|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag lossade "bumerangen", därför att jag drog sönder spindelledsavdragaren i ett förtvivlat försök att pressa ur den där j...a bulten under drivknuten. /FB |
|
|
Nu har jag kompletta drivaxeln (med bägge knutarna) på arbetsbänken...antar att det är nu man ska "dra med jämnt drag och ge den en redig smäll"? Vars vågar man slå då? Var delar den sig riktigt? (Vi pratar axel-yttre knuten). Är det vid första "förtjockningen"? Antar att det inte är enklare att lossa inreknuten? |
|
|
Aha, du har alltså lossat centrum-muttern och pressat ur drivaxeln ur hjul-lagret? (Så gjorde faktiskt jag också, fast man skall kunna fixa det utan att ta ur axeln) Om jag kommer ihåg rätt, så satt det (på axeln) en stålbricka och närmast drivknuten en sorts bussning av ngt mjukare material (plast eller nylon tror jag). Det är alltså metall-klumpen som sitter mot den mjuka bussningen som skall pressas utåt. I min rep-sats fanns det ny bricka och ny plastbussning, så jag bröt sönder stålbrickan och plastbussningen som satt på axeln för att min egentillverkade specialavdragare skulle komma åt bättre att trycka mot drivknutens centrum. /FB |
|
|
Japp jag gjorde så...slapp ta lös "bumerang" och styrstag då och tänkte att det förmodligen är enklare med hela axeln på bänken... Tackar för den infon, ska kika på det där imorgon eller söndag! Har en liten vision om att man kan klyva typ ett 1" rör och ha det att slå mot, men vi ska se hur det stämmer med vad jag fick reda på nu. Centrummuttern var ingen trevlig historia heller...sluta med att jag fick borra i den tills den sprack...(vad är det för fel på en vanlig kronmutter måntro?) |
|
|
Ja, centrum-muttern sitter som om den vore svetsad. Om man skall dra för hand, så behöver man 3/4-tums hylsor och extra långt dragskaft. Om man skall dra med trycklufts-mutterdragare, så duger det inte med 1/2-tums leksakerna. Man måste minst ha en 3/4-tums, som slår med 70 kpm eller mer. OBS! När man drar in axeln i hjullagret igen, så måste man dra åt centrum-muttern hårt. Jag tyckte att jag dragit åt så att den satt stumt, men när jag kört några mil så glappade lagret och jag fick efterdra den. Den gamla hederliga konstruktionen med koniskt rullager och justerbar mutter med saxsprint var ju tydligen alldeles för användarvänlig. När lagret glappade, så drog man åt muttern lite till och så var det ok. När ett modernt lager börjar glappa har man bara att köpa ett tok-dyrt nytt. /FB |
|
|
Hej Keihin Ser att mekandet pågår. Jag skruvade fast drivaxeln i ett skruvstycke, sen hjälpte en kompis till med att dra i drivknuten samtidigt som jag slog på knuten med en trä eller gummihammare då lossnade den med ett klick. Inga specialverktyg eller avdragare behövdes. Apropå centrummuttern så är nog en muttermaskin nästan ett måste både vid demontage och montage. Det kan dessutom vara svårt att få in axeln i splinesen rengör noga och fetta in så ska det nog gå bra.Drar du förhand måste du nog kolla glapp och efterdra precis som fb skriver. Lycka till! Mvh Zimba |
|
|
Hejhej Jodå jag skruvar lite då o. då. Nu har jag börjat montera ihop vänstersidan igen, tycker dock inte "drivaxeltappen" (heter det så?), dvs. den man skruvar låsmuttern för hjullagret på, kommer ut riktigt hela vägen, jag saknar kanske en mm...drar jag ut detta med muttern tro? |
|
|
Ahh sådärja äntligen klar =) Vänstersidan tog 1 vecka, högersidan 1½ timme (damaskerna var så fina att det kändes totalt bortkastat att byta redan) =) Så nu har man HÄRLIG bil igen! Enda funderingen nu är väl om det är meningen att vreden till värmepaketen å kupéfläkten ska lysa och varför mina inte gör det isåfall? :) |
|
|
Vreden skall lysa.Antagligen trasig glödlampa, det är nämligen endast en glödlampa som lyser upp vreden. Mvh Zimba |
|
|
Har ungefär samma erfarenhet. Jag spenderade nog också 1 vecka på forskning och utveckling av specialverktyg för vänstersidan. (hade inte upptäckt den här siten) När det gäller instrumentbelysningen så kan det också vara glappkontakt. Ibland slocknar min belysning till värmereglagen, men om man bankar med knytnäven på instrumentbrädan (inte FÖR hårt) så tänds dom igen. /FB |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.