att krångla dem ur bilen på de trånga vanliga parkeringarna. Men jag skulle aldrig invända om ngn utan barn norpar platsen innan mig, det är snarare en bonus om den är ledig. Däremot skall nog de som parkerar där för att de är rädda om bilen tänka om, för det är ju ofta flera sådana parkeringar i närheten och även om jag inte tillåter det så skiter många i om barnen står och ritar i dammet på bilen bredvid eller drar sina leksaker,påsar mot både det ena och det andra. så tänk på att det antagligen kommer parkera en bil med massa odrägliga barn bredvid... /Christofer |
|
|
Hubbe325: Tänkte oxå tanken innan ang. definitionen av familj... Jag anser kanske att jag är en familj tillsammans med min flickvän, vår katt och naturligtvis vår BMW. Tankegångarna du har ang. att det kanske kan vara tvärvt om är intressan... det har jag inte tänkt så mycket på, även om tanken slagit mig. / J |
|
Helga |
Ställde en gång min 535 E34 längst bort på en parkering. När jag kom tillbaka stod det en Volvo 245 så jäkla tätt intill förarsidan, cirka 30 cm, att jag inte kom in det hållet utan fick krypa in till ratten via passagerarsidan. Backade ur bilen och kollade. Och mycket riktigt. En bula och skrapmärke på vänster framdörr plus färgrester från Volvon. De hade ställt sej där med flit för att jäklas och dragit upp dörren på Volvon. Det skulle vi bara ha som äger en BMW!! Väntade i 10 min på att någon skulle uppenbara sej men inte. När ingen ser det så drar jag en stor jäkla spark i sidan på Volvon. Kollar sen reg.nr när jag kommer hem. Obesiktigad. Ej skattad el försäkrad. Ägarens namn kan jag inte skriva ut men det var inte Anders el Kalle el Johan............. Och inte skulle jag vilja möta det gänget heller. Har bakvända kepsar bl.a och vet nu efteråt att de även har vassa saker med sej. MVH Helgas man från västkusten. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.