AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.716

Ang. familjeparkering...

Sida 1 av 3
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Jag gör som många andra här inne...ställer mig på familjeparkeringarna eller längst bort, allt naturligtvis för att slippa dörruppslag ifrån oaktsamma barn/vuxna.

Detta ämne kom upp på frukostrasten idag på jobbet., och vilken diskution det blev... De äldre arbetskamraterna som har barn blev smått vansinniga när jag nämde att jag alltid försöker ställa mig på dessa platser, naturligtvis för att jag inte har några barn och för att jag kör en, i deras ögon, sportbil (E36 328). Min chef (40 år och 2 barn) som va den största motståndskraften berätta att han blir alltid vansinnig när han ser en ung kille med en fin bil ställa sig på familjeparkeringarna. Sen berättade han något som jag knapptville höra. Att han vid ett tillfälle då han sett två unga killar kliva ur en BMW som stod på en familjeparkering, gick fram och "snackade" med dom och "förklarade" att dom inte fick stå där. Killarna brydde sig inte utan gick in och handlade. Och det va då min chef slog till... han "råkade" få rullning på sin kundvagn som, med tre papperskassar i, dängde in i den välputtsade BMW:n och orsakde bulor och repor...!!!

Va nästan så att jag tog fram mitt anställningsavtal och rev det...blev rasade, att folk kan bete sig så!

Så till min fråga...vad anser ni??? Är det så enkelt att det är dom med barn mot dom utan i denna fråga.

Mvh Jimmy

Min ögonsten: Länk
Att medvetet orsaka skador på en bil för man anser att någon står "fel" är brottsligt. Det är upp till parkeringsvakterna att isåfall böta bilen som står fel. Barnsligt beteende från i detta fallet 40-åriga pappan.
Jag har barn OCH BMW, försöker ställa mig så till att mina barn inte slår upp dörren i någon annas bil och att ingen annan slår upp dören i min bil.

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Familjeparkeringen är precis så stora rutor som alla andra parkeringsrutor borde vara för att vanliga människor inte skall kunna slå upp dörrarna på sina mindre värda bilar på andras bilar. Med andra ord tycker jag att man ska parkera på familjeparkeringen även om man inte har villa och Voyager/Volvo.
inte att förglömma,det är inte "olagligt" att stå på en så kallad familjeparkering,men det är det med handikap-parkering,men det hade inte med saken att göra.

jag ställer mej alltid på familjeparkering när jag e på kistagallerian=)
Om de varit förbjudet att ställa sig på familjeparkeringen med en "sportbil" hade jag kanske haft lite förståelse för sådant uppträdande. Men när någon skadar ens bil med flit! för flera tusentals kronor med en kundvagn eller liknande för att utöva någon slags hobbypolis aktivitet då hade troligtvis mitt humör tagit över....

De är personer som din chef som gör att jag får gå 700 meter till entren på köpcentrumen. De finns liksom ingen respekt för andras egendom, och då blir de som de blir.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Mo
176
Moe
Cykel
Jag vågar inte ställa mig på familje-parkeringrutorna just för det du beskriver, det finns rätt många militanta småbarnföräldrar, med en hel del aggretioner att ta ut på sin omgivning. En metod som jag nästan alltid praktiserar är att parkera i två rutor, det har fungerat hittils (peppar peppar ...). Se dock till att stå mitt i rutan, så ingen kan parkera hö/vä om dig. En annan metod är att helt sonika felparkera, det är mycket sällan varuhus/köpcentra har parkeringsvakter utanför stan (iaf vad jag märkt).
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Har startat liknande diskutioner med kompisar , urartar sig alltid och jag anses som en idiot ;-/

MEN människor som ger sig på bilar (som står "fel" ex) har jag absolut ingen som helst förståelse för .

///MVH TONY
Jag blir förbannad av att läsa om din chef, Jimmyboy.
Han måste ju ha haft en usel uppfostran. Vad är det för sätt att bete sig på? Småbarnsfasoner.
Vad gav du honom till svar? Jag hoppas inte du lät honom komma undan med det, annars är det snudd på läge att vi på forumet tar och besöker hans eget garage med basebollträn ;)

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
in
438
inkognito
E34 535-92
familjer med barn som kastar upp dörrarna själv, skulle egentligen måsta ha skjutdörrar på sina bilar, så att vanliga människor slipper få sina bilar bucklade.

Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid
plats till en stor kall öl...
/Stefan F
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Man ställer sig på familjeparkeringen när barnen är med PUNKT SLUT. Då eleminerar man risken att kanttarna slår upp dörrar mm på de minimala nissan micra parkeringsplatserna som är normalt. Lika fel att stå på familjeparkering "utan familj" som att stå på handikapp utan tillstånd. Dom rutorna är ju till för att det ska finnas bättre utrymm, så att man exv slipper skador på egna o andras bilar. Har ni inte fattat det. Och ja- jag har två barn. Att sen endel puckon sabbar bilar bara för att de inte får leka hobbypoliser finns det ju bara en lösning på - Nackskott.
Men skärpning också till "felparkerare"
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
"Ursäkta, du har nog parkerat fel. Handikapparkeringarna är där borta."

