|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Helga |
Efter 15 dagar så har BMW K-stad gett mej ett förslag på motor. En som gått över 14.800 mil. Pris 20` Är inte intresserad sa jag. Och börjar bli väldigt irriterad nu. Klart att jag inte vill ha en motor som gått mer än den gamla. Samtidigt är de inte intresserade av vad jag kan skaka fram. De vill handla av den bildemontering som de brukar. OK. Men jag vill inte betala ett ockerpris. De får handla var de vill men jag skall godkänna det. Och det är ju bara pris & mil som jag kan säga vara OK. BMW skall ju också tjäna på denna beg. motor enl. dom. Så mao så gör jag mej icke besvär att skaka fram något med mil/pris jag tycker är lämpligt. Har gett dom maxmil och sen får jag höra vad dom skall ha. Men här får jag ligga och trycka på hela tiden. Har säkert ringt 10 ggr. Faxat 6 ggr. Mailat 4 ggr. Bottnar detta i att de skall tjäna så mycket som möjligt på min otur tro? BMW K-stad ligger ju 11 mil från min hemort så det är så klart inte min naturliga verkstad. Vad tror ni andra? Gärna svar och tack på förhand. MVH MVH Helgas man. |
|
Förhandla med en annan verkstad också. Se vad du kan få på din hemort om det nu finns någon BMW där. Be din utvalda reparatör bogsera hem bilen. Det är klart att de vill tjäna så mycket som möjligt - det är ingen välgörenhetssak för dem. Stå på dig!!! Mvh /NP |
|
Helga |
Ingen välgörenhet........... Fan vad fel man kan ta!! Att dom skall hålla på att skaka fram en motor för att dom skall tjäna max gör ju så att de kanske inte tjänar en krona istället. Och bogsera bilen fram o tillbaka jaja.......Har ju ändå inget behov av den så ................ MVH Helgas man. |
| Vill bara fråga värför måste du byta motor? Kan man inte fixa det problem din motor har?! | |
Helga |
Motorras pga av kokande motor. Topp åt h-e. Block också. Men skall göra rockad nu. Återkommer kära tittare. Ett tag funderade jag på en Toyota Camry eller Lexus 95-96!! MVH Helgas man. |
|
Du eller Helga?:-) /Udo Dirkelsniff |
|
Helga |
Rockad = Torn och Kung byter plats under ett pågående parti schack om nu någon inte visste. I detta fall så skall min 528 inte stå Kristianstad så länge till. Har gett upp nu och fixar allt själv. Med viss hjälp av vänner och svenska kronor så klart. Ett enda stort jäkla geschäft tycker jag och så har jag tappat 15-16 dagar redan!!! Och skall utomlands denna helg också. Typiskt. MVH MVH Helgas man. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kolla i Tyskland vad en beggad motor kostar, det brukar ju skilja rejält mot svenska priser. ///MVH Hasso Länk |
|
Hur kan dom konstatera att blocket är kört också? Har alltid fått för mig att toppen är den svaga länken och att blocket är den starka.. Hasso : Vad finns det för firmor i tyskland som säljer topplock o motorer? har ud några bra urler? |
|
|
Tycker det hela låter mkt underligt.. Det är väl klart att du själv ska kunna fixa fram en motor och att BMW skall kunna montera den åt dig alt. att dom fixar en motor som du blir nöjd med.. Vissa verkstäder förstår man sig inte på. Tycker du gör helt rätt att ta saken i egna händer och fixar det själv, det kommer spara dig många tusenlappar + att verkstaden inte tjänar något alls på dig förutom felsökningen.. Jobbigt att åka utomlands med problem av den kalibern hemma, kan ju bli lite svårt att koppla av då, men hoppas resan ger dig kraft och att mototbytet går bra. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ingen aning var men det borde finnas skrotar där också, och kikar man på BMWs reservdelar nya så är det ofta nästan 50% skillnaden på en del dyra delar som ABS/ASC moduler tex. Då borde prisnivån för begagnade delar vara i relation till detta också ??. Men sedan kanske det är svårt med garantier osv, även för BMW i Sverige om dom inte köper in delarna från en skrot dom har förtroende för, de måste ju lämna en viss garanti på pryttlarna. Sedan kanske dom bara vill ha en motor från en svensksåld bil för att något så när kollapå miltalet mm. Inte skulle jag lägga i en motor som rullat mera mil än den som satt i inte till dom pengarna. Inte skulle jag krusa ockrarna för den sakens skull, det är ju inte dom som bestämmer över ägarens bil vilken motor som ska läggas i, dessutom så lägger dom säkert på en rejäl slant på det pris dom får ge på skroten. Byta en motor fixar vilken bra allbilverkstad som helst för halva timpenningen. Vet att Micke Olsson har någon bra kontakt i Karlskrona som han ordnade någon träff där, men det är väl ändå längre åt fel hål. ///MVH Hasso Länk |
Helga |
