AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.072

325 tic provstartad :) (hjälp behövs då den går orent)

Sida 1 av 2
Bm
90
Bmw_VHD
325im -89
320i -88
Idag var det premiär start för bmw:n. Startade hur lätt som helst :)

Först lite fakta om vad som är gjort, sedan till lite problem med gången :(

Bmw 320 -88
M20B25 -89 (orginal)
Hemmasvetsat grenrör
Liten oljekyld turbo (vet inte vad den kommer från för bil)
Saab 9000 ic
535lmm
535spridare
Saabs plastdump (Har den ej återcirkulerande för tillfället)
Orginal btr
2,5" från turbo och bak med en simonsdämp
Kommer att ladda ca 0,5
allt annat är orginal 320!!!

Nu till problemet/problemen

1.Den bluddrar och smäller som bara den om man kommer upp över 3500rpm med fullt gaspådrag. Vad kan det bero på??? (den läckte ganska bra mellan toppen och grenröret om det kan ha med saken att göra)

2.Den ryker mycket när man gasar fullt och sedan växlar, alltså när man släpper på gasen. (kan det ha med att dumpen inte är återcirkulerande)

Ville inte köra så mycket med bilen då den gick som den gick. Men vore tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh//Jonas
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Har du 325 elektroniken i 535 lmm?? Man bör väl endast använda "huset" från 535 lmm och elektroniken från 325 lmm för att få det att funka bra (åtminstone vad jag förstått).

/// Kristian
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Har du 325 elektroniken i 535 lmm?? Man bör väl endast använda "huset" från 535 lmm och elektroniken från 325 lmm för att få det att funka bra (åtminstone vad jag förstått).

/// Kristian
DA
71
DALLO
525 -91 brukis
325 turbo -87
1. Testa att knacka ihop stiften till 0,5, det funkade på min.

2. Stämmer. du har ju större spridare så dom ger ju mer bränsle. den luften som dumpen släpper är ju redan uppmätt av lmm så bilen tror ju att den har den luften kvar och kompenserar med bränsle.

MVH DALLO
zemren
ha du spänt åt LMM?

///zemrén
Motorn suger luft genom dumpen.

Länk
Sant.
Det där med läckande dumpventiler har lurat mer än en.
Ta tex "misab" dumpen.Den lilla vackra blå eller röd eloxerade aluminium klumpen.
Har erfarenhet av att om man passerar mkt över 0,7 så kan de få ett spel av gids nåde om man inte förstärker med en extra fjäder alt ersätter med en starkare.
Bm
90
Bmw_VHD
325im -89
320i -88
okej tack för hjälpen alla.

Elektroniken är bytt på lmm men vet ej om den är spänd( vad menas med det?)

Tänkte tilllägga att den ryker väldigt mycket svartrök ända tills man "dumpar" då masser med vitrök bildas.

Går lite oroligt på låga varv när man har friläge i men när man får upp den på lite högre varv så går den riktigt fint(dock ej när man har växel i o motorn får jobba för då hostar och smäller den massor).

Angående det där med dumpen så kommer jag inte att ladda mer än 0,5bar.

Men nu när ni har det lite bättre förklarat så är det bara komma med flera svar :)

Mvh//Jonas
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Spänna Lmm= du får justera fjädern i Luftmängdmätaren (innanför locket) så att den stämmer bättre överens med luftflödet den hanterar,därifrån går signal till ECU:n som stämmer av med rätt bränslemängd.
zemren
Borde väll vara lagomt att spänna den 3 kugg...

///zemrén
Bm
90
Bmw_VHD
325im -89
320i -88
Kan det ha någon betydelse att jag inte har någon lambdasensor inkopplad?
_J
399
_Jimmy_
BMW 535i -91 Garret TA51
BMW 535ia -92 All utrustning!
Dumpen ställer sig garanterat öppen på tomgång och släpper ut den luft som LMM mätt in, därför går den oroligt på tomgång. Använd den som återcirkulerande.

Smälla efter 3000 borde den ju inte göra.. Något annat än själva turbokonverteringen som ställer till det för dig isf. Tycker inte man borde behöva spänna fjädern i LMM för spridarna är väl bara på 184cc har jag fått för mig? Körde med 340cc och spände 4 kugg så jag tycker du borde klara dig utan att pilla med fjädern.
Bm
90
Bmw_VHD
325im -89
320i -88
Okej

Men det är mellan Lmm och turbon man sätter återcirkuleringen va? Funderar på o prova att köra utan dumpen för o se om det blir bättre.

Bilen gick bra innan jag satte dit turbon kanske jag ska tillägga också

Sedan det där med lmm vore ju lite kul o veta om jag ska spänna eller inte. Går det o se om den är spännd redan eller?

Mvh//Jonas

Obs Tack till er alla som försöker att hjälpa mig på traven!!!
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
märk upp "kuggskivan" innan du börjar att ändra så du lätt kan komma tillbaka till där du började, sen är det bara att prova sig fram. testa ett par hack i taget och se om det blir nån förbättring.

kolla efter ev. läckage först,i dump och i övriga systemet också.
alla anslutningar ska vara ordentligt täta.innan dess är det ingen ide att justera nåt enligt min mening då det kanske inte stämmer nåt vidare sen när du väl får det tätt.

Lycka till och rapportera här sedan!
Bm
90
Bmw_VHD
325im -89
320i -88
Ska börja med och ta bort dumpen nu. återkommer om det inte hjälper!!!

Men att den svartryker är väl ett bevis på att den går för fett eller?

Så det borde väl inte vara någon fara att prova sig fram lite med o gasa ock så.

Mvh//Jonas
Bm
90
Bmw_VHD
325im -89
320i -88
Tog bort dumpen och provade och då gick den betydligt mycket bättre, men så upptäckte jag att jag hade glömt att koppla in kontakten på Lmm, så när jag kopplade in den igen var det samma visa...

Men nu svartrök den mycket mindre :)

Den vit/blåa röken kommer vid växlingar och vid motorbromsning.

Kan det vara att jag måste spänna Lmm? eller kan det bara vara någe fel på Lmm?

Mvh//Jonas
mc
460
mc_fox
328i Limo -96
318i Touring -01
Vad kör du med för sprut?
På min hade jag samma problem och det visade sig vara lambdasonden som låg och störde, när jag kopplade ur den funkade det perfekt, förutom att det var svårt att lagra inställningarna i smt6 boxen.
Bm
90
Bmw_VHD
325im -89
320i -88
Jag kör med orginal utan tilllägs sprut. Har inte någon lambdasond inkopplad heller.

Mvh//Jonas
Bm
90
Bmw_VHD
325im -89
320i -88
Är det samma elektronik på alla e30 till Lmm? Det som sitter på 535:ans Lmm är från en 323 från 83-85 tror jag att det var.
_J
399
_Jimmy_
BMW 535i -91 Garret TA51
BMW 535ia -92 All utrustning!
Du måste ha lambda inkopplad.. Den klarar att reglera soppan åt dig. Tror inte du behöver hålla på och krångla med fjädern.

Blå/vitryker.. Är du säker på att inte turbo är slut då?

Blått är olja och vitt är vatten.
Spänna Lmm= du får justera fjädern i Luftmängdmätaren ??
Vad är det för skillnad på Luftmassemängdmätaren, och luftmängdmätaren?

Luftmassemängdmätaren= Lmm förkortningen inte sannt?

//jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.