Ett mycket lämpligare hobbypolisgrepp än skadegörelse... IMO

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

-------
Länk
Ji
2.380
Jimmyboy

Skönt att se att det finns fler som jag då...

Olof Ovenholm: Jag gav honom följande till svar (efter att jag hämtat mig) -Om du gör på det viset är du ju inte ett dugg rädd om dig själv eller din familj. Du vet ju aldrig vem som äger den där bilen och om han/hon ser det du "råkar" göra. Jag vet själv inte vad jag hade gjort, men en sak är ju säkert att personen som repar/bucklar min bil medvetet, kommer att få ont någonstans. Kommer inte att kunna behärska mig i en sådan situation när det gäller min bil... osv.

bmwlundqvist: Tycker inte riktigt ditt resonemang håller. För oavsett om man (som icke förälder) inte parkerar på familjeparkeringarna så kommer alltid att finns fler familjer på tex. köpcentrat än vad det finns sådana parkeringar... Vilket beyder att du kommer ha familjer runt din bil iaf. Att du sen nämner handikapplater i denna diskution är ju löjligt anser jag. Inte riktigt samma sak då dessa personer som de platserna är avseeda för verkligen har ett handikapp...anser man att barn är ett sådant så kan vi börja en helt ny diskution.

Mvh J
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
bmwlundqvist har rätt.
INGA barn INGEN familjeparkering.
Blir vansinnig på folk som missbrukar familjeparkeringarna.
Familjeparkering är ju även till för andra därför att man som förälder skall komma runt med barnvagnar osv UTAN att skada andras bilar. Varför är din bil värd bättre utrymme än andras bilar?
Att relatera till handikapplatser är allra högst relevant. Det är också platser "öronmärkta" för speciella fordon. Om familjeparkeringar missbrukas så varför inte missbruka taxiplatser, lastzoner, busshållplatser osv?

Men att gå så långt som till skadegörelse är att ta i.
Brukar dock påpeka det om jag ser någon som parkerar fel.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Jag har barn och ställer mig på barnparkeringen, har 1 barn som är 3 år och ett som är beräknat inom en månad. Trots det får jag knepiga blickar av idioter som har skaffat fler barn och tycker sig ha mer rätt än jag att stå där.

Jag brukar snällt be dem dra så långt åt helvete som de kan komma och jag skiter högaktligen om deras barn hör på. Och jag kan lova att om jag ser någon repa min avsiktligen då har de öppnat en burk de snart önskade var försluten.

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
Alea iacta est, the dice is rolled
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
När man pratar om detta med te x arbetskompisar får man alltid höra att kommentarer som "det är ju bara en bil", "du har väl inget musieföremål" "vänta bara tills du själv får barn, då gör även du så" etc. Jag blir bara så förbannad när det saknas respekt för andras egendom.

/Rickard
Rick, jag hoppas verkligen inte att de uppfostrar sina barn så. Stå och snällt titta på när de repar hans egen bil med cykelstyret när de ska in i garaget.

Jag uppfostrar min son till att vara försiktig och omtänksam mot föremål som inte är hans egna, De får han bestämma helt själv över om han vill ha en hel leksakstraktor eller en trasig.

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
Alea iacta est, the dice is rolled
Det här är en diskussion man aldrig kan vinna om man är putsbög (som jag), det enda man kan göra är att undvika de som struntar i andras egendom genom att ställa sig på ställen där de genom sin oförsiktighet och totala ointresse inte kan buckla eller repa min bil.
Trist att folk inte har fått bättre uppfostan, i teorin fungerar det alldeles utmärkt med vanliga parkeringsrutor.
Att t.ex. sätta en lapp i rutan på en bil man har osakat bucklor/parkeringsskador på verkar också vara en totalt orimlig begäran...
Och ja... jag har barn.

__
Bilen: Länk
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Det hjälper ju inte att ställa sig långt bort där det inte står några andra heller. När man kommer ut så är det ju nån som står och trycker bredvid en ändå. Nä, det bästa är att bara göra stora rutor a'la coop eller familjeparkeringar. Men det är klart, det kommer inte att få plats lika många bilar då. Man får kanske inskaffa en handlarbil, en finbil och en alldagsbil kanske... ;)

///BMW - Was sonst!
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
Här har sagt mycket vettigt o mycket ovettigt... håller med Jimmyboy o CO i alla fall...

----
Min Bimmer: Länk
Ji
2.380
Jimmyboy

ATCO: Tack för stödet ATCO mfl. och även alla motkomentarer, men visst är det en intressant och kluven fråga?!

Tänker fortsätta att ställa mig där det är bäst för min bil...barn eller ej, så länge detta är lagligt. Dom som har något att invända mot detta när jag väl ställer mig där kan ta det med mig då.

Ha en bra dag alla... / Jimmy
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Nu måste jag avslöja min okunnighet: Vad f--n är en familjeparkering? Visste inte ens att sådana fanns.

Och varför ska man inte få stå där om man inte har familj? Ska lapplisorna kolla av mot folkbokföringen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.