AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.073

325 tic provstartad :) (hjälp behövs då den går orent)

Sida 2 av 2
_J
399
_Jimmy_
BMW 535i -91 Garret TA51
BMW 535ia -92 All utrustning!
Mängd är väl med klaff och masse är med tråd.
Pe
146
PevAB
320i -87
en av dom arbetar med en klaff som öppnas av "viddraget" den andra arbeter med en glödtråd som håller ett visst antal grader celsius sen mäts det hur många volt det krävs för att hålla samma temperatur i tråden hela tiden, då det blåser så kyls tråden av och då går det åt mer spänning för att kompensera detta.

sedan räknar databoxen ut resten..

rätta mig om jag har fel!

-kan du svänga kör du för sakta-
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
lmm = luftmassemätare
lmm = luftmängdsmätare

Två helt olika men ändå samma förkortning...

luftmassemätare = ett rör med en tråd som värms upp och kyls av av luft födet igenom (stort flöde = mycket avkylning och vice versa), ofta ett plaströr på 90-tals bilar och nyare

luftmängdsmätare = klaff som aktiverar en "potentiometer" i proportion till luft mängden som flödar igenom, oftast en "aluminumburk" på 80- och tidiga 90-tals bilar

/// Kristian
okej, men folk säger ju att dom sätter på si och så stort mm på Lmm en ? vilken av dom är det då ? borde ju alltså vara luftmängdmätaren ? lr ? visst är det den man kan sätta mellan sportluftfiltret och turbon vid konvertering?

mvh /jonas
Bm
90
Bmw_VHD
325im -89
320i -88
Åter till en liten fråga!

Varför går min bil så himla dåligt med Lmm inkopplad, men när jag kopplar bort den så går den "bra"??

Sedan skulle jag vilja veta varför min bil ryker i växlingar och motorbroms men inte under hård belastning??

Mvh//Jonas
Bm
90
Bmw_VHD
325im -89
320i -88
Hehe nu har jag varit ute och provat igen :)

Provade att ladda 0,5bar och den gick "bra" utan spikningar och med kopplings slir på 4:an, men det ryker fortfarande om den (ryker massor) vid växlingar och motorbromsning.

Sedan hände en lite olycka (trodde först att ic:n hade gett sig), men det var anslutningen till insuget som gick av (verkar inte som om det är konstruerat för överladdning).

Kör ni andra som laddar lika lite som mig med denna anslutningen elelr har ni bytt till något annat? Vore bra o veta om jag ska satsa på en likadan eller om man ska göra det på något annat sätt, eller om min bara var torr o sliten?

Mvh//Jonas
tjabba.Har själv nyligen fått ihop min 320 turbo. Jag hade problem med att den gick dåligt, visade sig att jag hade blandat ihop sladdarna till lmm. Även min bil skapade en massa rök, problemet försvann när jag kopplade bort vevhusventilationen.
(kör med orginalanslutningen vid insuget.tänker dock byta den, ser lite torr ut.)
be
26
beemerkalle
325ik TURBO -87
har du fått ordning på bilen? har nämligen exakt samma problem!
Kör helt original sprut....
Bm
90
Bmw_VHD
325im -89
320i -88
Nu går bilen som den ska förutom tomgången.

Problem jag haft under vägen:

Ryker vid motorbroms och växling:
Slangen från ventilkåpan till insuget (Pluggade insuget och drog slangen ut i det fria från ventilkåpan

Gick inte över 3500rpm med lmm inkopplad:
Bytte kortet i Lmm (Det som satt i tidigare var från en 323-84)

Lågt laddtryck (ca 0,2bar)
Liten spricka i gummit mellan ic rör och insug

Hoppas att detta kan hjälpa er som håller på och har haft samma problem

Mvh//Jonas
Visa användare
155
Jessee
M5 -99
öppna spjället lite så är nog tomgången också löst.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.