AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.286

Dämpare o. drivaxeldamask fram på 525ix

Sida 1 av 2
ke
376
keihin
525d Touring -07
Ska bita i sura äpplet och beställa nya framstötdämpare till min 525ix -93 imorgon (6lax fattigare, grr)...såg även att inre drivaxeldamasken vänster fram måste bytas, hur bra "läge" är det att göra det samtidigt som jag byter stötdämparna/fjäderbenen?
Eller gör jag klokast i att byta dämparna först själv och sen lämna bort den för att byta damasken?
Skruvat har jag gjort, dock inte i nån Bmw...

Tacksam för tips o. beskrivningar!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det är ju mycket lättare att komma åt när du har fjäderbenet borta. Så det rekommenderas att göra bytet av dammasken samtidigt.
ke
376
keihin
525d Touring -07
Ok då ska jag göra ett försök själv först.
Bör man byta alla 4 damasker när man liks har lös grejjerna, eller byter man "vanligen" en å en? (Bara en som är trasig).
Nåt annat jag ska komma ihåg att beställa och byta när jag liks är på gång och ska jobba "där fram"?
fb
193
fb
525 IXA Touring -93
750iA -89
750iA -95
3.0 SA -75
Jag bytte för ett par år sedan, och jag har för mig att rep-satsen innehåller
både inre och yttre damask, så det minsta man byter är bägge på en sida.
Om jag var i din situation, så skulle jag byta alla 4 damaskerna. Det är mycket
lättare att komma åt när fjäderbenen är borta.
(Damaskerna är MYCKET billigare än dämparna)

/FB
fb
193
fb
525 IXA Touring -93
750iA -89
750iA -95
3.0 SA -75
En sak jag ångrar idag är att jag inte bytte axialtätningarna i framdiffen
när jag ändå plockat ned halva framvagnen. Nu har den börjat "dregla"
olja och jag har väldigt lite lust att göra ta-isär-sätt-ihop av främre drivsystemet
igen.

/FB
ZI
48
ZIMBA
523i -98
Det finns en repsats som innehåller inre och yttre damask,klammer och fett till knutarna.Tror att satsen kosta ca 400kr per sida.
Det är relativt lätt att byta, klarar man att byta stötdämpare så kan man byta damasker
Det underlättar avsevärt att göra det i samband med stötdämpar bytet.

Lycka till!

Mvh Zimba
hampe m3
Köp inget annat en ett Ferrita system, har köpt Ferrita system till mina tre tidigare bilar och varit jätte nöjd med både ljud och effekt tillskottet. på min senaste bil en 3,0 M3:a köpte jag ett supersprint system 2*2,5 tum från kat. sämsta skiten, blev det något muller ellar härligt m3 smatter? NEJ men det jobbigaste va ändå att motorn inte varvade lika hetsigt längre. Känfes som en banan i systemet, ringde upp försäljaren och han tog inget som helst ansvar. om ja själv bänkade motorn med gammla och nya systemet då kanse han kunde hjälpa till.(för egna pengar) HA HA
Blev tigigare misnöjd m ett Ferrita system (ljud) byttes kostnads fritt. SERCICE.
Tog även kontakt med en väldigt erkänd duktig trimmare som bekräftade att han trimmat bilar och bänkat motorerna m supersprint system och dom lämnade tillome mindre effekt en orginal, i några fall.
Bytt inte om du inte vill lägga dom extra kronorna, Bmw`s system är erkänt som en av världens bästa system.

HL
ke
376
keihin
525d Touring -07
Den här satsen ni pratar om, är det orginal eller?
För jag fick då vackert beställa damask för damask...
ZI
48
ZIMBA
523i -98
Jag köpte en originalsats komplett i januari
Det är ju i fall att det skiljer i utförande mellan -92 och -93 men det låter långsökt.
Jag hade artikelnummer 31601227838 skyddsbälg 312kr +moms

Mvh Zimba
fb
193
fb
525 IXA Touring -93
750iA -89
750iA -95
3.0 SA -75
Det var märkligt att du kan köpa enskilda damasker. Jag försökte förtvivlat
hitta alternativ till originalsatsen (bl. a. den 2-delade som man limmar så att man
inte behöver plocka isär någonting). Till sist gav jag upp och köpte det enda som
BMW erbjöd. (den med 2 damasker, metallband, centrumbrickor och molybdenfett)

/FB
ke
376
keihin
525d Touring -07
Hmm ja säljaren jag beställde med tog det då för en å en...men priset 312:- stämmer bra, kanske blir så att jag får 4 damasker nu då? Det visar sig...däremot fick jag säga till om låsringen till drivaxeln (läste nånstans att den skulle ingå?).

Har just satt igång å riva, lyckades dra av nedrebulten till första fjäderbenet, ska låna grispitt imorron...annars måste det väl gå lika bra med genomgående bult (och mutter på baksidan då)?

Hur mkt river ni för att byta fjäderbenen? Läste just Haynesboken för vanlig 525 rwd och där skulle man visst plocka bromsskiva osv. men är det nödvändigt?

Får prylarna på torsdag (förhoppningsvis) så man kanske har en bil man inte blir sjösjuk av till helgen igen ;)
fb
193
fb
525 IXA Touring -93
750iA -89
750iA -95
3.0 SA -75
Varning för "grispitt". Jag har obehagliga erfarenheter av det verktyget.
De gånger jag försökt använda den så har jag bara lyckats förvärra situationen.
Om bulten satt så hårt att man drog av den, så sitter den oftast för hårt för
"grispitten". Den går också av i hålet och sedan har man ett h-ete att få ut resterna.
Det finns ett bättre (tyvärr också dyrare) verktyg, som består av en specialborr,
en axel med splines och en mutter som passar på splines-axeln.
Man borrar ett hål i centrum på den avdragna bulten, slår i splines-axeln, trär på
muttern och skruvar ur hela "paketet".

