|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har använt halva söndagen åt min klimadisplay. Bestämde mig för att gå på djupet med problemet att bara enstaka pixlar vill lysa. Tog isär hela paketet och såg att displayen hålls mot kretskortet av ett svart hållare av plast som skruvas med två skruvar. Tänkte att displayen och tillhörande platt kabel inte fick nog tryck mot kretskortet, så jag klippte till några små bitar vävtejp som noggrannt placerades på kortsidorna invändigt i plasthållaren. Jag drog också i och ur de två skruvarna till plasthållaren med den lösmonterad då jag tyckte att de bottnade. Jag provade att montera ihop, det blev lite bättre, men inte på långa vägar bra. Tog isär igen och monterade lös de tre små gummilisterna som sitter i den vita mellanbiten. mjukade upp dem i lite varmt såpvatten, torkade och monterade tillbaka. fortfarande inte bra. Undersökte förbindelsen mellan den platta kabeln från displayen och kretskortet. Det såg rätt skumt ut. Den är limmad från fabrik och det såg ut som om limmet flytit ut och lagt sig som ett isolerande skikt emellan. Eftersom displayerna ändå inte fungerade tyckte jag att jag inte hade något att förlora så jag drog lös den platta kabeln från kretskortet. Jag tvättade rent med T-röd både på kortet och på kabeln, limmet satt fast rätt hårt. Nu till det delikata problemet att få ihop det hela med kabeln lös. Det är väldigt noga med passningen, tätt mellan ledarna. Enda chansen var att koppla in den isärtagna panelen i bilen så att jag såg vad jag gjorde. Jag tryckte fast kabeln från displayen med den vita mellanbiten. Nu kunde jag efter en hel del bökande få alla pixlar att tändas. När jag hittat det rätta läget gäller det att trä över den svarta plasthållaren samt att skruva dit de två skruvarna utan att ändra läge på displayen. Det krävdes många försök. men till slut lyste alla så glatt. Humöret blev genast bättre så det var bara att ta tag i den andra displayen och upprepa proceduren med samma goda resultat. Kostnad 0:- och ni känner er väldigt nöjda efteråt. Skaffa bra mejslar, det hade inte jag. Jag rapporterar om lagningen håller eller om problemet kommer tillbaka. A A | |
|
Bra jobbat =) "E46 Coupe snart kanske om jag hittar nån" |
|
|
gött mos! du är mekanikernas Janne Josefsson E38 från direktör till dåre |
|
|
Bra gjort,dessutom på en söndag :) Mvh Janne. |
|
|
Det var inte illa! Du råkade inte dokumentera med en kamera ? Luktar ett fint mek.tips på sidan isf. Har du fullt upp på de kommande helgerna ? Om inte har jag en panel från en 96:a som är i akut behov av en översyn ;) Mvh. Patric Min 740-E38 Länk BMWCS #4598 |
|
|
Åkte nyss en sväng och det är fint med hela displayer. När dom är trasiga drar det ner hela intrycket av bilen. Jag var inte säker på att jag skulle få det att fungera, därför ingen fotografering. Om lagningen håller kan jag tänka mig att fixa till ytterligare en panel, dokumentera och kanske göra ett mektips. Då bilen drar igång fläkten på max om man kör utan klimapanel är det ju bra om någon har en trasig "på hyllan". Vi avvaktar väl någon vecka och ser om lagningen håller. A A |
|
|
Det ska bli mycket intressant att följa detta. Jag tror vi är många som håller tummarna att det fortfarande lyser och som ser fram mot en dokumentation! M.J. |
|
|
Två dygn har gått och båda displayerna fungerar perfekt. Har jag gjort det omöjliga? A A |
|
|
Hej A A Då får man gratulera. Jag försökte detsamma men jag kom inte längre än till visarna. Hur fick du väck dem drog du dem bara rakt upp? Jag lirkade men vågade inte ta så hårt. MVH Daniel |
|
|
Hej Daniel! Måste göra dig besviken. Det är de två displayerna i klimapanelen, de som visar grader, som jag lagat. Det är säkert samma fel på displayen i centralinstrumentet, alltså limmet som fäster kabeln mot kretskortet har runnit ut och isolerar kontaktytorna. Det här med att rycka lös visare har jag provat på en E34 jag ägde för några år sedan. Jag byggde ihop två instrument till ett. Jag tog sönder en hastighetsmätare och en varvräknare. Själva mätaren som nålen sitter på är väldigt vek. Misslyckas man kommer hela axel och returfjädern med och då är det kört. Som tur var lyckades jag med de andra två. Försök få tag i ett trasigt instrument att ta delar från för säkerhets skull. A A |
|
|
Hej så går det när man inte läser så noga men jag har det problemet också. Men det är inte så mycket pixelbortfall på den så det får vänta. MVH Daniel |
|
|
Gratulerar till väl utfört arbete! Jag har samma problem på min som skulle ha åtgärdats för länge sedan men tid har inte funnits. Ser fram emot lite foton på processen. Ställer gärna upp med min bil som fotomodell. Speedshift. |
|
|
Jag bor i Luleå. så det blir kanske lite långt för dig att åka. Mina displayer har fungerat en vecka nu så det verkar som om jag lyckats. Om någon har en trasig klimadisplay liggande kan jag försöka fixa den och fotodokumentera för ett mektips. A A |
|
|
Hittade ett lite fel i din rengörning...T-RÖD....använd aldrig det till elektronik då kräkmedlet i det lämnar en hinna efter sig som oftast gör att kontakten blir dålig igen. Bättre att använda kemisk ren sprit som har funnits att köpa på apoteket. Eller någon sorts elektronik rengörnings vätska. |
