|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Tony-Avesta |
Saxar in detta lilla inlägg från ett annat forum. Läs och begrunda. Det blev en liten debatt om det hela, som kan läsas här Länk ______________________________________ En liten jämförelse, om än bizarr kanske, är ju att se vad div. berömda bilar klarar 80-180 kmh på fyrans växel. Jag tar en gammal Sierra 2,9i -89, med ändrad och chippad motor, som referens och får då ihop denna lilla lista på bilar som blir skapligt avtorkade. Alpina B3 3,3 = Ljusår efter... Alpina B10 3.2 = Zzzzzzzzz.... Audi RS4 = Hänger inte med Audi RS6 = Gäsp..... BMW M3 E46 = En bra bit bakom BMW M3 E46 CSL = Bakom den med BMW M5 E39 = Raaap........ Callaway C12 = Snigel.... Corvette C5 Com. Edition = Skapligt efter.... Honda NSX-R = Som Sushi, dött..... Lamborghini Murciélago = I backspegeln.... Lamborghini Diablo GT = I backspegeln.... Lotus Exige = Likstel..? Lotus Esprite Sport 350 = Bakom Maserati 3200 GT = Stekt... Mercedes C55 AMG = Var den sååå trött..? Mercedes SL55 AMG = Avtorkad Mitsubishi EVO VII = Där bakom.. Nissan 350Z = Gäsp.... Opel Speedster turbo = Nä..... Porsche GT3 -03 = Avtorkad Porsche 911 Carrera 4 = Sömnpiller... Porsche Boxter S = Pinsamt efter... OBS 1!! Jag är fullt medveten om att det inte är förbjudet att använda växelspaken om man har bråttom, men nu var just jämförelsen 80-180 kmh på fyran. OBS 2!! Jag har i detta inlägg gjort ordvalet mm. med stor omsorg för att väcka känslor hos respektive märkesentusiaster. Trots det är allt med glimten i ögat, humor och en smula ironi... :-) Undrar om det blir nåt liv nu tro..... ;-) ______________________________________ Det är ganska kul att se hur en liten enkel jämförelse mellan olika bilar och deras tider kan öka pulsen hos folk :-) Hur hög puls får ni BMW-killar tro?? ;-) MVH Tony |
|
Vad gör Sierran 80-180 på då? Jag kör i alla fall ifrån dig om vi kör på 6:an;-) /A |
|
|
Kul jämförelse! Och en Volvo 66 (remjohan) kan backa fortare än en Ferrari Testarossa! Kanske t.o.m fortare än en Ford Sierra 2.9? |
|
|
Detta var nog en av de fånigaste jämförelserna hitills. Man tar en Ford, och sen lyfter man ner en saab turbo motor och jämför accleration på 4an. Humm....... Detta har Saab pysslat med i åratal! (jämförelsen alltså) De har ofta jämfört lamborghini och Ferrari av värre sort med deras aero bilar och konstaterat att saaben är snabbare på högsta eller näst högsta växeln i ett visst intervall. Jag tycker jämförelsen är likvärdig med att en trimmad eu-moped kör ifrån alla världens superbilar i intervallet 0-50 km/h. Vilket den utan tvekan gör, men de gör de inte mer relevant för det :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| wendtan: Så va du säger är att dem som köper supersportbilar och bara glider runt stureplan borde köpa EU-moppar istället ? ;-) | |
Tony-Avesta |
Lustigkurrar där..... :-) Sierran Har ju bara 5 växlar, och går inte så fort på backen. Där är nog remjohan den eviga segraren gissar jag ;-) Jämförelsen är på skoj, men ändå på riktigt. Tiderna för de andra bilarna är tagna från Länk och jämför jag dem med den tid som Sierran presterat så blir listan som den blir, hur otroligt det än kan verka. Vad Sierran klarat kan läsas i tråden Länk på det andra forumet. Den börjar bli rätt lång nu :-) OBS!! Det är inte någon avsikt att vara nedlåtande eller elak mot nåt bilmärke, utan bara en jämförelse mellan uppmätta tider för olika bilar på det intervallet. MVH Tony |
|
80-180 tycker jag är en intressantare sak att jämföra än tex 0-100. Att man bara får använda fyran känns däremot lite krystat. Tony, finns det inga siffror på 80-180 oavsett växel? Annars kan man ju jämföra acceleration/inköpspris och visa upp ännu mer imponerande siffror! Men man får ju ta det för vad det är, en kul jämförelse. Inget att hetsa upp sig över tycker jag. |
|
Tony-Avesta |