Har aldrig bytt fjäderbenet, så jag vet inte riktigt hur mycket man måste riva.

/FB
ZI
48
ZIMBA
523i -98
Har inte bytt dämpare på ix ännu men på 523:an har jag bytt.
Då drog jag ihop fjädern med fjäder spännare, lossade de tre muttrarna till fjäderbens lagringen och sen lossade jag nedre fästet, det underlättar om man knackar in en kil i spåret så lossnar fjäderbenet lättare.
Jag märkte upp på det gamla fjäderbenet hur det satt i det nedre fästet och gjorde samma märkning på det nya så man monterar det i samma läge. Vet ej om det har någon betydelse men det skadar väl inte.
Sen tryckte jag ner hela hjulupphängningen och då kan man vika ut hela fjäderbenet ur hjulhuset.Det var tight men det gick.
Jag antar att förfarandet är ungefär det samma på en ix.
Angående damaskerna så tror jag du har beställt fyra kompletta satser Ink låsringar, kort sagt allt du behöver för att byta för priset stämmer ju och på mitt kvitto står det endast skyddsbälg.
Reservdelsmannen hade inte full koll då jag beställde.

Lycka till!

Mvh Zimba
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Fick min inre damask bytt på min IX från -93, hos M-Bilar i Västerås för några veckor sedan... Fick till svar att det var ganska mycket jobb att byta eftersom man var tvungen att ta ur hela drivaxlen för att byta den inre, så jag orkade inte göra det själv. Dom bytte den, för den nätta summan av 2000 kronor...! Helt ok, om det varit så enkelt... Nu förra veckan när jag helt appropå tog bort framhjulet där dom skruvat, så ser man ju att den inre är hel och fin... Det förbannade i hela eländet är ju att den yttre har ett stort sår, där det fuktar fett!!

Man blir ju lite trött! Dom byter den inre, och tar alltså även bort den yttre, och monterar tillbaks den. Och nu är den yttre helt plötsligt paj! Och skulle jag gissa vad som hänt, så är det en skada som skett av yttre åverkan. (typ slintande skruvmejsel)

Nu ikväll rotade jag fram kvittot, och där står klart och tydligt att eventuella anmärkningar på jobb, måste göras inom 8 dagar! Det betyder alltså att man ska inom en vecka, hålla stenkoll på allt som borde varit reparerat... Jag ska ringa och fråga, men är redan säker på vilket svar jag kommer att få... - Ja, den yttre var väl också lite sliten då... Det får du själv bekosta byte av.... SKIT!

/Tommy Power, snart fullfjädrad BMW-mek efter allt strul! :-()
fb
193
fb
525 IXA Touring -93
750iA -89
750iA -95
3.0 SA -75
Tommy Power!
Var det verkligen en BMW-verkstad??
När jag bytte mina damasker (både yttre och inre) så drog jag bara
ur den ena ändan av drivaxeln ur drivknuten (vid hjulet).
Man behöver inte ta loss drivaxeln från framdifferentialen.

Märkligt att de bara bytte den inre. För att komma åt den inre så måste man
ju ta bort den yttre först, så det tar ju lika lång tid att bara byta den inre, som
att byta bägge.

/FB
ZI
48
ZIMBA
523i -98
Keihin.
En annan grej på ix:ar är att man ska fetta in splinesen till främre kardaxeln(den som går till framdiffen),med jämna mellanrum ca 1gång per år.
Det är fort gjort endast tre skruvar att lossa och då ser du samtidigt statusen på splinesen som är en svag punkt på ix:ar

Mvh Zimba
ZI
48
ZIMBA
523i -98
Jag lossade då drivaxeln från diffen, det är ju enkelt bara att dra rakt ut.
Det är ju lättare att byta damasker om man kan ha drivaxeln på en arbetsbänk.

Mvh Zimba
ke
376
keihin
525d Touring -07
Tackar för tipsen!
Återkommer när vidare problem uppstår :)
ke
376
keihin
525d Touring -07
Fjäderbenen är lös, men hur ska jag göra med drivaxeln?
(Vänster fram).
Tänkte plocka oket för att komma åt bättre, men är nog bara glömma, sitter ordentligt vågar inte riskera att dra av mer bult...

Den där fjädrande låsringen till axeln, var sitter den egentligen?

Om nån har en beskrivning för småbarn så ta den, då fattar jag den kanske =)

Kanske finns sprängskisser nånstans på nätet?
fb
193
fb
525 IXA Touring -93
750iA -89
750iA -95
3.0 SA -75
Jag tog bort bromsoket för att komma åt bättre. Bultarna till oket
är riktiga hulkar, så man drar inte av dem i första taget.
Den fjädrande låsringen ser man inte förrän man fått ut axeln. Den sitter i
ett spår längst ut.
För att få ur axeln så skulle man (enligt proffsmek på BMW-verkstad) trycka
drivknuten utåt, samtidigt som man utdelade ett distinkt slag mot drivknutens centrum.
OBS! Inte slå mot ringen eller kulorna.
Hur detta skulle gå till med bara 2 händer övergick mitt förstånd, så jag byggde ett
specialverktyg som jag klämde fast på axeln och pressade ut centrumet.
Det handlar "bara" om att anbringa lagom mycket våld på rätt ställe. Man skall inte
(som på vissa modeller) komma åt med en knastertång.

/FB
ke
376
keihin
525d Touring -07
Aha då är jag med!

Antar att man måste lös med bärarmen ("bumerangen")?
Styrstaget också kanske?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.