|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Tony-Avesta |
wendtan> Förstår absolut inte varför det skulle vara fånig att testa olika bilar segdregningsförmåga!? Många är ju lyriska just över de större BMW-modellerna mäktiga sug och vrid från alla varvtal, t ex. 540 tdi. Brett arbetsområde på en motor är väl inget som skadar!? Du själv gillar säker hur fint din egen 330 seglar iväg, även om diu råkar vara för lat att växla. Eller sliter du alltid i spaken och ligger jämt över 5000 rpm? Sen är det väl inte fånigt att hävda att SAAB inte gjort nån bil som tar en 330 till 100, om det är sant! Förresten, sluta tjoa om SAAB. Bilen är en Sierra och inget annat, tyvärr.... :-) MVH Tony |
Tony-Avesta |
Nu vänta man ju bara på det klassiska inlägget, där nån upprört upplyser om att man inte kan/får/ska jämföra trimmade bilar mot otrimmade. Kan man väl, tycker jag..... :-) Samt att nån tjoar om att "då kan man ju trimma de andra med, då du....) Japp, då blir det jobbigt värre såklart. Inget märkvärdigt med det. MVH Tony |
|
Enda anledningen till att just det här testet är fånigt är att track-challenge även testar vartider kring hockenheim och nurburgring samt 0-100, 0-200, 0-200-0, slalom mm. Då kan ett test av segdragningsförmågan vara relevant för att bilda sig en uppfattning om motorns karaktär och även ha övriga siffror framförsig för att bilda sig en uppfattning. Att välja ut en del av testet är som att låta sitt bilköp styras av endast cylindervolymen i motorn och inget annat. Löjligt eller hur? Frågan är vad poängen är, det finns tusentals bilar som kör 80-180 snabbare än dessa bilar. Vissar kostar säkert mindre än 20.000 i inköp. So what? Vad gör Sierran runt kinnekulle? |
|
Tony-Avesta |
acey. Hmmmm...... Jag kan fortfarande inte förstå att det skulle vara en fånig jämförelse!? Så om du ser att en BMW M3 uppes vara snabbare än t ex. en AMG Merca på 0-100. så är alltså den jämförelsen fånig. om det samtidigt inte finns med en herrans massa andra tester att jämföra med. Frågan är ju vilka tester och jämförelser som måste ingå då, släpvagnsvikt, bagagevolym, bromsförmåga med och utan tjocka släkten i bilen?? Nä, inte är jämförelsen fånig, den är hur relevant som helst om man vill se hur bilarna klarar segdragning mm. Däremot är det nästan lite lustigt hur många gör allt för att vända och vrida det hela för att kunna påstå att det är fånigt. Varför?? MVH Tony |
| Tony. Stämmer det att din Sierra segdrar ifrån en M5 e39 på 4:an, trots att M5:an ger järnet på varje växlel? | |
Tony-Avesta |
Flåklypa> Jag vet inte säkert, för jag har aldrig provat i verkligheten än. Men om man kikar på tiderna på TC för E39 M5 så kan man se att den ska klara 0-80 på 3,9 s och 0-180 på 15,2 s vilket då blir 11,3 s för 80-180 på full gas genom växlarna. Nu har man ju sett lite olika testtider för M5'an, allt från ca 17-19 s 0-200 t ex. Så det kan finnas de som fått lite bättre tider. Sierran är mätt till 10,41 s 80-180 på fyran, vilket bör kunna bli en tuff match för M5'an att hänga av även om den letar bland växlarna. Det finns ju en risk att den blir på efterkälken ;-) Låter kanske sjukt, men siffrorna säger det de säger. MVH Tony |
|
Skit i jämförelsernas relevans, håriga bonnbyggen är alltid kul. Kan man bara hitta någon gren där dom spöar erkänt snabba bilar, och dessutom reta nån är det ren bonus. Bilvärlden behöver mer humor :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Tony: Anledningen till att det är fånigt, och även något bisarr, är att det inte säger något. Att tillverkarna väljer att uppge en 0-100 tid betyder inte att den är mer relevant. Men att du är så otroligt nöjd att Sierran är snabbare i detta segmentet att du måste starta en tråd på zatzy och här om det förstår jag inte. Är det något speciellt du vill bevisa? Visst fine, vi ser alla siffrorna. En Sierra med en Saab Turbo motor kan köra ifrån en E39 M5 80-180 kmh i fyrans växel. Och? |
|
Tony-Avesta |
acey> Hm.... Märkligt, men man tycker sig ana lite motsträvsfasoner tycker jag, eller misstar jag mig?? Att du menar att testet, och andra tester plötsligt inte är relevant, och inte säger nåt, verkar rätt märkligt. Men är det din åsikt så får vi väl respektera den. Men det går tvärs emot bilintresserade killar är mest, nämligen MYCKET intresserade av tester jämförelser tider hit och dit. Och när nån har kört en bra tid med en bil, även här på detta forum, ja då skriv det och grattuleras tjoas och diskuterras mm. Folk gör detta för de kanske är både stolta och glada över att ha fått till en bra tid, kanske knäppt nån svår motståndare på nöten. Varför jag srivit detta inledande inlägg, och planterat det på ett par forum, är lite av en slump faktiskt. Jag satt nämligen och kikade lite på Trackchallenge.com och såg alla tiderna för de där kalasbilarna, och började undra hur bortgjord Sierran skulle bli på samma tester. Efter lite kikande på egna tider och de på TC, så upptäckte jag att Sierran bet ifrån sig oväntat bra i just denna segdragningsgren. Ja så bra att den hade bättre tid än de flesta testade bilarna på sidan. Detta var en överraskning, och då började jag klura på hur folk skulle reagera om nån kom och påstod att en Sierra med billiga modds skulle hänga med några sådana bilar. Så jag knåpade ihop ett inlägg med glimten i ögat. Sen har jag haft det rätt kul faktiskt, för det är otroligt intressant att se hur olika folk reagerar. Vissa misstror det hela. Andra menar att "det var väl inget", några vill på alla vis få det till att jämförelsen är fel eller fånig på nåt sätt. Men många tycker det är bara kul med, tack och lov. Och nej, jag försöker inte bevisa nåt alls. Tyckte bara det var kul och att nån kanske skulle tycka det var intressant att läsa denna lilla jämförelse. MVH Tony |
|
Björn B skrev: "Det här kommer bli en låååååååång, och intressant tråd!" Nä, så intressant tror jag inte att den blir. Så snart någon kommer med en bil som inte är av prefererat märke eller modell blir det mest kommentarer som "På Ringen har Du ingen chans" och "Vilken löjlig jämförelse" och "...men så kan man ju inte mäta juh..." Den som lever får se... M.v.h. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.