Tja, jag vet inte varför det skulle vara en så himla fånig jämförelse?? Man kan ju uppenbarligen jämföra alla andra bilar, som de gör på Trackchallange, på just den intervallen. Så varför kan man inte jämföra få jämföra en SAAB eller en billig hembyggd Sierra med chippad SAAB-motor med värstingbilar från ca 500 000-4000 000 kr!? Att jämförelsen är lite bizarr och anorlunda kan jag hålla med om, och med kanske överraskande resultat. Men fånig.....? Näääää.... :-) MVH Tony |
|
Det här kommer bli en låååååååång, och intressant tråd! |
|
|
Även om Sierran är snabbast, så är det den bil jag minst av alla uppräknade vill ha! /A |
|
Tony-Avesta |
BjörnB> Att man kör testet bara på fyran, är ju just för att man vill testa hur bra bilen accelerar på lägre varv. Bilens flexibilitet helt enkelt, och det är ju en gren som t ex. E39 M5 brukar hyllas för. 80-180 på fyran är med Sierran 2400-5400 rpm, och maxeffekten ligger på 5500 rpm och varvstoppen ligger på 6180 rpm. Så det är i princip hela registret på motorn. Sen har du rätt i att det bara är en jämförelse på skoj, trots att siffrorna är riktiga. Man behöver inte börja leta efter kniven utan bara garva åt det. MVH Tony |
Tony-Avesta |
Sigdarve> "Även om Sierran är snabbast, så är det den bil jag minst av alla uppräknade vill ha!" Ja där kan du räkna in mig med :-) Eller, jag har gärna kvar Sierran då den är billig ful och kul, men tar gärna vilken som helst av de andra bilarna, om nån vill bjussa..... ;-) MVH Tony |
|
Jag håller fast vid att jämförelsen är fånig, eller snarare irellevant i samma utsträckning som min jämföelse med eu-mopederna vs alla världens supersportbilar. Hela grejen är att ingen av bilarna du nämnt kommer stanna i din backspegel eller över huvudtaget befinna sig i den då de växlar ner och förnedrar din sierra hybrid totalt :) Alla bilar har sina sweetspots, saabs är segdragning på hög växel, det är inget och sticka under stolen med. De är ju därför de inte släpper på fullt laddtryck på de lägre växlarna. Då skulle växellådorna packa ihop. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Ja det var väl nån vecka sen den senaste mastodont vs/jag drog den/bla bla tråden dog ut, så Go Tony! Det är alltid roligt att läsa såna här inlägg :) | |
|
Jaha. Vad kul då. Min nya dröm är nu att en gång äga en trimmad Ford Sierra. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
Tony-Avesta |
Wendtan> Nja, nu finns det ju risk att du blir upprörd kanske.... Först. Om nu jämförelsen är fånig mot Sierran, för att den skulle bli ifrånåkt om de fick växla. Ja då är det ju precis lika fånigt att de jämför dessa superbilar mot varandra i just denna gren, som de gör på Trackchallange. Och även där så lär ju någon vara snabbare än de andra, vare sig de växlar eller ej. Fattar fortfarande inte varför det skulle vara en fånig jämförelse. Ska man jämföra en bils flexibilitet på alla varvtal ja då måste man ju jämför på nåt sånt sätt, eller hur!? Sen är det ju så vissa av bilarna riskerar faktiskt att stanna i min backspegel, även om de börjar rota runt bland växlarna och jag ligger kvar på fyran..... Men jag vet inte om jag törs säga vilka... :-) MVH Tony |
Tony-Avesta |
För de som får kräkreflexer när de läser Sierra och SAAB-motor, så kanske det lindrar lite om jag säger att det sitter BMW-låda i bilen, och snart BMW slutväxel med. Då kan ju även ni som gillar blå vitt (konsum?... ;-)) känna er delaktiga och stolta :-) MVH Tony |
| Undrar hur många som blivit upprörda om tråden legat i trim-forumet och handlat om en övertrimmad 325 E30 och inte en Ford Sierra... | |
Tony-Avesta |
bmw320i> Huvudet på spiken där... Då skulle det ljublats och hyllats käkats konfetti.... :-) Vi människor är en lustiga rackare..... MVH Tony |
|
Jämförelsen är precis lika fånig på track&challenge som här ovan, tveklöst ja! De är precis som att hävda att saab har fortfarande inte tillverkat något i bilväg som tar min 330 till 100. Sanning, samt lite mer relevant. De handlar om ett register där saaben visar en av sina sämre sidor(grepp) i samband med högt effektuttag. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Man börjar att vänja sig vid vs. trådar här. Är det verkligen ngn som blir upprörd över dessa längre? Inte jag i alla fall!Klart Slut! /A |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.