BMW K-stad sade till mej att blocket var kass. Något med att kompet gick ut via cylidrarna. Jaha.......plus spricka i topp. De hade provtryckt. Men nu har jag tappat 16 dagar i morgon och kan förmodligen (hinner inte) hämta bilen förrän nästa vecka. Borta fred - sönd. Men fick faktura 1.331 kr. för bärgning till Kristianstad. Var 2 mil bort. Så jag var "bara" 9 mil från hemort med bilen och nu är det 11 mil. Och självrisken är 1.300 kr. enl LF. Så jag skall betala 1.300 kr. för bogsering åt fel håll. Men bilen gick för egen maskin när den bärgades så det skall den ta mej faen göra nu också!! MVH Helgas man. |
Har man plåst toppackningen mellan två cylindrar så får man inget komp i någon av cylindrarna då ventilerna alltid står öppna i någon av cylindrarna. (inte alls ovanligt att sånt händer) ///MVH Hasso Länk |
Helga |
Så mao så behöver det inte vara blocket också? Och man kan inte lita på BMW. Men jag är inte förvånad om så voro fallet. Men känns bättre nu när jag meddelat BMW K-stad att projektet avbrytes. Och jag hämtar hem 528 till min lokale verkstad som börjar jobba igen 20 aug. När jag pratade med dom så var dom också lite förvånade att blocket var kass. Sa att det behöver det nödvändigtvis inte va. Innan motor beställes så kollar dom igenom allt. Voro jäkligt skönt om det "bara" är toppen. Kan alltid hoppas!! MVH MVH Helgas man från västkusten. |
|
Kan en BMW-verkstad meka med sina motorer ? Ja , menar meka, inte serva. Vissa kanske gör det, vad vet jag. Men när jag renoverade toppen på min 525 och snackade med min närmaste BMW-verkstad fick jag uppfattningen att åtminstone dom inte gjorde sånt avancerat. Docka med datorn och avläsa koder kanske men bli smutsig om fingrarna...uj vad läskigt. Så chansen finns ju att det "bara" är toppen om dom inte vill gröjsa med din motor utan bara byta till en annan eller safta till ett kostnadsförslag så att dom slipper eländet och hoppas på att man inte nappar. Skulle tro att dom ändå skulle låta nån annan mekkunnig verkstad göra jobbet. /Johan |
|
| Kolla upp det där med blocket så att dom inte blåser dig på det... | |
Helga |
Skall bli skönt att få hem bilen till ordinarie verkstad. Duktig kille men har haft semester hela aug. När jag behövde dom som mest. Otur!! Dom servar BMW/Mercedes/Porche. Har gjort reklam för dom här forumet tidigare . MVH Helgas man från västkusten. |
Lyfter man bort toppen så ser man nästan till 100% var packningen gått sönder och släppt igenom vatten mm det brukar synas som " missfärgningar" på topp/block/packning. ny topp kostar tom 16.000 kr på BMW kompisen hade en kund där bilen kokat så kylaren + slangar skjutits och där var det en liten spricka nånstans i toppen, så det blev byte.Även packningen var skjuten och det syntes bra var det gått åt pipan. den här längst ned på sidan. Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Lita aldrig på en verkstad, hade liknande problem med min Camaro iroc-z. Verkstaden konstaterade att det var koldioxid i kylarvattnet och rev ena toppen. De konstaterade att det inte var lönt att fixa topparna utan föreslog utbytes motor trots att bilen bara hade gått ca 10 000 mil. Jag betalade för felsökningen och demonteringen av ena toppen, bogserade bilen till en kompis och så bytte vi motorn själva, en begangnad Cheva V8a är ju inte så dyr och inte svåra att hitta heller dessutom blev det vassarekam, hedders och upprensning av avgasreningen =). När jag körde hem så började motorn koka igen, jag kokade också kan jag lova!!! Efter 5 minuters egen felsökning kunde jag konstatera att det var ena kylarlocket som var trasigt!!! Felet kostade mig 50kr att laga men verkstadens felaktiga diagnos kostade mig nästan 20 000 plus att jag fick köpa en liten Ford Fiesta för några tusen efter som Camaron stod över en månad! som extra otur så råkade kompisen slänga den gamla motorn som alltså var felfri! |
|
Helga |
Ja fy farao........Den verkstaden skulle ju fått betala tillbaka dina pengar plus ställts ut på torget. Man undrar när du säger lita....Jag blir orolig bara jag tänker på det. Min 528 var i fullt körbart skick när den anlände till en "riktig" BMW verkstad så den skall vara i samma skick nu när vi hämtar den till en liten ej "riktig" verksard. Kanske inte ens rullar runt kolvarna längre........Man vet aldrig vad som skulle kunna hända under resans gång. Du får läsa mellan raderna. MVH Helgas man från västkusten. |
Helga |
Motor 2.8 lit, från -98, 4600 mil. Beställt idag. Satt i en 728 iA -99. Enkelvanos. Skall nu ner i min 528 -97. Undrar om motorförsäkringen gäller nu. Det är ju 2 kriterier som skall uppfyllas. 8 år eller max 10.000 mil. Denna motor uppfyller ju båda med råge. Skall kontakta LF. MVH Helgas man från västkusten. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.