|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag ska in med min bil för att byta bagagelucka på "Good will" garanti enligt BMW. BMW står för luckan samt lackning men jag skulle få betala 1400:- för div plastdetaljer som dom byter ut. Har någon annan här behövt betala för det? | |
|
Välkommen till forumet! Hmm...det där med "good will frågor" är behandlat tidigare en del här på forumet. Har du provat sök inlägg här ovan?Skriv t.ex garanti så kanske du får upp en del.. Finns säkert en del läsning där om detta.. Lycka till! Mvh Janne. |
|
stefannorr |
j2 > De finns åtskilliga som fått betala för plastdetaljerna. |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Du skall ej betala om det byter luckan. Buss på dem igen. Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
| Jag fick betala typ 500 kr för någon plastdetalj som alltid går sönder vid baklucks byte. Min bil är privatimport utan servicebok så jag bara betalade och var glad ändå. Vet inte vad ett baklucksbyte kostar egenrtligen med lack och allt. 1400kr verkar dock lite väl mycket för lite plast. | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Vid byte av min baklucka så var det 100% kostnadsfritt. Hade de haft ambition att kräva mig på någon form av ersättning så hade jag proppat dem (inte fysiskt). Givetvis så skall BMW stå för alla kostnader. Om nu vissa detaljer går sönder vid bytet så är det allra minst kundens fel. Nä! Tokvägra bara. Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
|
Hur långt tillbaks i årsmodeller gäller det? Kanske berör alla bmw, själv har jag en 97 importare med rost på bageluckan. Hur går man till väga med problemet? |
|
|
Är det inte 6 års rostgaranti på alla BMW'n? ------ Länk Länk |
|
|
Jo, det är 6 år och nu är det bråda tider för de med 08/98:or om de ska får ut det på garantin. j2: Naturligtvis ska du inte betala någonting även om de säger det där du lämnar in bilen. BMW ska helt enkelt stå för samtliga kostnader då det är ett garantiåtagande. Det spelar inte någon roll om de måste byta ut plastdelar. Är det garanti så är det. De försökte få mig att betala baklist och lås på min touringbaklucka då de menade på att skruvarna var ärgade och de inte kunde få bort låset. Inte mitt problem förklarade jag och tog en syrlig diskussion med BMW Group som ursäktade sig på Förenade Bil Aspögatan i Malmös bekostnad. |
|
|
Jaha, då blev man snuvad på det också. Typiskt. Jaja köpte bilen i januari så det var redan då försent. |
|
| Gäller detta enbart sedan eller även touring??? | |
|
Självkart så gäller det båda,har själv byt min baklucka på garanti och inte behövde jag betala något. "Riktiga män luktar diesel" |
|
|
Hej, Jag lämnade in min BMW i Mölndal över semestern i ett helt annat ärende, när jag hämtade bilen så hade de bytt bakluckan, vi upptäckte rost så vi har bytt bakluckan. Kostade inget. /Chris |
|
|
Lyfter denna tråd igen. Igår hämtades min 540 ut efter byte av bagageluckan. Bmw hävdade att de hade behövt byta div lister till en kostnad av 275kr. Blev lite fundersam och frågade rakt ut om Bmw Sverige verkligen inte står för detta och det hävdade han att de inte gjorde. Efter att ha läst på forumet verkar det ju som att de försökt blåsa mig på iofs inte så mycket men ändå. Hur ska jag göra? Ni som sluppit betala tror ni bara det varit en schyst verkstadschef eller SKA Bmw Sverige betala? Man kan ju i så fall undra om pengarna gick rakt i verkstadschefens ficka i fall att verkstaden får betalt både av kund och Bmw Sverige? Kanske blev något fel med kommunikationen men jag blev lovad att bytet skulle ta hela torsdagen. Under eftermiddagen ringer verkstadschefen och säger att en av mekanikerna blivit sjuk och bilen kommer därför inte att vara klar förrän fredag. Okej det gör ju inte så mycket men när bilen sedan ska hämtas på fredagen pratar jag med den "sjuke" mekanikern och hälsar honom välkommen tillbaka osv. Då säger han att det var 3 veckor sedan han var sjuk. Känns inte riktigt förtroendeingivande. |
|
|
Jag mailade till BMW Sverige och fick svar tillbaka att det hade blivit ett missförstånd och att jag inte skulle behöva betala någonting. Så det blev helt kostnadsfritt i slutänden. |
|
| Tackar för detta svar. Jag ska ringa till Bmw Sverige senare denna veckan så hoppas vi att de är villiga att betala. Tyvärr har jag också hittat bubblor på en fönsterlist. Dessa sa verkstaden att Bmw inte åtgärdade då det inte tillhörde karossen. Stämmer detta att garantin endast gäller lacken eller ska jag ta upp detta med Bmw Sverige också? Någon mer som har början till röst på någon fönsterlist som kollat med Bmw? | |
|
Bubblor och smårost på lister och bländare är vanligt och jag har inte hört någon som fått detta åtgärdat på garantin. När jag visade mina "bubblor" så var det kalla handen däremot inget snack om bakluckan. Fick betala för två plastdetaljer men dom var sönder redan innan så det var ingen överraskning. ___ //Ulf |
|
| Verkar vara vanligt med rost på BMW... Både på min och min pappas E39 -02 har det varit rost. På min var det bubblor under tanklocket (där det alltid samlas vatten efter tvätt) och på pappas så var det huven. Tråkigt när det blir så på nyare bilar. Som tur är så har Paulssons bil i Ängeholm varit mycket hjälpsamma och fixat det utan att det kostat oss en krona, dess utom har vi fått gratis lånebil under tiden. | |
|
Skriv ordet "Rost" i sök inlägg och du har att läsa hela natten om e39. mvh |
|
|
Har för över en månad sedan mailat bmw ang kostnaden på min baklucka. Idag har jag äntligen fått svar men inget svar jag ville ha. De vill ej bekosta detta och då jag i mitt mail skriver att andra jag vet (alltså ni på forumet) har fått detta gratis skriver de: "Vi har svårt att kommentera något annat fall än ditt då vi inte har insyn i dessa." och "Då åtgärden av rostskadan på din bil är en garantiåtgärd så ligger endast karosseriet under den del av reparationen som bekostas av BMW enligt gällande garanti." alltså jag måste stå för listerna själv. Vad ska jag göra? Ringa och protestera? En garanti måste väl ändå täcka allt här. Det är ju inte mitt fel att de måste byta några lister. Någon annan som fått liknande svar där Bmw Sverige inte vill stå för detta? |
|
| Rostgarantin måste rimligtvis inkludera arbetet för att åtgärda rosten. Om BMW under arbetets gång (åtgärdande av rost) förstör andra delar av bilen (lister) så måste de självklart ersätta dessa. Vi snackar ju i princip förbrukningsmaterial i såna fall... ungefär som att de skulle ta betalt för strömmen när man lämnar in för en fri service på en nyare bil. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.