AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.745

Svensksåld och "mätarskruvad"...

Sida 1 av 2
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Hej!

Kollade igenom handskfacket på min nyinköpta 518iT -94, och fick till min förvåning se dokumentation som tyder på att den har rullat drygt 5000 mil mer än vad som står ´på mätaren.
Firman jag köpte den av har inte gjort detta då det är flera år sedan det är gjort, och värdet på en 94 står och faller väl inte på +/- 5000:- kanske men iallafall. Och jag har inte kotaktat firman än. Vad skulle ni ha gjort?
mvh Daniel
Inte kul sådant....har vait med om liknande på en audi en gång,jag tog kontakt med firman & trots att dom inte hade skruvad den fick jag ersättning....dom erbjöd oxå att köpa tillbaka bilen,men jag vlade att behålla den & få lite ersättning i stället....i mitt fall handlade det om 7000mil.....

Jag skulle kontakta firman & se vad dom säger....om den är sv-såld borde det väl vara enkelt & kolla upp vem som ägde bilen,då den skruvades?...men vet ju inte om det hjäjper så mkt?
Mvh
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Kontakta firman... klantigt.. kollar ingen igenom en bil innan man säljer den?

4 Cylindrar är 2 är lite!
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Jag ska kolla vad dom säger, borde ju förstås ha kollat noggrannare, men dom sa att "det finns ingen dokumentation" så jag kollade inte så noga efter det utan mer på bilen för att bilda en uppfattning, sen tror man ju inte att svesålt är fixat...
Hur mycket ersättnig är skäligt för 5000mil?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
beror på hur långt din bil har rullat och vad mätaren visar...

stor skillnad mellan att det visar 5 000 och rullat 10 000, mindre skillnad om det visar 35 000 och rullat 40 000 mil

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
sen beror det också på vad du fick betala för bilen...

Tcker aldrig att man ska godkänna ersättning. Lämna tillbaks bilen och få alla pengar åter. Det är det enda sättet att bli av med denna typ av brott.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
27000 på mätaren och 32000 på vägen...
Det stör mig inte så egentligen, mer principen.
Kanske inte har så stor skillnad?
Vad är den värd enligt er då en -94 med dålig dokumentation och absolut inte i toppskick, alltså mer skavanker än vad som är normalt för en -94. Oxfordgrön, elhissar, fjärrlås, klima utöver std. Det tråkiga med att lämna tillbaks en är att jag börjat kosta på den lite.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Är du helt 100% på att det 'bara' är 5000 mil? Är bilen väl skruvad så är det svårt att säga att det bara rör sig om ett enda tillfälle. Eller är dokumentationen så vattentät att du kan med stor säkerhet säga att det rör sig om dessa 5000 mil?

Tala med firman oavsett och du kanske kan få lite kompensation. Grejen är att om du är nöjd med pris/skick och bilen i övrigt så är det inte hela världen.
fick nån garanti alls på bilen?. anledning till varför jag tog ersättning istället för att lämna tebax bien var att jag hade redan hunnit sätta min personliga stämpel på bilen,dvs= en hel del pengar bland annat....hade den audin i 5 år & dett var aldrig problem med bilen....& jag visste ju om mätarställning så det störde mej inte så mkt...i mitt fall,fick jag efter en del diskutioner 15% av bilens pris tillbaka.

du kan ju fråga om dom är villiga att köpa tillbaka den?
mvh
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Nej, jag fick ingen garanti på bilen, men av dok att döma är det bara 5000 mil, det var lite GDS , def handbroms o lite annat som jag fixat och maskinpolerat lacken till fint skick, det lär dom ju inte betala
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag tror inte att du kan få så mkt pengar där.... men du kanske kan få ngn annan form av ersättning bara för att visa Goodwill...

tex så kanske du kan få en omgång vinterdäck till ett rabatterat pris eller så kanske du kan få bilen rekondad eller en oljeservice eller liknande... men några pengar har jag svårt att tro att du skulle få ut tyvärr....

Men jag tycker helt klart att du ska ta upp det med dem och tala om vad du har hittat och att du känner dig besviken...

Klart du ska ha mycket ersättning om bilen är skruvad! Om du inte vill lämna tillbaks bilen så ska du ha rejäl ersättning, annars anlita advokat. Det är ett brott! Folk i allmänhet är för mesiga när det gäller denna typ av brott. Det ska överhuvudtaget inte accepteras! Stå på dig!
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Om inte firman har gjort det kanske det är svårt att få upprättelse därifrån. Släng boken åt fanders och glöm det hela. Det är en gammal halvrisig 518 -94 vi snackar om.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Hej igen, har pratat med firman och de visste inget , vilket jag iofs inte tror, men deras svar var att jag köpt den så billigt att det inte spelar någon roll......
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Förresten vad tror/tycker/vet ni att varje övermil ska vara värd?
Med en sådan attityd från firman tycker jag du ska se till att de gör rätt för sig!

Det spelar ingen roll att det "är en gammal halvrisig 518 -94 vi snackar om" jag tycker att det är en principsak.
Det finns allför många idioter som håller på med denna typ av bilar.

Tycker det är pinsamt att folk håller på med sådana brott! Om man inte är duktig och kan göra affärer hederligt och ändå tjäna pengar så borde man kanske pyssla med något annat.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Visst, det är eller har blivit en principsak efter uttalandet..
Till saken hör att det är ingen "skrothandlare" som sålt bilen utan en auktoriserad handlare av ett annat tyskt märke.
Att de inte vet att den är skruvad fråntar väl dom inte ansvaret?

En sak till vad skulle ni "därute" betala för en sån bil.
Får jag lite gissningar?
Tycker du ska gå raka vägen tillbaka och lämna bilen och få samtiliga pengar åter samt ersättning för utlägg som du haft. Skatt, försäkring, reparationer, mm.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Det här blir bara mer och mer komiskt.
Vid köpet fanns bara en nyckel, men tidigare ägaren hade resten hemma, och de skulle skickas till mig, inga problem.

Ringer ett par veckor efter köpet o undrar lite försiktigt var nycklarna är. Får till svar:
-Tyvärr det fanns inga.
-Men va fan ni sa ju att det fanns
-ja men tyvärr

Tjafsar en stund till om detta och sen säger han att han ska kolla!!! Då kommer det fram att han inte kollat upp detta och ljugit mej rakt i ansiktet!
Ska ringa nästa dag igen för att se vad som hänt, vilket jag gör.
-Eeeh nej, vi har inte fått tag i honom, kan inte du ringa dit själv?
Det är jag inte så sugen på och de lovar att återkomma senast nästa dag.
Vilket de inte har gjort.....

Vicket ställe
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Fortfarande inga nycklar.
Snart dags att hänga ut???
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.