AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.297

M3 vs M3 csl

Sida 1 av 2
Jag läste på denna hemsidan under Modellguiden och hittade att m3 e46 gör 0-100 på 5,5 sec medans snabbare versionen av m3:an alltså CSL gör 0-100 på 5,7 sec. Va e d för skitsnack, m3csl väger mindre(har för mig 60 kg) och har 17 hk mera.
Tja, skitsnack eller inte. Tiderna är väl de som olika tester har givit. BMW:s officiella siffror är väl lägre för båda bilarna. (5,2 för std, 4,9 för csl har jag för mig) Betänk dock att csl inte finns med vanlig manuell låda utan bara med smg låda. En riktigt duktig förare kanske kan pressa ner tiderna marginellt med en vanlig manuell låda?
Bilen i sig är väl byggd för att hantera kurvor bättre och inte vara någon rakt fram raket, Nog för att vikt/effekt förhållande talar för att den borde vara snabbare rakt fram men det talar ju ännu mer om att den tar sig snabbare igenom en kurva.

Jag kan ha helt fel i mitt resonemang också.

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
Alea iacta est, the dice is rolled
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Ok låter konstigt! M3 Csl ska väl göra på 4,9 sec? en sak till som ä fränt=) En m3 E36 cupe 286hk kan man köra 0-100 på 4,9 med slicks=) en ja känner har gjort det på strippen! bilen ä helt orginal! fan va slicks gör mycket!

M.E
Mange. Hur mättes den tiden?
Det är väll Stoffes tid han pratar om, och det var med gamla G-tech..

Mvh Per
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
.................och därmed kan vi sluta prata om de...

MVH: Henrik

///M3
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Eftersom att CSL är gjord för att åka på bana med, kan det inte vara så att den har aningen högre utväxling ? och därav tappar nån tiondel.?
Men ändå om det är gjord för bana så är vikt och effekt fördelningen bättre på CSL så den skall och är snabbare än M3:an båda rakt och på bana.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Inte om den har högre utväxling,

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
De har samma utväxling och enligt BMW, Sport Auto, AMS, m fl så är CSL betydligt snabbare 0-100 km/h också.

Stöd Team Schwedenkreuz!
Länk
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
OT:
Johann finns det några Team Schwedenkreuz tröjor kvar?

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Fredrik,

Det finns ett fåtal kvar men vi har nya på väg in.

Stöd Team Schwedenkreuz!
Länk
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Föresten, utväxling för bana är normal sett lägre än för gatkörning.

Stöd Team Schwedenkreuz!
Länk
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Johann:
Du har mail!

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
johann är det på zatzy man läser om vad som händer med er eller?

Hemsidan verkar rätt kall så att säga.. Man är ju nyfiken som bara den på ert projekt.

Johan S
Chassinummer:3527066
www.bimmer.se Länk
Pappa till Beppe Morgan William
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
På Zatzy finns det en del nyheter, bl a här.
Som du påpekar så behöver hemsidan uppdateras, vi skall ta oss i kragarna och fixa det.

Mvh,
/Johan

Stöd Team Schwedenkreuz!
Länk
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Bl a här: Länk skulle det vara... :o

Stöd Team Schwedenkreuz!
Länk
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
På tal om utväxlingar så finns det enl BMW egna verkstadmanual inte mindre 6 st olika växellådor till M3 CSL...

Hittade dock inte utvxlingsinfo om dom, dock skiljer det sig i oljemängder och synkringsglapp och annat som en verkstad behöver veta.

Mvh
PG
PG,

Var har du sett att det finns 6 olika växellådor? Det finns endast en original Getrag S6S420G växellåda till CSL och det är samma som till M3 och med exakt samma utväxling även på bakaxeln.

Varför man ser så olika tider är att många tidnings journalister inte behärskar SMG II växellådan och än mindre känner de till hur "launch controlen" fungerar och att det finns två olika mode.

/RS2

Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Ja inte vet jag om det kan beställas men när jag tittar i BMW original verkstadsmanualen så kommer det upp en lista med 6 olika lådor, dock samma nummer som vanliga M3 har från -04
Nu sitter jag på jobbet så jag har inte listan men just S6 lådan fanns med men också en S5D 240 och 260 (ungefär) och ZF någonting.

Kanske så att programmet inte gör någon skillnad på vanlig M3 och CSL, men jag gjorde urvalet baserat på M3 CSL i alla fall.
Men programmet är ju inte direkt intuitivt. :-/

mvh
PG
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.