|
|
Tack för påpekandet. När jag tog isär displayen visste jag ingenting om hur jag skulle laga den. Efter flera timmars isär och ihopskruvande upptäckte jag till slut vad som var problemet. Det är inget för nervsvaga att riva isär kablarna från kretskortet och man blir lite ivrig. Jag behövde ett lösningsmedel snabbt och då blev det "man tager vad man haver", i mitt fall T-röd. Det finns säkert bättre sorter, men kemiskt ren sprit utan kräkmedel på apoteket låter för bra för att var sant. Skål! A A |
|
|
Förstår att du bara tog vad som fanns, visste heller inte det om kräkmedlet innan jag började jobba med diverse elektronik. Vet inte om apoteket saluför sådan sprit jag talar om längre men det har funnits ivarjefall. Skulle det bli samma sak i framtiden igen så vet du vad det kan bero på ivarjefall. |
|
Ras.mus |
Jag provade ditt tips idag och det gick förstås åt skogarna... När man drar loss flatkabeln från kretskorten så, i mitt fall, satt själva metallen från flatkabeln kvar på kretskortet. kabeln är liksom punktlimmad med något ledande lim mot kretskortet och det är nog detta lim som släpper och orsakar pixelfel. Jag tror alltså inte att limmet som håller kabeln på plats är boven i dramat utan limmet som håller kontakten mellan kretskort och flatkabel. jag såg märkena efter flatkabeln på kretskortets ledningsbanor och tvättade bort dessa med etanol (kemisk sprit). Jag gjorde detta förstås på båda displayerna, övertygad om att detta var smuts! (båda direkt, man är ju effektiv...) Sen tvättade jag kabeln lite och DÅ förstod jag vad jag tvättat bort från kretskortet! Där var bara några få poler som inte hade detta "smuts" på sig på kretskortet, och det var ju förstås DESSA som inte hade haft kontakt... Men nu vet man detta i alla fall. Jag vet inte hur man ska lösa detta men man kan nöja sig med att tvätta rent lite grann med sprit, både kort och kabel, och sedan montera ihop dem igen. OM man skulle ha någon sorts kontaktlim så kan man dutta på detta på var pol och sen montera ihop det igen. Men men, man får väl kolla upp om såna här displayer går att få tag på hos ELFA eller nått, med hela flatkabelbanor... Sen bör det ju vara en baggis att få ihop det hela igen, med sånt kontaktlim vill säga. Så nu får displayerna vara svarta ett tag... |
Ras.mus |
Funderade på en sak förresten... Finns det inte sån där ledande färg som man har att laga bakrutornas el-trådar med? var får man tag på sån? Och vad kallas den? Då borde man ju kunna reparera flatkabeln med det! Eller? |
|
Hej Ras.mus! Det där lät inte så kul. Att dra lös flatkabeln från kretskortet är ingenting för nervsvaga. Vad använde du för lösningsmedel? Har du verkligen försökt sätta ihop kabeln mot kretskortet med displayen uppkopplad i bilen eller gav du upp när du såg hur kortet och kabeln såg ut efter tvätt? Jag fick också en klump i magen då jag inte såg några ledare efter tvätten, men det visade sig ju att det fungerar ändå. Jag var också inne på ledande färg, finns hos Elfa, men hur målar man så smala streck? Jag "skrubbade" på rätt så ordentligt när jag tvättade rent på mina displayer och det fungerar fortfarande klockrent efter tre veckor. Jag tror att det finns tunna ledare, så stunna att man inte ser dom, ingjutna i plasten på kabeln och som inte går att tvätta bort. Jag vet inte om mina små tejpbitar i plasthållarna behövs, tanken var ju att de skulle öka trycket mot kretskortet. De sitter där i alla fall på mina displayer. Jag testade då en teori i taget. Det svåra för att få allt att fungera är att montera ihop det hela i EXAKT rätt läge, vi pratar om tiondels mm eller kanske ännu mindre. Det MÅSTE göras i bilen med klimadisplayen isärtagen och inkopplad. Jag använde säkert en timma per display. Väldigt pillrigt, man önskade att man hade en extra hand. Ge dina displayer en chans till, jag tror att du kommer att få alla pixlar att lysa igen. Får du tag i en annan display kan du sända den gamla till mig så ska jag se om jag kan få liv i den. Lycka till. A A |
|
|
Hej A A: har följt Dina inlägg betr. pixelproblemet och tänkte höra om Du vet om MIDdislpayen (sitter i 728-96 ,radio/cd+tel.+färdd.)har vanliga vred för ac+temp) kan fixas på samma sätt som klimatpanelen. Thomas Lj. |
|
|
Hej Thomas! Jag har lagat ännu en klimadisplay åt en kille här på forumet och tänker lägga upp et mek-tips. Tyvärr har jag aldrig öppnat en MIDdisplay. Jag har TV/Navi på min. Troligtvis är felet detsamma som på klimadisplayen. Plattkabeln är limmad på kretskortet och sedan sitter där någon form av skruvad list eller hållare för att hålla allt under tryck. Limmet har åldrats, flutit ut och blivit stenhårt. Naturligtvis blir det ingen kontakt mellen kabel och kort. Min lösning på klimadisplayen är att tvätta riktigt rent med sprit både på kortet och kabeln. Det ska glänsa om kopparn på kortet och kabeln ska bli helt genomskinlig. Sedan gäller det att montera ihop kabeln och kortet i EXAKT rätt läge. Displayen måste vara inkopplad när man gör det annars famlar man i blindo. Konstruktionen är troligtvis likartad på din MIDIdisplay, så det kan vara värt ett försök. Lycka till! A A |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.