AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.138

Vilka är dom bästa 5tums högtalarna? Om man vill ha rent ljud.

Sida 1 av 2
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Som rubriken lyder. Vilka är dom bästa 5 Tums högtalarna.

Priset spelar inte så stor roll. Om det finns någon som har installerat högtalare i sin bil och tycker att dom är verkligen super. Så får ni gärna skriva vilka högtalare ni har. Det samma gäller ifall ni är missnöjda med högtalarna.

Jag är jätte tacksam för alla råd.
D-diddy
MB-Quart låter snuskigt bra. Redan discusserien låter bättre än vad många andra märken gör.
jag har det själv i min bil och med en aktiv baslåda i skuffen så är ljudet riktigt bra även utan slutsteg.
David.

"The unattainable is invariably attractive"
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Eclipse, DLS Ultimate och Amega är inte helt fel heller.
DLS Ultimate kör jag med. Låter kanon...

MVH Jimmy
Vilken bil är den bästa, Sly??
Frågan är ganska komplex, inte sant??:

Vad du lyssnar på??
Vilken sorts ljud du gillar ( HiFi eller dB-max??)??
Soft i bakgrunden eller stadigt dunk??
Bara nåt som låter eller SASCA Champion??
Vilken bil??
Kringutrustning??
etc etc etc

Grundtipset är enkelt: Ta 5-6 favvo-plattor i olika musikstilar, åk till din lokala välsorterade kunning bilradiobodega ( för din del: Bilradiohörnan i Lund) och LYSSNA, LYSSNA och åter LYSSNA, så länge du håller dig till dom välrenomerade märkena kan inget gå snett, strunta i alla som "vet" att DLS;MDS;RF;JBL;Infinty etc etc är bäst utan lyssna på vad du tycker låter bäst i dinaöron och köp det.

Personligen föredrar jag MB Quart och Infinity ...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Tack för tipset.

När jag så rent ljud så trodde jag att läsaren skulle tolka det som att man lysnar på lung musik. Typ RNB, POP, Klasisk (HIFI)

Jag vill inte ha en smetig bas ton genom hela registret utan är det röster i musiken så skall man höra den, sen när det kommer ljud med bas så skall basen kännas att den finns med. Hoppas ni förstår.

Bilen är en M3 E-36

Vilken version av MB Quart är den bästa? Jag har hört att just MB Quart skall vara bra.

Skall ha 2 vägs system fram samt en 10tum bas i skidluckan.
Låter som ett bra grund koncept, Sly skulle tro att HiFi Högtalare typ MB Quart, Infinty passar dig bäst MEN som sagt gör ett besök hos dom kunniga trevliga killarna på Bilradiohörnan i Lund och LYSSNA....

Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Hej, bilradiohörnan har stängt idag. Jag skall ditt på måndag.

Tack för tipset. Jag har kollat i Malmö men hittar inte något bra seriöst ställe. Det märks att försäljaren endast vill sälja det dyraste utan att riktigt fatta vilka fördelar högtalarna har.

Jag har ett slutsteg i dag. Ett MDS slutsteg. Jag tänker eventuellt byta till ett lite bättre. Vad rekommenderar ni till t.ex MB quart eller Infinity?
Välkänt märke och god kvalisort så räcker 4x50W RMS väldigt långt ( 2x50W till fram systemet och resten till bas (2x50W alt. 1x100W) inbyggda fiter ger en enkel och snygg installation

Lämpliga slutsteg steg kan vara:
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Ja BRC i Malmö och OCOM lämnar ju lite i övrigt att önska så att säga.....

bu
294
buffy11
525:92 touring brokatrot
jag kör mds runt om är helt klart nöjd med ljudet.

Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Tack gasar-magnus för att du angagerar dig. Det uppskatas mycket av mig. Har du själv någon erfarenhet av något slutsteg.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Focal! Bland det bästa som går att uppbåda enligt min uppfattning. Slår MB Quart som är mycket bra som i sin tur slår Infinity m.fl som jag har provat mig igenom nu.

Focal K2 Power 130 KP Länk är vad jag har och de är rent otroligt bra. Just mellanregistret för röster etc är enastående och diskanten är ren och skir.

För subben kan jag rekommendera de färdiga Polyglass kabinetten som t. ex. SB 33 V2 Länk - fast, snabb och samtidigt djup utan att ta alltför mycket plats.

Focal har även en Europeisk web-site här: Länk men de verkar bättre på att göra högtalare än web-sajter...

Mvh Björn
Länk
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Är det någon annan som testat Focal.

Vad kostar dom föresten.

Visa användare
1.621
balmgren
En snabb googling gav €396 resp €450 enligt; Länk Länk

Svensk distributör för Focal är: Länk men deras web-site är en smula tunn om man så säger...

Mvh Björn
Tänk även på att det är väldigt avgörande om det kommer att låta bra eller skit beroende på hur bra du installerat högtalarna. Vissa högtalare är tillverkade för en viss placering i bil medans andra inte ens är tänkta till bil.
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Jag har nu kollat upp det lite bättre och vill tacka dig balmgren för tipset. Jag har lysnat på ett par focal utopia 136 och tycker att de låter utmärkt. Jag kommer att beställa ett par såna senare idag.
Visa användare
1.621
balmgren
Väl bekomme!

Vad för förstärkare kommer du att matcha dessa högtalare med?

Vore kul att höra något om vad du tycker att slutresultatet blev när det är installerat och klart.

Vill samtidigt passa på att varna för att köra basen genom skidluckan. Nu finns det säkert massor med varianter och parametrar men med det kabinett som jag redan tipsat om iaf så är det konstruerat för att monteras dikt bakom baksätets ryggstöd med elementet riktat bakåt. Jag provade att vända på det med elementet framåt genom skidluckan men det lät skrutt, relativt sett. Och jag kan garantera att det är inga som helst problem att uppnå ljudtryck som är rent fysiskt obekväma men ändå med ren och tight bas med kabinettet rättvänt, dvs bakåt...

Nu vet jag ju att åsikterna om hur man uppnår och vad som är bra bas-ljud i en bil är den moderna tidens motsvarighet till de religiöst motiverade försöken att med våld övertyga andra om de egna åsikternas förträfflighet under medeltiden :) och jag är inte ute efter att konvertera någon utan ville bara dela med mig av mina (dyrt) införskaffade erfarenheter så ta det för vad det är.

Mvh Björn
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Just nu har jag ett Harman kardan slutsteg. Sen har jag en DLS 10tums bas i skidluckan.

Jag skall testa att vända på den och se hur det låter enligt tips från dig.

Var köpte du dina Focal högtalare föresten?
Robsarve
Sandby Ljud i södra sandby säljer Focal och är ganska duktiga. Focal är inga dåliga högtalare, men diskanterna, liksom MB Quarts (och även Infinitys) ligger åt det hårda hållet, vill man ha något mjukare så är DLS eller Impact värda en provlyssning.
Amega och PG´s ZR ligger åt det hårdare hållet i diskanten, men har mer djupbas vilket gör dem mer lämpade för RnR & RnB.
Några andra mycket bra högtalare som också är värda att lyssna på är JL Audio nya ZR serie, a/d/s/ nya 3 serie samt Dimond Audio Hex serie med silk tweeter.

/RS2

JL Audio: Länk
a/d/s/: Länk
Dimond Audio: Länk
Visa användare
1.621
balmgren
Betr Focal diskanter så håller jag inte med att diskanterna i K2 Power serien skulle vara hårda. Däremot kan jag hålla med om att diskanterna i Focals "snik-serie" Access är lite hårda.

Jag har funnit att K2 Power diskanterna är skira och mycket detaljerade utan att vara just hårda alls.

Kanske kan vi höra från Sly något om karaktären på diskanterna i Utopia-serien?

Mvh Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.